Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Amanda28 skrev (7 minutter siden):

Vet du, hun har jo holdt kjeft gjennom alle disse stormene. Alltid. Jeg skjønner godt at hun reagerer, og til slutt får nok. Innlegget var heller ikke ment til offentligheten. 

Jeg tror hun har mest sin mor i tankene når hun skriver. Men ber oss alle tenke oss om: Hva hvis du blir uskyldig anklaget for noe du ikke har gjort/ment, og absolutt alle meldinger, blikk osv. fra fortiden din skal tolkes mot at du har gjort dette du er anklaget for, og alt lages overskrifter av... Man må se litt større på det. 

Synes man skal la dette gå, hun  har ikke sendt dette i et åpent brev til VG. Tenk for en sinnsyk påkjenning alt dette er for henne. 

Å skrive et innlegg til 800 personer kan da ikke regnes som privat.. Det er faktisk flere mennesker enn antall innbyggere i bygda jeg bor i. 

• Liker 26
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (1 minutt siden):

Hvordan i all verden er det mulig at prinsesse IA velger å gå ut i sin Instagram med noe slikt som dette! Hun tilfører i praksis kongehuset en tilleggsbyrde ved å vise at hun åpenbart ikke har lest all dokumentasjon som er fremkommet vedrørende hennes mor, MM. Om IA hadde lest disse alvorlige opplysningene vedrørende MM sin tette relasjon til den pedofile Epstein, og i tillegg fått med seg at landets statsminister, Jonas Gahr Støre, mener at den samme MM, kronprinsessen, har utvist sviktende dømmekraft, ja, så kan jeg ikke være i nærheten av å forstå hvilken virkelighet hun befinner seg i. 

Prinsessen er nå en ung, men voksen kvinne, og hun er student ved et universitet. Da forventer jeg faktisk at hun evner å forholde seg ryddig til den alvorlige informasjon som foreligger, som tidligere nevnt. Måten hun ordlegger seg på overrasker meg, og i den forstand at jeg leser den som et virvar av påstander, og at hun forsøker å skape et slags merkelig narrativ. Det er utsagn som er selvmotsigende i måten hun forsøker å gjøre sine poenger. Jeg er mildt sagt sjokkert over manglende forståelse og skjønn i denne situasjonen som monarkiet står midt oppe i. 
Jeg stusser virkelig på utspillet, og det tjener verken henne selv eller kongehusets medlemmer, snarere det motsatte. 
Jeg opplever at IA utviser en dårlig vurderingsevne i å gå til angrep på pressen, og sikkert også folk generelt som måtte ha meninger om dem. 

Hvor er rådgiverne? Dette er et utspille som har skandale skrevet over det hele! Hun er ikke i posisjon til et slikt angrep, gitt hva av dokumentert informasjon som er kjent. 

Det er så man nesten ikke tror at det er mulig å gjøre noe så lite smart. Men, hvem har hun levd sammen med, og hvilke referanser er hun gitt i sin oppvekst?

Vi registrerer den rungende tausheten fra både Skaugum og slottet. 
De, kongehuset er slettes ikke vant med å bli stilt under en granskende og legitim lupe. I tiår har de levd som de har funnet det for godt, og plutselig blir de avslørt med buksene nede, tatt i løgner, og muligens også en form for bedrag. Hvem visste hva, og hva i all verden er det som har gjort det mulig at MM har fått mulighet til å ha en tett og intim/nær relasjon til en dømt, pedofil overgriper i årevis uten at hun ble stoppet. Helt vanvittig! 

Jaja, nå har altså prinsesse IA meldt seg på skandalene ved å agere influenser med sterke meninger, når hennes rolle er å være prinsesse. Spørsmålet reiser hun selv; Er det overhodet noen som egner seg til de kongelige rollene?!? 
Så lagt er det prins SM som innfrir. 

Som du skriver så kan man lure igjen hvordan har hun blitt oppdratt og trent til rollen som kommende dronning. 

Never explain, just complain. 

Nei, det passer ikke hennes rolle i samfunnet. 

Hvis vi ser på hennes tekst, så var den sjelden tung å lese, og ble bygget på noen underliggende forutsetninger:

Du hadde ikke noen grunn til å si det du gjorde. 

Jeg er uskyldig. 

