Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
blvck skrev (2 minutter siden):

Disse "ungdommene" - de er vel begge godt over myndige nå, er en del av kongehuset, og IA er kommende dronning, så jeg skjønner ikke hvorfor du mener de ikke skal være en del av diskusjonen?

Ja, de er like ungdom som Marius er en gutt. Alle disse er voksne nå, og er offentlige. Da kan de drøftes. 

Vil de vernes får de tre ut av rollene, Det kan de velge. 

Endret av Natttåke
  • Liker 20
  • Nyttig 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (19 minutter siden):

De unge jeg har lyttet til uttrykker en likegyldighet til kongehuset. Det kan trolig også knyttes til at de har gjort seg lite synlige for de unge, og dermed ikke er relevante. Det er heller ikke gjort seg selv den viktige forståelsen av hva IA og SM kunne bidratt med ift. de unge på et tidligere tidspunkt. Sånt er viktig, og bygger relasjoner mellom dem. 
Det er ikke sånn at jeg er i mot monarkiet, men jeg støtter på ingen måte opp om det slik de har vanstyrt sin plikt ift. alt som nå utspiller seg. Jeg presiserer at både Kongen og Dronningen gjør en god jobb. Jeg savner dog at Kongen kunne tatt styring på et tidligere tidspunkt, og satt skapene på plass. 
MM tenker jeg har dratt det for langt, og det ser ikke ut til at løgnene er noe folk tar lett på. Hun tipper jeg må trekke seg ut av posisjonene om monarkiet skal ha kontinuitet. 

Generasjon Z kimser man ikke med, de kompromisser ikke særlig når de har gjort seg opp meninger og holdninger. 

Vel, din omgangskrets er din, dvs helt irrelevant. Like irrelevant som min der jeg opplever at de mellom 15-25 er empatiske med den yngste generasjonen (MBH omtales derimot som «over grensen») 

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet

IA satt seg selv i denne situasjonen med utblåsningen på SoMe. Fram til da har det vært lite diskutert her om henne. Men hun er en voksen kvinne, hun hiver seg inn i en situasjon som ruller ute av kontroll. Og - overraskelse - dette er konsekvensen av den handlingen. Nå er hun en erfaring rikere, og tar forhåpentlig med seg noe lærdom som hun kan benytte seg av neste gang hun kommer i en lignende situasjon. 

• Liker 14
  • Nyttig 6
Skrevet
TigerK skrev (Akkurat nå):

IA satt seg selv i denne situasjonen med utblåsningen på SoMe. Fram til da har det vært lite diskutert her om henne. Men hun er en voksen kvinne, hun hiver seg inn i en situasjon som ruller ute av kontroll. Og - overraskelse - dette er konsekvensen av den handlingen. Nå er hun en erfaring rikere, og tar forhåpentlig med seg noe lærdom som hun kan benytte seg av neste gang hun kommer i en lignende situasjon. 

Dette, mistenker jeg, er noe av problemet med at IA tilhører den generasjonen som hun gjør. Eller rettere sagt, at dagens generasjon lærer seg til at alt kan løses ved å sutre litt på sosiale medier. Det er noen "Karen" med hele opplegget. Synd, for inntil denne fadesen så har jeg egentlig hatt veldig positive tanker om IA.

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet

Så fint det hadde vært med en pressekonferanse som tilsier Haralsd og Sonja får sin tid ut, så trekker de seg etterpå, Jeg skal sende alle gode tanker for det i kveld.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
Natttåke skrev (Akkurat nå):

Så fint det hadde vært med en pressekonferanse som tilsier Haralsd og Sonja får sin tid ut, så trekker de seg etterpå, Jeg skal sende alle gode tanker for det i kveld.

Helt enig. Det hadde roet ned mye, og jeg tror også det hadde vært godt for Norge at vi fornyer oss litt. Kongehuset har vist seg å være håpløst gammeldags, og ikke minst - heller en byrde enn noe som er gunstig for landet å ha. Uff, nei. Få det bort, tenker jeg!

