Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
blvck skrev (2 minutter siden):

Disse "ungdommene" - de er vel begge godt over myndige nå, er en del av kongehuset, og IA er kommende dronning, så jeg skjønner ikke hvorfor du mener de ikke skal være en del av diskusjonen?

Ja, de er like ungdom som Marius er en gutt. Alle disse er voksne nå, og er offentlige. Da kan de drøftes. 

Vil de vernes får de tre ut av rollene, Det kan de velge. 

Endret av Natttåke
  • Liker 9
  • Nyttig 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (19 minutter siden):

De unge jeg har lyttet til uttrykker en likegyldighet til kongehuset. Det kan trolig også knyttes til at de har gjort seg lite synlige for de unge, og dermed ikke er relevante. Det er heller ikke gjort seg selv den viktige forståelsen av hva IA og SM kunne bidratt med ift. de unge på et tidligere tidspunkt. Sånt er viktig, og bygger relasjoner mellom dem. 
Det er ikke sånn at jeg er i mot monarkiet, men jeg støtter på ingen måte opp om det slik de har vanstyrt sin plikt ift. alt som nå utspiller seg. Jeg presiserer at både Kongen og Dronningen gjør en god jobb. Jeg savner dog at Kongen kunne tatt styring på et tidligere tidspunkt, og satt skapene på plass. 
MM tenker jeg har dratt det for langt, og det ser ikke ut til at løgnene er noe folk tar lett på. Hun tipper jeg må trekke seg ut av posisjonene om monarkiet skal ha kontinuitet. 

Generasjon Z kimser man ikke med, de kompromisser ikke særlig når de har gjort seg opp meninger og holdninger. 

Vel, din omgangskrets er din, dvs helt irrelevant. Like irrelevant som min der jeg opplever at de mellom 15-25 er empatiske med den yngste generasjonen (MBH omtales derimot som «over grensen») 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Nymerïa skrev (39 minutter siden):

Jeg tenker mye av det samme som deg. Som menneske er det ikke så rart om hun har utbrudd. Jeg lurer også på hvordan det har vært i det hjemmet. Kanskje har det meste av energien til foreldrene gått til MBH fordi han var/ er så utagerende. Og når man i tillegg leser epostene til MM så er det ikke utenkelig at hun kanskje ikke alltid har vært helt påkoblet hjemme.

Samtidig har man lite å gå på for å bli tatt seriøst som statsoverhode. Dette hjelper ikke.

Så kom jeg til å tenke på denne hyppige telefoneringen fra mamma MM tidligere i fjor høst. Var det ikke opptil 7 samtaler pr. dag? 
Om dette er fulgt opp nå også med x- antall tlf. pr. dag, så er det ikke rart hun tilter! 

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet

IA satt seg selv i denne situasjonen med utblåsningen på SoMe. Fram til da har det vært lite diskutert her om henne. Men hun er en voksen kvinne, hun hiver seg inn i en situasjon som ruller ute av kontroll. Og - overraskelse - dette er konsekvensen av den handlingen. Nå er hun en erfaring rikere, og tar forhåpentlig med seg noe lærdom som hun kan benytte seg av neste gang hun kommer i en lignende situasjon. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Eufemia- skrev (1 minutt siden):

Så kom jeg til å tenke på denne hyppige telefoneringen fra mamma MM tidligere i fjor høst. Var det ikke opptil 7 samtaler pr. dag? 
Om dette er fulgt opp nå også med x- antall tlf. pr. dag, så er det ikke rart hun tilter! 

Jo, det er ikke normalt!

• Liker 5
Skrevet
TigerK skrev (Akkurat nå):

IA satt seg selv i denne situasjonen med utblåsningen på SoMe. Fram til da har det vært lite diskutert her om henne. Men hun er en voksen kvinne, hun hiver seg inn i en situasjon som ruller ute av kontroll. Og - overraskelse - dette er konsekvensen av den handlingen. Nå er hun en erfaring rikere, og tar forhåpentlig med seg noe lærdom som hun kan benytte seg av neste gang hun kommer i en lignende situasjon. 

