Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Var det ikke Sverre Magnus' livsopphold vi diskuterte?

Jeg har ikke diskutert det, men appanasjen generelt. Mye mulig andre har diskustert det, men det har ikke jeg skrevet om. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Aricia skrev (41 minutter siden):

Alle, inkludert kongelige, har rett på et privatliv, herunder en privatøkonomi.

Retten til privatliv er en menneskerettighet. Kongelige er mennesker.

Helt enig i at alle har rett på privatliv, selv kongelige som er frarøvet andre helt grunnleggende menneskrettigheter.

Det mener jeg imidertid ikke står i motsetning til at man kan få et overegna regnskap og innsyn i innvesteringer og plasseringer av midler. 

Endret av blvck
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (6 timer siden):

Helt enig i at alle har rett på privatliv, selv kongelige som er frarøvet andre helt grunnleggende menneskrettigheter.

Det mener jeg imidertid ikke står i motsetning til at man kan få et overegna regnskap og innsyn i innvesteringer og plasseringer av midler. 

Man har innsikt i midlene som overføres til kongehuset via statsbudsjettet, bare ikke i bruken av apanasjen, som utgjør en liten del av utgiftene, og er til privat bruk. 

Hva du bruker lønnen din til er også en personopplysning.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Kongelige har angivelig krav på menneskerettigheter, ingen plebeiere skal komme her og mene noe om plassering av formuen deres o.l, men de skal også bli frarøvet helt grunnleggende menneskerettigheter som å få lov til å stemme ved valg. Det er jo dette man forfekter hvis man anser seg selv som tilhenger av et monarki.

Dette synes jeg er skikkelig snålt.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
rebella81 skrev (9 minutter siden):

Kongelige har angivelig krav på menneskerettigheter, ingen plebeiere skal komme her og mene noe om plassering av formuen deres o.l, men de skal også bli frarøvet helt grunnleggende menneskerettigheter som å få lov til å stemme ved valg. Det er jo dette man forfekter hvis man anser seg selv som tilhenger av et monarki.

Dette synes jeg er skikkelig snålt.

De har stemmerett.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
blvck skrev (8 timer siden):

Hvorfor så frekk?

Å få innsyn i hvordan kongefamilien disponerer midlene sine, om de investerer i selskaper som mange anser som uetiske feks, og et mer overorda regnskap, er da veldig lagt fra et husholdingsregnskap? 

Det er jo ikke det. Du vil ha innsyn i bruken av midler som er øremerket private kostnader. Du bruker mange ord for å distansere deg fra det du selv argumenterer for, for eksempel ved å snakke om kongefamiliens private økonomi som om de var et investeringsfond, men bottom line er jo at du argumenterer for innsyn i private forhold.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

NRK

Mange tror at kong Harald og resten av hans familie ikke har stemmerett, men det har de. De bruker den bare ikke.

De kan alle stemme, de velger å ikke gjøre det.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Anonym_2024 skrev (16 timer siden):

Det er spesielt å se at et medlem av det Norske kongehuset med et budsjett på 300 millioner, og hvor kronprinsparet har lønn på 13,5 million (i 2026) blir sammelignet med allmuen, og ordinære trygdemottakere. Det er strengt tatt ikke MM sin kroniske sykdom som er det store problemet her, det er som tidligere nevnt en av mange utfordringer kongehuset står ovenfor. Manglende tillit til kommende regenter, mangel på synlighet og åpenhet i diverse saker, og ikke minst at det ser ut til at ved et troneskifte, så vil dette minne om eventyret «keiserens nye klær». Noen er avkledd , og naivitet over at maktmennesker ikke kan misbruke makten sin, er for lengst et tilbakelagt stadium. 

Ingen i kongehuset har et budsjett på 300mill.  Hvilke medlem er ser du sikter til her? 

Apanasje er utenfor budsjettet til å drifte hoffet.

