Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

Hele opplegget viser bare hvorfor man ikke bør ha monarki i 2026.

Når folk ikke står fritt til å ikke være seg selv eller leve livet slik de ønsker det, men fødes inn i en rolle de kanskje ikke passer inn i, er det tydeligvis et system som ikke fungerer.

Nemlig. Det funket sånn noenlunde før internett, men internett har visst kommet for å bli.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Manolo skrev (23 minutter siden):

Det virker som det er enighet i kongefamilien om at pressen har skylda. Ikke særlig lurt å skape et "oss" mot "dem" forhold, når pressen i virkeligheten har vært så skånsomme de kan mot de aller fleste i den familien. 

Enig.  Jeg har tidligere skrevet at kronprins Haakon har sluppet billig unna. 

I tillegg har politikerne vært ekstremt skånsomme mot kongefamilien. 

Nå har jeg ikke noe problem med å skjønne at Ingrid Alexandra  ikke klarer å se objektivt når det gjelder beskyldninger mot hennes foreldre og stesøsken. 

Jeg tenker dette er enda et argument for at kronprinsparet må legge alle kortene på bordet slik at pressen roer seg ned.  Kronprinsparet bør tenke også på hvordan medietaktikken deres går utover barna deres. Kronprinsparet  bør også være ærlige med barna sine om hva de har gjort.  Det å få barna til å lei seg og sinte fordi de tror at foreldrene blir utsatt for falske beskyldninger er dårlig gjort.  

• Liker 27
  • Nyttig 6
Skrevet
SVK skrev (2 minutter siden):

Nå har jeg ikke noe problem med å skjønne at Ingrid Alexandra  ikke klarer å se objektivt når det gjelder beskyldninger mot hennes foreldre og stesøsken. 

Jeg tenker dette er enda et argument for at kronprinsparet må legge alle kortene på bordet slik at pressen roer seg ned.  Kronprinsparet bør tenke også på hvordan medietaktikken deres går utover barna deres. Kronprinsparet  bør også være ærlige med barna sine om hva de har gjort.  Det å få barna til å lei seg og sinte fordi de tror at foreldrene blir utsatt for falske beskyldninger er dårlig gjort.  

Jeg hadde vært enig med deg om IA hvis hun var yngre. Et barn. Men vi snakker faktisk om en voksen dame.

• Liker 21
  • Nyttig 7
Skrevet

Hva slags holdninger er det tante ML og mor Mette har videreført til neste generasjon? At pressen er slemme fordi de stiller brudd på avtaler med kongehuset, vold mot kvinner, voldtektsanklager, vennskap med en pedofil, jetsetliv på skattebetalernes regning til veggs? Har ikke disse voksne menneskene noe ansvar for eget liv i det hele tatt? Skjønner at det er kjipt for IA at alle på Campus vet om både mor og bror, men det er da informasjon om handlinger de selv har vært ansvarlig for. 

• Liker 27
  • Nyttig 10
Skrevet
FruR skrev (17 minutter siden):

Er jeg dum eller er det flere som ikke forstår hva IA prater om når hun snakker om hvis du hadde en podcast og hadde myrdet noen? Får det ikke helt til å henge på greip? Er det bare meg som ikke klarer å følge henne i det tankeeksperimentet der?

Helt oppriktig hvis noen forstod noe av det forklar gjerne 

Det kan også være fordi bare utdrag er publisert? Og da er det vanskelig å skjønne sammenhengen? Jeg satt med samme opplevelse som deg altså. Bare tenker at det kan være mer logikk når man leser alt sammenhengende 

• Liker 3
Skrevet

Det eneste fornuftige er at det blir folleavstemning over om vi skal beholde monarkiet. Kongefamilien har skaffet seg enorme pengesummer på det norske folks bekostning og skattepenger. I tillegg har de fått finansiert luksusutdannelser de færreste andre har tilgang til. Ideelt sett bør formuen og investeringene betales tilbake til folket. Ikke minst fordi sentrale medlemmer av kongefamilien ikke har vist seg tilliten og oppgaven verdig. 

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Er det lurt? Nei. Er det forståelig? ja, definitivt. Det er folk hun er glad i som står i dette. Bra at hun har integritet og kan stå opp for noe(n).

Og det er faktisk ikke slik at vi/mediene/folket har hele historien om disse sakene. Så det har hun faktisk helt rett i.

Og dette mediepresset kan ikke rettferdiggjøres.

Og så må jeg si at alle dere som gjør narr av dette nå - hun er en ung jente på 22 som er glad i familien sin - hva med bittelitt empati? 

Endret av pøbelsara
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Det kommenteres også i VG sin sak om innlegget at det kan være noe i utenlandsk presse hun reagerer på. Jeg tenkte i stad at «kan det være noe som var skjedd/møtt henne ved retur til Australia som har utløst dette?», altså gjort at hun nå gjør noe så uklokt som å legge ut dette. Det vil i så fall gjøre det mer forståelse, selv om man fortsatt kan være kritisk og at det er uklokt osv. Ja, hun er voksen, men vi er ikke ferdig modnet når vi er 22 år. Og som flere har påpekt, hva er hun blitt foret med? Kan vi forstå, uten å unnskylde og hylle? 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Pilaff skrev (32 minutter siden):

Jeg hadde vært enig med deg om IA hvis hun var yngre. Et barn. Men vi snakker faktisk om en voksen dame.

