Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Junijulia skrev (51 minutter siden):

Nei du stiller ingen diagnose, du bare hinter om at kanskje kongen har demens. 

Dette er bare synsing fra din side. Og en ganske stygg en. Det må være mulig å vise en viss form for respekt .

Det er helt vanlig at eldre får en lett grad av demens i den alderen kongen er i. Det er da absolutt ikke kritikk, det er normalt.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Istapp skrev (3 minutter siden):

Kongen er uansvarlig og behandler fagpersoner rimelig respektløst med å bare tenke på eget velvære og dra på utenlandsturer slik han gjør. Har kongen eller kongehuset ofret en tanke på pasientene, som i dag og i morgen ikke får gjennomført sin behandling grunnet at sin komgens livlege ikke er på sin arbeidsplass, sykehuset her i Norge, men må bruke all sin tid på reise og opphold i utlandet for å følge opp kongen?

hjertens enig 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
SVK skrev (5 minutter siden):

Kronprinsen gjør ikke jobben sin. Jobben hans er er ikke å late som om ingenting har skjedd eller å bruke sin kones fiktive  helsetilstand for å skjerme seg selv.

Hans jobb er å enten legge alle kortene på bordet og la folket vurdere om han kan fortsette i jobben eller å gå av uten å fortelle hva han har gjort.

Fiktiv helsetilstand? Skal vi begynne å tvile på legers offentlige uttalelser også?

Er dette øyeblikket for HM å ta den avgjørelsen? Slike avgjørelser er litt mer enn å skrive under på et papir og utgi pressemelding, for å si det forsiktig. Skal man for landets skyld prøve å vente til støvet har lagt seg litt, iallfall? Siden vi er så opptatt av nasjonens beste her, mener jeg. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Istapp skrev (3 minutter siden):

Smålig kritikk? Jevnaldrende med kongen som faktisk er pensjonister og har all den tid i verden til og feriere har nok knapt vært på en eneste ferietur så langt i år til utlandet og noen helgeturer har det kanskje blitt med da til hytta ett par tre timer unna. Norske pensjonister/eldre folk er fornuftige og vet så smertelig godt at de må oppholde seg nært tjenester de kan få brukt for innenfor helsevesenet og ikke minst de som er like skrale i formen som kongen (han har i de siste 10-15 årene hatt mange, svært mange også for egen aldersgruppe, sykehusopphold) hadde ikke fått anledning og blitt ansett som egnet for å ta turene slik kongen gjør. 

Kongen er uansvarlig og behandler fagpersoner rimelig respektløst med å bare tenke på eget velvære og dra på utenlandsturer slik han gjør. Har kongen eller kongehuset ofret en tanke på pasientene, som i dag og i morgen ikke får gjennomført sin behandling grunnet at sin komgens livlege ikke er på sin arbeidsplass, sykehuset her i Norge, men må bruke all sin tid på reise og opphold i utlandet for å følge opp kongen? De pasientene er ikke viktige nok eller? 

Det er da virkelig ikke uvanlig at pensjonister tar noen uker i sydlige strøk ut på vinteren.

Jeg kjenner knapt noen som ikke gjør det.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Istapp skrev (43 minutter siden):

SM er spøkelsesprinsen, den som tas frem av og til når det passer seg i morsomme anledninger som bursdager, fest, fotballkamper og ferieturer.

SM er trivelig og snill, men aldri vært den "skarpeste kniven i skuffen". Helt naturlig og riktig at han "skjermes".

Endret av anonym 4545
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SVK skrev (12 minutter siden):

Kronprinsen gjør ikke jobben sin. Jobben er er ikke å late som om ingenting har skjedd eller å bruke sin kones fiktive  helsetilstand for å skjerme seg selv.

Hans jobb er å enten legge alle kortene på bordet og la folket vurdere om han kan fortsette i jobben eller å gå av uten å fortelle hva han har gjort.

Fiktiv helsetilstand?! Hun har lungefibrose. Og spekulasjoner om at kongen er dement, fullstendig uten rot i virkeligheten!!???

