Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Vendetta skrev (28 minutter siden):

Synes krompen var flink å svare i dag, ser at han har øvd greit på strofene sine denne gangen. Man får jo medfølelse for han, det er klart det stormer skikkelig nå. Men.. det jeg tenkte umiddelbart var om MM skal vente med å svare for seg.. til alle filene har kommet frem i lyset da eller? Tror folk det kommer mer?

Ja hvem vet. Det kan komme mer da det er krefter i den Amerikanske regjeringsapparatet som vil ha det ut. Spørs hvem som vinner den diskusjonen da. Det er i alle fall mer, dette var kun halvparten.
Edit: Faktisk tviler jeg på det, jeg tror de har gjort dette for at det skal se ut som de gjør noe, og så håper de at folk glemmer resten.

Endret av Maia70
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvorfor beklager hun til kongen og dronningen? Det kan hun gjøre internt. Det viktigste er vel å beklage til folket. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror faktisk kronprinsens uttalelser i dag er det beste for monarkiets framtid. Nordmenn er enkle, familiekjære og naive, dette sluker nok de fleste, og så glir det hele over etter hvert. Dessverre, tenker jeg, men før vi får en folkesavstemning om vi i det hele tatt skal ha et monarki, må vi nok bare finne oss i dette grumset.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Gunstein123 skrev (1 time siden):

Hun bør beklage at hun ble avslørt.

Er det feil at hun ble avslørt? Trodde det var en bra ting.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Minthia skrev (16 minutter siden):

Bullshit at HM skal velge landet foran familien. En slik konge vil ikke jeg ha. Det mest forsonende i denne katastrofen er at han tar vare på familien sin. Om det skulle ende med at han går av for å bli med familien sin vil jeg være 100 prosent på hans side mot pressen/offentligheten. 

Mye skade er skjedd og dårlige valg er tatt sammen med en kvalmende moralsk svekket livsstil i sus og dus. Kriminelle handlinger ser ut til å ha blitt begått uten at retten er i mål på det spørsmålet enda. Men vi vet ikke hva som har skjedd siden MM brøt kontakten med JE. Vi vet ikke om hun tok lærdom av det. Vi vet ikke om hun og HM har hatt et privat oppgjør om det og lagt det bak seg.

Om Mette Marit kommer tilbake etter dette, og om HM i det hele tatt blir konge er i dag helt uvisst. 

Det vi vet er at MM og sønnen har tatt valg som ikke er forenelig med å representere Norge. MBH er allerede fjernet fra kongehuset. I hvilken grad MM klarer å demonstrere at hennes lojalitet ligger til det norske folket i stedet for det internasjonale jetsetlivet med sin shady business og besudlede moralske kompass, vil være av stor betydning for om hun kan bli i kongehuset. Om hun og Marius skal få bli i familien er det bare HM som avgjør. Og så trenger vi et kraftfull demonstrasjon av at den utglidende moralen og livsstilen er en fortid hun tok tydelig avstand fra da hun brøt med Epstein fordi hun etter sigende oppdaget at han misbrukte hennes vennskap for å oppnå fordeler. MBHs svekkede moralske kompass hjelper ikke MM sin troverdighet. Å møte en internasjonal kriminell som Maxwell som femtenåring med sin mor, kronprinsessen i FN bidrar til å styrke Maxwells omdømme, mye på samme måte som JE brukte bilder av MM og andre anerkjente ledere og kjendiser for å normalisere sin egen overgripereolle overfor ofrene.   

Det vi også vet er at Slottet har sviktet totalt i begge sakene.  Regjeringen må kreve granskning og hoder må rulle. Men det er riktig å holde skytset om slottet på god avstand fra fokuset på MM. All fokus på slottet før MM har lagt alle kortene på bordet ka virke som hennes personlige ansvar blir redusert. 

Hvis ikke folket skal komme først for en konge, er det rett og slett ikke vits i å ha en konge. Enkelt og greit. Synd, men sant. 

Det spiller ingen rolle hva som har skjedd etter 2012.  Hun hadde kontakt med Epstein etter å ha googlet han etter hans første overgrepsdom. Hun løy til og med om det til hele det norske folk. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
digggpizza skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor beklager hun til kongen og dronningen? Det kan hun gjøre internt. Det viktigste er vel å beklage til folket. 

Nettopp! Igjen, alt handler om dem, flokken. Jeg reagerte også på at de utelot beklagelse til folket. 