Dette, mistenker jeg, er noe av problemet med at IA tilhører den generasjonen som hun gjør. Eller rettere sagt, at dagens generasjon lærer seg til at alt kan løses ved å sutre litt på sosiale medier. Det er noen "Karen" med hele opplegget. Synd, for inntil denne fadesen så har jeg egentlig hatt veldig positive tanker om IA.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (1 minutt siden):

Tenkte faktisk på det samme. Og hvis mønsteret er som i andre dysfunksjonelle familier så er vel rollene snudd mtp hvem som er voksen og ikke. Husk også at hun avsluttet ferien med å besøke storebror på sykehus, som da var i en sånn forfatning at det var tvil om han kunne møte i retten dagen etter, helt fram til han faktisk møtte opp. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Så fint det hadde vært med en pressekonferanse som tilsier Haralsd og Sonja får sin tid ut, så trekker de seg etterpå, Jeg skal sende alle gode tanker for det i kveld.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Natttåke skrev (Akkurat nå):

Så fint det hadde vært med en pressekonferanse som tilsier Haralsd og Sonja får sin tid ut, så trekker de seg etterpå, Jeg skal sende alle gode tanker for det i kveld.

Helt enig. Det hadde roet ned mye, og jeg tror også det hadde vært godt for Norge at vi fornyer oss litt. Kongehuset har vist seg å være håpløst gammeldags, og ikke minst - heller en byrde enn noe som er gunstig for landet å ha. Uff, nei. Få det bort, tenker jeg!

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Kelia skrev (2 minutter siden):

Helt enig. Det hadde roet ned mye, og jeg tror også det hadde vært godt for Norge at vi fornyer oss litt. Kongehuset har vist seg å være håpløst gammeldags, og ikke minst - heller en byrde enn noe som er gunstig for landet å ha. Uff, nei. Få det bort, tenker jeg!

Amen.

• Liker 4
Skrevet
FORFAR skrev (13 minutter siden):

Jeg tror kong Harald er mer prinsippfast (og sta) enn hva allmenheten liker å tro.  Hvor mye har skjedd vedrørende Marthas rolle og tittel? Jeg har mange ganger tenkt at nå blir det møter i salongene, at nå blir det oppvask. Men så var det ikke slik likevel, i hvert fall ikke helt slik. Jeg synes det er vanskelig å vite hvordan familien tenker, men titler og posisjoner henger fremdeles høyt, selv der innehaver av disse kan tillate seg både det ene og det andre.

Jeg er enig i alt du skriver. 

• Liker 5
Skrevet

Og jeg er takknemlig for at vi fikk vite sannheten om dem! 

• Liker 13
Skrevet
Kelia skrev (6 minutter siden):

Dette, mistenker jeg, er noe av problemet med at IA tilhører den generasjonen som hun gjør. Eller rettere sagt, at dagens generasjon lærer seg til at alt kan løses ved å sutre litt på sosiale medier. Det er noen "Karen" med hele opplegget. Synd, for inntil denne fadesen så har jeg egentlig hatt veldig positive tanker om IA.

Jeg har barn i samme årskull som IA. De sutrer sjeldent over noe, men forholder seg til verden på godt og vondt uten å la hver minste snev av kritikk vippe dem av pinnen. Slik kan IA og familien også velge å leve sine liv.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (9 minutter siden):

Det har vært lite om henne her inne? 😳 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
missLynch skrev (15 minutter siden):

Trekk i bremsen i forhold til ungdommene IA og SM her inne. La de være. Diskuter kongehuset ja- men hold for guds skyld disse ungdommene utenfor. Og kutt ut ryktespredning om det ene og det andre. La de være i fred, de har nok å hanskes med. 

AI er i utgangspunktet den fremtidige dronningen. Hun har uttalt seg offentlig og vil nok se og lære hvordan den virkelige verden er. Den er brutal desverre. Særlig hvis kongelige trår feil. Jo før hun lærer det, jo bedre. 

Det er nok svært viktig at hun tar den lærdommen. At vi fortsatt kan si vår mening, samtidig at man også tar hensyn til at hun fortsatt er ung. 

Kanskje hun en dag faktisk tar den lærdommen å forstår at man må ta konsekvensene av valg man tar, og ikke kan skylde på alle andre. At hun faktisk har plikter ovenfor Norge og det norske folk, og at det faktisk er det norske folk som velger dem, ikke motsatt. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...