Carrot Skrevet 6. april 2006 #1 Skrevet 6. april 2006 Jeg får kaste meg uti det og stille meg klar som blink.... Jeg får nemlig litt "hetta" altså når jeg leser hvordan mengden av skribenter i en annen tråd klager over svigermor.. Jeg mener - hva med å vise henne litt ærbødighet for den jobben hun faktisk har gjort godt da dere? Hun er jo den dere har å takke for at dere i det hele tatt har henne som svigermor - uten henne ingen sønn å irritere seg over Nei - det er døtre som dere som gir svigermor et dårlig rykte.. Der er faktisk de fleste svigermødre ganske uskyldige, for om man kjenner dem som annet enn svigermor er de i de fleste tilfeller ganske koselige, elskelige og godt likt av de fleste - helt sikkert.... Så kanskje vi skulle gå oss selv litt etter i sømmene før vi klager på svigers??
Gjest ikke innlogget nå Skrevet 6. april 2006 #2 Skrevet 6. april 2006 Jeg er så enig, så enig, derfor skrev jeg dette innlegget for en stund siden Jeg håper inderlig at min fremtidige svigerdatter og jeg vil få et godt forhold, og at jeg ikke blir en av disse svigermødrene som omtales her inne
Gjest Miloine Skrevet 6. april 2006 #3 Skrevet 6. april 2006 (endret) enig med begge over meg her. En hyllest til svigemødre/ fedre som har formet og skapt disse "håpløse mannfolka" dere FAKTISK HAR FORELSKET DERE I. Endret 6. april 2006 av Miloine
Titti72 Skrevet 6. april 2006 #5 Skrevet 6. april 2006 (endret) Jeg har ikke verdens beste svigermor. Hun presterer å få uvenner i en alder av 60 år. Jeg blåste ut nå og det har jeg ikke gjort i noen av de andre trådene her inne for jeg syns det er en uting. Men det er som med barnemor/stemor problematikken. Noen er duster, andre er normale. Heldigvis er de fleste normale og oppegående. EDIT: Måtte moderere meg her. Vet ikke om hun leser her inne og har ikke samvittighet til å utlevere henne her inne. Endret 6. april 2006 av Titti72
Carrot Skrevet 6. april 2006 Forfatter #6 Skrevet 6. april 2006 (endret) Eh, du Titti72? Hva syns sønnen om sin mor da? Syns han det er like vanskelig som du syns?? I så fall - hvorfor tar han ikke en prat med sin mor på et nivå hun tar til seg?? Og i fall han ikke mener det er jo problemet helt og holdent ditt da... Endret 6. april 2006 av Carrot
Calla Skrevet 6. april 2006 #7 Skrevet 6. april 2006 Jeg er helt enig i at svigermødre blir hengt ut alt for mye. Selv har jeg en super svigermor. Det tok litt tid før hun tok meg inn i varmen, men nå er vi gode venninner.
