Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (12 minutter siden):

En annen del av problemet her, er jo at hun ikke har vært åpen om hva denne kontakten innebar. At den var så hyppig og nær, og at det strekte seg langt videre enn å "ha møtt ham noen få ganger". Det er et stort spenn fra å møte noen noen få ganger for å f.eks jobbe med veldedighet, og det å ha den typen sjarong og ellers kontakt med vedkommende. Hun bodde i huset hans i flere dager, hun fortalte private ting om familien, hun møttes for kaffe, hun klagde til ham når ting var kjedelig på jobb osv. Hun uttrykte at han var en sweetheart, at hun savnet ham etc. Det er ikke i nærheten av det inntrykket de ga om kontakten i 2019.

Ja, uff, det er dette her jeg ikke har klart å uttrykke i mine poster. Det er noe av det som gjør meg forbanna, rett og slett. Alle disse løgnene, og at hun (de? Slottet? HM? Vet ikke, men ihvertfall MM) lyver så lett som bare det. Det er ikle greit å lyve, og det er særdeles ugreit når du er kronprinsesse og saken det gjelder er av en sånn karakter. Det provoserer meg at hun lyver, velger den feige utveien (reiser bort), og tydeligvis «står godt i det» når det hun rent faktisk gjør er å oppføre seg umodent, løgnaktig, svikefullt, lite tillitvekkende, pluss mer, jeg finner ikke helt ord. Man burde kunne forvente noe annet av et menneske i hennes stilling og posisjon. 

theoneandonly4 skrev (9 minutter siden):

Tviler på at de kommer langt med det nå.

Et enormt tillitsbrudd fra kommende dronning blir nok ikke så lett å glemme for det norske folk da mye av monarkiet er bygget på tillit. Uten tillit er det nok ikke mange som ser poenget med å ha kongelige lengre. 

Så enig. Føler at det er null tillit igjen. Hva skal vi med denne gjengen av privilegerte rikmannsfolk som når alt kommer til alt fremstår mest opptatt av å «jobbe» for seg selv og egne privilegier?

• Liker 7
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor ofte de har møttes og sendt meldinger. 

Hva folk legger i få ganger er nok variabelt. Mailene er ikke så ofte heller, iht det man ser nå, er det jo flere mnd i mellom. Men gir intrykk av et ikke profesjonelt forhold, og i større grad et personlig forhold. Der hun virker til å like han, han utdykker vel litt misnøye. Ikke sikkert han får henne helt dit han vil når han vil. 

Ser bla på nakkeproblaps meldingene. Avvfeier hun han litt glatt og det er etter det kontaten også "opphører".  Er vel to kontakter etter det med flere mnd i mellom. Litt mer ghosting enn fuck off melding

Du vet at ikke alt materialet er frigitt enda?

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor ofte de har møttes og sendt meldinger. 

Hva folk legger i få ganger er nok variabelt. Mailene er ikke så ofte heller, iht det man ser nå, er det jo flere mnd i mellom. Men gir intrykk av et ikke profesjonelt forhold, og i større grad et personlig forhold. Der hun virker til å like han, han utdykker vel litt misnøye. Ikke sikkert han får henne helt dit han vil når han vil. 

Ser bla på nakkeproblaps meldingene. Avvfeier hun han litt glatt og det er etter det kontaten også "opphører".  Er vel to kontakter etter det med flere mnd i mellom. Litt mer ghosting enn fuck off melding

Jeg vil jo ikke si at denne type kontakt kvalifiseres til "få ganger". Så får vi huske på at mailene er en del av kommunikasjonen. Det snakkes om telefonsamtale, og det finnes andre plattformer å kommunisere på som evt ikke fremkommer i filene. De virker såpass komfortable med hverandre at de må ha snakket en god del.

• Liker 11
Skrevet
Andrea59 skrev (Akkurat nå):

Ja, det var veldig kjekt å få ut litt fisking for sympati først. Hun kan snart være så syk at hun kanskje kan komme på transplantasjonsliste…. Veldig viktig å få ut akkurat da… selvsagt helt tilfeldig valgt timing.

I desember tenkte jeg at dette må hun ut med før jul, fordi etter jul ble for nært opp til rettssaken. Litt sympati inn i julehøytiden er sjeldent dumt. 

Det viste seg å bli verre. Åh GUD, så mye verre… 

• Liker 13
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (5 minutter siden):

Det er rett og slett ingen i kongefamilien som fremstår som egnet til å sitte på tronen etter Harald. Jeg ville faktisk foretrekke Märtha eller Maud foran MM eller IA, men det minste man burde kunne forvente av de kongelige er jo at de selv ville kunnet bli sikkerhetsklarerte - og ingen av dem ville det, på grunn av sine sterke forbindelser til Durek, MBH og nå MM selv.

