Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Macro skrev (8 timer siden):

Mulig jeg er totalt blind, men er det ikke lenge siden vi har hørt noe ang Kongen og formen hans? Merker jeg gleder meg til han er hjemme igjen.

I en så ustabil verden som vi lever i nå ønsker jeg å fortsette å ha monarki. Som en av de som MÅ forsvare landet og jevnlig må trene på det er Kongen en langt sterkere motivasjon og har mer samlende kraft enn det en midlertidig president ville hatt. Det er viktigere å bevare eierfølelsen til landet(og Kongen faktisk) enn hva som skjer på SoMe og diverse gallaer. For meg og de som står i samme situasjon som meg, vi som ikke kan stikke av ved krig, er vi villige til å gjøre alt for Norge, Harald, Haakon og Ingrid Alexandra. Det er symbolikken i disse 3 personene som er viktig, partnerene deres er mindre viktige.

For tiden virker det ikke som kongen er særlig ivrig etter å komme tilbake til dette landet. Kanskje han ikke har så mye eierfølelse til verken landet eller folk lenger?  Ser iallfall ikke sånn ut. Kanskje det er like greit å holde seg borte.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har vi noen beviser på at det var MM selv som "brøt kontakten" med Epstein? Som en aktiv handling.

Slottet har kanskje gitt uttrykk for det? Men de stoler jeg ikke på.

Det finnes vel ingen bevis i epostene eller andre steder på at det ikke var Epstein som brøt kontakten med MM, eller at den bare ble naturlig avviklet på et tidspunkt?

Hørte de sa det på Debatten i går også.

Endret av anonymBbruker
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Feil tråd

Endret av Krokenguri
Skrevet
rebella81 skrev (1 time siden):

Og rare, rare nordmenn, så underlig mange som sier «NEI TAKK!» til «åleglatt, avdanka politiker» som tydeligvis er det eneste alternativet til at MM skal skride nådig opp kirkegulvet i Nidarosdomen om en viss tid med en høytidelig mine. Lurer på om folk er litt enkle; tror man virkelig at det MÅ være en sleip, avdanka politiker? 🫣

Det er svært få skikkelige folk av noe slag som får makt idag. Det er derfor verden er som den er.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Gulline skrev (21 minutter siden):

Vi bør se til Finland og Island ... og for all del ikke USA. Jeg grøsser av de ekle bildene av Bill Clinton med de unge jentene hos Epstein ... æsj.

Helt enig. 

Monica Lewinsky var nok ikke helt ute i sine anklager.

Alltid like latterlig å lese argumentene mot republikk hvor Trump blir brukt som et gjentagende skrekkeksempel på hvorfor vi ikke bør ha president.  INGEN liker Trump, ihvertfall ikke oppegående mennesker.

Men så har vi da to flotte nordiske naboer hvor presidentskap fungerer utmerket, og jeg våger å tro at vi nordmenn er noe nærmere Norden i tankesett og verdier, enn vi er i forhold til USA. I tillegg byttes en president ut og har en makstid. 

Endret av K_mb
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Huldra27 skrev (2 minutter siden):

Det er svært få skikkelige folk av noe slag som får makt idag. Det er derfor verden er som den er.

Verden i dag er ikke stort verre enn den var før. I dag er det bare mer synlig. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (2 timer siden):

Ja, men ikke noe av det kan bevises - hun kan svare akkurat hva hun vil og hva som passer henne best. Så sant hun ikke har skrevet det konkret i en av epostene som ikke er sluppet enda vel og merke. Men de slippes vel ikke, så sånn sett er vi tilbake til at hun kan svare hva som passer henne og saken best. 

Javel. Men da må du jo problematisere den konklusjonen de fleste hopper på og - den om at at hun googlet U=JE og fikk opp en wiki-side med full informasjon. Det kan jo heller ikke bevises. Kritikere kan påstå akkurat hva de vil ut fra hva som passer agendaen deres best.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Muskath skrev (21 timer siden):

Jeg tror ikke kongeparet forstår, de tror at når de kommer hjem fra ferie og alle har holdt kjeft i denne perioden, så er det business as usual. Som om ingenting har hendt.

