Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
JustAsking skrev (21 minutter siden):

Han har da i mange av sine taler fremmet toleranse, medmenneskelighet, fattigdom, psykisk helse og solide verdier i samfunnet. Inkludert å snakke om både homofili og miljøvern, i tider hvor de temaene har vært betent politisk. Skulle han holdt glødende innlegg om distriktspolitikk og boligpriser? 

1. Hvorfor ikke?

2. Det er ikke taler jeg snakker om. Jeg snakker om det som skjer bak lukkede dører.

MissLucy skrev (17 minutter siden):

Hvilke rom tenker du kongen skal oppholde seg i for å hjelpe pendlerne med sin uformelle makt? Hvor mange rom? Hvor mange ganger?

Han er allerede i de rommene.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

Hva skal man tenke om hyppigheten i kontakt mellom Norges kronprinsesse og den overgrepsdømte pedofile halliken! 
image.thumb.jpeg.a394e9d0e707c4b712426f7c846377eb.jpeg

Distraheres og overgås fullstendig av Terje Rød-Larsen og Thorbjørn Jagland.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (30 minutter siden):

At den varierer?

Det var jo også en måte å se det på.

Selv heller jeg mot at dette er en oppsiktsvekkende situasjon, at vi diskuterer nivået på kontakten mellom vår kronprinsesse og den verste overgriper i verden.

Men enig i at den varierer. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Huldra27 skrev (14 minutter siden):

1. Hvorfor ikke?

2. Det er ikke taler jeg snakker om. Jeg snakker om det som skjer bak lukkede dører.

Han er allerede i de rommene.

Han kan i praksis ikke gjøre noe mer i de rommene enn han gjør i talene:

https://lovdata.no/artikkel/mon_____demokrati/1412

• Liker 2
Skrevet

Vedrørende tidligere spekulasjoner om at tidspunktet for å snakke om kronprinsessens lungetransplantasjon var strategisk, som slottet har avkreftet. Nå har også kronprinsessens lege bekreftet at tidspunktet for å fortelle om lungetransplantasjonen utelukkende var bestemt av praktiske hensyn, herunder legens kalender, så da kan vi legge den spekulasjonen død.

Legen avviser påstand

Her ser vi først at slottet bekreftet det flere i tråden allerede hadde påpekt var den mest sannsynlige forklaringen:

"- Tidspunktet som ble valgt for offentliggjøring handlet om praktisk koordinering mellom tidspunkt for NRKs intervju med kronprinsparet i forbindelse med «Året med kongefamilien», legens mulighet for intervju og pressemøte, og kongefamiliens offisielle program."

Som nå er bekreftet av legen:

"Overlege Are Martin Holm møtte pressen 19 desember, for å fortelle om kronprinsessens lungesykdom. Han bekrefter overfor Journalisten at det var hans kalender som hadde betydning for datovalget."

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (6 minutter siden):

Vedrørende tidligere spekulasjoner om at tidspunktet for å snakke om kronprinsessens lungetransplantasjon var strategisk, som slottet har avkreftet. Nå har også kronprinsessens lege bekreftet at tidspunktet for å fortelle om lungetransplantasjonen utelukkende var bestemt av praktiske hensyn, herunder legens kalender, så da kan vi legge den spekulasjonen død.

Legen avviser påstand

Her ser vi først at slottet bekreftet det flere i tråden allerede hadde påpekt var den mest sannsynlige forklaringen:

"- Tidspunktet som ble valgt for offentliggjøring handlet om praktisk koordinering mellom tidspunkt for NRKs intervju med kronprinsparet i forbindelse med «Året med kongefamilien», legens mulighet for intervju og pressemøte, og kongefamiliens offisielle program."

"Overlege Are Martin Holm møtte pressen 19 desember, for å fortelle om kronprinsessens lungesykdom. Han bekrefter overfor Journalisten at det var hans kalender som hadde betydning for datovalget."

Legens kalender hadde betydning for datovalget. Den var altså ikke avgjørende.

Vi vet jo ikke hvordan legen har fått forespørsel om tidspkt.

Jeg tror datoen ble valgt primært pga Epsteinfilene, sekundært så hadde legen også tid på denne dato.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
keops skrev (17 minutter siden):

Legens kalender hadde betydning for datovalget. Den var altså ikke avgjørende.

Vi vet jo ikke hvordan legen har fått forespørsel om tidspkt.

Jeg tror datoen ble valgt primært pga Epsteinfilene, sekundært så hadde legen også tid på denne dato.

Jeg synes ikke denne sannsynlighetsvurderingen er overbevisende.