IA er oppdratt av MM, er lojal mot henne og mot sin kriminelle halvbror, og er dermed kompromittert og uegnet i rollen uansett om alle rykter skulle vise seg å være falske. Men må si jeg håper det blir gjort en skikkelig bakgrunnssjekk på henne også nå og at media slutter med å gjemme seg bak «privatliv» dersom de har verifiserbar informasjon om ulovlig aktivitet, som f.eks. narkotikabruk. 

En svevende og eksentrisk dronning Märtha Louise, en firfisle gemal og tre sjarmerende prinsesser. Holotropic slottsball med gong og røkelse. Flotte kunstneriske ballkjoler og rare taler. Hest.

Høres koselig og underholdene ut egentlig.

Endret av Ms.Hannigan
  • Liker 9
Skrevet
Sveva skrev (1 minutt siden):

Ja, uff, det er dette her jeg ikke har klart å uttrykke i mine poster. Det er noe av det som gjør meg forbanna, rett og slett. Alle disse løgnene, og at hun (de? Slottet? HM? Vet ikke, men ihvertfall MM) lyver så lett som bare det. Det er ikle greit å lyve, og det er særdeles ugreit når du er kronprinsesse og saken det gjelder er av en sånn karakter. Det provoserer meg at hun lyver, velger den feige utveien (reiser bort), og tydeligvis «står godt i det» når det hun rent faktisk gjør er å oppføre seg umodent, løgnaktig, svikefullt, lite tillitvekkende, pluss mer, jeg finner ikke helt ord. Man burde kunne forvente noe annet av et menneske i hennes stilling og posisjon. 

Så enig. Føler at det er null tillit igjen. Hva skal vi med denne gjengen av privilegerte rikmannsfolk som når alt kommer til alt fremstår mest opptatt av å «jobbe» for seg selv og egne privilegier?

Da det kom frem i 2019 at hun hadde møtt ham, burde hun lagt seg flat og fortalt hvordan kontakten egentlig var. Selveste statsministeren sier jo ca det samme nå, at han forventer at de forteller sannheten nå, fordi den har jo faktisk ikke forekommet hittil.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal ikke Slottet komme med en uttalelse? Tror de at det er business as usual og at de kan gjøre som de alltid har gjort. Fordi de er Kongehuset og tror at de kan heve seg over kritikk, styre pressen og holde skittentøyet internt?

Dette har vært mitt hovedanliggende i MBH-saken. Har vi et Slott og et kongehus som er fritatt ethvert moralsk og etisk kompass? Tror de at de kan gjemme seg bak murene sine og si ingen kommentar? 

Dette er MBH-håndtering 2.0. Stå godt i det og toe hendene sine. Bortsett fra at NÅ er det deres egne. Det handler om kronprinsessen, hun er definitivt en del av familien. 

Si noe da! Om det bare er at de ikke vet hva de skal si, eller at de trenger tid. Dette «har ikke noe mer å tilføye» det må de jo skjønne at ikke holder. Skjønner de ikke alvoret her? Kongehuset lever ikke i et vakuum.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Ms.Hannigan skrev (1 time siden):

Av alt som har kommet ut, så er Mette-Marit bare en fis i det mørke havet. 

vel noen ganger henger en fis igjen og forpester rommet lenge etter at den ble sluppet.. bare sier det 😇 noen fiser er så råtne at de tømmer et rom forfolk rett og slett,, 

Hun sier hun er flau og har utvist dårlig dømmekraft, det kan vi vel være 100% enig i - så er spørsmålet, hva visste HM om det hele som foregikk den gang kontra det han nå får vite sammen med resten av verden? 

Endret av Carrot
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Da det kom frem i 2019 at hun hadde møtt ham, burde hun lagt seg flat og fortalt hvordan kontakten egentlig var. Selveste statsministeren sier jo ca det samme nå, at han forventer at de forteller sannheten nå, fordi den har jo faktisk ikke forekommet hittil.

Det er for sent å komme meg sannheten nå. 

Den skulle kommet fra henne for mange år siden - det hadde vært hennes eneste mulighet. Og når filene nå ble sluppet kunne hun sagt "dette var sånn jeg sa det var. Jeg er så flau, lei meg xxxx". 

Det er trist nok å lese filene, men også at hun regelrett HAR LØYET gjør jo saken bare enda verre. 

Hun er ikke lei seg for det hun gjorde. Hun er lei seg for at hun ble TATT. 

Skilsmisse. NÅ! 

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

vel noen ganger henger en fis igjen og forpester rommet lenge etter at den ble sluppet.. bare sier det 😇 noen fiser er så råtne at de tømmer et rom forfolk rett og slett,, 

Hun sier hun er flau og har utvist dprlig dømmekraft, det kan vi vel være 100% enig i - så er spørsmålet, hva visste HM om det hele som foregikk den gang kontra det han nå får vite sammen med resten av verden? 

