Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg blr mer og mer trygg på at vi trenger en avstemming med fellende resultat, dersom folket ønsker dette. Og vi trenger den nå, slik at kongen og dronningen blir de siste.

Endret av Natttåke
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Natttåke skrev (2 minutter siden):

Og når det gjelder MM så kan nok Sonja og Harald ha følt seg presset. Dersom Haakon hadde gått ut av rollen sin om han ikke hadde fått MM, så var ikke Martha et godt dronningemne. Det er også derfor jeg har stussa når det gjelder yngsteprinsen. Man bør ikke bare snakke om sin egen vei, noe kan skje, og da må også han være forberedt på at det kan bli han som er konge. Ikke få flyte på vindene...

Og då er spørsmålet: Har dei sagt det sånn fordi Stortinget legg til grunn eit «slanka» kongehus for å halda utgiftene nede, eller har det like mykje med det å gjera at dei ikkje reknar han som eigna til å ha ei offisiell rolle?

• Liker 5
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (Akkurat nå):

Og då er spørsmålet: Har dei sagt det sånn fordi Stortinget legg til grunn eit «slanka» kongehus for å halda utgiftene nede, eller har det like mykje med det å gjera at dei ikkje reknar han som eigna til å ha ei offisiell rolle?

Det vet jeg ikke nok om, men muligens ligger svaret mellom disse? Hva tenker du?

• Liker 2
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (2 minutter siden):

Det vet jeg ikke nok om, men muligens ligger svaret mellom disse? Hva tenker du?

Ja, kan henda begge deler, kombinert med at dei ikkje reknar det som sannsynleg/realistisk at IA skal falla i frå?

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 1
Skrevet

Ja, kan henda begge deler, kombinert med at dei ikkje reknar det som sannsynleg at IA skal falla i frå?

Sant, men ingen er sikret mot sykdom eller ulykker, samt at det kan skje ting som gjøt at hun ikke har motivaskjonen til å ta over?

• Liker 3
Skrevet
Natttåke skrev (Akkurat nå):

Sant, men ingen er sikret mot sykdom eller ulykker, samt at det kan skje ting som gjøt at hun ikke har motivaskjonen til å ta over?

Tenker mest at dei bør sikra seg mot det fyrste, men dei tykkjer sikkert det ville vera urettferdig å la SM leva eit liv kun definert som reserve på vent. Eg synst personleg dei kunne prøvd å ha to tankar i hovudet samtidig.

• Liker 2
Skrevet

Tenker mest at dei bør sikra seg mot det fyrste, men dei tykkjer sikkert det ville vera urettferdig å la SM leva eit liv kun definert som reserve på vent. Eg synst personleg dei kunne prøvd å ha to tankar i hovudet samtidig.

Ja, det er ingen motsetning mellom å leve sitt eget liv og vite at man kan komme til å ta over. Bønder lever slik hele tiden. Odelsloven sier at den eldste går først, men det er mulighet for at det går videre i linjene.

• Liker 5
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (2 timer siden):

Hedvig Montgomery har sagt at 80% av born klarer seg vanlegvis alltid, same kor flinke eller dårlege foreldra er, så lenge dei ikkje har vore utsette for omsorgssvikt, vald eller traumer. Dei resterande 20% av borna er det verre med - der krevst det visstnok mykje meir foreldreinnsats for at det skal gå bra.

Eg går ut i frå at MM har vore i førarsetet med omsyn til oppdraginga av Marius. Er usikker på kor mykje faren hans har vore med og bestemt, men HM er trass alt bare bonusfar med ditto mindre autoritet.

Nå vet vi jo ikke hvordan de har fordelt oppdragelsen ang Marius, men det ser jo utenifra ut som at HM og MBH har et nært forhold. Det får man vel ikke hvis man vokser opp i et hjem der den voksne steforelderen ikke har en viss finger med i spillet ang oppdragelse. Det er ikke akkurat uhørt at en steforelder er like mye tilstedeværende som biologisk forelder.

