Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kanskje i morgen blir dagen vi ikke lenger har kronprinsesse - tittelen burde tas fra henne. 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kelia skrev (Akkurat nå):

Kanskje i morgen blir dagen vi ikke lenger har kronprinsesse - tittelen burde tas fra henne. 

Amen.

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Kelia skrev (8 timer siden):

Du drømmer.
Om du ikke har fått med deg det. Så har det norske kongehuset i alle år etter kong Olav vært preget av dialog og prate sammen. Lite handling. Der skiller det seg vesentlig fra feks det britiske kongehuset. 
Selv med svigerdatter fra helv… som pleide kontakt med en av historiens verste sexforbrytere må du bare forberede deg en gang for alle å se Mette bli kronet som dronning med pomp og prakt i Nidarosdomen.  

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Forskersonen.no skriver at vi skal være forsiktige med å dømme når vi bare har hørt en side av saken:

https://www.forskersonen.no/kronikk-meninger-norge/epstein-filene-jagland-og-mette-marit-i-folkedomstolen/2612581?fbclid=Iwb21leAPxFhVjbGNrA_EWCWV4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHi9uu92C_ruD8lMPv6KpP3YYqkI7O-ta1IRzB2GkNqsW-pmgYzGxyY9dJWSr_aem_yZ0TaHbMNuMkWkV_QYoN8g

Men er det ikke nettopp derfor det hadde vært viktig at kongehuset uttalte seg nå?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
etnavn skrev (4 minutter siden):

Forskersonen.no skriver at vi skal være forsiktige med å dømme når vi bare har hørt en side av saken:

https://www.forskersonen.no/kronikk-meninger-norge/epstein-filene-jagland-og-mette-marit-i-folkedomstolen/2612581?fbclid=Iwb21leAPxFhVjbGNrA_EWCWV4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHi9uu92C_ruD8lMPv6KpP3YYqkI7O-ta1IRzB2GkNqsW-pmgYzGxyY9dJWSr_aem_yZ0TaHbMNuMkWkV_QYoN8g

Men er det ikke nettopp derfor det hadde vært viktig at kongehuset uttalte seg nå?

De har jo kommet med sin forklaring for flere år siden, men det var løgn fra ende til annen. Nå må de nok komme med en ny forklaring, men usikkert om noen kommer til å tro på det uansett. Jeg tipper de avventer for å (bort)forklare akkurat det bevisene sier og ikke noe mer. Er det sannheten? Nei, absolutt ikke. Den hele og fulle sannheten og «deres versjon» kommer vi aldri til å få, så da får de nesten stå i det. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (Akkurat nå):

De har jo kommet med sin forklaring for flere år siden, men det var løgn fra ende til annen. Nå må de nok komme med en ny forklaring, men usikkert om noen kommer til å tro på det uansett. Jeg tipper de avventer for å (bort)forklare akkurat det bevisene sier og ikke noe mer. Er det sannheten? Nei, absolutt ikke. Den hele og fulle sannheten og «deres versjon» kommer vi aldri til å få, så da får de nesten stå i det. 

Det skaper ikke akkurat tillit. Hvis man tar mannen sin i å være utro, og han sier "vent noen uker, jeg skal bare gå igjennom alt av sms-er og eposter først, og så komme med en forklaring", så tror jeg de fleste er enige i at det er kjørt. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
Lykkelia skrev (8 timer siden):

Jeg får oppriktig vondt av Mette-Marit nå. Jeg synes det er flott om familien støtter henne i denne situasjonen, hun trenger det. Helsa er dårlig. Sønnen har havnet i en situasjon som må være helt forferdelig å oppleve som mor. Men MM har også gjort feil, store feil. Og det virker som om hun har forstått det selv også, selv om jeg gjerne skulle hatt mer info og en beklagelse så snart som mulig. 

Det er ting ved denne saken som får magen min til å vrenges, men jeg kan tilgi hennes oppførsel. Jeg tror ikke vondt om henne, bare at hun har tatt mange gale valg. De blir, dessverre for henne, veldig tydelige i den rollen hun har.

Det som imidlertid synes klart, er at hun ikke passer inn i den livsrollen hun har valgt. Hvis hun synes de kongelige plikter er så boring, media så fæle, osv., så har hun kanskje havnet på feil hylle. Det som slår meg sterkest når jeg leser mailene hennes er ikke alle enkeltmailene jeg reagerer på, men den generelle språkbruken. Dette er ikke språkbruken til en person jeg ønsker å kalle «Deres kongelige høyhet», eller neie for. Og ingen unnskyldning i verden kan få meg til å tenke annerledes om akkurat det. (Hadde hun vært 22, kunne jeg kanskje levd med at hun lovet å endre seg.) En dronning trenger ikke være perfekt, men jeg har enkelte forventninger til henne. Og noen av disse gjelder også privat. Dette er forventninger hun takket ja til da hun takket ja til å gifte seg med en kronprins. Rollen kommer med mange goder, men også noen forpliktelser. 