Ja, blir spennede å se hvor dypt dette går inn i den norske eliten. 

• Liker 4
Skrevet
Sveva skrev (2 minutter siden):

Nei det er ingen poeng lengre å finansiere kongefamilien når de ikke evner å leve opp til en viss standard som skal kunne forventes av dem. Den tilliten er knust. 

Jeg har alltid likt kongehuset, aldri vært imot at vi har monarki og aldri tenkt tanken på at vi bør avskaffe det. Når er meningene mine totalt snudd og ser ikke lengre poenget med kongehuset når det ikke finnes noe tillit igjen. Ufattelig trist egentlig. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har absolutt sympati for HM, jeg tror han bryr seg om sin gjerning, men han valgte Berkeley som utdanningsinstitusjon (hippie-universitet) og var velkjent i festivalmiljøet. Johnny fra Stovner valgte seg sin, øh, livlige brud da han var godt voksen og visste om livets realiteter. Men at han fikk litt mer på kjøpet enn han klarte å se den gangen er det vel liten tvil om. Han hadde en rekke oppegående kjærester, men valgte det han gjorde. Nå har han to barn med MM og må leve med det.

Han kan ikke vinne uansett, og det er bare tragisk. Søsteren har overlatt alt ansvaret til ham. Hvis han skiller seg blir det vel til at han «forlater en syk kone». 
I mellomtiden sitter det to unge mennesker og får med seg disse dokumentene parallelt med at halvbroren og moren plastres på alle nettsider og betegnes Cersei og Joffrey. Har foreløpig ikke sett Cersei i utenlandske medier, men Joffrey har versert rundt MBH siden første saken sprakk. 

Saken er ille nok i seg selv, det er urovekkende hvor ubrukelig og inkompetent våre ulike instanser fremstår - sikkerhetsapparatet rundt kongefamilien, kommunikasjonen, forventningsavklaring og rolleforståelse når man gifter seg med en utenforstående - her er det nok å ta av.  

Det er vanskelig å se for seg et «etterpå», synes jeg. Faktisk lurer jeg på om alle kommer levende fra det. Hvordan lever mennesker videre etter dette, uavhengig av om de utstøtes fra kongefamilien? Hvordan lever man med at en hel verden kjenner ansiktet og ens verste sider? Og hva de påfører sine nærmeste? Jeg synes synd på IA og SM, men aller mest på kongeparet. 
Hvis man skal beholde monarkiet (et stort hvis), så må MM ut, ML miste prinsessetittelen, og HM og barna hans få et mer kompetent apparat rundt sine gjerninger slik at de kan gjøre en god jobb for landet. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
Ninaen skrev (9 minutter siden):

Se på hva dronning Sonja gjorde. Hun kjempet for å få lov til å jobbe og gjøre noe mer meningsfullt enn å bare være kongens kone, også på reiser utenlands. Hun gjorde nettopp det du viser til her: jobbet for å fylle rollen og gjøre den til noe selvstendig meningsfylt, ikke bare en gallionsfigur. Selv om hun neppe har syntes alt er like gøy. De færreste av oss synes vel jobben vår er dritgøy 100% av tida! Det er mye rutine, formaliteter, byråkratiske ting, som man bare må gjennom, for at systemer og samfunn skal funke. Sånn er det også med kongehuset, for at deres rolle som kontaktskaper og smøring for diplomati og næringsliv utenlands skal funke. MM kunne lært av svigermor, men virker som hun heller har valgt å gå i opposisjon på bakrommet…

Ja, du beskriver det godt. Dronning Sonja har ihvertfall prøvd å fylle rollen med noen som har gjort den meningsfylt også for henne. Og ja til det andre - det er ikke som at livet til oss «hvermansen» er en fest eller så spennende hver dag heller. Det er kjedelig og de fleste må gjennom en hel rekke kjedelige plikt-ting. Jobben er ikke alltid morsom, det er gørr med barn innimrlllm, livet kan være tungt. Sånn er det for alle! Jeg blir så provosert over at MM sitter der i «gullburet» sitt og sutrer. Hennes bur er i det minste av gull, vi andre lever i vanlige metallbur… 

velociraptor skrev (6 minutter siden):

Det er rett og slett ingen i kongefamilien som fremstår som egnet til å sitte på tronen etter Harald. Jeg ville faktisk foretrekke Märtha eller Maud foran MM eller IA, men det minste man burde kunne forvente av de kongelige er jo at de selv ville kunnet bli sikkerhetsklarerte - og ingen av dem ville det, på grunn av sine sterke forbindelser til Durek, MBH og nå MM selv.

