Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
digggpizza skrev (25 minutter siden):

Men hvorfor beklager hun til kongen og dronningen? Det kan hun gjøre internt. Det viktigste er vel å beklage til folket. 

Hun gjør jo det? "Beklager til alle jeg har såret" skriver hun. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MorTil2 skrev (8 minutter siden):

Jeg tror ikke handlingene det er snakk om veies på "straffbarhet-vekt". Det handler om moralsk anstendighet og det å utnytte en rolle en innehar som representant for landet sitt og betalt av skattebetalerne til egen vinning.

Jeg er enig i at det som ligger innenfor det antatt straffbare burde oppfattes som verre. Og godt mulig, når MM endelig i fremtiden kommer med en redegjørelse, så vil det være lettere å tilgi det som i bunn og grunn er feil begått av dumskap. Men det er en vesentlig problemstilling ved dette. Jagland, Larsen og Juul kan få sin straff, og vi trenger ikke forholde oss til dem lengre. MM og resten av kongefamilien skal vi forholde oss til, og til og med hylle med pomp og prakt, så lenge de lever. Det vil komme med en bismak i alle år fremover, uansett hvor lite straffbart det MM har gjort måtte være.

Her er jeg enig med deg. De andre kan bli straffet, og deres sosiale fall er totalt. Men vi trenger ikke å forholde oss til dem. Kongehuset derimot må vi forholde oss til i flere år fremover. MM kommer mest sannsynlig til å bli dronning, og det som nå har kommer ut,  kommer alltid i mer eller mindre grad alltid til å feste ved henne. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
etnavn skrev (22 minutter siden):

Apropos dette. De var veldig opptatt av å si at MBH skulle behandles likt som alle andre i straffesaken. Men hvor mange andre kan få familiebesøk i fengsel under en rettsak? Det har vel aldri skjedd før. Det finnes vanlige folk i slike situasjoner som ikke får gå i begravelser engang, og langt mindre få motta støtte av familien.

Det blir så mye egne regeler og særbehandling som kommer fram nå, at det tegner seg tydelige bilder av forskjellen på eliten og folket.

Det kan man. Så lenge det ikke er besøk og brevforbud. Det er jo det som skiller om man kan få besøk eller ikke. Det er noe man evnt kun får, om det er fare for bevisforspillelse. Og det er nok ikke relevant her. Det er vel mer for å hindre gjentagelse. Nå i første omgang i 4 uker. 

Hadde han fått besøk og brev forbud, hadde de nok ikke kunnet kjøre rettsak mot han heller.

• Liker 2
Skrevet
Sinsiew skrev (4 minutter siden):

Ja, det var det da. Hva er symbolsk makt? 

De er i hvert fall ikke samlende. 

Ikke reel makt, men leder for statsråd og militærets overhode og med vetorett(og ja, stortinget kan overstyre vetoretten, men en veto kan trenere viktige saker skulle vi få en galematias av en konge en gang i tiden)

Det er det som er saken. Jeg tror vi har hatt noen runder med greie konger nå. Muligens står vi på trappene av en litt annerledes periode.

• Liker 3
Skrevet

Da fikk vi svar på hvordan monarkiet stiller seg.  De rir stormen ut.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Sinsiew skrev (21 minutter siden):

Hvis ikke folket skal komme først for en konge, er det rett og slett ikke vits i å ha en konge. Enkelt og greit. Synd, men sant. 

Det spiller ingen rolle hva som har skjedd etter 2012.  Hun hadde kontakt med Epstein etter å ha googlet han etter hans første overgrepsdom. Hun løy til og med om det til hele det norske folk. 

Det er det største tøyset jeg har hørt. Hvilken arkaisk eventyrfortelling er det du lever i? Det er ikke en krigssituasjon hvor han må etterlate familien for å redde landet. Det er 2026 og mannsrollen rommer langt mer enn å sitte foran solbading på hest med sverdet hevet. Han er et uhyre viktig forbilde i Norge, og viser at han står ved familien i tøffe tider. 

Som jeg skrev - situasjonen er alvorlig og det er ikke gitt at han blir konge eller at MM forblir i kongefamilien. Om hun har sviktet ham, og de ikke allerede har hatt et ekte oppgjør om dette på den tiden det skjedde må det skje nå. Da er skilsmisse et reelt alternativ. At han i denne prosessen tar vare på familien er forbilledlig. Selv om det skulle ende med skilsmisse lengre ned i veien. Begge deler går an, å ta vare på de nærmeste og ikke akseptere svik. Samtidig. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi nordmenn er så naive. Etter noen tåredryppende intervjuer og litt avstand i tid, kommer alt til å være tilgitt og glemt, dette er jeg helt sikker på. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg syntes Haakon gjorde seg godt når han uttalte seg om dette tidligere i dag. 
Han fremstod stødig, trygg og bestemt. Langt fra den bleke "puslingen" som da han ble intervjuet utenfor Norad-konferansen i forrige uke

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Pokker altså, kjenner jeg bare ble enda mer oppgitt og irritert etter Haakon snakket med pressen nå. Skjønner at de som familie har det tøft, ingen tvil. 
Men nok en gang er det stakkars Mette Marit. Stakkars oss. 

