Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

De fleste med litt innsikt i mediebildet i 2011, skjønner at alle lyver om hva de visste/ikke visste, dette gjelder spesielt kronprinsessen som hadde tilgang til informasjon som ikke nødvendigvis de andre hadde. Fordi hun er den hun er, og har en stab spesialisert på å finne informasjon om folk. 

https://www.tv2.no/mening-og-analyse/hele-statsapparatet-har-feilet/18519738/

« – Jeg googlet deg etter forrige epost. Enig i at det ikke ser så bra ut, skriver hun i en epost til ham datert 23. oktober 2011. Likevel fortsatte hun kontakten med ham i tre år til. 

Dette er imidlertid ikke bare et personlig problem for kronprinsessen, men det viser også komplett inkompetanse fra både hoffet og Utenriksdepartementet.

Kronprinsessen er ikke en privatperson, hun er til enhver tid en representant for vår statsoverhode-familie og nasjonen Norge. Derfor hviler det et større ansvar på henne for korrekt og sømmelig oppførsel til enhver tid. Alt hun gjør reflekterer (eller rikosjetterer) tilbake på Norge. «

Jeg tenker det er meningsløst å skylde på rådgivere i denne saken - de kan advare og undersøke og anbefale til de blir blå - hvis noen i kongefamilien velger å ikke følge råd og anbefaling, er det ingenting de kan gjøre med det.

Jeg er enig med den som skriver kommentaren i at  hun hele tiden er en representant for både kongefamilien og Norge, og at hun derfor har et stort ansvar. Men det voldsomme omfanget av det han hadde holdt på med,  ble ikke kjent før i 2018 og man kunne derfor ikke google seg fram til hele saken slik den fremstår i dag, den gangen.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Reverend skrev (17 minutter siden):

Jeg kommenterer direkte på temaet (hva som kan ha vært søkbart på ulike tidspunkt). Det er ikke avsporing.

Problemet er at det innlegget du siterer tar grundig feil, og baserer seg på hva som potensielt var søkbart om Epstein i 2008, og ikke hva som faktisk var søkbart. 2008 er egentlig ikke relevant, da MM hadde kontakt med JE fra rundt 2011.

Men uansett, om man i desember 2008 googlet Epstein og leste wiki-artikkelen om han, så finner man raskt ut at han mest sannsynlig ikke er noen kjernekar, og at han hadde tilknytning til overgrep, prostitusjon og mindreårige:

https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Jeffrey_Epstein&oldid=259751947

Endret av physics
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Nymerïa skrev (9 minutter siden):

De må altså forholde seg til at storebror ser ut til å ha voldtatt en kvinne i deres egen kjellerstue OG at deres egen mor har sendt slibrige meldinger til verdens mest notoriske overgriper.

Det jeg ønsker aller mest for dem at noen får dem til å forstå at de ikke skylder de andre i familien noen verdens ting og at nå har de all mulig rett til å gjøre det som er best for dem selv.

Sympatien min går til de yngste. De har ikke hatt noe valg i denne suppa.

Tror de lever i en annen verden der alt dette blir bagatellisert og normalisert. Putin klarer å føre millioner bak lyset så vi kan ikke forvente at disse to skal tenke selv og lese nyhetene slik vi forstår dem.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (21 minutter siden):

De fleste med litt innsikt i mediebildet i 2011, skjønner at alle lyver om hva de visste/ikke visste, dette gjelder spesielt kronprinsessen som hadde tilgang til informasjon som ikke nødvendigvis de andre hadde. Fordi hun er den hun er, og har en stab spesialisert på å finne informasjon om folk. 

https://www.tv2.no/mening-og-analyse/hele-statsapparatet-har-feilet/18519738/

« – Jeg googlet deg etter forrige epost. Enig i at det ikke ser så bra ut, skriver hun i en epost til ham datert 23. oktober 2011. Likevel fortsatte hun kontakten med ham i tre år til. 

Dette er imidlertid ikke bare et personlig problem for kronprinsessen, men det viser også komplett inkompetanse fra både hoffet og Utenriksdepartementet.

Kronprinsessen er ikke en privatperson, hun er til enhver tid en representant for vår statsoverhode-familie og nasjonen Norge. Derfor hviler det et større ansvar på henne for korrekt og sømmelig oppførsel til enhver tid. Alt hun gjør reflekterer (eller rikosjetterer) tilbake på Norge. «

Dette er en meningsartikkel som tolker hendelser i ettertid. Den dokumenterer ikke hvilken konkret informasjon som var tilgjengelig for enkeltpersoner i 2011. Det er den forskjellen jeg prøver å peke på.

Anbefaler som Pøbelsara å lese Stavrums kommentar om temaet.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/skrasikker-tolkning-pa-usikkert-grunnlag-kan-gi-heksejakt-pa-mette-marit/s/5-95-2857322

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Eyr skrev (3 minutter siden):

Tror de lever i en annen verden der alt dette blir bagatellisert og normalisert. Putin klarer å føre millioner bak lyset så vi kan ikke forvente at disse to skal tenke selv og lese nyhetene slik vi forstår dem.

Det er jo i så fall bra for dem fordi jeg tror de kunne ha fått skikkelige problemer hvis de hadde sett på det som jeg gjør. På den andre siden gjør det dem fullstendig uegnet for betrodde roller i samfunnet.

• Liker 6
Skrevet
Nymerïa skrev (Akkurat nå):

Det er jo i så fall bra for dem fordi jeg tror de kunne ha fått skikkelige problemer hvis de hadde sett på det som jeg gjør. På den andre siden gjør det dem fullstendig uegnet for betrodde roller i samfunnet.

Tipper de har fått seg en liten reality check i det siste. Håper hvert fall det.

• Liker 4
Skrevet

Merker jeg får negativt inntrykk av organisasjoner som ikke løsriver Mette Marit som deres høye beskytter. 

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
physics skrev (7 minutter siden):

Problemet er at det innlegget du siterer tar grundig feil, og baserer seg på hva som potensielt var søkbart om Epstein i 2008, og ikke hva som faktisk var søkbart. 2008 er egentlig ikke relevant, da MM hadde kontakt med JE fra rundt 2011.

Men uansett, om man i desember 2008 googlet Epstein og leste wiki-artikkelen om han, så finner man raskt ut at han mest sannsynlig ikke er noen kjernekar, og at han hadde tilknytning til overgrep, prostitusjon og mindreårige:

https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Jeffrey_Epstein&oldid=259751947

Eksakt.

Folk tror visst man ikke visste ting om folk før Google kom… Det er rett og slett ingen gyldig ansvarsfraskrivelse. Det hadde nå vært én ting dersom Epstein hadde forført MM alene på en øde øy og det bare var de to der. Slik var det altså ikke, det var et digert nettverk av folk, på tvers av landegrenser, som bedrev shady greier. Fokuset på hva MM googlet og forstått er blitt utrolig søkt og virkelighetsfjernt i denne diskusjonen. 

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet
JustAsking skrev (15 minutter siden):

Eksakt.

Folk tror visst man ikke visste ting om folk før Google kom… Det er rett og slett ingen gyldig ansvarsfraskrivelse. Det hadde nå vært én ting dersom Epstein hadde forført MM alene på en øde øy og det bare var de to der. Slik var det altså ikke, det var et digert nettverk av folk, på tvers av landegrenser, som bedrev shady greier. Fokuset på hva MM googlet og forstått er blitt utrolig søkt og virkelighetsfjernt i denne diskusjonen. 

Igjen, les Stavrums kommentar om temaet. Lenken ligger i tråden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Det er veldig rart hvis ikke PST har informert kronprinsessen om hvem Epstein var, Sara Ferguson hadde allerede offisielt  brutt relasjonen med Epstein i 2011. Hun gikk offentlig ut å kalte mannen pedofil. Underlig hvis ikke PST eller noen andre av de som er ansatt for å gjøre en slik jobb ikke fanget opp dette. Det er tynt grunnlag å legge skylden på at google ikke var som i dag, når det ble furore av at noen i de kongelige kretser hadde relasjon til Epstein før 2011.

Enig. Det blir for dumt og skylde på systemet rundt henne og google. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
digggpizza skrev (4 minutter siden):

Merker jeg får negativt inntrykk av organisasjoner som ikke løsriver Mette Marit som deres høye beskytter. 

Jeg synes det er for tidlig å gå til slike skritt. De burde vente til hun hadde fått mulighet til å forklare seg, selv om det virker opplagt nå at hun ikke har noen god forklaring som kan unnskylde oppførselen sin.

• Liker 4
Skrevet

Er det noen oversikt over spesifikt hvilke politikere som stemte for monarkiet og dermed full aksept for overgrep og løgner? Helt utrolig! Håper økokrim og muligens sedelighet sjekker ut alle de politikerene som mener dette er akseptabel adferd og går hver og en skikkelig i sømmene både på korrupsjon og det som verre er 😵‍💫

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Kelia skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor MM på død og liv holder fast i tittelen sin. Er det familien hennes som er mest viktig for henne, eller de godene hun har ved å være kongelig? Man kan jo begynne å lure.

Hun holder vel ikke på død og liv fast ved en tittel? Familien hennes er uten tvil viktig for henne, det har hun jo vist tydelig på alle måter, hvor langt hun går for familien sin, brev til pressen, påvirkning i politiet osv osv - så at noen drar hennes syn på familie i tvil blir for dumt rett og slett.. Man kan dra i tvil mye annet, men ikke at familien er absolutt viktigst for henne i dag. 

Miominoen skrev (1 time siden):

Så du mener at de fullstendig har utelatt tanken på fremtiden og den kommende monark ved denne avstemningen?

Med tanke på kongeparets alder tror jeg nok tanken fremover har streifet dem,. Er annet faktum er at kronprinsen er vel den som jobber mest av de kongelige, og stadig representerer når stortingsrepresentantene er på møter og konferanser i inn og utland.