Ja, det høres plausibelt ut.   

• Liker 2
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Javel. Men da må du jo problematisere den konklusjonen de fleste hopper på og - den om at at hun googlet U=JE og fikk opp en wiki-side med full informasjon. Det kan jo heller ikke bevises. Kritikere kan påstå akkurat hva de vil ut fra hva som passer agendaen deres best.

Selvfølgelig! Hun googlet helt sikkert JE+gule bukser. Det så sikkert ikke bra ut. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Verden i dag er ikke stort verre enn den var før. I dag er det bare mer synlig. 

Jeg er redd jeg må være litt uenig med deg. Det er definitivt en annen type mennesker som har makt idag enn for bare 6 år siden, eller 10 år siden, eller 15, for ikke å snakke om 20 år siden. Eller – en mennesketype som har tatt over og blitt mer dominerende enn før. Det var alltid noen av dem, men nå er de overalt og er ikke redde for å vise hvem de er. 

• Liker 3
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Og du selv har påstått forslag til hva det betyr ut fra hva som passer DIN agenda best.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
anonymBbruker skrev (2 timer siden):

Har vi noen beviser på at det var MM selv som "brøt kontakten" med Epstein? Som en aktiv handling.

Det finnes vel ingen bevis i epostene eller andre steder på at det ikke var Epstein som brøt kontakten med MM, eller at den bare ble naturlig avviklet på et tidspunkt?

Nei det har vi ikke noe bevis på. Var gode refleksjoner om tema på debatten.

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Ja, det er faktisk helt riktig - isolert til akkurat den eposten vel og merke. Overgrepsutsatte har fortsatt hevdet at de som har vært i huset må ha visst osv, osv, men når det gjelder akkurat den epsosten er jeg enig med deg. 

Penget mitt er at verken hun eller Slottet har noen troverighet her, og så lenge det ikke kan legges frem bevis så kan man enten hvede hun googlet epstein, leste alt, eller at hun feks goodlet han og gule bukser. Hun kan hevde hun googlet gule bukser, men så lenge hun ikke har noe trovedighet så blir det ett fett for de som mener hun googlet noe annet. 

Hadde jeg vært slottet hadde jeg faktisk forsøkt å legge frem faktiske bevis på at det var gule bukser, altså gitt innsyn i epost korrospondansen - for den har de jo, siden hun har brukt den offsielle eposten sin.

Hvis ikke tror jeg vi vil ha denne diskskusjonen til all evig tid. 

• Liker 7
Skrevet
Kanderehjelpe skrev (7 timer siden):

Kongen er fantastisk, og jeg har alltid ment at han har vært en god konge,

hva er det som gjør at han har vært en god konge? Pga nyttårstalene? Fordi han vinker fra slottsbalkongen hver 17,mai? Fordi han aldri har laget bråk?

Eller har han forhandlet fram lukrative avtaler på vegne av Norge eller vært en god diplomat? 

Jeg er ikke den som følger med på hva de gjør, så derfor spør jeg. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
Huldra27 skrev (3 minutter siden):

Jeg er redd jeg må være litt uenig med deg. Det er definitivt en annen type mennesker som har makt idag enn for bare 6 år siden, eller 10 år siden, eller 15, for ikke å snakke om 20 år siden. Eller – en mennesketype som har tatt over og blitt mer dominerende enn før. Det var alltid noen av dem, men nå er de overalt og er ikke redde for å vise hvem de er. 

Nei, det er det vel ikke? Korrupsjon har alltid styrt til en viss grad. Med etterhvert som man har fått kanaler som favoriserer høye, sterke stemmer, blir det lettere å være ekstrem. 

Maktsyke mennekser som misbruker den makten de er gitt, har alltid misbrukt den. Alt fra konger, til biskoper og politikere. Det er ikke noe nytt. 

• Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (6 timer siden):

Monarkiet derimot, som du påpeker,  kan trekke på institusjonens symbolkraft som er bygget opp over generasjon og historiske linjer

Det er riktig at det er bygget opp over generasjoner og historiske linjer.

Det var det monarkiet vi kjente. Det er det ikke lengre. 

Det Norske folk syntes også at det var «koselig» at HM giftet seg med en alenemor, en alenemor som satt å sa på tv at hun hadde levd på tvers av det som var akseptert… vi godtok dette også. Alle kan forandre seg, alle kan bli bedre, alle fortjener en ny sjanse, tenkte vi… og nå er vi her da, nå er hun kronprinsesse , mor til tre, høy beskytter av div organisasjoner,  men den folkelige MM lever til dels samme livet som hun gjorde… fortsatt på tvers av hva som er akseptert. 
Forskjellen er at den gang rammet det bare henne, nå rammer det hele monarkiet. En veldig stor forskjell og et helt uforståelig valg. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

Ja, det er faktisk helt riktig - isolert til akkurat den eposten vel og merke. Overgrepsutsatte har fortsatt hevdet at de som har vært i huset må ha visst osv, osv, men når det gjelder akkurat den epsosten er jeg enig med deg. 

Penget mitt er at verken hun eller Slottet har noen troverighet her, og så lenge det ikke kan legges frem bevis så kan man enten hvede hun googlet epstein, leste alt, eller at hun feks goodlet han og gule bukser. Hun kan hevde hun googlet gule bukser, men så lenge hun ikke har noe trovedighet så blir det ett fett for de som mener hun googlet noe annet. 

Hadde jeg vært slottet hadde jeg faktisk forsøkt å legge frem faktiske bevis på at det var gule bukser, altså gitt innsyn i epost korrospondansen - for den har de jo, siden hun har brukt den offsielle eposten sin.

Hvis ikke tror jeg vi vil ha denne diskskusjonen til all evig tid. 

Enig. 

Skrevet (endret)
anonymBbruker skrev (14 minutter siden):

I tillegg så er forklaringen på hvorfor hun avsluttet relasjonen åpenbart løgn.  "Fordi hun opplevde at Epstein prøvde å bruke forbindelsen han hadde hatt med kronprinsessen overfor andre personer".

Det blir som om Marius skulle sagt han sluttet å kjøpe kokain fordi han skjønte at selgeren tjente penger på narkotika. 

Endret av SVK
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Isild skrev (2 timer siden):

Tror ikke dette blåser over jeg heller. Hun har løyet ganske skikkelig. Hun kallte noe som viste seg å være en ganske tett og langvarig privat relasjon for "kun få tilfeldige møter blandt flere". Jeg stoler ikke på folk som lyver. Hun har også tydeligvis et ganske defekt moralsk kompass som har kommet ganske tydelig frem. Det er ingen som lenger tror på "veving og salmer" selv om de forsøker å ha den fasaden på henne. 

Jeg ser ikke logikken her. Hvorfor kan man ikke tro på at hun er genuint opptatt av veving 15 år etter at hun ikke var det?

Hun har jo latt seg intervjue i et husflidblad, der hun snakker utførlig om veving og kursene hun har tatt og de gamle damene hun har blitt venninne med, og turen til Sverige for å kjøpe en bestemt vev, for ikke å snakke om de inngående beskrivelsene, og bildene, av de forskjellige vevnadene hun har laget.

Hvis man ikke tror at dette er et intervju med en entusiast med en genuin interesse, så er det på på høy tid å ta et oppgjør med egen forutinntatthet.

• Liker 7
Skrevet
Hebbe-lille skrev (4 minutter siden):

Nei det har vi ikke noe bevis på. Var gode refleksjoner rundt dette på debatten. 

Var det? Har jeg sonet ut? Jeg fikk inntrykk av at de bare bekreftet at hun hadde brutt kontakten i 2014.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...