salsera Skrevet 6. april 2006 #8 Skrevet 6. april 2006 (endret) Kjæresten min vet at moren hans kan være en prøvelse. Naboene hennes kommenterte henne første gang jeg traff dem og det var ikke i de mest positive ordelag. Svoger har også problemer med henne. Det er vel slik at de som blir svigermødre er akkurat som andre folk. Noen er kjempehyggelige, noen er ok, noen er ikke fullt så hyggelige. Hvorfor er det forresten så galt av dem å ta ut frustrasjonene her inne på dette forumet? Det kan vel være ventilen de trenger for å ikke eksplodere midt i en vanskelig situasjon med svigermor. Endret 6. april 2006 av salsera
Titti72 Skrevet 6. april 2006 #9 Skrevet 6. april 2006 (endret) Eh, du Titti72? Hva syns sønnen om sin mor da? Syns han det er like vanskelig som du syns?? I så fall - hvorfor tar han ikke en prat med sin mor på et nivå hun tar til seg?? Og i fall han ikke mener det er jo problemet helt og holdent ditt da... ← Han mener jeg er en engel som holder ut med henne. Jeg har sagt til sambo at dette er sånn hun er. Gammel hund lærer ikke å sitte osv. Og at vi har henne i livet vårt for livet og at vi får gjøre det beste ut av det. Jeg lukker ofte ørene litt når hun setter igang og lar MASSE passere som ingen andre hadde funnet seg i. Jeg er ingen dørmatte men jeg vet at det ikke nytter å si noe. EDIT: måtte moderere meg selv. Endret 6. april 2006 av Titti72
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #10 Skrevet 6. april 2006 Jeg får kaste meg uti det og stille meg klar som blink.... Jeg får nemlig litt "hetta" altså når jeg leser hvordan mengden av skribenter i en annen tråd klager over svigermor.. Jeg mener - hva med å vise henne litt ærbødighet for den jobben hun faktisk har gjort godt da dere? Hun er jo den dere har å takke for at dere i det hele tatt har henne som svigermor - uten henne ingen sønn å irritere seg over Nei - det er døtre som dere som gir svigermor et dårlig rykte.. Der er faktisk de fleste svigermødre ganske uskyldige, for om man kjenner dem som annet enn svigermor er de i de fleste tilfeller ganske koselige, elskelige og godt likt av de fleste - helt sikkert.... Så kanskje vi skulle gå oss selv litt etter i sømmene før vi klager på svigers?? ← Mulig det er en tillært holdning? Mulig de har det med hjemmefra at man kan titulere svigers på det mest groveste? Hva mener de om andre, siden de kan omtale svigers på en slik måte? Mange skriver om sin fantastiske mann på alle måter,men svigers er no dritt. Vil jo påstå at da er det ikke noe med svigers på det nivået de blir omtalt. tror det er mye salusi og liten selvtillitt blant mange unge kvinner. usiker og følelsen av utilstrekkelighet er det gjerne når man er ung
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #11 Skrevet 6. april 2006 Så heldig du er! Jeg har nå i 7 år gjort mitt ytterste for og ha et godt forhold til min svigermor... de bor langt unna oss så det har gjort det mye lettere. men det er faktisk begrenset hvor mange spydigheter du kan svelge. Og jeg kan med hånden på hjerte si at om jeg hadde truffet denne dama et annet sted g hun ikke hadde vært min svigermor hadde jeg ikke likt henne da heller. Men pga av min mann og 3 små har jeg valgt og holde hode kaldt og beholde den gode stemmningen. men nå begynner det og renne over hos mor kan jeg si dere. jeg liker henne ikke og mannen min skjønner meg faktisk... slå den!!!! Det finnens mange flotte svigermødre der ute og jeg har mange veninner som har kjempenært forhold til sine, men min er ei heks uten empati og mennesklig forståelse.
Titti72 Skrevet 6. april 2006 #12 Skrevet 6. april 2006 (endret) Mulig det er en tillært holdning? Mulig de har det med hjemmefra at man kan titulere svigers på det mest groveste? Hva mener de om andre, siden de kan omtale svigers på en slik måte? Mange skriver om sin fantastiske mann på alle måter,men svigers er no dritt. Vil jo påstå at da er det ikke noe med svigers på det nivået de blir omtalt. tror det er mye salusi og liten selvtillitt blant mange unge kvinner. usiker og følelsen av utilstrekkelighet er det gjerne når man er ung ← Jeg slenger ikke dritt om svigemor. Jeg kaller henne ikke stygge ting. Jeg krangler ikke med henne fordi jeg vet det ikke løser noe. Men jeg skal for helvete kunne skrive inn på et forum at min svigermor er en svigermor nesten fra hælvete uten at noen kan komme å kritisere meg for det.Jeg er ikke usikker, ung eller dårlig oppdratt (faktisk tvert imot) og jeg føler meg ikke utilstrekkelig. Jeg har ikke sagt 1 stygt ord til henne på 9 år. EDIT: modererte meg. Endret 6. april 2006 av Titti72