Betyr sannhet og fakta ingenting??

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Det er da virkelig ikke uvanlig at pensjonister tar noen uker i sydlige strøk ut på vinteren.

Jeg kjenner knapt noen som ikke gjør det.

Som er 89 år??? Pensjonistalder er så mangt...

Selv har jeg satt foten ned og gitt oppriktig beskjed til mine foreldre som er 10-15 år yngre enn kongeparet, at nå er utenlandsturene begrenset til når de reiser sammen med øvrige familiemedlemmer og på turer selv så får de dra i Norges land og oppleve all den flotte naturen og opplevelser Norge as har å tilby. De får ta litt hensyn til oss som bekymrer oss for deres ve og vel når de er på tur. Og mine har tilsammen ett eneste opphold på sykehus og det for et helt døgns opphold. 

Tenker du på kongens livlege og hans øvrige pasienter? Hans familie? 

• Liker 10
  • Hjerte 2
Skrevet
anonym 4545 skrev (8 minutter siden):

SM er en trivelig og snill, men aldri vært den "skarpeste kvniven i skuffen". Helt naturlig og riktig at han "skjermes".

Hva du vet... Hva mener du med "aldri vært den "skarpeste kniven i skuffen""? Ordtaket brukes vanligvis om den med manglende kognitive evneferdigheter, er det oppgitt at SM passer inn i dette?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
JustAsking skrev (47 minutter siden):

Fiktiv helsetilstand? Skal vi begynne å tvile på legers offentlige uttalelser også?

Er dette øyeblikket for HM å ta den avgjørelsen? Slike avgjørelser er litt mer enn å skrive under på et papir og utgi pressemelding, for å si det forsiktig. Skal man for landets skyld prøve å vente til støvet har lagt seg litt, iallfall? Siden vi er så opptatt av nasjonens beste her, mener jeg. 

Hvilken legeuttalelse er det du snakker om?  Slik jeg har forstått det så har kongehuset kun sagt at Mette-Marit er i en krevende situasjon og trengte tid til å samle seg. Det er snart 3 uker siden den pressemeldingen.

Avgjørelsen til kronprinsen skulle blitt tatt i 2019. Om  man er snill så kunne han ha kommet med den for en måned siden da Mette-Marit kom med sin "beklagelse". 

Endret av SVK
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (17 minutter siden):

Det er din mening, som jeg respekterer, selv om jeg ikke er enig i at monarkiet rakner. (Det har fremdeles 60% oppslutning i sin aller dypeste krise.)

Men det har ikke noe med den stedfortrederdiskusjonen å gjøre.

Nei, men du mener jo at alt går fint, og at ingen hendelser er blitt avbrutt/utsatt som en følge av at regent er utenlands/syk og stedfortreder er i Høiby-asyl eller hva jeg skal kalle det.

Selv med de minimale opplysningene vi får så greier du å konkludere med at alt går helt supert.

Selv om kommende dronning er avkledd som den person hun er, hele verden måper. Men alt går fint .

Hennes sønn sitter i langvarig rettsak og viser for all verden hva for en mann han er, og hvilke verdier han har. Men , alt går fint. Han er en del av den sagnomsuste flokken.

Neste ledd i arvefølgen strever åpenbart med å forstå pressens rolle i samfunnet og velger å hedre(!) sin døgenikt av en bror i myndighetstalen sin. Hun viser også finger til rusomsorg og overgrepsutsatte damer ved å drikke med denne bror på offentlig skjenkested, selv om bror er VELDIG innstilt på rusbehandling angivelig. Men alt går fint.

Hvor MM befinner seg er uvisst, men en forklaring savnes av befolkningen, snart en.månef på overtid. Men alt går altså helt strålende.

Nothing to see here.