Jeg digger kongen og dronningen og er monarkist på min hals, men vet ikke helt hva jeg vil fremover. Samtidig synes jeg hensynet til personen MM og det hun står i på alle fronter, gjør at jeg gjerne lar diskusjonen om titler ligge litt. Tenker at det viser styrke at HM står ved sin kones side i de kommende ukene, uansett hva han måtte tenke om Epstein-filene. MM er tross alt moren til hans barn og en viktig person i deres liv uansett hva som skjer videre. Å hjelpe henne til å stå oppreist er ikke det samme som å godta urett. 

Jeg ønsker på ingen måte at HM skal føle seg presset til noen skilsmisse, men klarer heller ikke å se MM for meg som en framtidig utøvende dronning. Kanskje uføretrygd hadde vært noe? Da kan hun veve og lese og lytte til salmer så mye hun vil, og jeg slipper å kalle henne noen høyhet. 

Forklar hvorfor det virker som hun har forstått det selv?

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
etnavn skrev (10 minutter siden):

Det er bare løgn og flåseri uansett. Fasade, sus og dus for alle penga.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eyr skrev (3 minutter siden):

Det er bare løgn og flåseri uansett. Fasade, sus og dus for alle penga.

Ja, vente til alle dokumenter er gjennomgått og så skreddersy en forklaring. Det er ingen som gidder å høre på det.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Man venter ikke til huset har brent ned før man prøver å slukke komfyrbrannen liksom. PR-håndteringen er håpløs. Hørte på P4 at det nå kun er 1/5 nordmenn som mener MM bør bli dronning. Det er fatalt for kongehuset at de sitter på hendene.

Endret av 1600
  • Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet

Faktisk er kongedømmet fullt av historier om eneveldige konger som var spik spenna gærne. Så dette er bare historien som gjentar seg.
Nå er riktignok Harald ikke gærn. Men han er sta og kommer til å kjøre sin linje uansett. 

• Liker 6
Skrevet

Problemet nå er jo at man vet at MM er en annen person enn den hun utgir seg for å være. Man kan da ikke la en person som ikke bryr seg om overgrep mot jenter være beskytter for krisesentre, dra på norgesferie og møte små barn med flagg eller representere oss i utlandet. 

Nå sier også en av jentene som var i huset at det var hun og en annen der når MM var der, og at begge var offer for overgrep. Hva skal man si?

Sitat

- Det var to ofre der, jeg var ett av dem, mener hun. 

Ah, jeg vet. Agree it doesn't look good : )

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet
Annus horribilis skrev (43 minutter siden):

Du drømmer.
Om du ikke har fått med deg det. Så har det norske kongehuset i alle år etter kong Olav vært preget av dialog og prate sammen. Lite handling. Der skiller det seg vesentlig fra feks det britiske kongehuset. 
Selv med svigerdatter fra helv… som pleide kontakt med en av historiens verste sexforbrytere må du bare forberede deg en gang for alle å se Mette bli kronet som dronning med pomp og prakt i Nidarosdomen.  

Da vil hele verdenspressen som ankommer for å rapportere om festlighetene måtte velge i hvilken grad de skal fokusere på de mange oppmøtte menneskene med paroler og høytaleranlegg som er der for å protestere og å synliggjøre at dette er #ikkemindronning

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Annus horribilis skrev (10 minutter siden):

Faktisk er kongedømmet fullt av historier om eneveldige konger som var spik spenna gærne. Så dette er bare historien som gjentar seg.
Nå er riktignok Harald ikke gærn. Men han er sta og kommer til å kjøre sin linje uansett. 

Det er sant, men den gangen lå jo faktisk makten hos kongen. Men makta er for lengst borte, og om ikke kongehuset i dag kan representere Norge på en god måte engang, da har de utmanøvrert seg selv fra siste bastion. Sexforbrytere, voldsmenn, sjamaner som mener barnekreft skyldes dårlig karma, narkomane og sutrepaver som klager over dem de må representere hos er ikke forenelig med dagens versjon av kongehus som mest av alt er å være gallionsfigur, relasjonsbygger og noe man kan se opp til. 

Dette er rett og slett selvforskyldt. Det går tilbake til «alle kan gifte seg med hvem de vil»-tankegangen som Harald slapp inn i Kongehuset. For MM og Durek var problemene deres kjent lenge før de giftet seg, men likevel var det «så hyggelig» og «velkommen!». Hvis de vil være hvermannsen får de være hvermannsen uten spons i milliardklassen fra skattekisten de ikke bidrar til. De få også si ifra seg immuniteten sin så de kan rettsforfølges når de driver med grov korrupsjon og annen kriminalitet (sjekk saken om vedlikehold av private boliger). 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet
etnavn skrev (29 minutter siden):

Ja, vente til alle dokumenter er gjennomgått og så skreddersy en forklaring. Det er ingen som gidder å høre på det.

