Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kristin70 skrev (Akkurat nå):

Det er vel dette som er en del av monarki sammenlignet med folkevalgte. Hvis en folkevalgt viser total mangel på dømmekraft står folket fritt til å kaste de, mens de kongelige blir sittende. Det er fullstendig urealistisk å tro at MM ikke blir dronning i fremtiden (med mindre det blir skilsmisse). 

Jeg har fortsatt ikke gitt opp håp om skillsmisse.

• Liker 16
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nuwanda2 skrev (16 minutter siden):

Jeg er i utgangspunktet veldig enig med deg- at samfunnet er hard mot kvinner i slike saker. Og mye av det som skrives her inne er ufattelig stygt. Men for det første handler denne tråden om kongehuset og ikke om Epstein, og for det andre må jeg innrømme at det som gjør meg mest rasende er ikke nødvendigvis hva hun har sagt/ gjort osv, men at hun ikke innrømmer det med en gang. Hun ( og Jagland og Terje RL osv!), forsøke å dekke over omfang og alvorlighetsgrad av relasjonen! 

Jeg er helt enig i at dette handler om Kongehuset og at de må tåle kritikk. Mener også at slottet har vært lite åpne i sin kommunikasjon. Har sagt et tidligere at jeg synes alle kortene må på bordet og at Mette Marit må redegjøre for dette.

Jeg tenker også det er viktig å stille spørsmål til systemet rundt henne og hva som har skjedd. Hun har innrømmet dårlig dømmekraft og det kan vel alle være veldig enig i. Samtidig er det et stort hopp til å mene at hun har vært bevisst på alvorlighetsgraden i dette og hadde onde intensjoner.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Kristin70 skrev (3 minutter siden):

Det er vel dette som er en del av monarki sammenlignet med folkevalgte. Hvis en folkevalgt viser total mangel på dømmekraft står folket fritt til å kaste de, mens de kongelige blir sittende. Det er fullstendig urealistisk å tro at MM ikke blir dronning i fremtiden (med mindre det blir skilsmisse). 

Vi lever ikke på 1400-tallet lenger 🙄

• Liker 3
Skrevet

i brevet til pressen angående Marius står det noe jeg festet meg ved og føler bør deles her. Nei, det går ikke på Marius, og jeg ber alle om å ikke kommentere ham i denne tråden, ettersom jeg mener det jeg fremhever er relevant.

https://www.kongehuset.no/nyheter/marius-20-ar

"Jeg er i hvert fall glad for at alt mitt ungdomsopprør ikke ble fulgt med argusøyne. Det hadde sett mye verre ut."

Her snakker MM om seg selv, men dette ungdomsopprøret gikk aldri over, det er nå dokumentert at det tok nye former bare. 

• Liker 26
  • Nyttig 8
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (46 minutter siden):

Kanskje den personen som sponset yachtferien deres i 2015 dukker opp der?

Og enig - hvordan kan vi stole på en ny forklaring? Slottet venter på hva som legges ut og så tilpasser de svaret akkurat til det. Kommer det mer dritt etterpå står de der på nytt og må unnskylde seg og omformulere svaret. Løgn løgn løgn - denne dama og egentlig hele kongehuset burde fjernes. Jeg liker for så vidt Harald, men han som konge burde hatt mye høyere krav de som ble sluppet inn i den formelt sett øverste makta i Norge. Det er han som har godkjent faenskapen av svigerbarn og deres avkom som en del av familien. Det kan koste Norge monarkiet, men kanskje det er viktigere å få gifte seg med «hvem som helst» enn å holde på posisjonen? 

Over 1000 personer gir statistisk sett et godt blikk på sannheten så lenge utvalget er tilfeldig. Det er konfidensintervaller rundt eksakt tall, men de er ikke veldig store.

Men det er ikke halve befolkningen som det ble påstått. 

• Liker 2
Skrevet
Natttåke skrev (7 minutter siden):

Hvorfor håper du det?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Natttåke skrev (3 minutter siden):

i brevet til pressen angående Marius står det noe jeg festet meg ved og føler bør deles her. Nei, det går ikke på Marius, og jeg ber alle om å ikke kommentere ham i denne tråden, ettersom jeg mener det jeg fremhever er relevant.

https://www.kongehuset.no/nyheter/marius-20-ar

"Jeg er i hvert fall glad for at alt mitt ungdomsopprør ikke ble fulgt med argusøyne. Det hadde sett mye verre ut."

Her snakker MM om seg selv, men dette ungdomsopprøret gikk aldri over, det er nå dokumentert at det tok nye former bare. 

Uffameg, ja "this did not age well" som man sier på norsk.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Maia70 skrev (Akkurat nå):

Uffameg, ja "this did not age well" som man sier på norsk.

Sant nok!

• Liker 3
Skrevet
Hallepalle2 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor håper du det?

Det har jeg alt begrunnet i andre innlegg i denne tråden, du er velkommen til å lese dem!

• Liker 6
Skrevet
Hallepalle2 skrev (3 minutter siden):

Hvorfor håper du det?

For å snu litt på det: Hvorfor skal en håpe på at det ikke blir skilsmisse?

Hverken kongehuset eller landet er tjent med at MM er kronprinsesse særlig mye lenger - spesielt ikke at hun en dag (forhåpentligvis ikke) skal bli dronning.

• Liker 22
  • Nyttig 6
Skrevet
Natttåke skrev (11 minutter siden):

Jeg begynner å håpe på at HM trekker seg. Han er for involvert i dysfunksjonen. 

Forhåpentligvis er IA og SM på et trygt sted nå og får terapi. Og så klarer IA å starte sin karriere i familien med noenlunde blanke ark. Med nåværende kronprinspar kommer det ene skjelettet etter det andre til å falle ut av skapet med jevne mellomrom. Og det aner meg at det er mange av dem.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
Nymerïa skrev (Akkurat nå):

Jeg begynner å håpe på at HM trekker seg. Han er for involvert i dysfunksjonen. 

Forhåpentligvis er IA og SM på et trygt sted nå og får terapi. Og så klarer IA å starte sin karriere i familien med noenlunde blanke ark. Med nåværende kronprinspar kommer det ene skjelettet etter det andre til å falle ut av skapet med jevne mellomrom. Og det aner meg at det er mange av dem.

Jeg håper jo det samme som deg, men jeg er redd det er noe vi ikke får fra HM.

Ja, prinsen og prinsessen trenger hjelp og støtte pg oppfølging nå, det er helt sikkert. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor MM på død og liv holder fast i tittelen sin. Er det familien hennes som er mest viktig for henne, eller de godene hun har ved å være kongelig? Man kan jo begynne å lure.

200w.gif

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Avispapir skrev (På 2.2.2026 den 10.39):

7 mars 2011 publiserte nrk nyheter en artikkel hvor de skriver at Prins Andrew står i fare for å bli degradert etter at det hadde fremkommet informasjon om at han hadde hatt forbindelse med straffedømt pedofil, Jeffrie Epstein.

Det er en evig lang tråd så det er helt sikkert skrevet før. Men når Mette Marit googler Epstein i oktober 2011. Så er det vel naturlig at hun får opp alle nyhetssakene om Andrews vennskap med Epstein og informasjon om hva Epstein var dømt for.  Det ville også vært det alle rådgiverne hennes snakket om. 

Ikke bare fordi det ble skrevet enormt mye om det i pressen og derfor ville komme opp øverst når man googler. Men det gjelder jo også en kongelig i Storbritannia som blir fratatt verv og hadde fått ordre om at han måtte kutte all kontakt med Epstein.  

Endret av SVK
  • Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (16 minutter siden):

Ikke egentlig. De stemmer ut fra dagens monark, og trekker frem den gode jobben han har gjort. De fleste har ment at Kong Harald og Dronning Sonja har gjort en god jobb. 

Så du mener at de fullstendig har utelatt tanken på fremtiden og den kommende monark ved denne avstemningen?

Med tanke på kongeparets alder tror jeg nok tanken fremover har streifet dem,. Er annet faktum er at kronprinsen er vel den som jobber mest av de kongelige, og stadig representerer når stortingsrepresentantene er på møter og konferanser i inn og utland.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (17 minutter siden):

Det har jeg alt begrunnet i andre innlegg i denne tråden, du er velkommen til å lese dem!

Det er trettentusentohundreogelleve innlegg i tråden. 

Kelia skrev (14 minutter siden):

For å snu litt på det: Hvorfor skal en håpe på at det ikke blir skilsmisse?

Hverken kongehuset eller landet er tjent med at MM er kronprinsesse særlig mye lenger - spesielt ikke at hun en dag (forhåpentligvis ikke) skal bli dronning.

Jeg har det ikke med å ønske skilsmisse for noen, det er et så privat anliggende at ingen bør ha noen mening om det. Hun har ikke gjort noe ulovlig, og det er heller ingen tegn på at hun har vært utro. Dum og tankeløs, absolutt, men denne heksejakten er absurd. Oppstandelsen rundt hennes handlinger gjør at de virkelig alvorlige sakene med Jagland, Brende og Rød-Larsen drukner og de kommer antagelig til å kun få en ripe i lakken. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Kristin70 skrev (29 minutter siden):

Enig. Eneste løsningen er hvis hun selv velger og trekke seg tilbake pga sykdom. 

• Liker 1
Skrevet
Hallepalle2 skrev (1 minutt siden):

Jeg har det ikke med å ønske skilsmisse for noen, det er et så privat anliggende at ingen bør ha noen mening om det. Hun har ikke gjort noe ulovlig, og det er heller ingen tegn på at hun har vært utro. Dum og tankeløs, absolutt, men denne heksejakten er absurd. Oppstandelsen rundt hennes handlinger gjør at de virkelig alvorlige sakene med Jagland, Brende og Rød-Larsen drukner og de kommer antagelig til å kun få en ripe i lakken. 

Når det er snakk om vår fremtidige konge og dronning, så er det ikke et så privat anliggende lenger. Samme om du ikke liker det, så er folk i sin fulle rett til å ha en mening om det. 

Det er snakk om, som så mange andre ganger understreket i denne tråden, at hun har visst om at mannen hun hadde kontakt med var en straffedømt pedofil. Hun ikke bare visste om det, hun nærmest latterliggjorde det med "it didn't look good : )". Er det slik oppførsel en skal forvente av en kommende dronning?

Hadde MM vært nylig inngiftet i familien og ukjent med hva som forventes av henne, så kunne en under meget sterk tvil sett litt gjennom fingrene på det - men dama er svært rutinert i hva hun driver med. Det finnes ingen unnskyldning god nok.

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Kelia skrev (Akkurat nå):

Når det er snakk om vår fremtidige konge og dronning, så er det ikke et så privat anliggende lenger. Samme om du ikke liker det, så er folk i sin fulle rett til å ha en mening om det. 

Det er snakk om, som så mange andre ganger understreket i denne tråden, at hun har visst om at mannen hun hadde kontakt med var en straffedømt pedofil. Hun ikke bare visste om det, hun nærmest latterliggjorde det med "it didn't look good : )". Er det slik oppførsel en skal forvente av en kommende dronning?

Hadde MM vært nylig inngiftet i familien og ukjent med hva som forventes av henne, så kunne en under meget sterk tvil sett litt gjennom fingrene på det - men dama er svært rutinert i hva hun driver med. Det finnes ingen unnskyldning god nok.

Det er moralsk forkastelig, absolutt, men jeg har ingen formening om andres ekteskap av den grunn.  

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Hallepalle2 skrev (56 minutter siden):

Det er trettentusentohundreogelleve innlegg i tråden. 

Enig. Jagland blånekter for kjennskap til dommen og hvor dyp kontakten var, men har lånt penger til boligkjøp, Rød-Larsen har arvet, heller ingen kjennskap til dommen mens kona Mona Juul er "fritatt arbeidsplikt", og Brende hadde bastant overhodet ingen kjennskap så sent som i 2018 til noen som helst dom som tok seg dårlig ut *smiley* i 2024 nektet han å ha hatt kontakt med Epstein, og fortsetter med å ikke ha visst noe idag. Nå jazzer han "bare" med overgriperen Trump om WEF, mens MM er den som burde ha visst bedre, hørt på råd, kuttet kontakten, ikke inngått kontakt, fortalt sannheten med én gang, introdusert HM for Epstein og barna, og derfor må skamme seg og skille seg.

Endret av Reverend
korrigert + lenker
  • Liker 14
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...