Pressen har god grunn til å skrive at hennes mamma pleiede et nært vennskap med en dømt seksualforbrytter i flere år, og at hun har løyet om denne relasjonen tidligere. Dem som faktisk hun og hennes mamma skal tjene, og som gir dem store priviliger har rett til å få gjøre opp seg en mening om dem er denne tilliten verdige, og har rett å definere hva dem legger i det. Er en maktarroganse å flytte over det til en egen vurdering fra de som har store priviliger. 

Så burde Ingrid lære seg av mamma, ibland er det beste å ikke si hva man tenker. 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet
Jaimatadi skrev (1 minutt siden):

Jeg?! Det er ikke sammenlignbart! Det er det som er hovedpoenget her. De har en profesjonell rolle ovenfor folket. 

Ja, det har de. Og den rollen har hun holdt meget godt. Men de er også mennesker med følelser, og jeg kan i hvert fall forstå behovet for en sjelden gang å si noe.

Selv om de har rollen som de har, prøver hun kanskje å få oss til å tenke over det enorme presset de står i som mennesker, hvor alt de sier tolkes og alt laget overskrifter av. ALT. Også nå. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
theoneandonly4 skrev (24 minutter siden):

De kongelige skal være over oss. De skal være overhode. Det betyr at de skal handle etter Norges beste. Ha svært høy moral. Gå som veldig gode forbilder. Representere Norge på en svært god måte etc. 

Det gjør ikke kommende dronning og konge. 

Det er ikke noe å forsvare lengre når de færreste har tillit til kongehuset. 

De må nesten ta oppgavene sine på alvor eller frasi seg tittelen hvis de ikke ønsker det. 

Ellers blir det å finansiere et luksusliv for de kongelige uten at de gir noe særlig igjen og ikke oppfyller oppgavene sine. 

De står igjen ribbet for tillit og troverdighet ved sin oppførsel. De synes å ha glemt hvorfor de besitter sine roller. 
Landet trenger ikke et kongehus som ikke eier moral og etikk, og som synes å ha levd i en egen verden hvor det er dem selv som har satt en privat standard. Vel, nå er det altså ikke slik et monarki skal fungere, de skal tjene folk og fedreland i inn- og utland. 
Plikten er udiskutabel, men det er visst håndtert på en omtrentlig måte, med MM sin arroganse og løgnaktighet, og en kronprins som ikke har grepet tak for å rydde opp i sitt hus. En slik styrke og handlekraft må folket i Norge forvente når de finansierer dem med vanvittige summer for det som til nå har vært mer privatliv enn jobb for kronprinsparet. Nå viser jeg i hovedsak til den tiden MM var frisk, men likevel valgte privat livsstil med en utstrakt reisevirksomhet i stedet for representasjon. 
Jeg minner her om; Se til øvrige kongehus! 

Skammelig! Ærlig talt, så har jeg liten tro på hva en mulig forklaring skal kunne reparere av utvist karakterbrist som løgn og fanteri, med ref. til valg som var helt på trynet uklokt. Hva tenkes det med! 

• Liker 16
  • Nyttig 8
Skrevet
Jaimatadi skrev (9 minutter siden):

Tror de fleste skjønner at en lukket bruker på Instagram er i praksis åpen. Spesielt når det er henne. 

"lukket", med 800 følgere...

• Liker 12
Skrevet

Det er korka å skal innta offerrollen når man blir tatt med buksene nede. Blir for øvrig interessant å følge med på debatten i kveld. 

• Liker 18
  • Nyttig 8
Skrevet
Molly85 skrev (7 minutter siden):

Helt enig. Etikette mangler, og igjen står en manglede rolleforståelse og ekstrem arroganse mot alt som er av forventninger og plikter.

Jeg forstår godt at kong Olav nølte lenge med å la Harald gifte seg med liberale Sonja. Han forutså hva det ville føre med seg. Hun tillot i sin tid MM inn i kongehuset, og det ble slutten på dem. Nå er det bare alternativ religion, sjamaner, buddhistiske veiledere, sex og narko på hele gjengen. En røykende, snortende kronprinsesse som gjør narr av kongelige bryllup samtidig som hun flørter og nærmest glir av stolen av en «fjern bekjent». Ikke noe å kjenne stolthet over som nordmann. Og vi gjøres kraftig narr av ute i Europa. Med rette.  

Einig med deg i alt dette med unntak av ein ting: eg trur faktisk at HM måtte arbeida litt hardare med å få dronninga til å godta MM enn med kongen. Likeleis er det siste halmstrået eg har att nå at ho skal rasla med sablane i kulissene, men eg veit ikkje kor mykje tel det er att i ho.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Amanda28 skrev (1 minutt siden):

Ja, det har de. Og den rollen har hun holdt meget godt. Men de er også mennesker med følelser, og jeg kan i hvert fall forstå behovet for en sjelden gang å si noe.

