Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
CeXNS skrev (13 minutter siden):

Dette ble feil  fra HM. Han slår beina under uttalelsen til kronprinsessen. For fokuset hans havner tilbake på familien og hvor vanskelig de har det. For å være helt ærlig tror jeg det er her skoen trykker. Holdningen om at familien er viktigere enn institusjonen. Jeg har sagt det før; men denne holdningen til at rollen som kronprins er en jobb, den funker ikke. Da kan vil like gjerne ha president. Det er en jobb. 

This

• Liker 8
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Kygos skrev (2 minutter siden):

Kronprinsen har den nødvendige verdigheten og integriteten som kreves. Synd at omstendighetene kan bli ødeleggende for hans virke i lang tid. Han har alltid gitt en godt inntrykk, synes jeg. Varm, rolig, behersket, reflektert, nøytral, slik rollen krever. 

Håper pressen også behersket seg av respekt for den barnehagen han besøkte i dag.   

Her er jeg ikke enig.. 

Han har skjult gaver, ikke vært ærlig med sikkerhet rundt sitt eget bo og hva som har skjedd der, brukt penger på en måte som vel ikke helt har vært meningen de skal brukes på osv. 

For meg har HM aldri har særlig mye integritet eller verdighet. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 6
  • Nyttig 21
Skrevet
Stacy__ skrev (19 minutter siden):

Uansett burde jo hun har avsluttet det vennskapet ASAP etter at hun fant ut at han var seksualforbryter. Fordi hun skriver i en e-post at hun har googlet han og at det ikke ser bra ut, men fortsetter kontakten. Og hvordan vet vi at det var kun Epistein som prøvde å få noe ut av kontakten? Mette Marit har jo bodd i herskapshuset hans i 4 dager, hvem låner ut huset sitt gratis? 

Vi vet ikke hva hun googlet og fant som ikke så bra ut.

Mange låner ut huset/hytta/leilligheten gratis til folk de kjenner.

• Liker 4
Skrevet
Jaimatadi skrev (4 minutter siden):

De har vel møtt hverandre mange ganger enn de 4 dagene? Haakon og alle barna har vel møtt han? 

For min del gjør det saken enda verre 🙈

• Liker 4
Skrevet
Stacy__ skrev (7 minutter siden):

Uansett burde jo hun har avsluttet det vennskapet ASAP etter at hun fant ut at han var seksualforbryter. Fordi hun skriver i en e-post at hun har googlet han og at det ikke ser bra ut, men fortsetter kontakten. Og hvordan vet vi at det var kun Epistein som prøvde å få noe ut av kontakten? Mette Marit har jo bodd i herskapshuset hans i 4 dager, hvem låner ut huset sitt gratis? 

De fikk jo også tilgang til denne yåten gjennom Epsteins kontakter. 

Det huset var sikkert så stort at det var type hotell. Hun fikk et rom med veranda så hun kunne røyke om natta. 

• Liker 8
Skrevet
Zenhouse skrev (3 minutter siden):

Uansett hvordan dette vil ende…så setter jeg pris på at det for første gang har kommet utalelser, skriftlig og muntlig, fra Kronprinsparet som for første gang føles ekte. 

Enig. For klart dette er vondt og vanskelig, de har stått i utfordringer lenge nå uansett om det er selvforskyldt. 
Det er selvfølgelig flere ting man lurer på, men det er jo tydelig at Støre i dag hadde med seg en klar forventning om uttalelse og det er nok en bred politisk enighet bak det. Men jeg klarer ikke å forstå at de har rådgivere som ikke har kommet med Støre rådet for lenge siden. Da faller det jo ned på at noen ikke ønsker å lytte; hvem og hvorfor? 

Hadde Mm fortalt sannheten i 2019 om sin kontakt med Epstein og hadde de vært ærlige om MBH sine problemer i 2000 (?) og ikke gitt pressen munnkurv så tror jeg mye hadde vært annerledes og ikke så alvorlig som det har blitt. Om det handler om dårlige rådgivere eller om nøkkelpersoner som ikke vil ta i mot råd vet vi ikke, men det er helt tragisk at dette har gått så langt at man sitter i den krisen man gjør nå. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror vi må holde tunga rett i munnen. Av den korrespondansen mellom MM og Epstein vi har sett til nå, er det lite som tyder på at hun har gjort noe straffbart. Det ser selvsagt veldig dumt ut. Jeg vil kalle det direkte pinlig, med tanke på hva vi vet nå i 2026. (Det med Marius er et helt annet kapittel.)

