Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kongeparet har jo delvis også skyld i dette pga den frie oppdragelsen de har praktisert ovenfor Haakon Magnus og Märtha. Og aldri satt foten ned for denne galskapen. 
Men stiller kongeparet alene på slottsbalkongen på 17. mai i år så blir det ihvertfall en stor tommelen opp fra meg. Da har de gitt et tydelig signal hva de synes om det som skjer i disse dager. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Reverend skrev (17 minutter siden):

Er dette fasiten på hvordan nasjonaldagen skal feires basert på et drama av personlig misnøye, moralsk indignasjon og nasjonale symboler etter egen målestokk og fantasifulle konsekvenser?

Ikke personlig misnøye, men kollektiv mistillit.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Annus horribilis skrev (5 minutter siden):

Kongeparet har jo delvis også skyld i dette pga den frie oppdragelsen de har praktisert ovenfor Haakon Magnus og Märtha. Og aldri satt foten ned for denne galskapen. 
Men stiller kongeparet alene på slottsbalkongen på 17. mai i år så blir det ihvertfall en stor tommelen opp fra meg. Da har de gitt et tydelig signal hva de synes om det som skjer i disse dager. 

De har jo sikkert gjort sitt beste som foreldre. Da stiller jeg heller et spørsmålstegn med dem som kongepar hvis de mener institusjonen kan vedkjenne seg oppførselen til MM. Ønsker de det så gjør de kongehuset til en vits.

Jeg tror vi trenger å høre fra Harald som konge nå. Ikke svigerfar.

Endret av Nymerïa
  • Liker 12
  • Nyttig 9
Skrevet
Nymerïa skrev (33 minutter siden):

Hvordan vet du at de ikke har gjort det?

For de har åpenbart hatt kontakt etter han ble dømt, og alikevel stiller både Kongehuset og MM seg uforstående og «forsto ikke omfanget»? Det er jo bare tull, om de visste hvem han var og hva han hadde gjort 

• Liker 3
Skrevet
Nymerïa skrev (8 minutter siden):

De har jo sikkert gjort sitt beste som foreldre. Da stiller jeg heller et spørsmålstegn med dem som kongepar hvis de mener institusjonen kan vedkjenne seg oppførselen til MM. Ønsker de det så gjør de kongehuset til en vits.

Ja, enig. Synes ikke man skal klandre kongeparet her, av alle. Men deres håndtering nå bør man jo følge med på, så vel som kronprinsens.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (2 minutter siden):

Hvis ikke de kongelige engang kan brukes på 17 mai, hva skal vi med dem da? Hvem gidder mingle med folk som heier på og har affærer med pedofile? Og som lyger og bedrar og oppdrar barna sine til å bli voldsmenn og seksualforbrytere? Skal de liksom representere Norge? Hvor da, i så fall? Og hvorfor skal de få en milliard i lønn? 

Jeg tenker at dersom ikke kongehuset klarer å hanskes med dette på en god måte - altså at MM mister tittelen og privilegier - så kan vi like gjerne være republikk. Da er vi som nasjon bedre tjent med å ha en president som representerer landet vårt, for da er kongehuset slik vi kjenner det ikke lenger en nødvendighet. Penger spart, som heller kunne ha gått til andre ting. Flere sengeplasser i psykiatrien eller bedre bemanning på gamlehjem, for eksempel. 

Et kongehus som stiller seg bak et kvinnemenneske, en mor, som har lagt seg langflat etter en pedofil milliardær er det hvert fall ikke vits i at vi har. Usj!

• Liker 25
  • Nyttig 2
Skrevet
Kelia skrev (30 minutter siden):

Ja, den var jo ikke nådig. Skal være bra flaut å være norsk i utlandet i noen år fremover nå, ja. MM med sønn skader hele nasjonens rykte slik de holder på.

Enig - og det omdømmet tar det mange, mange år å gjenoppbygge. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
Purple Basil skrev (27 minutter siden):

Så ofrene er altså ikke viktige. Sakene er så alvorlige at fokuset nok alltid kommer til å være der. 

Jeg får ikke hjulpet deg med leseforståelse vs kontekst, så du får bare fortsette å tillegge meg meninger jeg verken har eller har ytret.