Gjest Labellamia Skrevet 6. april 2006 #13 Skrevet 6. april 2006 Svigermødre er vel som svigerdøtre? noen er sånn og noen er slik. Enig med noen andre her, det er våre menns mødre som har formet dem, og gjort dem til det de er når vi forelsker oss i dem. Jeg tror kansje vi svigerdøtre faktisk må se i øynene at svigermødre er en del av kaka, og hvorfor klages det ikke over våre mødre? De forventer jo mange ganger det samme av oss som våre svigers, forventer av sine sønner? Klager våre menn over sin svigermor så blir jo vi rasende, så gå inn i oss selv av og til har vi vel ikke vondt av.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #14 Skrevet 6. april 2006 Jeg slenger ikke dritt om svigemor. Jeg kaller henne ikke stygge ting. Jeg krangler ikke med henne fordi jeg vet det ikke løser noe. Men jeg skal for helvete kunne skrive inn på et forum at min svigermor er en svigermor nesten fra hælvete uten at noen kan komme å kritisere meg for det.Jeg er ikke usikker, ung eller dårlig oppdratt (faktisk tvert imot) og jeg føler meg ikke utilstrekkelig. Jeg har ikke sagt 1 stygt ord til henne på 9 år. EDIT: modererte meg. ← med ditt ordforråd ang svigermor.....dine barn vil uansett fange opp dette. Du er ikke redd for at de skal få samme holdning? og at du selv blir en svigermor fra h...
Titti72 Skrevet 6. april 2006 #15 Skrevet 6. april 2006 Svigermødre er vel som svigerdøtre? noen er sånn og noen er slik. Enig med noen andre her, det er våre menns mødre som har formet dem, og gjort dem til det de er når vi forelsker oss i dem. Jeg tror kansje vi svigerdøtre faktisk må se i øynene at svigermødre er en del av kaka, og hvorfor klages det ikke over våre mødre? De forventer jo mange ganger det samme av oss som våre svigers, forventer av sine sønner? Klager våre menn over sin svigermor så blir jo vi rasende, så gå inn i oss selv av og til har vi vel ikke vondt av. ← Min samboer sier at mamma er så rolig og grei. Ikke noe mas med henne. Han spør rett som det er om det er noe hun trenger hjelp til (hun bor alene), for han vet hun aldri ber om hjelp og vil klare alt selv. Min svigermor er en del av kaka. Jeg klager ikke utenom i denne tråden (måtte moderere eksemplene jeg kom med), men anonymt på nett er vel det stedet man kan tømme seg. Jeg ville aldri ha utlevert SM til mine venninder. De ser og skjønner men vi diskuterer ikke henne. Jeg kan ikke skjønne hvordan hun har formet han. De er som 2 motpoler, så isåfall så her han lært av hennes feil...
Titti72 Skrevet 6. april 2006 #16 Skrevet 6. april 2006 med ditt ordforråd ang svigermor.....dine barn vil uansett fange opp dette. Du er ikke redd for at de skal få samme holdning? og at du selv blir en svigermor fra h... ← Hva mener du med ordforråd. Jeg har ikke her inne kalt henne noe stygt, jeg har sagt at hun er sær! Og det trenger du ikke å lage et poeng om. Jeg har en datter. Jeg har aldri sagt 1 stygt ord om SM til henne. Jeg har ikke en holdning som viser noe utad. Men.... Nå er min datter 13 år og hun observerer og legger marke til unormale ting. Da sier hun bare: Det er sånn ****** er det... Om jeg blir en svigermor fra helvete gjenstår å se. Blir jeg som min mor som har formet meg? Har jeg lært av SM sine feil? Jeg tror ihvertfall jeg er ganske oppmerksom på problemet og jeg har vett til å tenke over min oppførsel.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 6. april 2006 #17 Skrevet 6. april 2006 Klart vi som har herlige svigermødre som vi kommer godt over ens med skal glede oss over det. Men vi må ikke glemme at det fatisk er de som har et problematisk forhold til f.eks foreldre, søsken, svigerforeldre osv. Det er vanskelig for dem og det synes jeg de skal få lov til å snakke om her. Både for å søke trøst, få råd osv.