Etter min mening er det er langt mer alvorlig det som avdekkes om visse AP politikere i maktposisjoner. Pengelån, utpressing til å kjøpe leilighet av noen på randen av konkurs, arv osv. Der snakker vi korrupsjon.

Sånn sett vil jeg heller ha et monarki enn republikk.

• Liker 8
  • Nyttig 9
Skrevet
Reverend skrev (1 minutt siden):

Vi vet ikke hva hun googlet og fant som ikke så bra ut.

Mange låner ut huset/hytta/leilligheten gratis til folk de kjenner.

Det er jo ganske åpenbart for meg hvertfall at det man finner hvis man googler Epistein ikke er positivt. Han ble vel dømt i 2008? For første gang. 

Man låner ut hytta/feriehuset til folk man kjenner godt eller anser som sine nære venner, ja definitivt enig med deg der. Og det er skremmende at de var såpass «nære». 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Annus horribilis skrev (7 timer siden):

Jeg har igrunn ant Ingrid Alexandra og Sverre Magnus ikke har fått utdelt de beste kortene av sine foreldre når Mette Marit har vært veldig på fra starten av at IA og SM skal få en mest mulig normal oppdragelse. Betyr det ingen grensesetting i forhold til at de er kongelige? Fra dagen de er født bør de være klar over at som kongelig gir du avkall på mye i livet ditt. Og det stilles høye krav til moral og opptreden. 
Men Mette Marit og HM ville de skulle  leve som meg og deg, og når de flytter ut fra Skaugum skal de plutselig være kongelige?

Hva er normal oppdragelse, egentlig, når man begynner å tenke etter? Det er jo individuelt og tilpasset den livssituasjonen man er i, eller forventer at barnet må være en del av når de blir voksne. Oppdragelsen jeg fikk var veldig annerledes enn mine barn har fått, da min barndom ikke inneholdt mobiltelefon og knapt nok PC. Jeg tipper at mine barn har fått annerledes oppdragelse enn barn som har vokst opp i krigssoner i Ukraina og Palestina. 

Oppdragelse handler om å gjøre barnet kapabel til å takle sitt voksne liv. Når man vet (selv om man ikke liker det) at barnet ditt en gang skal bli Norges dronning, så kan man ikke kjøre på med «normal» oppdragelse. For den verden og rollen IA må passe inn i, har de vært klar over siden før hun ble født, og den er helt unik. Den kan ikke sammenlignes med noe annet, og da må oppdragelsen speile det. 

Mulig det er resultatet vi ser nå, en «vanlig» jente fra Asker som plutselig skal måtte oppføre seg som en arveprinsesse. Det er jo laget mange filmer om folk som dumper bort i slike roller, og det går jo ofte ikke helt knirkefritt. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Det hadde vært tusen ganger bedre om kongefamilien holdt en skikkelig pressekonferanse.

Syns ikke noe om at kongens besøk på Radiumhospitalet og kronprinsens besøk i samisk barnehage skal handle om alle disse sakene. De stedene de er på offentlig besøk bør få fokuset.

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Det som er så fint hvis man er åpen og ærlig, og forteller sannheten. Da trenger man ikke å ha "god hukommelse", da trenger man ikke å "avvente uttalelser".

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
blvck skrev (8 minutter siden):

De fikk jo også tilgang til denne yåten gjennom Epsteins kontakter. 

Det huset var sikkert så stort at det var type hotell. Hun fikk et rom med veranda så hun kunne røyke om natta. 

Står det noe om det noe sted?

Skrevet

HM står åpenbart støtt ved både Marius og Mette sin side. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Bullshit at HM skal velge landet foran familien. En slik konge vil ikke jeg ha. Det mest forsonende i denne katastrofen er at han tar vare på familien sin. Om det skulle ende med at han går av for å bli med familien sin vil jeg være 100 prosent på hans side mot pressen/offentligheten. 

Mye skade er skjedd og dårlige valg er tatt sammen med en kvalmende moralsk svekket livsstil i sus og dus. Kriminelle handlinger ser ut til å ha blitt begått uten at retten er i mål på det spørsmålet enda. Men vi vet ikke hva som har skjedd siden MM brøt kontakten med JE. Vi vet ikke om hun tok lærdom av det. Vi vet ikke om hun og HM har hatt et privat oppgjør om det og lagt det bak seg.