Endret av keops
  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Kongen kan da ikke sammenlignes med en vanlig pensjonist og beordres til å bruke reiseforsikringen sin eller holde seg hjemme 😂 De kongelige får leve i sus og dus for å ha tapt friheten og anonymiteten sin og bli satt på pidestall eller i gapestokk alt etter som. Det er den uskrevne «kontrakten». Jeg har ingenting mot at det koster litt ekstra kroner når livlegen må flys ut. Helt fair. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
SVK skrev (1 minutt siden):

Hvilken legeuttalelse er det du snakker om?  Slik jeg har forstått det så har kongehuset kun sagt at Mette-Marit er i en krevende situasjon og trengte tid til å samle seg. Det er snart 3 uker siden den pressemeldingen.

Avgjørelsen til kronprinsen skulle blitt tatt i 2019. Om  man er snill så skunne han ha kommet med den for en måned siden da Mette-Marit kom med sin "beklagelse". 

Hun er alvorlig syk med en progressiv sykdom, med dårlige prognoser. Dette er såpass allment kjent nå at jeg gidder ikke google opp en lenke engang. Se Året med kongefamilien eller sjekk kongehusets nettsider.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Istapp skrev (6 minutter siden):

Som er 89 år??? Pensjonistalder er så mangt...

Selv har jeg satt foten ned og gitt oppriktig beskjed til mine foreldre som er 10-15 år yngre enn kongeparet, at nå er utenlandsturene begrenset til når de reiser sammen med øvrige familiemedlemmer og på turer selv så får de dra i Norges land og oppleve all den flotte naturen og opplevelser Norge as har å tilby. De får ta litt hensyn til oss som bekymrer oss for deres ve og vel når de er på tur. Og mine har tilsammen ett eneste opphold på sykehus og det for et helt døgns opphold. 

Tenker du på kongens livlege og hans øvrige pasienter? Hans familie? 

Din familie, ditt valg. Andre gjør andre vurderinger. Personlig ser jeg det ikke som min jobb å drive og sjefe over gamle foreldre, hvis de vurderer at de kan reise, men sånn gjør vi det. 

Jeg synes voksne folk må få gjøre sine egne vurderinger, og pensjonister er jo som regel godt voksne.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
SVK skrev (6 minutter siden):

Avgjørelsen til kronprinsen skulle blitt tatt i 2019. Om  man er snill så skunne han ha kommet med den for en måned siden da Mette-Marit kom med sin "beklagelse". 

https://www.kongehuset.no/presse/pressemeldinger/oppdatering-om-kronprinsessens-helsesituasjon

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Istapp skrev (7 minutter siden):

Hva du vet... Hva mener du med "aldri vært den "skarpeste kniven i skuffen""? Ordtaket brukes vanligvis om den med manglende kognitive evneferdigheter, er det oppgitt at SM passer inn i dette?

Ser ingen grunn til å diskutere hva som ligger i et kjent uttrykk/beskrivelse.

Endret av anonym 4545
  • Liker 3
Skrevet (endret)
JustAsking skrev (6 minutter siden):

Hun er alvorlig syk med en progressiv sykdom, med dårlige prognoser. Dette er såpass allment kjent nå at jeg gidder ikke google opp en lenke engang. Se Året med kongefamilien eller sjekk kongehusets nettsider.

Hva så?   Med mindre Mette-Marit har en sykemelding som sier at hun ikke kan snakke sant så får hun fortelle sannheten. I tillegg med mindre sykemeldingen også sier at Haakon ikke kan snakke sant så får han legge kortene på bordet. 

Om de ikke er i stand til å si sannheten så får de gå av uten å si sannheten. 

Endret av SVK
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
keops skrev (7 minutter siden):

Nei, men du mener jo at alt går fint, og at ingen hendelser er blitt avbrutt/utsatt som en følge av at regent er utenlands/syk og stedfortreder er i Høiby-asyl eller hva jeg skal kalle det.

Selv med de minimale opplysningene vi får så greier du å konkludere med at alt går helt supert.

Selv om kommende dronning er avkledd som den person hun er, hele verden måper. Men alt går fint .