Pro din teori:

- taktisk timing av nyheter er en kjent strategi

Contra din teori:

- at taktisk timing av nyheter er en kjent strategi, er en helt generell observasjon som i dette tilfelles ikke støttes av de konkrete omstendighetene her
-kronprinsessen hadde hatt en markant forverring av sykdommen i løpet av høsten, som måtte adresseres raskt, a) fordi folk visste at hun hadde vært i et behandlingsopplegg i oktober, og b) fordi den påvirker jobbutførelse og kronprinsparets fremtid, og c) fordi de trengte å være i forkant med hvorfor hun skulle reise bort under rettssaken. Det var en naturlig anledning å ta det opp i Året med kongefamilien, da det er et program som alltid sendes i romjulen, så det passet godt med tiden og de kunne ta det som et intervju istedet for en pressekonferanse
- slottet har avkreftet din teori
- legen har avkreftet din teori
- din teori hviler på at begge lyver 

Endret av MissLucy
  • Liker 6
Skrevet
MissLucy skrev (15 minutter siden):

Legen avviser påstand

Ut fra det du skriver er det altså Slottet som ønsket tidspunktet. Det måtte skje før jul og «Året med kongefamilien». Legen sier at det er travelt før jul og det var den eneste muligheten. 

Vi står likevel igjen med at Slottet ønsket denne perioden. 

Jeg tror ikke de hadde Epstein-filene i tankene. Men det er noe som skurrer likevel. Det ble svært uklart hvorfor de gikk ut med dette når lungetransplantasjon ikke var nært forestående. Det ble jo full forvirring i mediene der man tolket dette som om det snart ville bli aktuelt. Om Slottet henvender seg til legen og ber om en uttalelse så gjør han jo det. Det ble en underlig seanse gitt at han jo ikke kunne være særlig konkret. 

Men konklusjonen er jo at Slottet ville ha ut en uttalelse fordi DE SELV ville tematisere det. Hvorfor ville de det? 

Som Haakon sa; det synes jo ikke «du ser jo bra ut». MM selv gjorde også folk oppmerksom på at hun «pustet» og fokuserte på det. Det fremstår som om de ønsker at dette skal frem i bevisstheten til folk, selv om det jo ikke fremstod som så veldig uttalt. Det åpner for spørsmål, det gjør jo det. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (31 minutter siden):

Legen avviser påstand

Høres plausibelt ut i mine ører. 
Det sier også litt om tilliten til Kongehuset nå, at en slik uttalelse i det hele tatt blir fremtvunget.

Dynamikken mellom makten og pressen blir kaotisk i den nye mediehverdagen. Jeg sier «nye» med tanke på litt lengre linjer. Særlig etter at Twitter og kortform ble normen ble visst kontekst helt umoderne, og store, viktige spørsmål drukner i verbale punchlines og normforskyvning. Forventningene om gjennomsiktighet og åpenhet er på kollisjonskurs med de gamle strukturene. Når det kombineres med nye generasjoner i kongefamilien med en litt, hva skal man si, annen ballast?, så er det eksplosivt. 

Det jeg synes er både overraskende og ganske synd er at verken Kongehuset, institusjonen, eller kongefamiliens medlemmer tilsynelatende har klart å ta innover seg dette skiftet. Ikke sett behov for en mediestrategi som forener etablerte roller med endrede forventninger. Man skulle trodd de har hatt mengder med signaler om behovet for sterkere kompetanse på PR- og kommunikasjon, helt fra MM og Ari via Durek og nå MBH og MM.

Det er spesielt uforståelig i lys av det vi nå ser, at utfordringene med MBH ikke akkurat er ny materie. Håndteringen, det vil si mangel på, av de siste årenes hendelser er fascinerende ute av takt. Jeg mener det kommer i uheldig kombinasjon med den mer og mer folkelige linja MM og HM har brakt inn, som viser urovekkende svak rolleforståelse. Med siste rant på Instagram fra IA kan det se ut som selv den nye generasjonen mangler den elementære forståelsen av rollen hun skal fylle, noe talen hennes også tyder på - den hadde passet bedre innen familiens egen feiring, ikke som en tronarvings myndighetstale. Det sto i skarp kontrast til det hennes unge kollega i Danmark fikk til. Hvis ikke det ligger i ryggmargen til nå, så er det lite håp om at det blir noe særlig bedre.

Endret av JustAsking
Typo
  • Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (9 minutter siden):

Jeg synes ikke denne sannsynlighetsvurderingen er overbevisende.