Nymerïa skrev (4 minutter siden):

De har vedkjent seg MM siden starten. Tenker de har hatt mer enn én runde internt, og bestemt seg for samlet front utad.
Kongen velger minste motstands vei hver gang det dukker opp noe, i hvert fall hvis ML og sjamanen er noe å dømme etter. Man må vel være glad for at de førende stemmene i Kongehuset fremmer dialog og forsoning, men det er små marginer med tanke på troverdigheten i diplomatiets navn. Det drøyeste han kommer til å si er kanskje noe om hvor «krevende» situasjonen er? Det er lov å håpe det blir en intern oppstramming, som et absolutt minimum, men jeg tror han håper å stå løpet ut som konge uten å si noe for historiebøkene - kanskje han tenker å overlate den drittjobben til sin sønn 😬 

• Liker 9
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Enig - og det omdømmet tar det mange, mange år å gjenoppbygge. 

Ja, det er noe jeg håper Kongen tar med i beregningen. MM har ødelagt for mange år fremover, det er virkelig katastrofe for monarkiet i dette landet. Synd om det ender med at vi blir republikk, men det hadde kanskje vært det beste..

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet

Hele denne tråden viser at det å arve makt og posisjoner er avleggs. Vi kan ikke kvitte oss med MM. Snart er hun dronning,med tanke på den høye alderen til kongen. Det er jo fullstendig krise.

• Liker 26
  • Nyttig 7
Skrevet
Kelia skrev (4 minutter siden):

Ja, det er noe jeg håper Kongen tar med i beregningen. MM har ødelagt for mange år fremover, det er virkelig katastrofe for monarkiet i dette landet. Synd om det ender med at vi blir republikk, men det hadde kanskje vært det beste..

Jeg hørte en podcast hvor det ble sagt at det tar et helt liv å bygge opp et tapt omdømme. Folk idag kommer til å huske skandalene begått av kronprinsessen og sønnen for resten av sitt liv. Er det noen som er i stand til å gjenoppbygge tilliten og det tapte omdømmet som er skapt - ikke bare i Norge - men i Skandinavia og hele verden. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Det er vel kongefamilien som selv har gjort dagen omtrent til sin egen. Ved å ta imot barnetoget på Skaugum og hilse til barnetogene fra slottsbalkongen.

Setter man på TV 17. mai så skal det mye til å unngå kongefamilien. Leser man aviser så er de klistret på forsiden der og. 

Jeg elsker 17. mai og bærer min bunad med stolthet ... men jeg vil helst ha meg frabedt at kongefamilien liksom skal være "toppen av kransekaken" den dagen. Skal hun bli værende i kongefamilien så håper jeg de feirer dagen for seg selv. Vi skal feire norges selvstendighet og ikke kongefamilien. 

Sonja og Harald kan selvsagt stå på slottsbalkongen - resten bør feire for seg selv. Jeg mener at skandalene kronprinsessen og hennes sønn har påført det norske kongehuset og det norske land er utilgivelig. Stortingsrepresentanter må gå for langt mindre forseelser. Enkelte ser ut til å mene at vi ikke klarer oss uten MM - hun må skjermes, må vite.

Har du sjekket fakta her? Eller er det indignasjonen og raseriet over MM og hennes eldste sønn som styrer påstandene?

La meg hjelpe deg med fakta. 

Barnetoget blir til

Det var vanlig før i tiden å markere festdager med borgertog eller fanetog hvor man feiret anledningen ved å gå i tog med faner, musikk og sangkor.

I 1869 skal skolestyrer Peter Qvam ha fått ideen til Norges første barnetog og organiserte tog med elever fra sin skole. Dikteren Bjørnstjerne Bjørnson var en venn av skolebestyreren, og begge argumenterte ivrig for å arrangere barnetog for å feire nasjonaldagen.

Året etter, i 1870, ble det barnetog med barn fra flere skoler, og toget gikk til Slottet for første gang. Der sang man Kongesangen foran slottsbalkongen.

https://www.kongehuset.no/nyheter/barnetogets-historie

Et annet faktum som er greit å ta inn er at du har ingen myndighet til å diktere hvem som skal stå på slottsbalkongen syttende mai, eller ved andre anledninger. Like lite som du har vetorett på hvem de kongelige ønsker å feire dagen med.

Til slutt et lite tips, dine meninger er ikke fasit for hele kongeriket Norges befolkning.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
pippilang skrev (3 minutter siden):

Hele denne tråden viser at det å arve makt og posisjoner er avleggs. Vi kan ikke kvitte oss med MM. Snart er hun dronning,med tanke på den høye alderen til kongen. Det er jo fullstendig krise.

Kanskje litt stygt av meg. Men jeg håper de finner noe skikkelig graverende i de gjenstående Epstein-filene. Eller materiale fra andre som sitter på noe.
Noe som vil utelukke MM 100% fra noen gang å skulle innta dronning-tronen. 