Hennes sønn sitter i langvarig rettsak og viser for all verden hva for en mann han er, og hvilke verdier han har. Men , alt går fint. Han er en del av den sagnomsuste flokken.

Neste ledd i arvefølgen strever åpenbart med å forstå pressens rolle i samfunnet og velger å hedre(!) sin døgenikt av en bror i myndighetstalen sin. Hun viser også finger til rusomsorg og overgrepsutsatte damer ved å drikke med denne bror på offentlig skjenkested, selv om bror er VELDIG innstilt på rusbehandling angivelig. Men alt går fint.

Hvor MM befinner seg er uvisst, men en forklaring savnes av befolkningen, snart en.månef på overtid. Men alt går altså helt strålende.

Nothing to see here.

Det du  snakker om er et helt annet tema. 

Jeg snakket om stedfortrederrollen. Det er et kortvarig vikariat, der de konstitusjonelle pliktene må gjøres og det er det ingen tvil om at han gjør.

• Liker 4
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Din familie, ditt valg. Andre gjør andre vurderinger. Personlig ser jeg det ikke som min jobb å drive og sjefe over gamle foreldre, hvis de vurderer at de kan reise, men sånn gjør vi det. 

Jeg synes voksne folk må få gjøre sine egne vurderinger, og pensjonister er jo som regel godt voksne.

Du har tydeligvis ikke erfaring med når eldre blir syke på ferie i utlandet. Med jobb innenfor helse så er det begrenset hva man kan få hjulpet fra Norge, og mang en fam.medl har måttet ta opp lån for å reise ned og bistå sine og få dem med hjem -selv med reiseforsikring! Det avkortes fort som uforsvarlig når uhell skjer og forsikring skal tas i bruk om man er høyt opp i alder. Dette er det mange som ikke er klar over før man står oppi det med begge føttene. Bra med naiv holdning og tro på systemet, men naivitet og troa hjelper dessverre ikke alltid når du trenger det.

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Tøv. Håkon har brukt hele livet på å forberede seg på den rollen. Han er akkurat like godt kvalifisert som alle som har gått foran ham.

Og før du kritiserer kong Haralds ferier, men fremsnakker kong Frederik, anbefaler jeg en faktasjekk av hans ferievaner, for de har det vært mye kritikk av i Danmark.

Og de har en ung prins - Christian som stepper inn for sin far - i tillegg har dronning Mary fått utvidete fullmakter fra dronning Margrete til å steppe inn som regent om det trengs. Så jeg tror du kan rette bekymringene over til det norske sirkusmonarkiet og la andre, langt mer kompetente kongehus får klare seg selv - som de gjør - helt ypperlig. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Istapp skrev (Akkurat nå):

Du har tydeligvis ikke erfaring med når eldre blir syke på ferie i utlandet. Med jobb innenfor helse så er det begrenset hva man kan få hjulpet fra Norge, og mang en fam.medl har måttet ta opp lån for å reise ned og bistå sine og få dem med hjem -selv med reiseforsikring! Det avkortes fort som uforsvarlig når uhell skjer og forsikring skal tas i bruk om man er høyt opp i alder. Dette er det mange som ikke er klar over før man står oppi det med begge føttene. Bra med naiv holdning og tro på systemet, men naivitet og troa hjelper dessverre ikke alltid når du trenger det.

Jo det har jeg, men mine og dine personlige erfaringer er i grunnen ganske irrelevante.

Anbefaler denne fine saken fra VG idag om hvor bra det er for gamle folk å reise: Kong Harald innlagt på sykehus

Sitat:

"Ekspert i geriatri og indremedisin i Aleris, Øystein Fossdal, forteller at det å reise – med nye omgivelser og sosial deltagelse – kan ha betydelige helsegevinster, også i høy alder.

– Nye inntrykk, fysisk aktivitet og sosial kontakt virker stimulerende på hjernen og kan forstås som kognitiv stimulering, noe som er assosiert med lavere risiko for kognitiv svikt og demens."

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...