Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (15 minutter siden):

Jeg liker ikke uttrykket "sette dem fri". Dette er mennesker som har levt stort på norske skattebetalere i årevis. Vi burde avvikle hele monarkiet og la dem betale tilbake det norge nå taper i dårlig rykte og omdømme. De har vært frie altfor lenge. 

Jeg skrev "sett de fri" fordi de selv (ihvertfall MH) har sagt selv de er i bur, og "fanget" av forventninger. Det er noen forventninger til det å skulle være opphøyde mennesker i et ellers svært egalitært samfunn. Koster det dem mer enn det smaker så burde de jo slippe fri.

Jeg er republikaner. Tenker kongehus var avlegs allerede på 1800-tallet og ser ikke et eneste fornuftig argument for å forsvare et kongehus i dette årtusenet. Hverken  sett i lys av hvor egaiitært Norge ellers er, eller at det i praksis betyr at de kongelige bytter ut selvagens og rett til et privatliv i bytte mot slott, hytter og masse i apanasje. Jeg ser ikke på kongefamilien som noe annet enn de best betalte og best kledde NAV'erne i Norge.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at Mette Marit egentlig kun ønsket seg Haakon Magnus og luksuslivet der hun fikk sett verden og feriert på resorter hun aldri hadde hatt råd til ellers, og aldri jobben med kjedelige gallamiddager/bryllup/statsbesøk/snorklipping her og der og innvielser av diverse institusjoner rundt omkring. 

At styrtrike Epstein og hans nettverk ønsket kontakt med henne, tror jeg hun så på som spennende og at hun ikke forstod hvilket monster han var, eller at hun gav blaffen i det. At apparatet rundt henne ikke dro i nødbremsen, er enda mer ubegripelig.

• Liker 9
  • Nyttig 19
Skrevet

Venter i spenning på en rant fra Sverre Magnus nå.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ser MM er beskrevet som eneste kvinne i Epstein-nettverket i Der Spiegel. Er Mona Juul og G Maxwell glemt?

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
LilliMilli skrev (2 timer siden):

Det er flere som skriver at dere er skuffet over IA, at dere forventet mer av henne, og trodde hun var smartere enn dette. Hvorfor hadde dere egentlig høyere forventninger til henne? Hva har hun gjort som skulle tyde på at hun var annerledes skrudd sammen enn resten av gjengen, egentlig? 

Lurer jeg også på. At de har klart å skjerme henne fra media er da ikke noe bevis på at hun er smart, reflektert, har høy moral eller noe som helst. Det betyr selvsagt heller ikke det motsatte, men handlingene hennes siste tiden tyder mer på at hun er samme ulla som sin mor, enn på at hun er den som er annerledes. Ang SM vet vi enda mindre, og det betyr heller ikke noe som helst. Mulig er han bare bedre på å holde seg unna media, eller så ER han faktisk litt bedre og har tatt avstand fra sin halvbror etc. Det gjenstår å se.

Pilaff skrev (38 minutter siden):

Det kan jo være at kongen & co Ikke tør å si noe på grunn av frykten for eller vissheten om at det kommer enda mer. Det er fremdeles flere millioner Epstein-filer som ikke er offentliggjort. Slottet har blitt tatt i ren løgn flere ganger, og vil kanskje ikke risikere at det skjer igjen.

Det tenker jeg også. Den logiske årsaken bak stillheten er at de vet eller frykter at sannheten kun vil være negativ for dem, og de har håp om at ikke det verste vil bli avslørt. Og midt i dette viser HM full støtte til MBH og MM, ikke snev av kritikk eller å ta avstand eller noe, ikke engang å være litt diskret. De besøker MBH åpenlyst både på sykehuset og i fengsel, som for å gni det inn hvordan de står sammen mot slemme media og det slemme folket. Gi oss penger og luksus og privilegier uten å stille spørsmål!

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Tough cookie skrev (8 minutter siden):

Jeg tror at Mette Marit egentlig kun ønsket seg Haakon Magnus og luksuslivet der hun fikk sett verden og feriert på resorter hun aldri hadde hatt råd til ellers, og aldri jobben med kjedelige gallamiddager/bryllup/statsbesøk/snorklipping her og der og innvielser av diverse institusjoner rundt omkring. 