Vi må jo høre på de fortelle at de beklager så mye for å ha utvist dårlig dømmekraft - så blir alt lagt på hyllen og glemt etterpå 😅

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (10 timer siden):

Da beklager jeg feilen - trodde selv hun skrev "save us" fra bryllupet. Når det er sagt så var det nok fordi jeg syntes akkurat meldingen hun sendte til Epstein derfra var den absolutt groveste. Og om det stod save us eller ei ville ikke gjort den store forskjellen for mitt vedkommende. Jeg får vondt i magen ved tanken på at noen snakker så stygt om et bryllup og hvordan hun beskriver det som gammeldags og det som verre er. Stakkars Harald og Sonja som skal treffe disse folkene igjen. 

Det er jo ikke så sikkert at de skal det. Spesielt ikke hvis de foretrekker å stå på MMs side som før i stedet for å ta avstand, og den uttalelsen bør nesten være offentlig ettersom saken er godt kjent gjennom media i Luxemburg nå.

Noe sånt hadde jeg skrevet.

"Vi har fått kjennskap til en epost vår svigerdatter skrev etter bryllupet til Storhertugparet i 2012. Det som uttrykkes er ikke tanker som representerer normene hjemme hos oss. Og det vet vår svigerdatter. Vi husker bryllupet godt, det var en rørende kveld, brudeparet var henrivende. Vi er takknemlige for at vi fikk dele opplevelsen med Storhertugfamilien og vi ser på det som en ære at vi ble invitert."

Jeg kjøper ikke at gamle mennesker er stakkarslige vesener som ikke kan stå opp for seg selv. Tvert i mot så er akkurat dette med bryllupet noe som eldre personer hadde reagert sterkest på. Og de jeg har vokst opp med hadde satt skapet på plass uten å blunke i denne situasjonen.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke så sikkert at de skal det. Spesielt ikke hvis de foretrekker å stå på MMs side som før i stedet for å ta avstand, og den uttalelsen bør nesten være offentlig ettersom saken er godt kjent gjennom media i Luxemburg nå.

Noe sånt hadde jeg skrevet.

"Vi har fått kjennskap til en epost vår svigerdatter skrev etter bryllupet til Storhertugparet i 2012. Det som uttrykkes er ikke tanker som representerer normene hjemme hos oss. Og det vet vår svigerdatter. Vi husker bryllupet godt, det var en rørende kveld, brudeparet var henrivende. Vi er takknemlige for at vi fikk dele opplevelsen med Storhertugfamilien og vi ser på det som en ære at vi ble invitert."

Jeg kjøper ikke at gamle mennesker er stakkarslige vesener som ikke kan stå opp for seg selv. Tvert i mot så er akkurat dette med bryllupet noe som eldre personer hadde reagert sterkest på. Og de jeg har vokst opp med hadde satt skapet på plass uten å blunke i denne situasjonen.

Ja og som konge så bør man selvsagt ta tak i dette. Helt enig med deg. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Annus horribilis skrev (1 time siden):

Du drømmer.

Heldigvis har vi ikke kroning lenger. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Svein Erik Tuastad , førsteamanuensis i statsvitenskap ved Universitetet i Stavanger, har skrevet en fin kronikk om Epstein-dokumentene og folkedomstolen som jeg har lyst til å dele: https://www.forskersonen.no/kronikk-meninger-norge/epstein-filene-jagland-og-mette-marit-i-folkedomstolen/2612581

Er det så åpenbart at Mette-Marit "burde visst"? Tuastad påpeker at forholdene som kom fram i 2018-2019 var av et "enormt omfang", men at dommen fra 2008 var mindre alvorlig enn det som ble avdekket senere, dvs flere år etter at MM hadde avsluttet kontakten med Epstein (men feks fremtredende samfunnstopper som Børge Brende, Thorbjørn Jagland, Terje Rød-Larsen og Mona Juul hadde opprettholdt den).

Slike nyanser forsvinner helt i SoMe-debatten om denne saken, sier Tuastad, og uttrykker bekymring for at grunnleggende prinsipper i rettsstaten slik undermineres.

Sitat

I Folkedomstolen, som eg kallar den massive forventinga ei einsretta presse og sosiale media debatten skaper, er det andre prinsipp som gjeld. Gode rettsstatlege og humanistiske prinsipp vert trampa på. 

[...] Ein naturleg respons deretter er å kjenne forakt og avsky, og nokon vil kjenne behov for å markere foraktkjenslene sine. Ein avskyspiral oppstår. Folkedomstolen er ein kanal der dei negative kjenslene kan få eit utløp.

Tuastad peker videre på det presseetisk problematiske ved å publisere private eposter uten at de impliserte gis mulighet til samtidig imøtegåelse. I stedet tolkes alle løsrevne eposter uten kontekst (og kan jeg legge til for egen regning: Ofte i baklengs rekkefølge, der man lager en egen logikk mellom dem uten å se på klokkeslettene for når de ble sendt, og hva som er svar på hva).

Tuastad maner til slutt med å vente med å felle skråsikre dommer i folkedomstolen til vi har hele bildet og vet mer. Jeg sier meg enig i det.

Endret av Aricia
  • Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet

Lurer på om telefonen er rødglødende mellom Norge og Danmark nå? Hører liksom Margrethe spør dronning Sonja om hvorfor MM ikke har vært inne på teppe og fått en «skiteballe». 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...