Nå skal det sies at FØR Marius og Epsteinfilene var det svært få som mente HM og MM ikke var gode representanter for norge og kongehuset.. Og ingen har dratt i tvil kongen og dronningen sitt engasjement, de lever opp til mottoet "alt for norge" så det er overhode ikke merkelig at resultatet i dag ble fortsatt ja til monarki, MEN det betyr ikke at man potensielt vil gå bort fra monarki HVIS noe endrer status quo.

digggpizza skrev (30 minutter siden):

Men hvis ikke Mette Marit fikk det med seg før googlingen så betyr det jo at hun ikke følger med på nyhetene. 

Når hun sier "det ser ikke bra ut" så KAN det være andre ting hun snakker om enn sexforbryter saken som ikke ser bra ut.. Det eneste epostene viser er at MM hadde kontakt med Epstein lengre enn hun til nå har innrømmet OG at hun har som hun selv har sagt utvist dårlig dømmekraft... alt annet blir liksom tolkning basert på stykkevis og delt osv osv.. 

Men, for all del - ikke ta det jeg skriver som forsvar for det er det ikke, det er bare et forsøk på å se det fra flere sider.. 

• Liker 3
Skrevet
Perine skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er for tidlig å gå til slike skritt. De burde vente til hun hadde fått mulighet til å forklare seg, selv om det virker opplagt nå at hun ikke har noen god forklaring som kan unnskylde oppførselen sin.

Men dette er jo bare siste dråpen. Vi har byggelån svindelen, kreativ bokføring for å klore til seg ekstra penger på eiendommene deres, vi har enablingen av MBH, vi har årevis med bekymringsverdige rykter som PST og politiet og media burde undersøke nærmere, og nå dette. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Tipper de har fått seg en liten reality check i det siste. Håper hvert fall det.

Spørsmålet er jo om de klarer å forstå at det opplegget der ikke er normalt, ikke bare Epstein og det MBH er tiltalt for, men festinga, narkotikaen, de kriminelle gjengene, utageringen. Og er MMs tone i e-postene forbeholdt Epstein eller sier hun ting privat også som andre får bakoversveis av uten at hun forstår at det er upassende?

Så langt virker det på meg som om default reaksjonen til kongefamilien er å gå rett i forsvarsposisjon.

Men nå er det kommet til et punkt hvor de må forsvare det uforsvarlige hvis de ikke tar innover seg hvor avvikende oppførselen er.

• Liker 14
Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

Hun holder vel ikke på død og liv fast ved en tittel? Familien hennes er uten tvil viktig for henne, det har hun jo vist tydelig på alle måter, hvor langt hun går for familien sin, brev til pressen, påvirkning i politiet osv osv - så at noen drar hennes syn på familie i tvil blir for dumt rett og slett.. Man kan dra i tvil mye annet, men ikke at familien er absolutt viktigst for henne i dag. 

Hvis hun hadde hatt nasjonens beste i interesse, hadde hun sagt fra seg tittelen allerede. Hun har allerede gjort enorm skade på ryktet til kongehuset, og det er ikke noe som går over av seg selv. 

• Liker 24
Skrevet
Kelia skrev (Akkurat nå):

Hvis hun hadde hatt nasjonens beste i interesse, hadde hun sagt fra seg tittelen allerede. Hun har allerede gjort enorm skade på ryktet til kongehuset, og det er ikke noe som går over av seg selv. 

mener du.. og du har selvsagt rett til å ha en mening, men den er ikke en fasit. OG så er det nå en gang slik da at i Norge er det formelt sett kun kongen som kan inndra eller endre offisielle titler for personer med arverett.

• Liker 3
Skrevet

mener du.. og du har selvsagt rett til å ha en mening, men den er ikke en fasit. OG så er det nå en gang slik da at i Norge er det formelt sett kun kongen som kan inndra eller endre offisielle titler for personer med arverett.

Jeg trodde vi alle som deltar i tråden her er inneforstått med at det beste en finner på dette forumer er meninger, noen fasit finner man ikke her den ene eller andre veien. 

• Liker 11
Skrevet

Hun står fritt til å si at hun ikke vil ha tittelen og be folk slutte å bruke den. Så får Harald prøve å tvinge oss til å kalle henne kronprinsesse mot hennes vilje da.

• Liker 8
Skrevet
Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet er jo om de klarer å forstå at det opplegget der ikke er normalt, ikke bare Epstein og det MBH er tiltalt for, men festinga, narkotikaen, de kriminelle gjengene, utageringen. Og er MMs tone i e-postene forbeholdt Epstein eller sier hun ting privat også som andre får bakoversveis av uten at hun forstår at det er upassende?

Så langt virker det på meg som om default reaksjonen til kongefamilien er å gå rett i forsvarsposisjon.

Men nå er det kommet til et punkt hvor de må forsvare det uforsvarlige hvis de ikke tar innover seg hvor avvikende oppførselen er.

Om de ikke tar det inn over seg nå, så håper jeg det synker inn når de nå reiser og får det litt på avstand, og kanskje snakker litt med andre folk som ser dette utenifra. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...