Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Haakon må enten si fra seg tronen eller skille seg.

Han har all rett til å være gift med hvem han vil, men han har et ansvar for hvem som blir Norges dronning. Det er ikke bare en privatsak, det er noe som angår oss alle. Ikke bare er det Norge AS som betaler for kongehuset, de er også våre representanter i både inn- og utland.

Selv om deres juridiske funksjon er minimal skal de være samlende og gå foran som gode forbilder, noe Haakon og MM til og med har uttalt at de ønsker å være. At Norge skal ha en dronning som skal løpe rundt og klippe snorer og som folk skal neie og bukke for etter den avskyelige oppførselen hun har vist er for meg fullstendig utenkelig. Om ikke Haakon skiller seg eller sier fra seg tronen er eneste løsning å avskaffe monarkiet i Norge.

• Liker 34
  • Nyttig 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig det jeg skal skrive nå er litt på siden av denne tråden, men det er fortsatt relevant. For jeg vet om noen som fortsatt nå støtter en viss politisk orange person, men er veldig kritiske til MM og mener hun må gå av. akkurat det synes jeg ikke gir mye mening!! 

men tilbake til min mening, ja.. jeg synes ikke hun kan bli dronning etter det her. Synes synd på kongefamilien. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (13 minutter siden):

Absolutt. Han hadde mange kontakter, sånn sett var gan jo som fluepapir på alle som trengte kontakter. I tilegg, svært sjarmerende vesen og oppførsel, sett i lys i det man vet nå, svært kvalmt. Og generøs fikser.  Så en saftig honningfelle i storstilt system. 

Igjen, det er ikke Epsteins feil at MM flørter med han. Denne typen utsagn er en skam for hans offer, og en skam for Kronprinsessens embete.

Har ikke MM eget ansvar? 

Det jeg syntes er særs ironisk er at man finner et kryss mellom folkene som sier at MBH har fullt ansvar for hans egne handlinger, mens man i en annen tråd påstår at Epstein har skylda i at MM har pleiet et nært vennskap til han i en årrekke etter han ble dømt for pedofili og barneprostutisjon.

Mental-gymnastikken er urovekkende. 

Endret av Ellie42
  • Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
fjellglad skrev (6 minutter siden):

Haakon må enten si fra seg tronen eller skille seg.

Han har all rett til å være gift med hvem han vil, men han har et ansvar for hvem som blir Norges dronning. Det er ikke bare en privatsak, det er noe som angår oss alle. Ikke bare er det Norge AS som betaler for kongehuset, de er også våre representanter i både inn- og utland.

Selv om deres juridiske funksjon er minimal skal de være samlende og gå foran som gode forbilder, noe Haakon og MM til og med har uttalt at de ønsker å være. At Norge skal ha en dronning som skal løpe rundt og klippe snorer og som folk skal neie og bukke for etter den avskyelige oppførselen hun har vist er for meg fullstendig utenkelig. Om ikke Haakon skiller seg eller sier fra seg tronen er eneste løsning å avskaffe monarkiet i Norge.

100% enig. 

• Liker 15
Skrevet
Ellie42 skrev (3 minutter siden):

Igjen, det er ikke Epsteins feil at MM flørter med han. Denne typen utsagn er en skam for hans offer, og en skam for Kronprinsessens embete.

Har ikke MM eget ansvar? 

Hun har vist seg å mangle både ansvar og moral. 

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
markpe skrev (3 minutter siden):

Stortinget bør google kongehuset. Hvis det ikke ser bra ut, så bør de kutte båndene. 

Cercei og Joffrey utviser ikke enkeltfeil eller dårlig dømmekraft. Det er et mønster som går igjen og som viser at de er tvers igjenom "evil". Hvor mange skjelletter det finnes i skapet er det ikke godt å si, annet enn at det er mange. Og det er urovekkende hvordan ondskapen ser ut til å være arvelig, for en i arverekkefølgen utviser samme tendenser. 

På tide å kutte båndene. La de beholde titlene sine og tilhengerskaren sin. Men de bør holdes langt vekk fra stat og styring. 

Og pengesekken.

Riksrevisjonen bør snarlig inn og kontrollere utgifter til sikkerhet, hvor mye som er brukt på MMs eskapader til Epstein mens hun burde representert og dette byggelånet. Alle disse utgiftene bør tilbakebetales, det samme gjelder alt som har gått til å huse MBH og MMs mor, som ikke går til vedlikeholdet på Skaugum som er en del av avtalen med staten.

Endret av Ellie42
  • Liker 23
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Babyface skrev (25 minutter siden):

Jeg ser Mette Marit får massiv støtte i kommentarfeltene og argumentene er av typen "ingen er feilfrie" o l. Jeg lurer på om disse som gir sin støtte virkelig har fått med seg hva som har kommet ut de siste dagene eller om veldig mange mennesker godtar all mulig drittoppførsel fordi "det er menneskelig å feile". Det siste er i såfall skremmende, jeg ønsker virkelig ikke å leve i en verden der alt er greit å gjøre og all oppførsel er ok fordi det er "menneskelig". 