Selv om de har rollen som de har, prøver hun kanskje å få oss til å tenke over det enorme presset de står i som mennesker, hvor alt de sier tolkes og alt laget overskrifter av. ALT. Også nå. 

Den eneste som har fått tyn i norsk presse frem til nå er Marius. Og selv der har ikke pressen publisert mer enn en brøkdel. Jeg har lest redaktører angre på det, fordi det kunne forhindret flere ofre for Marius om folk visste på et tidligere tidspunkt hvordan han har holdt på. At Mette Marit nå får gjennomgå er ene og alene hennes feil, og kommer av at hun 1. har gjort ekstremt lite kloke ting, og 2. har unnskyldt «lille Marius» og blandet seg inn i politianliggender hva angår saken hans. 

• Liker 17
  • Nyttig 6
Skrevet
Jaimatadi skrev (11 minutter siden):

Tror de fleste skjønner at en lukket bruker på Instagram er i praksis åpen. Spesielt når det er henne. 

Det er nesten barnelærdom at man ikke skal sende i mail eller legge ut på nettet noe som ikke egner seg for alle å lese. 

• Liker 14
Skrevet
Jaimatadi skrev (10 minutter siden):

Jeg?! Det er ikke sammenlignbart! Det er det som er hovedpoenget her. De har en profesjonell rolle ovenfor folket. Edit; hvem har blitt beskyld for noe de ikke har gjort? 

Kan det vera ho har høyrt rykta om seg sjølv - dei som like gjerne kan vera planta og som har versert i mange år utanom redaktørstyrte medie? Kan henda dei har nådd studiestaden hennar? Eg let med vilje vera å konkretisera dei her.

• Liker 8
Skrevet
Molly85 skrev (11 minutter siden):

Helt enig. Etikette mangler, og igjen står en manglede rolleforståelse og ekstrem arroganse mot alt som er av forventninger og plikter.

Jeg forstår godt at kong Olav nølte lenge med å la Harald gifte seg med liberale Sonja. Han forutså hva det ville føre med seg. Hun tillot i sin tid MM inn i kongehuset, og det ble slutten på dem. Nå er det bare alternativ religion, sjamaner, buddhistiske veiledere, sex og narko på hele gjengen. En røykende, snortende kronprinsesse som gjør narr av kongelige bryllup samtidig som hun flørter og nærmest glir av stolen av en «fjern bekjent». Ikke noe å kjenne stolthet over som nordmann. Og vi gjøres kraftig narr av ute i Europa. Med rette.  

Minner om at Sonja ble presset til å godta MM av folket som var så rørt av forelsket Håkon. Pressen gravde opp så mye grums som den klarte, men folket støttet ung kjærlighet og retten til å velge selv. Sonja gav etter for å behage det norske folket.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Amanda28 skrev (21 minutter siden):

Vet du, hun har jo holdt kjeft gjennom alle disse stormene. Alltid. Jeg skjønner godt at hun reagerer, og til slutt får nok. Innlegget var heller ikke ment til offentligheten. 

Jeg tror hun har mest sin mor i tankene når hun skriver. Men ber oss alle tenke oss om: Hva hvis du blir uskyldig anklaget for noe du ikke har gjort/ment, og absolutt alle meldinger, blikk osv. fra fortiden din skal tolkes mot at du har gjort dette du er anklaget for, og alt lages overskrifter av... Man må se litt større på det. 

Synes man skal la dette gå, hun  har ikke sendt dette i et åpent brev til VG. Tenk for en sinnsyk påkjenning alt dette er for henne. 

Og denne sinnsyke påkjenning, er det i ytterste konsekvens hennes mor og bror som er ansvarlig for

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
Amanda28 skrev (19 minutter siden):

Han har vært helt fredet av media i Norge. Det burde hun tenke over. Folket kjenner henne ikke i det hele tatt. Så kommer hun ut med dette nå. Blir for dumt. 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg håper Harald har fortalt og i denne perioden igjen forteller  Haakon  og Ingrid Alexandra at han ikke forventer at de overtar tronen. At det er helt greit å si nei. Da blir det lettere for dem å si nei til å arve tronen. Det beste hadde vært om Harald fortalte at de ikke bør overta tronen. Så kan de fortelle at de ønsker at monarkiet avskaffes. 