IA er oppdratt av MM, er lojal mot henne og mot sin kriminelle halvbror, og er dermed kompromittert og uegnet i rollen uansett om alle rykter skulle vise seg å være falske. Men må si jeg håper det blir gjort en skikkelig bakgrunnssjekk på henne også nå og at media slutter med å gjemme seg bak «privatliv» dersom de har verifiserbar informasjon om ulovlig aktivitet, som f.eks. narkotikabruk. 

Enig. Bakgrunnssjekk er det minste som burde gjøres.

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (13 timer siden):

Nå må du faktisk gi deg. Jeg har lenket flere ganger til Wikipedia-artikkelen fra 2011 slik den var da. Den er ikke vanskelig å forstå. Dette var godt kjent i 2011.

Epstein sine forbrytelser ble også omtalt i VG og de fleste andre NORSKE nettaviser (hvis man nå plutselig skal ha det til at ingen kunne engelsk i hoffet).

Hvorfor må du dikte opp fullstendig usannsynlige og fjerne scenarioer når det helt opplagte og eneste logiske er at MM visste men ikke brydde seg? Er det så utenkelig for deg at en kongelig kan være et dårlig menneske? 
Dette må være «Halo-effekten» (glorie-effekten), der mange ikke klarer å ta inn over seg at en man ser på som opphøyet og ufeilbarlig (for eksempel i kraft av å være prinsesse) kanskje ikke er det likevel.

Nei. Du kan gi deg å slutte med å tillegge andre meninger de ikke har. Wikipedia er ingen bevis på at noen eller HAR LEST DET. 

Du ber andre slutte å konstruere, men gjør det selv. Det er dine innlegg som er så konstruerende og sier at hun visste, og brydde seg ikke. Det har du da vel ingen grunn eller kunnskap for å hevde, eller å hevde at hun i det hele tatt forstod hva det innebar. Det er det kun hun som kan svare på. Hverken du eller andre her i tråden. Minner på at Mette Marit hele tiden har sagt at hun ikke visste karakteren av hva det innebar. 

Resten av det du skriver er selvsagt bare tull! 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Blini skrev (7 minutter siden):

Du vet at ikke alt materialet er frigitt enda?

Jeg skrev det. Ikke alt er offentlig ennå, det mangler mailer. Så det kan komme mer som er værre enn dette.

• Liker 2
Skrevet
Babyface skrev (18 minutter siden):

Eneste riktige Haakon kan gjøre nå er å skille seg. Han kan bare ikke la dette sirkuset være en del av kongefamilien. Både mor og sønn lager bråk hele tiden.

Ikke fatter jeg hvordan han fortsatt kan elske et slikt menneske heller, jeg hadde mistet følelsene for lengst, men det er meg.

Det er det jeg tenker litt på. Når vi gjennom disse epostene opplever at MM er en helt annen person enn vi har fått inntrykk av, har ikke HM da følt at noe skurret i alle disse årene? Og om han ikke har det, betyr det at begge er av samme ulla, sånn egentlig? 

• Liker 12
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (5 minutter siden):

En svevende og eksentrisk dronning Märtha Louise, en firfisle gemal og tre sjarmerende prinsesser. Holotropic slottsball med gong og røkelse. Flotte kunstneriske ballkjoler og rare taler. Hest.

Høres koselig og underholdene ut egentlig.

Ja! Og ikke minst mye mer eventyraktig, som jo monarkier i grunnen er. Monarki som styreform bør tilhøre eventyrene og fortiden til.

Deres rolle er jo å være vår nasjons overhode. Det er blitt pinlig å tilhøre en så trashy nasjon. Vi andre deler ikke de dårlige verdiene til denne familien! Jeg vil protestere!

• Liker 9
Skrevet
-Pusheen- skrev (10 minutter siden):

Jeg vil jo ikke si at denne type kontakt kvalifiseres til "få ganger". Så får vi huske på at mailene er en del av kommunikasjonen. Det snakkes om telefonsamtale, og det finnes andre plattformer å kommunisere på som evt ikke fremkommer i filene. De virker såpass komfortable med hverandre at de må ha snakket en god del.

Var det ikke nevnt 1000 mailer. Men da var mange kopier. Har ikke telt hvor mange ganger de har møttes på 3 år.

Det var i tyskland, paris, 2 ganger i usa? Norge ble det ikke noe møte? Her må du  korrigere meg

• Liker 1
Skrevet

Hmm, lurer på hvor jeg har hørt at kongelige har vert utro og kriminelle før? 🤔

Jo det stemmer, alle kongeriker igjennom tidene i hele verden har visst vert det. Hvorfor trodde folk at våres kongelige var annerledes? 😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...