Om Mette Marit kommer tilbake etter dette, og om HM i det hele tatt blir konge er i dag helt uvisst. 

Det vi vet er at MM og sønnen har tatt valg som ikke er forenelig med å representere Norge. MBH er allerede fjernet fra kongehuset. I hvilken grad MM klarer å demonstrere at hennes lojalitet ligger til det norske folket i stedet for det internasjonale jetsetlivet med sin shady business og besudlede moralske kompass, vil være av stor betydning for om hun kan bli i kongehuset. Om hun og Marius skal få bli i familien er det bare HM som avgjør. Og så trenger vi et kraftfull demonstrasjon av at den utglidende moralen og livsstilen er en fortid hun tok tydelig avstand fra da hun brøt med Epstein fordi hun etter sigende oppdaget at han misbrukte hennes vennskap for å oppnå fordeler. MBHs svekkede moralske kompass hjelper ikke MM sin troverdighet. Å møte en internasjonal kriminell som Maxwell som femtenåring med sin mor, kronprinsessen i FN bidrar til å styrke Maxwells omdømme, mye på samme måte som JE brukte bilder av MM og andre anerkjente ledere og kjendiser for å normalisere sin egen overgripereolle overfor ofrene.   

Det vi også vet er at Slottet har sviktet totalt i begge sakene.  Regjeringen må kreve granskning og hoder må rulle. Men det er riktig å holde skytset om slottet på god avstand fra fokuset på MM. All fokus på slottet før MM har lagt alle kortene på bordet ka virke som hennes personlige ansvar blir redusert. 

Endret av Minthia
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (3 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/JOEGrJ/epstein-beskrev-betaling-til-mette-paa-20-000-dollar
Hun kan, som du også sier, ikke straffes for dette. Jeg vet ikke engang om det vil bli ettergått. Likevel, slikt som dette skaper en tvilsom og lite tillitsvekkende situasjon ift. både kongehuset og MM. 
Det vil ikke tjene kongehuset om de lar være å opplyse om hva denne pengetransaksjonen gjelder. 

Hun kan vel straffes hvis kongen bestemmer det?

• Liker 2
Skrevet
Viki6 skrev (5 minutter siden):

Det hadde vært tusen ganger bedre om kongefamilien holdt en skikkelig pressekonferanse.

Syns ikke noe om at kongens besøk på Radiumhospitalet og kronprinsens besøk i samisk barnehage skal handle om alle disse sakene. De stedene de er på offentlig besøk bør få fokuset.

Det kommer sikkert til å komme et intervju ala året med kongefamilien. Hvor de uavbrutt får fortelle sin historie, og spørsmålene de får er godkjente på forhånd. Også kommer det noen tårer og hvor lei seg de er, og at de føler med alle de involverte.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
TigerK skrev (4 minutter siden):

Bare det her i seg selv er jo en grunn til å endre monarkiet. Vi kan ikke ha en statsminister hvor et enkeltmenneske er dømmende makt ovenfor sin familie. Det er jo nettopp dette vi har et rettsystemet for; å dømme mennesker som har begått kriminelle handlinger. At kongefamilien skal stå over dette er forbi meg. Akkurat som at de har immunitet. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 8
Skrevet
TigerK skrev (2 minutter siden):

Kongen er ikke påtalemyndighet. I kongehuset råder kun intern justis. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis HM vil seg selv så vondt som å fortsette på dette viset, så er det opp til han. For meg virker det som et sant mareritt å ha en partner som skriver oppmerksomhetssøkende brev til Epstein og attpåtil vite at alle vet. Han kan bestille så mange overskrifter om at han er en bauta som han vil. Men vi vet. Og han vet at vi vet.

Jeg blir ikke overrasket om han blir kåret til årets mann, far, leder osv. Og alle de som går med på det vil se like dumme ut.

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet
Maud-1919 skrev (1 time siden):

Jeg vil tro denne uttalelsen ble overrakt kongehuset, ferdig skrevet av Støres rådgivere. 

Det er en tone her kommunikasjonsavdelingen på slottet aldri har brukt før. 

Den minner veldig om unnskyld-meg-pressemeldingen som Marius kom med når han innrømmet kroppskrenkelse. Glatt og generisk. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...