Carrot Skrevet 6. april 2006 Forfatter #18 Skrevet 6. april 2006 HALLO!! Jeg sa ikke at alle svigermødre er engler sendt fra Gud gjorde jeg?? Jeg sa bare at det er rart at mødre til slike søte kjekke karer omtrent uten feil og mangler kan være slike trollkjerringer som det gis uttrykk for i enkelte fora - som her inne.. Jeg etterlyste ikke dritten om "din" svigermor - mer var det ment som en opning for å si noe positivt om den du faktisk kan takke for din "bedre" halvdel liksom... Men joda, jeg skjønner at ikke alle har det like lett - og ikke alle mennesker er compatible med alle heller så at gnissinger forekommer hos de fleste er nok bare rett og rimelig det.. Men jeg mener bestemt at i enkelte saker ville nok svigermor vist seg å være en mye bedre person om svigerdatteren unnlot å angripe henne for hver minste feil "halvdelen" har - fordi det faktisk er snakk om voksne mennesker med et valg - de kan velge å være sånn, eller slik... Det er ikke nødvendigvis svigermors feil.. Forøvrig er min svigerfar en artig skrue jeg aldri hadde kunnet leve med - han er sær, gnien og veldig "sort hvitt" i de fleste saker - slik er min svigermor av og til også og nå er de skilt, mye kommentarer flyr om dem fra dem osv.. og det er ikke alltid en lett situasjon.. Men det betyr ikke at de er dårlige svigerforeldre jeg kan hakke på når jeg føler for det - de fortjener et nivå av respekt enkelt og greit fordi de er mennesker med følelser... Denne holdningen har gjort min families hverdag sååå mye lettere enn om jeg (og de andre) skulle gå rundt og være "sinna" på svigersen som sist gjorde noe vi mente var "galt" Min mann stakkar får ofte høre at dette har du fra din far eller slik er din mor - jeg vil ikke leve med dem men med deg - så her må det skjerping til osv - akkurat som han sier det samme til meg når han føler at dette blir for mye.. Men det er jo vi - mann og kone - som må gjøre noe med det, ikke svigersene.. Foreldrene våre er familie ja, ofte for nær og for "innvolverte" osv - men de er "Adam" og "Eva" to mennesker med egne meninger som ikke alltid passer mine eller min manns - ikke oppdrar barna slik vi vil når de har dem, skjemmer dem bort eller er for strenge osv - men det er faktisk noe vi må akseptere og leve med hvis vi vil være en del av deres liv og ha dem som en del av vårt.. Man trenger ikke elske sine svigerforeldre - men man kan ha et normalt forhold til dem hvor det må være lov på en ordentlig måte å sette sien grenser og få aksept for dem...
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 6. april 2006 #19 Skrevet 6. april 2006 Jeg sa bare at det er rart at mødre til slike søte kjekke karer omtrent uten feil og mangler kan være slike trollkjerringer som det gis uttrykk for i enkelte fora - som her inne.. Gis det uttrykk for det?? Jeg gir i alle fall ikke det intrykket.. for i mitt tilfelle er det stikk motsatt i alle fall.. Generalisering faller fort tilbake på en selv..
Titti72 Skrevet 6. april 2006 #20 Skrevet 6. april 2006 Enig i ditt siste innlegg Carrot. Vi velger mannen og da kommer det noe på slep! Jeg respekterer svigemor for den hun er, selvom jeg til tider ikke liker hennes oppførsel. Og jeg har mange rundt meg som klager i hytt og pine over svigermor og ikke ser sine egne feil. Det er ettere for meg som står utenfor,og kjenner min vennindes særheterog kjenner hennes svigermor (som jeg ikke MÅ forholde meg til), og da lurer jeg noen ganger på hva i alle dager svigerdatter klager over. Jeg har til dags ikke møtt min svigermors overmann!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå