Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tor Bomann Larsen pratet mye tull på Dagsnytt 18 i kveld. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Humas skrev (6 minutter siden):

Jeg er alltid nysgjerrig på hva som ligger bak sånn atferd. Psykologien er ganske klar her. Har man vokst opp i et ustabilt miljø, så kan det påvirke personen resten av livet, delvis også i det ubevisste. (også Freud’s ‘shadowwork’ er interessant lesning her)

Virker som Epstein hadde en ekstrem tiltrekning på kvinner, politikere, samfunnsledere og andre ‘rikinger’. Vi ser Jonathan han ser ‘ekkel ut’ når vi vet at han er et monster. Men enkelte hjerner blir ganske ‘fucka’ av å bli sett. Men han hadde psykologisk ekspertise på området, og hadde et slags tak på alle. I et samfunn burde det ikke gå an, og så viser det seg å overgå hva man kan tenke seg. 

Ekstrem tiltrekning og flink mafiaboss. Få noe på skrift så du kan «ta dem» om de truer med å sladre.

Men googlingen til MM og PST og livvaktene og slottet burde jo stoppet dette effektivt før det engang startet.

• Liker 6
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Tore Boman Larsen uttaler at monarki ikke er avhengig av enkeltpersoner og at det i prinsippet er regjeringen som skal stilles til ansvar når medlemmer av kongehusets viser mangel på moralskt kompass og dårlig dømmekraft. Han visert til kongen i statsråd for å underbygge argumentet sitt (hentet fra Dax18). 

Det han ikke kommuniserer er at hvis Mette blir dronning, så får hun makt gjennom Haakon Magnus sin rolle som konge. Dette er ganske så bekymringsverdig med tanke på dagens nyhetsbilde som involverer kronprinsparet. De siste dagene har vist oss at revisjon av apanasjen hadde vært på sin plass, med tanke på hva skattepengene våre har gått til. Jetset turer til New York for å møte en dømt pedofil, betale livsopphold til en voldsmann og siktet voldtektsmann, og en Epstein fil om en angivelig overføring av penger til kronprinsessen. Hva om det hadde kommet frem opplysninger som var betydelig verre når det gjelder pengeoverføringer? Hva om det hadde vært hvitvasking av penger, eller andre kriminelle økonomiske forhold som hadde fremkommet i Epstein filene? Det er der makten til Mette kommer inn, hvis hun blir dronning. 

I et monarki har Kongen immunitet når det gjelder kriminelle forhold, kongen er familiens domstol. Det betyr i praksis at «de  kongelige prinser og prinsesser skal for sine personer ikke stå til ansvar for andre enn kongen eller hvem han forordner til dommer over dem», sier Grunnlovens paragraf 37.Hvis en prins eller prinsesse begår et overtramp, kan kongen selv dømme i saken. Han kan også oppnevne noen andre til dommer i saken eller bestemme at den skal gå for en vanlig domstol. Vil kommende kongepar bruke denne makten klokt, med tanke på den manglende dømmekraften som er blitt fremvist de siste månedene? Og er det virkelig ikke menneskene i institusjonen som utgjør om monarkiet er verdt å ta vare på? Hadde Mette og HM vært presidentpar, ville de allerede vært til vurdering om de er egnet til vervet. Det er i praksis demokrati kontra hva monarki er som er langt fra demokratisk. 

Tanken på at MM’s tantrums skal styre monarkiet via HM er mer enn litt skremmende 😨 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg husker at det i dette tidsrommet ble diskutert Mette Marits luksusferier, klær osv.. i kombo med det hun liksom frontet ble det litt skurr..

hun later til å alltid å ha vært glad i luksus.. så kanskje d var det som drev henne.. hun kommer vel fra ganske enkle kår sånn i utgangspunktet. 

jeg husker også at når Haakon skulle gifte seg med hu, så var det flere eldre og mer tradisjonelle eksperter og forsåvidt andre også som stilte sterke spørsmålstegn ved at hun skulle klare å forvalte det ansvaret og integriteten som ligger i hennes rolle. Folk bare fnøs av det den gangen, men de hadde kanskje rett. 
Hun hadde nok vært bedre rustet til å stå imot makt/penge/status-fristelser dersom hun kom fra lik bakgrunn som haakon , og eller var fra familie med gamle penger. 

• Liker 16
  • Nyttig 7
Skrevet

Er det noen som vet om det er startet en underskriftskampanje om MM skal gå av? Folket må jo bli hørt, ser ikke for meg at hun noensinne kan bli dronning etter dette.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Er MM fortsatt beskytter for Rådet for psykisk helse? Er det noen som vet?

Hvis hun fortsatt har den rollen, håper jeg den blir fratatt. Det er vanskelig å forstå hvordan hun kan være frontfigur for en organisasjon som jobber med psykisk helse, når hun i så stor grad har forholdt seg taus om M sine påståtte handlinger. Hun har ikke gått offentlig ut og tydelig tatt avstand fra dette, samtidig som det har vært kjent at hun har hatt kontakt med en straffedømt pedofil over år. Det fremstår som manglende forståelse for psykisk helse generelt.

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet
iliah skrev (2 minutter siden):

Er det noen som vet om det er startet en underskriftskampanje om MM skal gå av? Folket må jo bli hørt, ser ikke for meg at hun noensinne kan bli dronning etter dette.

Ikke sett noe til, men det burde absolutt vært på dagsorden. Hvordan gjør vi det?

• Liker 5
Skrevet
Ellie42 skrev (42 minutter siden):

Enig at det britiske kongehuset viser hva man gjør i slike situasjoner for å redde skuta. Fjerne titler, verv og goder, og aldri nevne vennen til Epstein offisielt igjen. God ide, Reverend.

Det britiske kongehuset består fordi de tok grep og gjorde nøyaktig det du beskriver.

Hvis man tror medietrykket her er stort (og det er det jo akkurat nå) så er det ingenting sammenlignet med britiske tabloider og hva det britiske kongehuset har måttet tåle gjennom årenes løp.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (29 minutter siden):

Bildet av Norges kronprinsesse var rammet inn og hang på veggen. Hvorfor det? Kanskje de bare var veldig gode venner? 

Bildet han hadde av henne hadde en funksjon i et makt og manipulasjonsmønster. Det står forklart i artikkelen. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
K_mb skrev (9 minutter siden):

Det britiske kongehuset består fordi de tok grep og gjorde nøyaktig det du beskriver.

Hvis man tror medietrykket her er stort (og det er det jo akkurat nå) så er det ingenting sammenlignet med britiske tabloider og hva det britiske kongehuset har måttet tåle gjennom årenes løp.

Det er jo litt vanskelig å frata noen tittel om de er kona til kongen. Da tror jeg begge må gå. 

Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (2 timer siden):

Og mange andre mener det er mye mer enn det, nemlig et totalt moralsk  havari.

«Manglende dømmekraft og rolleforståelse» kan være så mye - og høres egentlig ikke så farlig ut. En liten feilvurdering liksom Men:

Når du med åpne øyne flørter og smisker og desperat ønsker å treffe en dømt barne-overgriper, så er du ikke normalt skrudd sammen. Da bryr du deg rett og slett ikke om andres lidelse.

Hvorfor fokuseres det ikke mer på disse jentene som ble seksuelt misbruk av Epstein. Overgrep som han ble dømt for i 2008. Sitter med følelsen at de ikke betydde så mye.

Endret av Junijulia
  • Liker 4
Skrevet
Snurrevippen skrev (49 minutter siden):

Nei, jeg har hverken sagt eller antydet at kronprinsessen har manipulert nettverk, mennesker eller relasjoner. Hvor i alle dager har du det fra? Dette er nok et eksempel på det jeg kritiserer når det tillegges påstander man ikke har fremmet før så å bli bedt om å forsvare de. Så når jeg påpeker at argumentene blir fordreid, så handler det ikke om offerrolle. Det er å be om at folk holder seg saklig. 

Jeg har forøvrig kommet med mange argumenter om du faktisk tar deg tid til å lese. 

Jeg påpeker det at du insinuerer at hun ikke har gjort det, og siden JE har gjort det, kan de absolutt ikke sammenlignes...

Argumenterer i vei.

Men ikke be folk "stoppe" å motsi deg, eller komme med sine meninger og argumenterer. Det blir sutrete.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (På 1.2.2026 den 20.54):

I følge en amerikans artikkel i høst fikk trump celina i gave fra Epstein.  Tror ikke det nådde nyhetene i Norge, men det er vel trump hun gang på gang har benektet at hun var kjæreste med, tross flere bilder og at Melania har bekreftet det , at han var sammen med sin norske kjæreste første gang de traff hverandre så hun avslo telefonnr hans. 
husker veldig celina var sammen med Haakon ja. 

Hun bodde hos Trump i en periode

Skrevet
Junijulia skrev (6 minutter siden):

Hvorfor fokuseres det ikke mer på disse jentene som ble seksuelt misbruk av Epstein. Overgrep som han ble dømt for i 2008. Sitter med følelsen at det ikke var så ille, det var jo så få. 

Få? Synes du 40 er få?

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

I 2011 var jeg 17 år, og jeg husker godt at Epstein ble diskutert i forbindelse med et bryllup i familien, og hvordan spesielt min bestefar 'satt penger på' at dette kom til å blåse ut av alle proporsjoner om en stund mtp hvordan makteliten fungerer. Dette har satt seg fordi det var første gang jeg ble ansett som voksen nok til å 'delta' i disse diskusjonene sammen med de voksne. 

Av den grunn syns jeg det er veldig rart at alle maktfolk i Norge plutselig visste så lite om dommen til Epstein. 

Det var også mediedekning rundt Epstein i norske medier i 2011. 

Jeg håper det er mange som innser at de har driti på draget nå. Verre skal det bli, når resten av dokumentene slippes. Det er en skam at de ikke har blitt sluppet før, og at det har vært så mye løgn rundt dette. 

Enda verre er det at folk faktisk unnskylder dette. Det verste jeg ser nå(på fb) er folk som sier at 'han var ferdig sonet' eller 'men hun har ikke gjort noe ulovlig'. 

Pedofile bør ikke få være en del av samfunnet igjen. Overgrep mot barn er synd av verste sort. Og omgang med folk man vet(og ja, de visste, spesielt individer som har PST til å sjekke folk for seg) er pedofile er så moralsk forkastelig at jeg har ikke ord. Æsj. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 14
  • Nyttig 9
Skrevet

Jenta på bildet ser ganske ung ut..

• Liker 8
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (Akkurat nå):

Det er jo litt vanskelig å frata noen tittel om de er kona til kongen. Da tror jeg begge må gå. 

Ja det er nok det, kanskje umulig hvis de forblir gift.

Men så er det sånn at enkelte handlinger ikke er forenelig med å bli dronning. Og da må man ta grep for monarkiets beste. Mette Marit blir aldri min dronning og jeg tror jeg har flere med meg. En splittet nasjon når kongehuset skal være en samlende kraft? Da mister det all sin funksjon. 

Vi har Harald og Sonja på lånt tid, alder tatt i betraktning. Og la det være helt klart: Kong Harald og Dronning Sonja har gjort en god jobb! Den etterfølgende generasjonen har jeg ingen tillit til.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (7 timer siden):

Jeg tviler på at dette representerer folkeopinionen. 

Det gjør nok ikke det, nei. Tror folk er overveldet, i tillegg til at det har vært mye støy også forrut, med Martha og Durek for eksempel. Kongehus tjener ikke sin eksistensberettigelse utelukkende grunnet prinsipp lenger. I dag handler det vel så mye om individer. Således gjenspeiler ikke  avstemningen nasjonen per nå. Det er for mange usikre momenter.

• Liker 5
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (7 minutter siden):

Få? Synes du 40 er få?

Nei jeg synes ikke det er få.

Det virket ikke som om det var så viktig når MM valgte å opprettholde kontakten med Epstein « Jeg har googlet deg, enig i at det ikke ser så bra ut» smilefjes. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Dersom det skulle være noen tvil, så har NRK publisert bildet av MM usensurert.

Screenshot2026-02-03at20_49_59.thumb.png.84c4fc400d8a13656bce5d110e4fb97e.png

• Liker 3
  • Nyttig 11
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...