Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nymerïa skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde heller ønsket meg en eksplosjon nå enn dette "Vi står sammen i stormen" opplegget. Det føles som keiserens nye klær; vi skal oppføre oss som om dette er akseptabelt og normalt hele gjengen.

Jeg trenger noen med autoritet som viser at dette ikke er greit. 

Ja, eg vonar som sagt at dette bare er eit skalkeskjul og at det skjer eit oppgjer i kulissene. Eg trur ikkje HM vil kasta MM og MBH til hundane sjølv om det blir skilsmisse, men eg har heller ikkje tru på at å ta i frå henne rolla som kronprinsesse mens dei framleis er gifte er noko reelt alternativ.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (5 minutter siden):

Jeg synes sammenligningen med det britiske kongehuset er svært lite treffende. Det Andrew er anklaget for er alvorlige straffbare forhold. Det kan bare ikke sammenlignes.

Samtidig er også MM i en posisjon som er mye nærmere tronfølgen. Så det utligner noe av forskjellen. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
CeXNS skrev (1 minutt siden):

Samtidig er også MM i en posisjon som er mye nærmere tronfølgen. Så det utligner noe av forskjellen. 

overhodet ikke. Det er en kvalitativ forskjell her som aldeles  ikke utlignes av et nummer i rekkefølgen, og særlig ikke når Andrew faktisk står i arverekken mens MM bare er ektefelle.

• Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (15 minutter siden):

En gave er ikke ensbetydende med korrupsjon. Det er feil, og folk bør slutte å komme med den påstanden.

Det siste avsnittet ditt er jo irrelevant i forhold til det som var diskusjonstema.

En gave mot at de stiller seg til rådighet for en pedofil slik at han kan tiltrekke seg flere unge jenter (som var høy verdi i Epsteins kretser) er en motytelse. Så ja, korrupsjon som bidrar til alvorlig kriminalitet (antar du mener salg av barn som gamle gubber voldtar er alvorlig).

Nei, kongehusets rykte og deres evne til å representere er vel kanskje det aller viktigste i denne tråden de siste månedene. De kan ikke ivareta et slikt verv når de holder på slik.

Nå er visst nok MM også blitt bestemor ifølge VG. https://www.vg.no/nyheter/i/K8npdX/pastand-om-ukjent-barn-kom-frem-i-rettssaken-mot-marius-borg-hiby-slottet-tause
Hvor skal dette ende? Uekte barnebarn/oldebarn som ingen vil vedkjenne seg??

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (1 minutt siden):

En gave mot at de stiller seg til rådighet for en pedofil slik at han kan tiltrekke seg flere unge jenter (som var høy verdi i Epsteins kretser) er en motytelse. Så ja, korrupsjon som bidrar til alvorlig kriminalitet (antar du mener salg av barn som gamle gubber voldtar er alvorlig).

Nei. 

Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (5 minutter siden):

Er einig i at det er mykje misforstått rolleprioritering her - hadde og foretrukke at han tok lærdom av det britiske kongehuset - men det eg ville fram til er at han ikkje har valt minste motstands veg, og at det og krev styrke og forsaking og ikkje er noko som gagnar han sjølv.

Rollepriotoritering, ja. Apropos det. HM har snakket om hvordan han skal utforme rollen sin siden han var tenåring. For meg hadde det vært enklere å akseptere ham (og monarkiet) dersom han bare holdt seg til audienser og snorklipping.

Men neida, det er ikke nok for ham. Han føler seg blant annet berettiget til å arrangere og delta på konferanser som tar for seg politiske tema. 

https://www.nrk.no/norge/_-kronprinsen-prover-a-endre-monarkiet-1.12622014

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (22 minutter siden):

Personlig mener jeg at arrangerte ekteskap overhodet ikke har noe som helst i et moderne samfunn å gjøre.

Jeg har vært imot monarki lenge, men et argument om at kongelige ikke kan velge ektefelle selv, er med på å styrke min overbevisning. 

Jeg liker menneskerettighetene. :hjerteflagg:

Man ser resultatene nå av at kongelige, med arvelige posisjoner, får gifte seg med hva som helst. Jeg er enig i at det er et godt argument for å avvikle monarkiet. Men skal man først ha monarki, burde man faktisk kreve at de gifter seg og avler neste generasjon med noenlunde oppegående og anstendige mennesker.

Vonbrotenrojalist skrev (21 minutter siden):

Er einig i at det er mykje misforstått rolleprioritering her - hadde og foretrukke at han tok lærdom av det britiske kongehuset - men det eg ville fram til er at han ikkje har valt minste motstands veg, og at det og krev styrke og forsaking og ikkje er noko som gagnar han sjølv.

Det vet du jo ikke. Hvis han bare er en tøffel som gjør som konemor vil, så er jo dette på en måte minste motstands vei.

MissLucy skrev (5 minutter siden):

overhodet ikke. Det er en kvalitativ forskjell her som aldeles  ikke utlignes av et nummer i rekkefølgen, og særlig ikke når Andrew faktisk står i arverekken mens MM bare er ektefelle.

MM er et geriatrisk dødsfall fra tronen. Andrew kommer aldri til å sitte på en trone. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Pilaff skrev (1 minutt siden):

Rollepriotoritering, ja. Apropos det. HM har snakket om hvordan han skal utforme rollen sin siden han var tenåring. For meg hadde det vært enklere å akseptere ham (og monarkiet) dersom han bare holdt seg til audienser og snorklipping.