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Miominoen skrev (4 minutter siden):

Har du sjekket fakta her? Eller er det indignasjonen og raseriet over MM og hennes eldste sønn som styrer påstandene?

La meg hjelpe deg med fakta. 

Barnetoget blir til

Det var vanlig før i tiden å markere festdager med borgertog eller fanetog hvor man feiret anledningen ved å gå i tog med faner, musikk og sangkor.

I 1869 skal skolestyrer Peter Qvam ha fått ideen til Norges første barnetog og organiserte tog med elever fra sin skole. Dikteren Bjørnstjerne Bjørnson var en venn av skolebestyreren, og begge argumenterte ivrig for å arrangere barnetog for å feire nasjonaldagen.

Året etter, i 1870, ble det barnetog med barn fra flere skoler, og toget gikk til Slottet for første gang. Der sang man Kongesangen foran slottsbalkongen.

https://www.kongehuset.no/nyheter/barnetogets-historie

Et annet faktum som er greit å ta inn er at du har ingen myndighet til å diktere hvem som skal stå på slottsbalkongen syttende mai, eller ved andre anledninger. Like lite som du har vetorett på hvem de kongelige ønsker å feire dagen med.

Til slutt et lite tips, dine meninger er ikke fasit for hele kongeriket Norges befolkning.

å - jeg var sikker på at jeg kunne bestemme det 😅

Men en ting kan jeg og det er å si min mening. I motsetning til deg så er jeg er for å diskutere saken. Hva er din mening om MM og Epstein? 

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
Annus horribilis skrev (19 minutter siden):

Kanskje litt stygt av meg. Men jeg håper de finner noe skikkelig graverende i de gjenstående Epstein-filene. Eller materiale fra andre som sitter på noe.
Noe som vil utelukke MM 100% fra noen gang å skulle innta dronning-tronen. 

Det har de funnet alt mener jeg. Og det har vi egentlig visst lenge.

Vi har en kronprinsesse som har pleid hyppig og nær kontakt - og fått fordeler av - en dømt overgriper. Hun visste det, og hun lukket øynene for det. Syntes det var litt morsomt egentlig (smiley).

Det er bare å se på tidslinjen, så skjønner man hvor amoralsk MM er.

I 2010 så ble Vogue- redaktør Tina Brown invitert på fest av Epstein, men som hun sa: Hva faen er dette? Pedofili-ball? I 2011 var Andrew-skandalen kjent, bildet av ham og Virginia Giuffre var publisert.

I etterkant av alt dette ble altså MM nær venn med Epstein. Det er rett og slett ikke mulig å bortforklare.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 minutt siden):

Det har de funnet alt mener jeg. Og det har vi egentlig visst lenge.

Vi har en kronprinsesse som har pleid hyppig og nær kontakt - og fått fordeler av - en dømt overgriper. Hun visste det, og hun lukket øynene for det. Syntes det var litt morsomt egentlig (smiley).

Det er bare å se på tidslinjen, så skjønner man hvor amoralsk MM er.

I 2010 så ble Vogue- redaktør Tina Brown invitert på fest av Epstein, men som hun sa: Hva faen er dette? Pedofili-ball? I 2011 var Andrew-skandalen kjent, bildet av ham og Virginia Giuffre var publisert.

I etterkant av alt dette ble altså MM nær venn med Epstein. Det er rett og slett ikke mulig å bortforklare.

Jo. De har nok. Helt klart.
Men se hva som skjer nå? Nylig meningsmåling. Fortsatt kun 47 % som sier kategorisk nei til MM som kommende dronning. Resten vet ikke eller sier fortsatt ja til MM. Og våre folkevalgte? Stort sett fullstendig stillhet og avmålt. Og de kongelige? Stillhet. 
Så her virker det som det må sterkere materiale til før folket skjønner galskapen. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Kelia skrev (49 minutter siden):

Hvis nasjonen hadde vært republikk hadde ikke kommentarfeltet til de som kritiseres blitt stengt ned, Stortinget hadde allerede satt i gang en gransking , og debatten om den valgte presidenten er egnet hadde forgått på andre arenaer og ikke bare på sosiale plattformer og diverse forum. Og konsekvensene av uegnethet ville vært fyken, som ikke er et alternativ med monarki.  

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet
Natttåke skrev (18 timer siden):

Jeg synes det er ufattelig at Mette Marit sier at hun må ta ansvar og utviste dårlig dømmekraft, men så stillhet. Ja, hun er syk, men det er faktisk ikke en unnskyldning i dette. 

Hun er opptatt med sykehusbesøk :P

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...