• Liker 10
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Nå vet vi jo ikke hvordan de har fordelt oppdragelsen ang Marius, men det ser jo utenifra ut som at HM og MBH har et nært forhold. Det får man vel ikke hvis man vokser opp i et hjem der den voksne steforelderen ikke har en viss finger med i spillet ang oppdragelse. Det er ikke akkurat uhørt at en steforelder er like mye tilstedeværende som biologisk forelder.

Eller så kan nært forhold være at stefaren ikke nødvendigvis setter grenser. Barna mine synes det var morsommere med onkelen deres enn oss noen ganger. Han hadde den morsomme rollene, mens vi måtte dytte på plass og balansere grensene. Det er selvfølgelig mye morsommere for barn med den som er lekende og tar dem med på saker, enn oss som også er strenge men rettferdige.

• Liker 6
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (5 minutter siden):

Eller så kan nært forhold være at stefaren ikke nødvendigvis setter grenser. Barna mine synes det var morsommere med onkelen deres enn oss noen ganger. Han hadde den morsomme rollene, mens vi måtte dytte på plass og balansere grensene. Det er selvfølgelig mye morsommere for barn med den som er lekende og tar dem med på saker, enn oss som også er strenge men rettferdige.

Akkurat det vet jeg ikke noe om ang deres situasjon. Er ikke uvanlig å ha nært forhold til grensesettende foreldre heller. Hvis det viser seg at HM ikke har hatt noe han skulle ha sagt ang oppdragelsen, ville det vært idiotisk av MM å ville leve med ham, en fyr som ikke er interessert i å korrigere og samarbeide om sønnen. 

Endret av -Pusheen-
Endret et par ord, poenget er det samme
  • Liker 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Akkurat det vet jeg ikke noe om ang deres situasjon. Er ikke uvanlig å ha nært forhold til grensesettende foreldre heller. Hvis det viser seg at HM ikke har hatt noe han skulle ha sagt ang oppdragelsen, er det idiotisk av MM å ville leve med ham, en fyr som ikke er interessert i å korrigere og samarbeide om sønnen. 

Sant, og jeg snakker nok mer generelt her.

Du har gjennnomgående gode poeng, og jeg er enig med deg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker jo når de lever så lukket at det minner om denne gamle tropen de kongelige er utvalgte av Gud. Det vet jo i vår moderne tid at ikke stemmer. De er tilfeldig født inn i en familie.... 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Natttåke skrev (3 timer siden):

Jeg tenker jo når de lever så lukket at det minner om denne gamle tropen de kongelige er utvalgte av Gud. Det vet jo i vår moderne tid at ikke stemmer. De er tilfeldig født inn i en familie.... 

Hæ? Det må du utdype, det gir da virkelig ingen mening.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (6 minutter siden):

Hæ? Det må du utdype, det gir da virkelig ingen mening.

I gamle dager trodde man de kongelige var ukrenkelige og gudevalgte og  derfor skulle man ikke stille spørsmål med dem. Jeg tror ikke de nåværende kongelige tror de er guds utvalgte, men de lever like lukket som de skulle tro de var.

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Natttåke skrev (5 timer siden):

Ja, i etterpåklokheten ville muligens et sambuarskap gi dem tid til å finne ut at de ikke var rette for hverandre. 

Hvorfor tror du de ikke er rette for hverandre? Jeg tror de er det, de virker glade i hverandre  og enige i at privatlivet og familien alltid kommer først, og spesielt HM ser da virkelig ut som han setter MM svært høyt. Fine verdier for et vanlig ekteskap og samliv. Men hun og dermed de er ikke rette for tronen og posisjonen sin. 