Men neida, det er ikke nok for ham. Han føler seg blant annet berettiget til å arrangere og delta på konferanser som tar for seg politiske tema. 

https://www.nrk.no/norge/_-kronprinsen-prover-a-endre-monarkiet-1.12622014

Helt enig. Og så kunne han ha funnet seg en helt ordinær partner. Vi trenger ikke å imponeres, men å slippe skandaler hadde vært fint.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Vet vi om HM fortsetter å besøke Marius i fengselet?

Jeg håper litt innerst inne at han skal få nok..

Endret av Eyr
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ærlig talt at det er rart at de selv ikke heller går av frivillig enn å risikere at monarkiet faller på grunn av dem. Hvordan har de tenkt å leve med det? Hvis de mener at det er så ille å være kongelig at alt uansett bare kan legges ned, så må det jo være bedre å gå av frivillig og se om noen av de andre har lyst til å drive det videre.

Men vi vil ikke ha all slags rart inn i kongehuset - jeg synes det er på høy tid å legge det ned etter Harald og Sonja. Vi er et moderne samfunn som fortjener folkevalgte ledere - og ikke maktposisjoner hvor titlene går i arv eller giftes til. Vi har dessverre fått se hvor galt det kan gå ... så ferdig med det. De kan ta seg vanlige jobber og betale skatt slik som alle oss andre. Helsevesenet skriker etter folk for eksempel. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Jeg synes ærlig talt at det er rart at de selv ikke heller går av frivillig enn å risikere at monarkiet faller på grunn av dem. Hvordan har de tenkt å leve med det? Hvis de mener at det er så ille å være kongelig at alt uansett bare kan legges ned, så må det jo være bedre å gå av frivillig og se om noen av de andre har lyst til å drive det videre.

Spørsmålet er om ikkje overlevinga til monarkiet er mykje viktigare for HM enn for MM (jfr. Harry og Meghan), og at han prøver å ri to kamelar på ein gong med stadig minkande hell🙄

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Hirondelle skrev (40 minutter siden):

MM sin oppførsel har jo vært som å pisse på ALT Dronning Sonja har brukt nærmere 70 år på å bygge opp! 

Vår kronprinsesse er en disgrace spør du meg. 

Jeg er enig, men Harald har stått og sett på uten å gjøre noe.  Det er selvsagt ekstremt dårlig gjort å utnytte hans manglende evne til å sette foten ned. Men jobben til kongen er å sette foten ned og han har tviholdt på alene ha dette ansvaret. Han vil  ikke at Offentlighetsloven skal regulere Slottet, han vil ikke la sine barn stå til ansvar for domstolene i stedet for han selv, han vil ikke at de samme lovene som alle andre må forholde seg skal gjelde hans familie, osv. 

Harald har vært totalt uskikket til ansvar han alltid har tviholdt på å ha, men aldri vil ta.  Han har seg selv å takke for dette. 

Endret av SVK
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
MissLucy skrev (7 minutter siden):

MM er i rekken for å bli dronning. Andrew ville etter all sannsynlighet aldri få «tilsvarende» posisjon. Assosiasjonen med der britiske kongehuset var allerede fjernere, fra sønn til bror. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
velociraptor skrev (7 minutter siden):

Man ser resultatene nå av at kongelige, med arvelige posisjoner, får gifte seg med hva som helst. Jeg er enig i at det er et godt argument for å avvikle monarkiet. Men skal man først ha monarki, burde man faktisk kreve at de gifter seg og avler neste generasjon med noenlunde oppegående og anstendige mennesker.

Det vet du jo ikke. Hvis han bare er en tøffel som gjør som konemor vil, så er jo dette på en måte minste motstands vei.

MM er et geriatrisk dødsfall fra tronen. Andrew kommer aldri til å sitte på en trone. 

Enig - det stilles høyere krav til å få kassejobb på Rema enn å gifte seg til posisjonen, kronprinsesse av Norge. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
velociraptor skrev (13 minutter siden):

MM har ikke arverett til tronen.

• Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

MM har ikke arverett til tronen.

Nei det vet jo alle - men som velociraptor skriver så har hun giftet seg til den. Noe som idag fremstår helt vanvittig og merkelig. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Nei det vet jo alle - men som velociraptor skriver så har hun giftet seg til den. Noe som idag fremstår helt vanvittig og merkelig. 

Nei hun har ikke giftet seg til arverett. Det er jo helt feil.

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Nei hun har ikke giftet seg til arverett. Det er jo helt feil.

Les hva som skrives: De med arverett får gifte seg med hva som helst. MM er "hva som helst".

Endret av Gulline
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (13 minutter siden):

MM er i rekken for å bli dronning. Andrew ville etter all sannsynlighet aldri få «tilsvarende» posisjon. Assosiasjonen med der britiske kongehuset var allerede fjernere, fra sønn til bror. 

Jeg tar som en selvfølge at folk vet forskjellen på folk som har arverett, og folk som bare er gift med folk som har arverett.

??

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Jeg tar som en selvfølge at folk vet forskjellen på folk som har arverett, og folk som bare er gift med folk som har arverett.

??

Som sagt over her så er det største problemet at de med arverett til tronen i Norge får lov til å gifte seg med hva som helst. Det stilles ingen krav i det hele tatt. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...