Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tragisk nok stemte jo våre folkevalgte FOR å beholde kongehuset. Jeg som mange andre tenker at vi burde si takk og farvel til dem etter at Harald og Sonja går av. MBH er en ting, men vennskapet mellom Epistein og MM er til å bli kvalm av. Håper ikke vi lar det siste «blåse forbi» for det tilgir jeg henne aldri for.

• Liker 15
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sioux skrev (1 time siden):

Helt enig. De er der liksom på folkets nåde. Eldre i kongefamilien husker på det, mens de yngre later til å glemme, og de som kom utenfra skjønner ikke opplegget og gir blaffen. Gjelder ikke bare for det norske kongehuset.

En ting er om kongehuset fortjener å bestå, en annen er hva som er best for samholdet i nasjonen som for tiden er splittet om det meste.

Virker som de har blitt altfor bortskjemte og glemt rollen sin helt. 

Tror ikke kongehuset med den kommende dronningen og kongen vil kunne forene den norske befolkningen. Tror de bare er med å splitte den ytterligere. Det må nok noe drastisk til samt store holdning endringer til. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
Tradegy skrev (3 minutter siden):

Man vet det har vært en heftig uke når Sylvi Listhaug fremstår som en av de skarpeste i rommet :sjenert:

😬

• Liker 5
Skrevet
Tradegy skrev (3 minutter siden):

Man vet det har vært en heftig uke når Sylvi Listhaug fremstår som en av de skarpeste i rommet :sjenert:

Tenkte det samme.

• Liker 6
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (50 minutter siden):

De yngre er mer for republikk? Ikke i følge de siste undersøkelsene, som mange her tidligere for øvrig ikke hadde tillit til, men nå har det. 

De unge jeg har lyttet til uttrykker en likegyldighet til kongehuset. Det kan trolig også knyttes til at de har gjort seg lite synlige for de unge, og dermed ikke er relevante. Det er heller ikke gjort seg selv den viktige forståelsen av hva IA og SM kunne bidratt med ift. de unge på et tidligere tidspunkt. Sånt er viktig, og bygger relasjoner mellom dem. 
Det er ikke sånn at jeg er i mot monarkiet, men jeg støtter på ingen måte opp om det slik de har vanstyrt sin plikt ift. alt som nå utspiller seg. Jeg presiserer at både Kongen og Dronningen gjør en god jobb. Jeg savner dog at Kongen kunne tatt styring på et tidligere tidspunkt, og satt skapene på plass. 
MM tenker jeg har dratt det for langt, og det ser ikke ut til at løgnene er noe folk tar lett på. Hun tipper jeg må trekke seg ut av posisjonene om monarkiet skal ha kontinuitet. 

Generasjon Z kimser man ikke med, de kompromisser ikke særlig når de har gjort seg opp meninger og holdninger. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 19
Skrevet
Kristine79 skrev (4 minutter siden):

Galskap at de ikke åpner kjeften snart. 

Hva gjorte Sverre Magnus i Trondheim? Noen som vet?

Dette spørsmålet har jeg stilt noen ganger. Jeg var nærmest slem som spurte. 

• Liker 7
Skrevet
Kristine79 skrev (4 minutter siden):

Galskap at de ikke åpner kjeften snart. 

Hva gjorde Sverre Magnus i Trondheim? Noen som vet?

Ingen vet.

• Liker 8
Skrevet
Tradegy skrev (5 minutter siden):

Helt enig!

• Liker 2
Skrevet
Kollontaj skrev (14 minutter siden):

Hvilken rolle spiller det? Og hva vet vi om det? 

Nei, ærlig talt! Det er jo nesten helt absurd å tenke at et medlem av kongefamilien ikke har fått opplæring i hvordan man skjermer seg fra eller håndterer skriverier om seg selv. Selv jeg har klart å hjelpe mine barn til å håndtere situasjoner som er ubehagelige. Første punkt der, er å ikke oppsøke slike situasjoner selv. Ikke noe googling av eget navn osv. Og hvis noen skriver noe som føles urimelig, ja, så valideres følelsen av at det er urettferdig og ufortjent, i rolige former, også lærer man å se for seg disse menneskene når de har omgangssyke, for da er de fleste hjelpeløse og sårbare. Så snakker man om alt man er flink til og om alle menneskene som bryr seg om en, og som ser de gode kvalitetene i en, og at mennesker som skriver slikt om andre sikkert har det vondt med seg selv, og egentlig trenger en god klem. Om nødvendig, rop litt inn i puta og bli ferdig med det. 

Så hvis de kongelige virkelig sitter, harmdirrende og uregulerte og graver seg ned i alt folk sier på SoMe; - rådene over er gratis. Vil dere lære mer, er det bare å ta kontakt! 

• Liker 18
Skrevet

Jeg syns det er vondt å lese innlegget til IA. 