Jeg hadde flere påstander så jeg er ikke sikker på om du er uenig i alle eller kun noen av dem. 

Men for å prøve å svare. IA er voksen, ung voksen. Men man er datter og halvsøster hele livet.  Man er inhabil til å vurdere sin egen familie selv om man er voksen. 

Kan legge til at det er godt mulig at foreldrene har fortalt barna hele livet at pressen er slem og ikke til å stoles på. 

Jeg er enig i at desto eldre man blir desto mer bør en klare å tenke selv og se at foreldrenes historie ikke er troverdig.  Jeg er også enig i at desto yngre barna er desto mer ansvar har foreldrene for å beskytte barna. 

Men jeg tror ikke hun lyver når hun skriver innlegget. Jeg tror hun oppriktig tror at pressen dikter opp forferdelige anklager mot foreldrene og halvbroren.  Jeg tror hun er oppriktig lei seg og sint.  Da lider hun selv om hun skulle være naiv. Kronprinsparet bør ikke la datteren lide fordi de synes det er vondt å fortelle sannheten om hva de har gjort.

Jeg vet ikke om dette var svar på det du var uenig i 

Endret av SVK
  • Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Kanskje det ikke var så lurt å sende henne tilbake til andre siden av kloden alene, nesten rett fra sykebesøk hos en svært redusert storebror, og med tidenes krise pågående for både storebror og mor. Hun er bare 22 år. Det er som å se en dysfunksjonell familie gå i oppløsning for åpen scene, og at de yngste da ikke har verktøy til å håndtere det. Storebror må ivaretas. Men hvem ivaretar egentlig de to yngste? 

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Er det lurt? Nei. Er det forståelig? Nei.

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
SVK skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde flere påstander så jeg er ikke sikker på om du er uenig i alle eller kun noen av dem. 

Men for å prøve å svare. IA er voksen, ung voksen. Men man er datter og halvsøster hele livet.  Man er inhabil til å vurdere sin egen familie selv om man er voksen. 

Kan legge til at det er godt mulig at foreldrene har fortalt barna hele livet at pressen er slem og ikke til å stoles på. 

Jeg er enig i at desto eldre man blir desto mer bør en klare å tenke selv og se at foreldrenes historie ikke er troverdig.  Jeg er også enig i at desto yngre barna er desto mer ansvar har foreldrene for å beskytte barna. 

Men jeg tror ikke hun lyver når hun skriver innlegget. Jeg tror hun oppriktig tror at pressen dikter opp forferdelige anklager mot foreldrene og halvbroren.  Jeg tror hun er oppriktig lei seg og sint.  Da lider hun jo selv om hun skulle være naiv. Kronprinsparet bør ikke la datteren lide fordi de synes det er vondt å fortelle sannheten om hva de har gjort.

Veldig godt innlegg! 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det som jeg forstår utifra teksten, og da har lest det i Aftenposten, ikke her på KG, er at hun skriver om hvor forsiktig hun og familien må være med hva de sier, hvordan de ser ut, hvordan de ser på andre osv, fordi alt de sier, hvordan de ser ut eller ser på andre, kan mistolkes. Og det har hun sikkert rett i. Slik er det å være kongelig, kjendis eller høytstående politiker. 

Så mener hun tydeligvis at det er feil. At hun og hennes familien ikke skal leve under et slikt søkelys. Og da blir motspørsmålet: men hvis du og familien ikke skal tåle et slikt søkelys, hva er da hensikten med dere? Det er jobben deres. Og en jobb dere får veldig godt betalt for og goder vi andre bare kan drømme om.

Alternativet er å ikke være kongelig. Ha en vanlig jobb. Vanlig inntekt. Betale skatt. Bo i en vanlig bolig, betale formueskatt av den. Osv osv. Er det det hun ønsker? Det svarer hun ikke på. 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Ninaen skrev (1 minutt siden):

Kanskje det ikke var så lurt å sende henne tilbake til andre siden av kloden alene, nesten rett fra sykebesøk hos en svært redusert storebror, og med tidenes krise pågående for både storebror og mor. Hun er bare 22 år. Det er som å se en dysfunksjonell familie gå i oppløsning for åpen scene, og at de yngste da ikke har verktøy til å håndtere det. Storebror må ivaretas. Men hvem ivaretar egentlig de to yngste? 

