Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Er jeg dum eller er det flere som ikke forstår hva IA prater om når hun snakker om hvis du hadde en podcast og hadde myrdet noen? Får det ikke helt til å henge på greip? Er det bare meg som ikke klarer å følge henne i det tankeeksperimentet der?

Helt oppriktig hvis noen forstod noe av det forklar gjerne 

Endret av FruR
  • Liker 19
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hele opplegget viser bare hvorfor man ikke bør ha monarki i 2026.

Når folk ikke står fritt til å ikke være seg selv eller leve livet slik de ønsker det, men fødes inn i en rolle de kanskje ikke passer inn i, er det tydeligvis et system som ikke fungerer.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

Hele opplegget viser bare hvorfor man ikke bør ha monarki i 2026.

Når folk ikke står fritt til å ikke være seg selv eller leve livet slik de ønsker det, men fødes inn i en rolle de kanskje ikke passer inn i, er det tydeligvis et system som ikke fungerer.

Nemlig. Det funket sånn noenlunde før internett, men internett har visst kommet for å bli.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Manolo skrev (23 minutter siden):

Det virker som det er enighet i kongefamilien om at pressen har skylda. Ikke særlig lurt å skape et "oss" mot "dem" forhold, når pressen i virkeligheten har vært så skånsomme de kan mot de aller fleste i den familien. 

Enig.  Jeg har tidligere skrevet at kronprins Haakon har sluppet billig unna. 

I tillegg har politikerne vært ekstremt skånsomme mot kongefamilien. 

Nå har jeg ikke noe problem med å skjønne at Ingrid Alexandra  ikke klarer å se objektivt når det gjelder beskyldninger mot hennes foreldre og stesøsken. 

Jeg tenker dette er enda et argument for at kronprinsparet må legge alle kortene på bordet slik at pressen roer seg ned.  Kronprinsparet bør tenke også på hvordan medietaktikken deres går utover barna deres. Kronprinsparet  bør også være ærlige med barna sine om hva de har gjort.  Det å få barna til å lei seg og sinte fordi de tror at foreldrene blir utsatt for falske beskyldninger er dårlig gjort.  

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tenker at IA er veldig ung. Og at de sikkert har løyet til henne også. De har sikkert fortalt henne at det som foregår med halvbroren er usant og urettferdig, og at MM blir uskyldig hengt ut.

Det virker som det er det hun tror, gitt referansen til å bli uskyldig anklaget for drap.

Det som jeg merker meg, er at IA er den eneste som går ut og uttaler seg. Hun er slik jeg ser det, den eneste det er tak i der. Jada, det er et umodent og uklokt utspill, og hun er drevet av følelser. Men hun uttaler seg i det minste, og det er noe de andre i den familien skulle gjort for lenge siden.

Og så er det ofte slik i dysfunksjonelle familier, at ingen har de rollene de skulle ha. Når familieoverhodene ikke tar rollen som overhode, blir det ofte slik at de yngre må snakke for familien mye tidligere enn de egentlig er rustet til. Da kan det blir sånn som dette.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
FruR skrev (5 minutter siden):

Er jeg dum eller det flere som ikke forstår hva IA prater om når hun snakker om hvis du hadde en podcast og hadde myrdet noen? Får det ikke helt til å henge på greip? Er det bare meg som ikke klarer å følge henne i det tankeeksperimentet der?

Skjønte ikke så mye av det hun skrev. Er ikke så besynderlig når man ble bedre kjent med morens skrive"talent".. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
SVK skrev (2 minutter siden):

Nå har jeg ikke noe problem med å skjønne at Ingrid Alexandra  ikke klarer å se objektivt når det gjelder beskyldninger mot hennes foreldre og stesøsken. 

Jeg tenker dette er enda et argument for at kronprinsparet må legge alle kortene på bordet slik at pressen roer seg ned.  Kronprinsparet bør tenke også på hvordan medietaktikken deres går utover barna deres. Kronprinsparet  bør også være ærlige med barna sine om hva de har gjort.  Det å få barna til å lei seg og sinte fordi de tror at foreldrene blir utsatt for falske beskyldninger er dårlig gjort.  

Jeg hadde vært enig med deg om IA hvis hun var yngre. Et barn. Men vi snakker faktisk om en voksen dame.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Hva slags holdninger er det tante ML og mor Mette har videreført til neste generasjon? At pressen er slemme fordi de stiller brudd på avtaler med kongehuset, vold mot kvinner, voldtektsanklager, vennskap med en pedofil, jetsetliv på skattebetalernes regning til veggs? Har ikke disse voksne menneskene noe ansvar for eget liv i det hele tatt? Skjønner at det er kjipt for IA at alle på Campus vet om både mor og bror, men det er da informasjon om handlinger de selv har vært ansvarlig for. 

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet
Kelia skrev (57 minutter siden):

Hvordan tenker du at monarkiet skal bestå, dersom kongefamilien tilgir Epstein filer og en voldtekstmann av en stesønn? Jeg tror det skal bli veldig vanskelig. Selv om konge, dronning, kronprins, prinsesse eller prins kan en ikke få i pose og sekk.

Ja, det blir vanskelig denne gangen. 

