Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (3 timer siden):

Det er vel ingen som er uenige i det. Men mennesker har svært ulik motstandskraft og -vilje og -evne mot noen som lokker dem ut på den tynne isen. Noen mennesker ville ikke gått ut på den isen uansatt hva som var argumentasjonen for å gjøre det. Andre hadde vaset utpå uten en tanke for at det kunne gå galt hvis de mente den som sa de skulle gå ut, hadde gode argumenter - eller de stolte på vedkommende.  

Ja, de drukner uansett, men for oss andre som står igjen på bredden og ser at det skjer har all mulig interesse av å forstå hvordan og hvorfor dette kan skje.

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil. Ja, vi har ulik evne til å stå i mot noen som lokker oss ut på tynn is. Men det endrer vel ingenting? Jeg tror vi begge er enige i at om Mette Marit hadde fått 10 ganger så dyre ferier så hadde ikke det endret noe på det moralske. 

Når jeg sier at Mette Marit er skyldig så er det fordi jeg vet at noen er villige til å ignorere barneovergrep og beskytte barneovergripere om de får godt nok betalt.  I tillegg så vet jeg at noen ikke ville gjort det. Så jeg vet at vi har ulik motsandskraft. 

Min påstand som du er uenig i er at at Mette Marit visste han var en barneovergriper og det omfanget hun ikke visste om var det hun ikke ville vite om.  At Mette Marit hadde mindre evne til å stå imot fristelsene enn det som forventes av henne det gjør  ikke at hun ikke visste at han var en barneovergriper. 

Jeg tviler ikke på at Mette Marit har lavere motstandskraft enn snittet. Hele kongefamilien er ekstremt grådig, de slipper alltid unna konsekvensene av hva de gjør, de har  en ekstrem offermentalitet og de har en lang historie med økonomisk kriminalitet så korrupsjon synes de er helt greit. De har også en historie med å lyve og synes det er helt akseptabelt for å skjule kriminaliteten de begår. Når man gjør noe i skjul så får man ikke de samme impulsene utenfra og ting sklir lettere ut til mer og mer alvorlige ting.  Mette-Marit hadde også sin fortid før hun møtte Haakon som taler for  lavere motstandskraft enn snittet. 

Sleng på mekanismer som 1) Hun regnet ikke med å bli tatt 2) Hun fikk betalt med enormt dyre gaver, 3) Hun fikk oppmerksomhet fra en mann hun ville ha oppmerksomhet fra, 4) Det var enormt mange andre som var med på det samme som Mette Marit og det gjør det psykologisk mye enklere å være med på  5) Hun slapp å se voldtektene og skadene de påførte 6) Vi  lukker alle i varierende grad  øynene for det vi ikke vil se og vi lyver til oss selv for å  rettferdiggjøre ting vi egentlig vet er galt.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...