• Liker 19
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
etnavn skrev (1 minutt siden):

Apropos dette. De var veldig opptatt av å si at MBH skulle behandles likt som alle andre i straffesaken. Men hvor mange andre kan få familiebesøk i fengsel under en rettsak? Det har vel aldri skjedd før. Det finnes vanlige folk i slike situasjoner som ikke får gå i begravelser engang, og langt mindre få motta støtte av familien.

Det blir så mye egne regeler og særbehandling som kommer fram nå, at det tegner seg tydelige bilder av forskjellen på eliten og folket.

Jo, det kan man faktisk, så lenge det ikke er ilagt besøksforbud!

Jeg har besøkt min far i fengsel 3 ganger mens han ventet på dom, men 4 eller 5 ganger har jeg ikke fått lov fordi han har vært ilagt besøksforbud under varetektsfengslingen. 

Verken jeg eller min far er av eliten, for å si det sånn. Heller motsatt. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Sinsiew skrev (2 minutter siden):

Jo, det kan man faktisk, så lenge det ikke er ilagt besøksforbud!

Jeg har besøkt min far i fengsel 3 ganger mens han ventet på dom, men 4 eller 5 ganger har jeg ikke fått lov fordi han har vært ilagt besøksforbud under varetektsfengslingen. 

Verken jeg eller min far er av eliten, for å si det sånn. Heller motsatt. 

Akkurat, syns det virker merkelig ettersom man hører andre innsatte klage på slike ting.

• Liker 2
Skrevet
Momma skrev (6 minutter siden):

Jeg tror faktisk kronprinsens uttalelser i dag er det beste for monarkiets framtid. Nordmenn er enkle, familiekjære og naive, dette sluker nok de fleste, og så glir det hele over etter hvert. Dessverre, tenker jeg, men før vi får en folkesavstemning om vi i det hele tatt skal ha et monarki, må vi nok bare finne oss i dette grumset.

En folkeavstemning får vi nok aldri. Så lenge selv politikere i partier som i sitt partiprogram er mot monarki stemmer for, skal vi se langt etter en folkeavstemning. De skylder jo på at vi har valgt dem frem, og at de derfor tar valg på våre vegne gjennom vårt indirekte demokrati. 

• Liker 2
Skrevet
Callisto83 skrev (14 minutter siden):

Jeg tror vi må holde tunga rett i munnen. Av den korrespondansen mellom MM og Epstein vi har sett til nå, er det lite som tyder på at hun har gjort noe straffbart. Det ser selvsagt veldig dumt ut. Jeg vil kalle det direkte pinlig, med tanke på hva vi vet nå i 2026. (Det med Marius er et helt annet kapittel.)

Etter min mening er det er langt mer alvorlig det som avdekkes om visse AP politikere i maktposisjoner. Pengelån, utpressing til å kjøpe leilighet av noen på randen av konkurs, arv osv. Der snakker vi korrupsjon.

Sånn sett vil jeg heller ha et monarki enn republikk.

Jeg tror ikke handlingene det er snakk om veies på "straffbarhet-vekt". Det handler om moralsk anstendighet og det å utnytte en rolle en innehar som representant for landet sitt og betalt av skattebetalerne til egen vinning.

Jeg er enig i at det som ligger innenfor det antatt straffbare burde oppfattes som verre. Og godt mulig, når MM endelig i fremtiden kommer med en redegjørelse, så vil det være lettere å tilgi det som i bunn og grunn er feil begått av dumskap. Men det er en vesentlig problemstilling ved dette. Jagland, Larsen og Juul kan få sin straff, og vi trenger ikke forholde oss til dem lengre. MM og resten av kongefamilien skal vi forholde oss til, og til og med hylle med pomp og prakt, så lenge de lever. Det vil komme med en bismak i alle år fremover, uansett hvor lite straffbart det MM har gjort måtte være.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
etnavn skrev (1 minutt siden):

Akkurat, syns det virker merkelig ettersom man hører andre innsatte klage på slike ting.

Det er nok fordi de har blitt ilagt brev -og besøksforbud som de ikke liker. 

Man kan forøvrig få besøksforbud som går på personer også. Det vil si at man f.eks kan besøk av foreldre, men ikke søsken. 

Pappa fikk en gang besøksforbud, men det gjaldt bare hans eldste sønn. Jeg og min lillebror fikk komme hvis vi ville. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Det er nok fordi de har blitt ilagt brev -og besøksforbud som de ikke liker. 

Man kan forøvrig få besøksforbud som går på personer også. Det vil si at man f.eks kan besøk av foreldre, men ikke søsken. 

Pappa fikk en gang besøksforbud, men det gjaldt bare hans eldste sønn. Jeg og min lillebror fikk komme hvis vi ville. 