Harald trenger ikke engang å begrunne det med adferden til Haakon. Harald kan si at verden i dag er annerledes. Mediepresset er uendelig mye hardere enn det var da han ble konge og at han selv aldri ville klart jobben om han skulle overta i dag.  At han ønsker at de skal få slippe å ha det mediepresset livet ut. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Amanda28 skrev (45 minutter siden):

La meg snu på det og korrigere retningen; Hva om MM hadde tenkt gjennom konsekvensene av sine valg ift. relasjon til pedofile Epstein? I 2019 løy hun om dette. MM var jo ikke uskyldig i dette, hun ble tatt for løgn da filene ble offentlige! 
Alle mailene med et pludrende, flørtende innhold, alle telefonsamtalene ifølge filene, og ikke minst alle treffene de viser til! 
Det er mammaen sin det! Hvor ille er det mulig å opptre både som kronprinsesse, mor og kone!?

Betyr IA’s angrep på pressen at hun støtter opp om den manglende dømmekraften til sin mor - og også hva hennes halvbror MBH evt. blir dømt for? Man kan ikke se seg blind på grunn av følelser, ikke engang om det gjelder familie involvert. 

Om så er, så har prinsessen utfordringer av dimensjoner. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 22
  • Nyttig 3
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (17 minutter siden):

Einig med deg i alt dette med unntak av ein ting: eg trur faktisk at HM måtte arbeida litt hardare med å få dronninga til å godta MM enn med kongen. Likeleis er det siste halmstrået eg har att nå at ho skal rasla med sablane i kulissene, men eg veit ikkje kor mykje tel det er att i ho.

På bakgrunn av hva? For slik jeg husker det var Sonja mer for, på grunn av sin egen historie. 

• Liker 4
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (37 minutter siden):

Oi. Nå ble jeg virkelig bekymret her. Jeg fikk ikke tak i teksten. Et eneste stort rør. 
22 år til å forberede seg til rollen som kommende tronarving. Og så langt er hun kommet på den veien?
Jaja, det verste er egentlig..hvem har kontrollen i kongehuset på hva som kommer ut? 
Det her får meg til å tenke på spørsmål Mette Marit fikk i starten av gjerningen sin. Hva hun tenker omkring rollen sin.
Hun sa de (kronprinsparet) må finne sin egen vei. Definere sin egen rolle selv. 

Er stygt redd for at MM sin tilnærming til rollen har kjørt monarkiet i Norge i grøfta. Selvfølgelig er det stor sjans for at barna hennes tar etter henne. 
For her finnes faktisk ingen kongelig standard? Noe opphøyet og forbilledlig. Det slår meg at de nye generasjonene vil bare leve som meg og deg, men de vil ha all luksus og komfort. 
Så hva er igrunn vitsen med å ha et monarki i Norge da?

• Liker 33
  • Nyttig 11
Skrevet
SVK skrev (2 minutter siden):

Jeg håper Harald har fortalt og i denne perioden igjen forteller  Haakon  og Ingrid Alexandra at han ikke forventer at de overtar tronen. At det er helt greit å si nei. Da blir det lettere for dem å si nei til å arve tronen. Det beste hadde vært om Harald fortalte at de ikke bør overta tronen. Så kan de fortelle at de ønsker at monarkiet avskaffes. 

Harald trenger ikke engang å begrunne det med adferden til Haakon. Harald kan si at verden i dag er annerledes. Mediepresset er uendelig mye hardere enn det var da han ble konge og at han selv aldri ville klart jobben om han skulle overta i dag.  At han ønsker at de skal få slippe å ha det mediepresset livet ut. 

Ganske vanskelig når landets Storting akkurat stemte som de gjorde. 

• Liker 1
Skrevet
Amanda28 skrev (24 minutter siden):

Tror nok at mor Mette Marit hadde kommet bedre ut av dette ved selv å komme ut og fortelle hva som faktisk ligger i disse epostene og kontakten hun har hatt med Epstein. Datterens forsøk på å omskrive virkeligheten hva angår moren, skaper bare enda mer frustrasjon over kongehusets manglende evne til å takle avsløringene på en konstruktiv måte.

Du synes å glemme at kongehuset ble spurt om kontakten mellom Mette Marit og Epstein tilbake i 2019, og svaret som da kom viser seg altså å være helt beviselig løgn. Det bygger ikke akkurat tillit og forståelse.

• Liker 21
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...