Jeg er overbevist om at de fleste som er ute og forsvarer Mette nå i disse dager, er kjøpt og betalt for jobben. Er det en ting som er klinkende klart så er det at den jevne nordmann (og de fleste oppegående mennesker verden over) har sterke motforestillinger mot pedofili. Ingen er så lavt på rangstigen, selv blant andre kriminelle, som de som misbruker barn. Så at SÅ mange mennesker i Norge liksom støtter og forsvarer at Mette har hatt et nært, emosjonelt og langvarig bånd til en serieovergripende pedofil, har jeg absolutt INGEN tro på! Er et PR-apparat som jobber på høygir nå, for å skadebegrense, skape sympati og så tvil om alt fra hennes forståelse av engelsk som språk, til leseferdigheter, kunnskap om bruk av Google og evne til å forstå alvoret av en overgrepsdom mot barn. Det er vemmelig å være vitne til. 

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Ellie42 skrev (2 minutter siden):

Og pengesekken.

Riksrevisjonen bør snarlig inn og kontrollere utgifter til sikkerhet, hvor mye som er brukt på MMs eskapader til Epstein mens hun burde representert og dette byggelånet. Alle disse utgiftene bør tilbakebetales, det samme gjelder alt som har gått til å huse MBH og MMs mor, som ikke går til vedlikeholdet på Skaugum som er en del av avtalen med staten.

Js, skulle virkelig ønske at noen hadde guts til å kontrollere alt dette - men jeg er redd at det hersker denne ufortjente respekten for kongehuset - som om de skulle vært hellige.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker på hva Haakon har visst. Omfanget og innholdet i e-postene framstår såpass privat at de trolig kom som et sjokk på han også.

Men at Mette-Marit bodde i huset til Epstein i 4 dager? Haakon må da ha fått beskjed om dette? Er de ikke en familiebedrift? 

Det blir feil uansett. Enten er Kronprinsen og HELE resten av apparatet rundt like "naiv" som Mette-Marit. Eller så har flere visst, og likevel ikke "klart" eller ønsket å stoppe henne. Begge deler er fullstendig krise.

Til syvende og sist er det Kongen som er sjefen for bedriften sin. Han var ikke så skrøplig for 15 år siden. Hva ville skjedd i en hvilken som helst annen bedrift mon tro?

• Liker 23
  • Hjerte 1
Skrevet

Kongehuset kan nok kontrollere og påvirke Norske medier, men når BBC, Daily mail og Spiegel først er her denne uken pga. MBH kommer de ikke til å kontrollere narrativet totalt sett.

Dette er ikke holdbart i lengden. Harald eller Haakon må si noe.

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Jaimatadi skrev (6 minutter siden):

Så nettopp tv2 nyhetene og det virker som det aldri har skjedd. 

Jeg har hørt deler av NRKs nyhetsmorgen i dag, og saken ble bredt og kritisk dekket.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
Nymerïa skrev (12 timer siden):

Dronning Elizabeth fratok Andrew privilegier før hun døde. Jeg tror ikke det var lett for henne heller. 

Og charles var frensynt nok til å frata han alt. 

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

https://www.kongehuset.no/kongehuset/hennes-kongelige-hoyhet-kronprinsessen/beskytterskap

Sitat

Den Høgvørde Kronprinsesse Mette-Marit har desse faste beskytterskapa.

Det Norske Jentekor

FOKUS – Forum for Kvinner og Utviklingsspørsmål

Kirkens SOS

Kristiansand Internasjonale Barnefilmfestival

Norges Røde Kors

Norges speiderforbund

Rådet for psykisk helse

Kanskje lurt å slutte med de her beskytterskapene eller?

Den eneste jeg syntes hun skal få beholde, ikke pga innholdet i prisen, men for dens navn er denne:

Sitat

Skamløsprisen

Endret av Ellie42
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Hva skal vi alle nå gjøre på 17. mai?  Blir det som H.C. Andersens "Keiserens nye klær"? Vi skal alle vinke til Mette Marit på balkongen, rope hurra, og late som ingenting?

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Annus horribilis skrev (Akkurat nå):

Hva skal vi alle nå gjøre på 17. mai?  Blir det som H.C. Andersens "Keiserens nye klær"? Vi skal alle vinke til Mette Marit på balkongen, rope hurra, og late som ingenting?

Noe sier meg at hun ikke kommer til å stå der. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Avispapir skrev (2 timer siden):

Han setter ikke nødvendigvis Kongehuset først ved å IKKE skille seg. Det er leit å si det, men en konge sin kone main function er å føde en arving til tronen. Hun har skaffet to arvtagere, de er begge myndige. Det vil ikke være noe tap for institusjonen som sådan om de skilles. Det er naturligvis noe annet på det personlige og private plan. Jeg har alltid tenkt at Håkon elsker henne, så han må naturligvis selv finne ut hvor grensene hans går og hva han ønsker. Men det norske kongehus tåler en skilsmisse. Det kan til og med være at det vil styrke kongehuset slik situasjonen ser ut akkurat nå.

I Det siste året når man har sett han prate med media så han sett ut som en mann som sliter litt. Det blir jo bare spekulasjoner om hva som gjør dette - men alle hand nærmeste, foruten hans to barn utgjør jo i dag en belastning for mennesket. Foreldrene er gamle og syke, kona er syk, bonussønnen er syk, søstera ser engler og svigerbroren er en øgle som kan kurerer kreft. Niesene danser på tiktok og snakker om bifili. Han driver AS Kongehuset Norge mer eller mindre alene. 

han trenger ikke mer bør på skuldrene. Nå gjenstår det vel bare å se om det finns skjeletter i skapet hans også eller om vi går fra Kong Harald til dronning Ingrid. 

Endret av Chlypa
  • Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...