At styrtrike Epstein og hans nettverk ønsket kontakt med henne, tror jeg hun så på som spennende og at hun ikke forstod hvilket monster han var, eller at hun gav blaffen i det. At apparatet rundt henne ikke dro i nødbremsen, er enda mer ubegripelig.

Tror og mange har blitt blendet av rikdommen og nettverket, og mulighetene de fikk med å være venn m han. Og oversett at han var overgrepsdømt.. han var nok veldig karismatisk og overbevisende, så sikkert snakket bort stygge saker og rykter.. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Håper Støre understeker alvorligheten både til Kongen og Kronprinsen idag. Ikke la dem jatte dette vekk.

Ikke at jeg har så mye tiltro til Støre, han er generelt mild. Men i denne saken har han faktisk vist litt klarhet. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
gladidag skrev (Akkurat nå):

Tror og mange har blitt blendet av rikdommen og nettverket, og mulighetene de fikk med å være venn m han. Og oversett at han var overgrepsdømt.. han var nok veldig karismatisk og overbevisende, så sikkert snakket bort stygge saker og rykter.. 

Det tror jeg ikke. Jeg tror det var helt allmenn kjent i miljøet, men at de rett og slett brydde seg ikke. Hvem faen tar med seg sønnen for å møte en pimp? Alt gir jo mening nå på en måte. 
MEN at de kjører så hard på MM i media kan være for å dekke over den mest alvorlige kriminaliteten de har begått. Noe som blir vanskeligere og vanskeligere. Selv om de ikke skriver om det i avisene, er det flere og flere som har sett bevisene med egne øyne nå. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Tough cookie skrev (13 minutter siden):

Spørs om hun rakk å danne seg et inntrykk av hva et liv som kongelig innebar i den korte tiden romansen deres varte før de giftet.  seg. Mitt inntrykk av MM er at hun hadde ikke verdens største plikt-og ansvarsfølelse i utgangspunktet, så hun var sånn sett ikke bra match til en rolle som kongelig. 

• Liker 9
  • Nyttig 15
Skrevet
Nettrollet skrev (4 minutter siden):

Spørs om hun rakk å danne seg et inntrykk av hva et liv som kongelig innebar i den korte tiden romansen deres varte før de giftet.  seg. Mitt inntrykk av MM er at hun hadde ikke verdens største plikt-og ansvarsfølelse i utgangspunktet, så hun var sånn sett ikke bra match til en rolle som kongelig. 

Helt enig med deg. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
gladidag skrev (11 minutter siden):

Melinda Gates syntes ha virket ondskapsfull ved første møte. Så ikke alle har latt seg blende. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
gladidag skrev (12 minutter siden):

Slettes ikke alle:

https://www.aftenposten.no/verden/i/pBp2gG/avviste-epstein-invitasjon-i-2010-hva-faen-er-dette-pedofilballet

Sånn skulle alle med et moralsk kompass reagert. Å skylde på at Epstein var karismatisk går jeg ikke med på. Mette Marit ønsket jetset-livet og ikke forpliktelsene. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Skrevet (endret)
Kvinne31 skrev (47 minutter siden):

Det er helt garantert. Og istedenfor å være i forkant, legge seg flat, og faktisk si hva som kommer til å komme, så lever de nok fortsatt i håpet om at alt ikke kommer til å komme ut. Helt feil strategi mener jeg. 