Da er det nok det som er forklaringen. Jeg har bare aldri hørt om det før, at man kan få støtte av familie i fengselet under en rettsak. Sikkert fordi folk ofte er ilagt brev og besøksforbud da antagelig. 

• Liker 1
Skrevet
Sinsiew skrev (2 minutter siden):

En folkeavstemning får vi nok aldri. Så lenge selv politikere i partier som i sitt partiprogram er mot monarki stemmer for, skal vi se langt etter en folkeavstemning. De skylder jo på at vi har valgt dem frem, og at de derfor tar valg på våre vegne gjennom vårt indirekte demokrati. 

På den andre sida kan det bli en skikkelig velgermagnet hvis bare ett parti går inn for folkeavstemming. For de av oss som er skikkelig frastøtte så kan dette være grunn nok til å stemme på noen vi ellers ikke hadde vurdert.

Og hvis dette partiet gjør et brakvalg på grunn av denne ene saken så kan de ikke gå tilbake på det.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Callisto83 skrev (33 minutter siden):

Jeg tror vi må holde tunga rett i munnen. Av den korrespondansen mellom MM og Epstein vi har sett til nå, er det lite som tyder på at hun har gjort noe straffbart. Det ser selvsagt veldig dumt ut. Jeg vil kalle det direkte pinlig, med tanke på hva vi vet nå i 2026. (Det med Marius er et helt annet kapittel.)

Etter min mening er det er langt mer alvorlig det som avdekkes om visse AP politikere i maktposisjoner. Pengelån, utpressing til å kjøpe leilighet av noen på randen av konkurs, arv osv. Der snakker vi korrupsjon.

Sånn sett vil jeg heller ha et monarki enn republikk.

Epstein snakker jo på et tidspunkt om 20.000 dollar han har gitt eller skal gi til MM... 

Dessverre får vi aldri vite noe om dette, da kronprinsparet hver unntatt alle lover og regler som gjelder innsyn i økonomi og pengebruk. Så korrupsjon i kongefamilien får vi aldri avdekt. 

Det får vi hos politikere, som både må vise innsyn og skatte av det de får. 

Dermed vil jeg heller ha en republikk hvor jeg kan velge bort korrupte politikere, og hvor disse politikerne faktisk kan straffes fordi de ikke står over loven.

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

På den andre sida kan det bli en skikkelig velgermagnet hvis bare ett parti går inn for folkeavstemming. For de av oss som er skikkelig frastøtte så kan dette være grunn nok til å stemme på noen vi ellers ikke hadde vurdert.

Og hvis dette partiet gjør et brakvalg på grunn av denne ene saken så kan de ikke gå tilbake på det.

Ja, det er bare det at da kan jeg måtte stemme på et parti jeg ellers ikke er noe enig med, som fører en politikk som kan kjøre landet nedenom.. det er litt pest eller kolera dette her 😅

• Liker 1
Skrevet
Eufemia- skrev (13 minutter siden):

Har de ikke rådgivere til håndtering og uttalelser? 

Jo, det tror jeg faktisk de har. Men ikke den beste finner dette enkelt. De river seg i håret hvordan forklare seg for noe så ute på jordet som dette her. Derfor det tar tid.

• Liker 10
Skrevet
Sinsiew skrev (1 minutt siden):

Epstein snakker jo på et tidspunkt om 20.000 dollar han har gitt eller skal gi til MM... 

Dessverre får vi aldri vite noe om dette, da kronprinsparet hver unntatt alle lover og regler som gjelder innsyn i økonomi og pengebruk. Så korrupsjon i kongefamilien får vi aldri avdekt. 

Det får vi hos politikere, som både må vise innsyn og skatte av det de får. 

Dermed vil jeg heller ha en republikk hvor jeg kan velge bort korrupte politikere, og hvor disse politikerne faktisk kan straffes fordi de ikke står over loven.

Folk blir fortalt at kongehuset ikke har noen reell makt, at de bare er "representanter utad." Men de har stadige møter med politikerne, de kan ikke avsettes, og de er vernet fra innsyn og straff. Så jeg vet ikke, jeg...

Hvis jeg skulle styre et land som konge, så ville jeg kanskje også latt befolkningen tro at jeg ikke hadde noe med styringen å gjøre, sånn at ingen noengang rettet kritikken mot meg.

• Liker 17
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (26 minutter siden):

Kongen er ikke påtalemyndighet. I kongehuset råder kun intern justis. 

Men er det ikke no slikt som «kan bare dømmes av mennesker som kongen utnevner til dommer» eller noe sånt? Så da må vel kongen kunne si: Oslo Tingrett har tillatelse til å dømme [vilkårlig kongelig]. 

• Liker 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...