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Kelia skrev (2 minutter siden):

Helt enig. Det hadde roet ned mye, og jeg tror også det hadde vært godt for Norge at vi fornyer oss litt. Kongehuset har vist seg å være håpløst gammeldags, og ikke minst - heller en byrde enn noe som er gunstig for landet å ha. Uff, nei. Få det bort, tenker jeg!

Amen.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
FORFAR skrev (13 minutter siden):

Jeg tror kong Harald er mer prinsippfast (og sta) enn hva allmenheten liker å tro.  Hvor mye har skjedd vedrørende Marthas rolle og tittel? Jeg har mange ganger tenkt at nå blir det møter i salongene, at nå blir det oppvask. Men så var det ikke slik likevel, i hvert fall ikke helt slik. Jeg synes det er vanskelig å vite hvordan familien tenker, men titler og posisjoner henger fremdeles høyt, selv der innehaver av disse kan tillate seg både det ene og det andre.

Jeg er enig i alt du skriver. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Og jeg er takknemlig for at vi fikk vite sannheten om dem! 

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet
Kelia skrev (6 minutter siden):

Dette, mistenker jeg, er noe av problemet med at IA tilhører den generasjonen som hun gjør. Eller rettere sagt, at dagens generasjon lærer seg til at alt kan løses ved å sutre litt på sosiale medier. Det er noen "Karen" med hele opplegget. Synd, for inntil denne fadesen så har jeg egentlig hatt veldig positive tanker om IA.

Jeg har barn i samme årskull som IA. De sutrer sjeldent over noe, men forholder seg til verden på godt og vondt uten å la hver minste snev av kritikk vippe dem av pinnen. Slik kan IA og familien også velge å leve sine liv.

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (9 minutter siden):

Det har vært lite om henne her inne? 😳 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
missLynch skrev (15 minutter siden):

Trekk i bremsen i forhold til ungdommene IA og SM her inne. La de være. Diskuter kongehuset ja- men hold for guds skyld disse ungdommene utenfor. Og kutt ut ryktespredning om det ene og det andre. La de være i fred, de har nok å hanskes med. 

AI er i utgangspunktet den fremtidige dronningen. Hun har uttalt seg offentlig og vil nok se og lære hvordan den virkelige verden er. Den er brutal desverre. Særlig hvis kongelige trår feil. Jo før hun lærer det, jo bedre. 

Det er nok svært viktig at hun tar den lærdommen. At vi fortsatt kan si vår mening, samtidig at man også tar hensyn til at hun fortsatt er ung. 

Kanskje hun en dag faktisk tar den lærdommen å forstår at man må ta konsekvensene av valg man tar, og ikke kan skylde på alle andre. At hun faktisk har plikter ovenfor Norge og det norske folk, og at det faktisk er det norske folk som velger dem, ikke motsatt. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Natttåke skrev (9 timer siden):

Jeg er også redd at IA i gullburet sitt har lært fra hun var liten at pressen alltid lyver og at de har rett hele veien. De beskytter jo seg selv og dersom du er tror noe sterkt, så vil du forsvare det også.

Som MM sa, det er mor som bestemmer. Ikke rart hun agerer på denne måten med Mette Marit som oppfostrer.

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Om ikke slottet snart får ut fingeren og sier noe - omtrent hva som helst - så vil denne togkræsjen av en uke bare fortsette å bli verre. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Begynner selv å bli mektig irritert over tausheten fra kongefamilien, kongehuset og hoffet. Hører jo ikke et pip, og konsekvensen av det er at Ingrid Alexandra tyr til Instagram med å skrive et så lite gjennomtenkt og forståelsesløst innlegg, som også er en konsekvens av et forkrøplet kommunikasjonssystem innad i familien, kongehuset og hoffet. De skyter bare seg selv i foten med å være så stille og ikke stå til ansvar for det de har gjort. Uansett virker det som at å skyte seg selv i foten er alt kongehuset vet. Det er trist at Ingrid Alexandra ikke evner til å se tyngden av det MM og MBH har gjort, og tar de til forsvar. Det er selvfølgelig naturlig å ta familie i forsvar, men man får inntrykk av at det er lite til ingen kommunikasjon blant dem og rådgivere/hoffet. De virker ikke til å se og reflektere rundt situasjonen som helhet på samfunnsbasis utenfor familieboblen deres, så på den måten feiler de også i den offentlige oppgaven de egentlig skal ha som kongefamilie og kongehus.