Det er åpenbart at hun befinner seg i en vanskelign situasjon (så klart), men det blir også tydelig at hun hverken får den hjelpen hun faktisk har behov for, for å takle situasjonen - som Kongehuset absolutt har tilgang på, og at hun ikke har fåtr god nok opplæring i hvilke rolle hun faktisk skal tre inn i, og hva som forventes at hun gjør og ikke gjør i denne - om de i det hele tatt tenker at hun skal det. 

Kongehuset burde spart henne for dette ved å gi henne den hjelp og omsorg hun har behov for, men også ved sette henne inn i rollen hun skal ha.

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Ninaen skrev (59 minutter siden):

Enig. Ubetenksomt? Dumt og uklokt? Rotete? Upassende? Ja. Samtidig er dette en ung dame i en uvanlig rolle i en situasjon som er alt annet enn normalt, fra en familie som framstår mer og mer dysfunksjonell jo mer som kommer fram, og med store familiekriser som kommer ganske sammenfallende og som ikke blir håndtert av de voksne og profesjonelle, i alle fall ikke utad. Nei, en kommende monark bør ikke ha et sånt utbrudd i SoMe, på en profil som teknisk sett er offentlig pga størrelsen. Og vi kan godt være enige om at dette bare støtter å avvikle monarkiet fordi det ikke fungerer slik samfunnet har utviklet seg. Men å forstå at en 22-åring har en sånn reaksjon, gitt det vi vet om familieforholdene+pressedekning (uansett hvor legitim den er så oppleves det jo overveldende), det er mulig. Det finnes grenser for hva vi greier å håndtere. Og mtp at hun hittil har greid å holde seg på matta, selv med pressekorpset på offisielt oppdrag, og aldri har hatt sånne utspill i SoMe som vi vet om, så sier vel dette alt om at det er en tålegrense som er nådd her. Og kanskje også om at familie og Slottet ikke greier å ivareta henne godt nok oppi alt. Hun vet godt at dette egentlig ikke er greit, ref «ikke bestå VG-testen», og likevel kommer det ut der.
Passende for en kommende dronning? Nei. Forståelig fra et menneskelig perspektiv? Ja. 
Nå må Slottet og de voksne på jobb også utad, før dette krasjer fullstendig. Nå ser vi jo at det går utover deres egne også, at de ikke greier å håndtere dette skikkelig 

MM skrev til Epstein at i deres hus er det «mum» , mamma/hun som bestemmer. 
Ikke rart det har gått til bloksberg da! Sånn stort sett. 
Inntrykket jeg heller til er at hun ikke har villet høre på staben, kombinert med å fortelle halve sannheter/løgner. 

• Liker 9
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)

Trekk i bremsen i forhold til ungdommene IA og SM her inne. La de være. Diskuter kongehuset ja- men hold for guds skyld disse ungdommene utenfor. Og kutt ut ryktespredning om det ene og det andre. La de være i fred, de har nok å hanskes med. 

Endret av missLynch
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet

IA burde i alle fall gått nå norsk skole, for å styrke det norske språket hennes. Å skrive godt på sitt språk først, så engelsk sekundært. Så jeg står ved min gamle kommentar om at jeg ikke synes den privatskolen var lur. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
Eufemia- skrev (1 minutt siden):

MM skrev til Epstein at i deres hus er det «mum» , mamma/hun som bestemmer. 
Ikke rart det har gått til bloksberg da! Sånn stort sett. 
Inntrykket jeg heller til er at hun ikke har villet høre på staben, kombinert med å fortelle halve sannheter/løgner. 

Ikke overrasket!

• Liker 4
Skrevet
missLynch skrev (1 minutt siden):

Trekk i bremsen i forhold til ungdommene IA og SM her inne. La de være. Diskuter kongehuset ja- men hold for guds skyld disse ungdommene utenfor. Og kutt ut ryktespredning om det ene og det andre.

SM, ja. Kanskje. IA er vår fremtidige dronning og har begynt gjøre oppdrag for Kongehuset alene, det er fair at man diskuterer henne da.

• Liker 22
  • Nyttig 5
Skrevet
Kelia skrev (Akkurat nå):

SM, ja. Kanskje. IA er vår fremtidige dronning og har begynt gjøre oppdrag for Kongehuset alene, det er fair at man diskuterer henne da.

Nettopp, og dagens innlegg er også viktig å drøfte.

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet
missLynch skrev (1 minutt siden):

Trekk i bremsen i forhold til ungdommene IA og SM her inne. La de være. Diskuter kongehuset ja- men hold for guds skyld disse ungdommene utenfor. Og kutt ut ryktespredning om det ene og det andre.

Disse "ungdommene" - de er vel begge godt over myndige nå, er en del av kongehuset, og IA er kommende dronning, så jeg skjønner ikke hvorfor du mener de ikke skal være en del av diskusjonen?

• Liker 8
  • Nyttig 19
Skrevet

Ikke alle meninger trenger luft.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...