-Pusheen- skrev (4 timer siden):

Akkurat det vet jeg ikke noe om ang deres situasjon. Er ikke uvanlig å ha nært forhold til grensesettende foreldre heller. Hvis det viser seg at HM ikke har hatt noe han skulle ha sagt ang oppdragelsen, ville det vært idiotisk av MM å ville leve med ham, en fyr som ikke er interessert i å korrigere og samarbeide om sønnen. 

Hvor får du inntrykk av at MM ønsker noen form for korrigering av eldstesønnen sin?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
velociraptor skrev (19 minutter siden):

Hvorfor tror du de ikke er rette for hverandre? Jeg tror de er det, de virker glade i hverandre  og enige i at privatlivet og familien alltid kommer først, og spesielt HM ser da virkelig ut som han setter MM svært høyt. Fine verdier for et vanlig ekteskap og samliv. Men hun og dermed de er ikke rette for tronen og posisjonen sin. 

Du har rett. Jeg får justere og si ikke de riktige for tronen.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (5 timer siden):

Til stades, utan tvil ja - han har bl.a. lært MBH å seila i ung alder, men eg er usikker på om han har vore meir enn ein assistent til MM med omsyn til oppseding og grensesetting.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Natttåke skrev (3 minutter siden):

Du har rett. Jeg får justere og si ikke de riktige for tronen.

Rett før bryllaupet gav mor til MM sitt fyrste og einaste intervju (hevda ho då i alle fall - har ho halde det løftet?) Hugsar ikkje lenger kor, men det var i ei av dei store avisene. Då sa ho at MM hadde hatt store problem med å ta på seg den rolla som følgde med å bli gift med kronprinsen. Eg fekk inntrykk av at mora meinte at MM helst hadde sett at han ikkje hadde vore kongeleg, men at det ville blitt ennå verre for henne om det var blitt slutt mellom dei. Ergo hadde ho vore i ein vanskeleg situasjon. 

Eg ser slett ikkje bort i frå at dei to som personar var dei rette for kvarandre isolert frå verda dei levde i, men spørsmålet er heller om MM passa til rolla som kronprinsesse, og om ho ikkje heller burde ha fått ei lengre prøvetid i rolla som kronprinsens trulova fyrst, der «alle involverte» kunne ha gjort seg opp ei meining etter ei passande tid.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (36 minutter siden):

Rett før bryllaupet gav mor til MM sitt fyrste og einaste intervju (hevda ho då i alle fall - har ho halde det løftet?) Hugsar ikkje lenger kor, men det var i ei av dei store avisene. Då sa ho at MM hadde hatt store problem med å ta på seg den rolla som følgde med å bli gift med kronprinsen. Eg fekk inntrykk av at mora meinte at MM helst hadde sett at han ikkje hadde vore kongeleg, men at det ville blitt ennå verre for henne om det var blitt slutt mellom dei. Ergo hadde ho vore i ein vanskeleg situasjon. 

Eg ser slett ikkje bort i frå at dei to som personar var dei rette for kvarandre isolert frå verda dei levde i, men spørsmålet er heller om MM passa til rolla som kronprinsesse, og om ho ikkje heller burde ha fått ei lengre prøvetid i rolla som kronprinsens trulova fyrst, der «alle involverte» kunne ha gjort seg opp ei meining etter ei passande tid.

Takk, da har du gitt meg noe å tenke på. Noen vil jo utvikle seg og vokse inn i rollen med erfaringer og tid, men i dette tilfellet har det jo ikke skjedd. Hun burde nok fått denne prøvetiden du nevner. ja.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 time siden):

Til stades, utan tvil ja - han har bl.a. lært MBH å seila i ung alder, men eg er usikker på om han har vore meir enn ein assistent til MM med omsyn til oppseding og grensesetting.

Som nevnt tidligere, det hadde jo vært innmari idiotisk å være gift med en mann som ikke skjønte at å gifte seg med en alenemor også innebar å være med på oppdragelse av barnet som en faktisk steforelder, og ikke kun være der for de gøye tingene. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...