• Liker 9
  • Nyttig 16
Skrevet
Kvinne31 skrev (13 timer siden):

Nå bekrefter jo ihvertfall IA at hun heller ikke forstår alvoret hennes mor og bror står i, og at hun synes at det er bagateller. Godt å vite! Jeg har vært usikker på hvordan hun stiller seg til alle disse tingene, og har lurt på om jeg ønsker at HUN blir fremtidig dronning, men da kan jeg med hånden på hjertet si at jeg er 100% for at monarkiet må avsluttes etter kong Harald. 

Jeg ble så skuffet over dette. Trodde virkelig Ingrid Alexandra var smartere enn som så. Etter dette så er det ikke håp for kongehuset vårt etter Harald.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Skrevet

En kan ikke få i pose og sekk. De forventer at folk bare skal se vekk i fra alt som har skjedd og rulle ut rød løper og heie på dem. De står kun opp for seg selv når det kommer til pressen, de står ikke opp for noen andre som blir omtalt. Media skriver hver dag om mye rart, og de har aldri engasjert seg litt en gang……det er kun meg, meg, meg og meg. Hvordan i alle dager skal noen i den familien der kunne møte på oppdrag til ulike skoler, organisasjoner, sykehus osv og møte offer for overgrep og vold? De skaper selv et et enormt skille mellom oss og dem, overklassen og rælet - de kjedelige greiene som de må møte for å få penger, mye penger. Heier på norsk presse, la dem avsløre mer sannhet👏🏼👏🏼

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Skrevet

Kan noen fortelle hva "VG-testen" er? Googlet, men ble ikke klokere.

• Liker 4
Skrevet
anonymBbruker skrev (4 minutter siden):

Tipper det er om det man gjør kommer i avisen. Altså er det man gjør/sier såpass kontroversielt at mediene velger å skrive om det. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
anonymBbruker skrev (1 minutt siden):

Jeg oppfatter det som om det hun (de) gjør vil få positiv eller negativ omtale. Altså, hun skjønner at innlegget vil bli omtalt, og antagelig ikke udelt positivt. 

Innlegget til IA var et fullstendig sammensurium som i alle fall ikke tåler "den logiske testen" dersom det er mammas og brors saker hun tenker på. 

Jeg oppfatter det som et rent forsvarsinnlegg for Marius. 

Det sier også ganske mye om kongehusets mediestrategi (hvis du uttaler deg om noe som kritiseres så blir det verre, så da er det bedre å ikke si noe).

For meg sier det også noe om hva hun anser normalt - " Kanskje du har slått til noen på byen. ". Det er da ikke vanlig at mennesker har i historikken sin å ha slått til folk på byen, eller? 

Det hun skriver om at alle tekstmeldinger og ting man har gjort blir brukt mot en, får meg til å tenke at hun tenker på bevisføringen mot MBH. Vet hun at dette gjelder for ofrene også? De får livet endevendt på akkurat samme måte. I tillegg til at det er de som har blitt påført vold og traumer + at de ikke har de samme ressursene rundt seg. 

Stakkars lille rike pike. 

Ps: det er ikke din skyld at du er i bobla di, det er noen som ikke har lært deg bedre. 

Jeg fant hele IG-innlegget her: 

https://www.nettavisen.no/kjendis/kongehusekspert-om-ingrid-alexandra-utspill-hun-kan-ikke-opptre-som-en-influenser/s/5-95-2866435

• Liker 10
  • Nyttig 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...