Pro din teori:

- taktisk timing av nyheter er en kjent strategi

Contra din teori:

- at taktisk timing av nyheter er en kjent strategi, er en helt generell observasjon som i dette tilfelles ikke støttes av de konkrete omstendighetene her
-kronprinsessen hadde hatt en markant forverring av sykdommen i løpet av høsten, som måtte adresseres raskt, a) fordi folk visste at hun hadde vært i et behandlingsopplegg i oktober, og b) fordi den påvirker jobbutførelse og kronprinsparets fremtid, og c) fordi de trengte å være i forkant med hvorfor hun skulle reise bort under rettssaken. Det var en naturlig anledning å ta det opp i Året med kongefamilien, da det er et program som alltid sendes i romjulen, så det passet godt med tiden og de kunne ta det som et intervju istedet for en pressekonferanse
- slottet har avkreftet din teori
- legen har avkreftet din teori
- din teori hviler på at begge lyver 

Nei, min teori hviler ikke på at begge lyver. Det har jeg redegjort for, så synes det får holde 

Man kan også stille spørsmålstegn ved nødvendigheten av denne helseinformasjonen. Jeg oppfattet det ikke som at det var en vesentlig forverring, men en forverring. Ikke i den grad at det er nødvendig stå på liste for transplantasjon.

Det blir jo mange oppdateringer om man skal rapportere offentlig alle små og store endringer i et forløp med en kronisk lidelse

Denne informasjonen står jo også i sterk kontrast til hva slags informasjon vi får nå, når ting virkelig har skjedd og informasjonsbehovet er enormt.

Da er det helt tyst.

En måned nå.

Jeg tror ikke legens kalender styrer dette. 

Endret av keops
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
keops skrev (Akkurat nå):

Nei, min teori hviler ikke på at begge lyver. Det har jeg redegjort for, så synes det får holde 

Man kan også stille spørsmålstegn ved nødvendigheten av denne helseinformasjonen. Jeg oppfattet det ikke som at det var en vesentlig forverring, men en forverring. Ikke i den grad at det er nødvendig stå på liste for transplantasjon.

Det blir jo mange oppdateringer om man skal rapportere offentlig alle små og store endringer i et forløp med en kronisk lidelse

Denne informasjonen står jo også i sterk kontrast til hva slags informasjon vi får nå, når ting virkelig har skjedd og informasjonsbehovet er enormt.

Da er det helt tyst.

En måned nå.

Hehehe, det siste du skriver er jo veldig treffende. Her skal vi få time for time uttalelser om helse, mens det mindre fordelaktige det ties i hjel. 

Siden det tar tid fra man settes på transplantasjonsliste til operasjon skjer, så var dette overhodet ikke nødvendig. Spørsmålet blir dermed hvorfor Slottet ba legen om en uttalelse akkurat nå. Det ER Slottet som har ønsket at han uttalte seg. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
keops skrev (1 minutt siden):

Da er det helt tyst.

En måned nå.

Du bruker feil fakta.

Kronprinsessen åpen om dramatisk forverring av sykdommen: – Har gått raskere enn jeg hadde håpet – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker de fakta vi har fått. MM har en kronisk tilstand som ikke har forverret seg i den grad at hun må stå på transplantasjonsliste. Men her mener slottet, og du ser det ut til, at behovet for adressering offentlig er akutt.

Videre så har det hendt masse i livet til MM som en del ønsker forklaringer og svar på. Dette blir møtt med øredøvende taushet.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Ja? Haakon sier jo at de ikke er der enda, at hun skal settes på liste. Hvorfor bringe det på bane? 

Og bare så det er sagt; At folk tviler på opplysninger som Slottet og MM kommer med, det sier alt om situasjonen de har satt seg i. Løgn har den effekten.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
keops skrev (1 time siden):

Jeg bruker de fakta vi har fått. MM har en kronisk tilstand som ikke har forverret seg i den grad at hun må stå på transplantasjonsliste. Men her mener slottet, og du ser det ut til, at behovet for adressering offentlig er akutt.

Videre så har det hendt masse i livet til MM som en del ønsker forklaringer og svar på. Dette blir møtt med øredøvende taushet.

Det er en bagatellisering av de fakta vi har fått.

Endret av MissLucy
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Du bagatelliserer de fakta vi har fått.

Det gjør jeg så absolutt ikke. Jeg forholder meg til dem, i stedet for å prøve å pynte på dem.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Fjernet

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

Overgås av Rød-Larsen med en knapp margin. Hvor desperat er du egentlig? 

Knapp margin?

Hva er den prosentmessige forskjellen på 5881 og 1240?

Eller forskjellen på 11-12 år vs 3 år?

Knapp margin???

• Liker 5
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Knapp margin?

Hva er den prosentmessige forskjellen på 5881 og 1240?

Eller forskjellen på 11-12 år vs 3 år?

Knapp margin???

Det er usedvanlig mye kontakt på de «få» årene Kronprinsessen hadde kontakt med Epstein, sett i lys av at Rød Larsen hadde som du så fint skisserer her 11-12 års kontakt med fyren. Skammelig at det skal bagatelliseres at kommende dronning har et så forkvaklet moralskt kompass. Og har satt Norge som land i forlegenhet, samt kongeparet i landet vårt. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...