Var en som skrev her om hvordan folk går på jobb og sliter seg ut, gjerne med sykdom og utmattelse. Dag inn og dag ut. Er så sant. Det er hver og en nordmann, rik som fattig, som finansierer kongehuset og hele styret rundt dem. 
Skjønner de selv at det er arbeidere og vanlige folk som finansierer dem? Det virker ikke slik. 

Partiet som står hardest på for å fjerne monarkiet ved neste valg har mitt øre. 
På tide å få lagt ned denne eldgamle utdaterte institusjonen. Er ikke stort mye kongelig blod igjen etter hvert heller. 

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Reverend skrev (1 time siden):

Det var vel mer i retning hva Epstein kunne få ut av denne kontakten og hvilken nyttig idiot MM var for ham.

Forstår jeg deg rett når jeg sier at du beskriver Mette som en idiot? 

Det må jeg si er oppsiktsvekkende, i så fall

• Liker 5
Skrevet

"You say it best , when you say nothing at all", assa.

Av og til burde pressen tenkt at det er bedre å la han passere. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Er alle filene/dokumentene frigitt eller er det ventet å offentliggjøres mer? Noen som vet?

• Liker 2
Skrevet

Hva betyr egentlig «representerer ikke det mennesket jeg ønsker å være»? Er det slik at hun ønsker å være et realt menneske, men ennå ikke er helt i mål? Og hvilken plan har hun for å bli dette mennesket? 

En merkelig formulering som gjør at jeg stusser litt. 

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Hva betyr egentlig «representerer ikke det mennesket jeg ønsker å være»? Er det slik at hun ønsker å være et realt menneske, men ennå ikke er helt i mål? Og hvilken plan har hun for å bli dette mennesket? 

En merkelig formulering som gjør at jeg stusser litt. 

Jeg velger å ta det som at hun er enig i at den personen som skriver e-postene til Epstein ikke er spesielt hyggelig.

• Liker 10
Skrevet
Nymerïa skrev (43 minutter siden):

På den andre sida kan det bli en skikkelig velgermagnet hvis bare ett parti går inn for folkeavstemming. For de av oss som er skikkelig frastøtte så kan dette være grunn nok til å stemme på noen vi ellers ikke hadde vurdert.

Og hvis dette partiet gjør et brakvalg på grunn av denne ene saken så kan de ikke gå tilbake på det.

Kan aldri tenke meg at et parti skal oppleve valgskrell med denne ene saken. Nordmenn er naive og enkle i minst et par generasjoner til.

• Liker 3
Skrevet

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-om-epstein-kontakten_-unnskyld-til-alle-dere-jeg-har-skuffet-1.17758708

Jeg synes dette intervjuet er fint, jeg. Fra et menneskelig perspektiv.

Den største grunnen til at jeg liker kongefamilien godt selv om jeg ikke ser helt poenget med ordningen er:

De har alltid vist at de er mennesker, og Mette Marit spesielt tok inn en omsorgsfull varme. Det kan ikke benektes tross alvoret de står i nå.

Jeg heier på at Haakon Magnus setter familien først. Han er først og fremst pappa og ektefelle. 

Han sier MM ønsker å svare, men jeg forstår hun er for fysisk og psykisk preget av alt til at en klassisk «rask og korrekt» uttalelse har noe for seg.

Uansett hvordan dette ender så heier jeg på at historiebøkene forteller om en kronprins som satte sin nærmeste familie foran eventuelt kongelige plikter og institusjon om det blir utfallet. 

Mette Marit har opptrådt svært uakseptabelt i sin kontakt mtp tidslinjen - men hun har ikke gjort noe straffbart såvidt vi vet. 

Jeg synes de må svare etterhvert, men det trenger ikke skje akkurat

Skal monarkiet avvikles tar det sin tid. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
Skrevet

At reaksjonene er mange og kritikken sterk, har nok noe å gjøre med hvilke type mennesker og hvilket miljø det var Mette har beveget seg i. 

Pedofili, seksuelle overgrep, kjøp og salg av barn gjør de fleste litt oppskjørtet, for å si det mildt. 

Sikkert ikke vært like voldsomt hvis hun hadde blitt ferska for å omgåes og hatt intime samtaler med fremmede menn i korpsmiljøet. 

Jeg tar på det sterkeste avstand til forsøk på å «shame» folk for å reagere sterkt på dette alvorlige sakskomplekset.

Det er ikke galt å bli opprørt over salg av barn til bruk som sex leketøy! Ærlig talt!

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...