Nemlig, hun er ung. Ser noen si at hun er en voksen dame. Hun er voksen på papiret, men hun er altså enda ung. Og det er med erfaring man lærer seg å se ting litt mer utenifra. Hun har ikke hatt mulighet i denne saken, fordi hun selvsagt er tett på familien og ser at dette er tungt for dem. Og dette skriker dysfunksjonelt på flere plan.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
MorTil2 skrev (1 minutt siden):

Det som jeg forstår utifra teksten, og da har lest det i Aftenposten, ikke her på KG, er at hun skriver om hvor forsiktig hun og familien må være med hva de sier, hvordan de ser ut, hvordan de ser på andre osv, fordi alt de sier, hvordan de ser ut eller ser på andre, kan mistolkes. Og det har hun sikkert rett i. Slik er det å være kongelig, kjendis eller høytstående politiker. 

Så mener hun tydeligvis at det er feil. At hun og hennes familien ikke skal leve under et slikt søkelys. Og da blir motspørsmålet: men hvis du og familien ikke skal tåle et slikt søkelys, hva er da hensikten med dere? Det er jobben deres. Og en jobb dere får veldig godt betalt for og goder vi andre bare kan drømme om.

Alternativet er å ikke være kongelig. Ha en vanlig jobb. Vanlig inntekt. Betale skatt. Bo i en vanlig bolig, betale formueskatt av den. Osv osv. Er det det hun ønsker? Det svarer hun ikke på. 

Hun er dessverre født inn i det. Hun har dessuten også krav på et privatliv. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
SVK skrev (3 minutter siden):

Men jeg tror ikke hun lyver når hun skriver innlegget. Jeg tror hun oppriktig tror at pressen dikter opp forferdelige anklager mot foreldrene og halvbroren.  Jeg tror hun er oppriktig lei seg og sint.  Da lider hun jo selv om hun skulle være naiv. Kronprinsparet bør ikke la datteren lide fordi de synes det er vondt å fortelle sannheten om hva de har gjort.

Godt skrevet. Må si at da jeg leste hele innlegget fikk jeg vondt av henne og ser hvor vanskelig og vondt dette må være. Håper hun har god støtte der hun er. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Nemlig, hun er ung. Ser noen si at hun er en voksen dame. Hun er voksen på papiret, men hun er altså enda ung. Og det er med erfaring man lærer seg å se ting litt mer utenifra. Hun har ikke hatt mulighet i denne saken, fordi hun selvsagt er tett på familien og ser at dette er tungt for dem. Og dette skriker dysfunksjonelt på flere plan.

Når man også ser det som ble delt av søkehistorikk til MBH i retten i dag, som han reagerte på, «hvor mye kokain må til for å drepe et menneske», som sammenfaller ganske i tid med når MM varsler helsevesenet og han mistet både våpenlisens og førerkortet, så er det også en meget ung dame som har gått fra ungdom til ung voksen parallelt med store familiære belastninger og en storebror det åpenbart har vært stor bekymring for. Vi kan forstå uten å unnskylde. IA har ikke ansvar for hva mor, storebror (og far) har gjort, og det å være redd for at så nær familie skal dø i tillegg (lungesykdommen til MM også) er en enorm mental belastning. 

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Hun er dessverre født inn i det. Hun har dessuten også krav på et privatliv. 

Hun er kongelig. Det er hun også som privatperson. Det er ikke mulig å komme bort i fra. Privatpersonen IA representerer kongefamilien. Når Mette Marit skriver til Epstein på en måte som signaliserer at hun ikke forstår eller tar innover seg, eller i verste fall forstår og godtar hvem han er og hva han har gjort, så gjør hun det som kronprinsesse. 

Marius Høiby er rett nok ikke kongelig, men de sier selv at han er del av den utvidede kongefamilien. Han bor på Skaugum. Han han nok en god del privilegier som del av denne familien. Ergo vil hans oppførsel som privatpersonen Marius ha betydning for kongefamilien og vårt syn på dem.

Alle har vi rett på et privatliv. Men vi kan ikke dermed gjøre hva enn vi vil som privatpersoner. Det finnes lover og regler, det finnes rett og galt. Også for kongelige.

• Liker 23
  • Nyttig 4
Skrevet
MorTil2 skrev (8 minutter siden):

Hvis hun allerede føler det sånn, kommer årene fremover til å bli veldig tunge. I 2026 burde vi ikke tvinge noen til å leve et slikt liv, alltid i søkelyset. Og dette kommer bare til å bli verre. 

• Liker 25
  • Nyttig 4
Skrevet
SVK skrev (1 minutt siden):

Jeg er både uenig og uenig. Jeg kan forstå lojaliteten. Men jeg skjønner ikke hvorfor hun eventuelt ikke oppdaterer seg på situasjonen selv. Det amerikanske justisdepartementet og norsk politi finner okke på ting, liksom. Jeg tenker dessuten at hun og hennes familie er blant de aller siste som skal prøve å kneble pressen.

Når man er dyrket og sett opp til fra alle hold så lenge man kan huske, så får man kanskje et litt spesielt inntrykk av egen brillians. Det gjelder egentlig alle de kongelige og deres kjente barn. Den teksten er bare pinlig.

• Liker 26
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...