Enig, og dette har vi jo sett mtp saken rundt Marius også. De har tydeligvis hatt denne strategien lenge og det ser ut som de er langt fra å tenke; nå skal vi være ærlige, det fortjener dette folket vi skal representere og som betaler for oss. Det er rett og slett bare trist å se på og respektløst ovenfor oss som fortsatt ønsker et monarki. Og det betyr jo også at de mest sannsynlig nå tenker skadebegrensning og ikke ærlighet. Man ser jo at det er veldig godt etablert når man leser det IA skriver også. 
Føler på både dysfunksjonelle og manipulerende relasjoner her dessverre. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg syntes dere er for harde mot IA nå. Hun er en ung voksen, ja, men hun er fortsatt ung. Mangler livserfaring og har nok følelsene langt utpå huden nå. Familien hennes rives i fillebiter. En mor og bror som har tatt ekstremt dumme valg, en far som ikke har kommet med en offentlig kommentar, en farmor og farfar som står sterkt presset. Det var dumt å agere offentlig, men jeg skjønner henne. Hvilken trygg og stødig familiemedlem som har mer livserfaring kan henne lene seg på nå? Hvem har rom for å omfavne henne og SM nå av nær familie? Som ikke er ansatt for å romme følelsene dine? IA og SM trenger ikke bare noen som er kjøpt og betalt for dem, men og en trygg relasjon som kan gi de en klem å si at stormen går over etterhvert.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes det er så utrolig kritikkverdig å lese om disse nachspielene med rus og sex og antagelig kriminelle handlinger på kongelige eiendom! Hvor er de som har ansvaret for sikkerheten? Det er helt umulig å forstå hvordan dette har fått lov til å pågå, det er mange voksne mennesker som ikke har tatt ansvaret sitt her! 

• Liker 9
  • Nyttig 17
Skrevet

Jeg skal ta en for laget og erkjenne min naivitet. 

Jeg har jo mange ganger ledd av fortellingen om «Keiserens nye klær». Men må erkjenne at jeg på ingen måte har vært noe bedre enn de som blindt aksepterte Keiseren. 

Jeg synes det er en treffende beskrivelse, inkludert hvordan Keiseren selv ble lurt av skredderen til å gå ut naken. Blind av sin egen forteffelighet. 

Noen skriver at monarki er en anakronisme. Jeg har i grunnen akseptert tanken på at disse menneskene er opphøyet i kraft av blodet som renner gjennom årene deres. Hvor dumt er ikke det egentlig. For å bruke MM sitt begrep; det er flaut. 

Kanskje det er derfor dette engasjerer så veldig; for det er lett å føle seg både dum og lurt. 

Hele premisset for denne historien er jo at man tror at noen mennesker er bedre enn andre. Det er tullete å tenke på i ettertid hvordan Kongehuset krever en form for seremoniell ærbødighet som sementerer inntrykket av at de er opphøyet. Alt rundt dem legger opp til dette. Du skal bøye deg i respekt. Og så raser korthuset sammen i det du skjønner at de ikke er opphøyet. De har ikke en livsførsel som inngir respekt. De har ikke gode verdier og de går ikke av veien for å misbruke posisjonene sine. Det siste er nok det som hele veien har vært det mest provoserende. 

Men nå har endelig teppet falt. Og mynten har droppet for min egen del. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 22
Skrevet
allice skrev (3 minutter siden):

Jeg syntes dere er for harde mot IA nå. Hun er en ung voksen, ja, men hun er fortsatt ung. Mangler livserfaring og har nok følelsene langt utpå huden nå. Familien hennes rives i fillebiter. En mor og bror som har tatt ekstremt dumme valg, en far som ikke har kommet med en offentlig kommentar, en farmor og farfar som står sterkt presset. Det var dumt å agere offentlig, men jeg skjønner henne. Hvilken trygg og stødig familiemedlem som har mer livserfaring kan henne lene seg på nå? Hvem har rom for å omfavne henne og SM nå av nær familie? Som ikke er ansatt for å romme følelsene dine? IA og SM trenger ikke bare noen som er kjøpt og betalt for dem, men og en trygg relasjon som kan gi de en klem å si at stormen går over etterhvert.

Jeg er helt enig med deg, de er jo på mange måter offer her de også slik jeg ser det. Fy flate så forbanna trist alt dette er! 

• Liker 1
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er så utrolig kritikkverdig å lese om disse nachspielene med rus og sex og antagelig kriminelle handlinger på kongelige eiendom! Hvor er de som har ansvaret for sikkerheten? Det er helt umulig å forstå hvordan dette har fått lov til å pågå, det er mange voksne mennesker som ikke har tatt ansvaret sitt her! 

Ja, man kan jo lure på om taushetsplikt i absurde fall burde utløst en form for "hjelpeplikt" (husker ikke ordet...)  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...