Gå til innhold

24t restitusjon ikke nok?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor er ikke 24t restitusjon nok, hvis man trener 30-40 minutter med styrke eller 1t kondisjon. Hvorfor er ikke 24t nok restitusjon? Jeg vil gjerne trene styrke hver dag. 

Anonymkode: 2b359...9c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke 23 timer nok hvile for musklene? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er ikke 24t restitusjon nok, hvis man trener 30-40 minutter med styrke eller 1t kondisjon. Hvorfor er ikke 24t nok restitusjon? Jeg vil gjerne trene styrke hver dag. 

Det er jo nok. Spørsmålet er vell heller hva totalbelastningen din ligger på ila dagen, hvor mye hvile du får, hvor mye søvn. Hvor godt og riktig du spiser osv. det er ikke nødvendigvis hvile bare fordi du ikke er på trening. Den totale belastningen på nervesystemet spiller også en stor rolle. Dvs alt du gjør, alt stress, både fysisk og psykisk, belastning på andre muskelgrupper enn de du kanskje kjørte på trening osv. Så spiller det selvsagt en rolle hvor hardt/ hvordan du trener. å kjøre maks av hva man greier på 1-3 repetisjoner i x antall sett på samme muskelgruppe hver dag har lite for seg og vil antagelig stoppe seg selv/gi veldig lite uttelling. Kjører man fullkropp med litt lavere belastning enn maks i 30-40 min, spiser godt, sover godt og hviler godt utenom trening så kan man sikkert fint tåle å trene hver dag eller nesten hver dag og ha god effekt av det også. Litt røft i starten antagelig, men kroppen venner seg til. Tenk på de som sykler milevis de fleste dager i uken eller løper ultramaraton eller jobber i en tung fysisk jobb 7 timer hver dag. Det blir selvsagt litt mer utholdenhet enn styrke, men mange av disse utsettes for ett sinnsykt volum og kroppen kan fint tilpasse seg dette. 

Kondisjon blir jo det samme. Er da mange som kondisjonerer seg flere timer hver eneste dag, menneskekroppen er bokstavelig talt lagd for det. Men, hva er definisjonen din av kondisjonstrening? Og hva er grunnformen din som du har som utgangspunkt? Å trene en time i sone 5 daglig (altså hver dag over lengre tid på fast basis) er ikke realistisk for de aller fleste (om noen) det kommer til å gjøre vondt og bli vanskelig eller umulig å opprettholde i lengden enten pga syre, skader, smerter, manglende kraft å evne. Å trene en time kondisjon hver dag i varierende intensitet derimot er helt oppnåelig. Man kan trene styrke i en time og kondisjon i en time også, hver dag. Men man kan ikke gi 100 prosent i styrkerommet på formiddagen, så 100 prosent på sykkel/mølle på ettermiddagen å gjøre det samme hver dag. Det funker ikke. Man må justere totalbelastningen og stresset på kroppen til ett akseptabelt nivå for deg, din form, ditt kosthold og din mulighet/evne til hvile og søvn. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vil trene styrke hver dag, når skal du gi kroppen din mulighet til å bygge muskler? Det er i restitusjonstiden du reparerer og bygger opp musklene, når du trener river du de fra hverandre. 

Anonymkode: cb265...38e

Skrevet

Du burde ikke trene de samme muskelgruppene to dager på rad, men du kan trene styrke hver dag om det er det du vil. Det burde heller ikke ha harde kondisjonsøkter flere dager på rad, men du kan ha lettere økter på dagene imellom. 

Anonymkode: 9a075...a9a

Skrevet

Brukte å trene hver dag før, men hadde min 48 timer restitusjon på muskelgruppene. Trente derfor splitt.

Nå trener jeg annen hver dag, hvor de dagene jeg ikke trener har en lett gåtur. Helt ærlig så er jeg ikke svakere, men heller sterkere i flere øvelser når jeg nå trener annen hver dag enn hver dag..

• Liker 1
Skrevet

Man kan ta to økter etter hverandre, men passe på å ha nok restitusjon etter de to øktene igjen. 

Det er totalbilde som er viktig. Du kan trene hard styrke fredag, lørdag og søndag - men da bør du hvile mange dager etter. Eller du kan trene hard styrke fredag, mandag og onsdag. 

Men å trene hver fredag, lørdag, søndag, mandag, tirsdag, onsdag og torsdag er en dårlig ide (med mindre du kjører splitt).

Anonymkode: cb265...38e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...