• Liker 3
Skrevet
TigerK skrev (12 minutter siden):

Minner meg litt om replikken: «i had the right to remain silent - but i didnt have the ability» 

Alle har ytringsfrihet, men alle ytringer kommer med konsekvenser. Sikkert ikke så dum, den strategien kongehuset  la seg på, om å holde munn. 

Minner meg faktisk også om det som sto på russekortet til kompisen min på 90-tallet en gang. «Bedre å holde kjeft å la folk tro du er en idiot, enn å åpne munnen og fjerne all tvil» - ingen sammenligning forøvrig med kongefamilien. 

Men, altså, hallo, liksom…serr?

Nå har det vært kritikk side opp og side ned her om at alle de kongelige holder kjeft. Nå har IA sagt noe generelt og «privat» og får kritikk da også. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Nå har det vært kritikk side opp og side ned her om at alle de kongelige holder kjeft. Nå har IA sagt noe generelt og «privat» og får kritikk da også. 

Hva tenker du om teksten hun skrev?

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Kanskje man forventet mer enn puberalt rabbel?

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet
Manolo skrev (31 minutter siden):

image.thumb.png.77441eefce7fa35eef23504b3373f165.png

Virker jo her som at Epstein har møtt HM og synes han er "great".  Veldig spesielt at MM må presisere "I should try to keep it that way", så hun følte tydeligvis at hun beveget seg farlig nær en grense til å risikere noe. Så flørter hun likevel bare videre. Maturity is for grown ups. Hennes egne ord. Helt utrolig.

Dette er jo rett etter juleferien i St.Barts (desember 2012), hvor HM møtte JE «på gata». var i januar 2013 hun dro til villaen hans, og hvor bildet som er kommet ut med MM og unge jenta i sofaen er tatt.

• Liker 4
Skrevet
CeXNS skrev (Akkurat nå):

Hva tenker du om teksten hun skrev?

Har du lest den? Jeg har ikke. 

Skrevet
etnavn skrev (5 minutter siden):

Det som jeg merker meg, er at IA er den eneste som går ut og uttaler seg.

Men hovedessensen i innlegget hennes, hvis jeg har forstått det rett, er at man ikke skal uttale seg hvis man ikke vet hva man snakker om. Da blir jo innlegget hennes ganske merkelig, sett i lys av de fakta som foreligger om moren og halvbroren (fordi om hun påstår at innlegget ikke handler om disse personene, men om "oss", hvem nå enn det da er).

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Åja, så bare man uttaler seg så er det fullstendig irrelevant hva som uttales? Og hvordan innholdet oppfattes? 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Sioux skrev (14 minutter siden):

Ja, det er latterlig, spesielt med tanke på at selve konseptet med en monark bygger på at vedkommende er bedre enn andre, har en gudsgitt rett til å være høyt oppe, og at vi er hans undersåtte. 

Det er ikke følelser som gjør at jeg ønsker monarkiet bestå, heller pragmatisme. En nasjon trenger noe felles å tro på, noen urokkelige verdier, for å være sterk. Dette har historien vist oss om og om igjen så det er blitt bevist mer enn nok. Det er som regel verdier som religion, familie, patriotisme, kongehuset og felles valuta.

I løpet av de siste 20 år har folk blitt fratatt den ene felles verdi etter den andre, kirke ble skilt fra staten, familie og barn mistet sin status, vi ble fratatt fysiske penger, det er sjeldent man får høre nasjonalsangen og på skoler har pride flagg erstattet det norske flagget. Hvis Kongehuset forsvinner nå, har vi virkelig lite igjen å forsvare og stå sammen om som nasjon.

Går greit med Finland?

Når verden skranter så er det ikke bilder av en utspjåka familie jeg ikke kjenner, en familie som klipper noen bånd her og der og sier "det var veldig veldig koselig, og veldig veldig hyggelig" før de suser avgårde på neste luksusferie, som får meg opp om morgenen.

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (3 minutter siden):

Dersom Kongen hadde gått ut på balkongen og ropt "Eple!" så hadde det fremdeles ikke vært en gyldig forklaring for hvordan de har holdt på, ei heller er dette traskeverket IA har skrevet. Man kan utmerket fint kritisere at hva hun sier. Det er ikke slik at enhver ytring fra kongehuset nå er bra nok.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet
FruR skrev (17 minutter siden):

Er jeg dum eller er det flere som ikke forstår hva IA prater om når hun snakker om hvis du hadde en podcast og hadde myrdet noen? Får det ikke helt til å henge på greip? Er det bare meg som ikke klarer å følge henne i det tankeeksperimentet der?

Helt oppriktig hvis noen forstod noe av det forklar gjerne 

Det kan også være fordi bare utdrag er publisert? Og da er det vanskelig å skjønne sammenhengen? Jeg satt med samme opplevelse som deg altså. Bare tenker at det kan være mer logikk når man leser alt sammenhengende 

• Liker 3
Skrevet

Det eneste fornuftige er at det blir folleavstemning over om vi skal beholde monarkiet. Kongefamilien har skaffet seg enorme pengesummer på det norske folks bekostning og skattepenger. I tillegg har de fått finansiert luksusutdannelser de færreste andre har tilgang til. Ideelt sett bør formuen og investeringene betales tilbake til folket. Ikke minst fordi sentrale medlemmer av kongefamilien ikke har vist seg tilliten og oppgaven verdig. 

• Liker 13
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...