Apanasje er bare et annet ord for årlig fastlønn.  Hva noen bruker private penger på har du ikke  noe rett på innsyn på. Du har inhen rett på å vite hvile medisiner,  hvor mye,  medisiner de burker av Apanasjen på , ei heller hva de spiser daglig, hvor mange nye sko de kjøper, tamponger eller hvilke type barberblader som kjøpes, for å nrvne noe av hva privat økonomi er. Dette er privat  fast lønn. 

Du blander jo sammen hoffbudsjettet og Apanasje i innlegget ditt. Når det kommer til hoff budsjettet der er det åpent for innsyn på fordeling av de midlene. For det offentlig informasjon.  Ingen av de pengene går til  kongefamilien eller medlemmer av kongefamilien,  og iallefall ikke til marius.

https://snl.no/apanasje

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Aricia skrev (11 timer siden):

Tja, det er vel en og annen statsansatt som bruker lønnen de får gjennom bevilgninger via statsbudsjettet til å forsørge sine barn? :vetikke: 

På allerede beskattede kroner, vel og merke.

Du forstår forskjellen, ikke sant?

En part bidrar med en vesentlig del av 'lønnen de får gjennom bevilgninger via statsbudsjettet' til lønnen til alle andre som jobber for staten, mens den andre gjemmer formuen og betaler ikke en krone skatt på de enorme summene de får slengt etter seg, selv om begge får 'lønn' fra staten. Man går til og med ekstra langt og oppretter ENK for å slippe å skatte på utleievirksomhet, fordi man i AS ville skattet. Det stinker.

Minner om at det svenske kongehuset har betalt skatt på privat formue, inkludert boliger, aksjer og evt. firmaer de selv starter siden 1970-tallet.

Endret av Ellie42
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

@Ellie42: Innlegget mitt som du siterer var et svar på følgende: 

Istapp skrev (11 timer siden):

Jeg kjenner også mange foreldre som forsørger sine egne barn, men jeg kjenner ingen foreldre som forsørger andres barn. Kronprinsparets penger kommer fra dine og mine skattepenger via statsbudsjettet.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

@Ellie42: Innlegget mitt som du siterer var et svar på følgende: 

Ja, og det forstår jeg.

Men flere her argumenterer for at man ikke har rett til å vite noe om hvor Kongehuset plasserer pengene sine (f.eks fond i utlandet, Yacht-turer med Epstein venner eller lignende), mens man på en annen side bruker det at andre som får statsfinansiert inntekt heller ikke sier hva de bruker pengene sine på, men det stemmer jo ikke helt.

Du og jeg vet helt enkelt hva Kari bruker minst 27% av inntekten sin på, det får vi ved et enkelt google-søk. Dette får du niks av på Kongehusets midler, fordi de ikke bidrar til fellesskapet som alle andre statsansatte.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Sånn ellers var det Stortinget som i 2002 vedtok fortsatt fritak for skatt på inntekt for Kongen og hans nærmeste: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Odelstinget/2001-2002/inno-200102-003/4/

Sitat

Etter Regjeringens vurdering er det etter norske forhold ikke grunn til å innføre en alminnelig plikt for monarken og dennes nærmeste til å svare skatt på inntekt. Det er behov for en klargjøring og begrensning av personkretsen som skal omfattes av fritaket, men både praktiske og prinsipielle hensyn tilsier at det någjeldende skattefritaket for Kongen og hans nærmeste i hovedsak bør videreføres.

Dette Stortingsvedtaket fratar jo imidlertid ikke kongefamilien grunnleggende menneskerettigheter, som retten til privatliv.

Endret av Aricia
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Ellie42 skrev (14 minutter siden):

Ja, og det forstår jeg.

Men flere her argumenterer for at man ikke har rett til å vite noe om hvor Kongehuset plasserer pengene sine (f.eks fond i utlandet, Yacht-turer med Epstein venner eller lignende), mens man på en annen side bruker det at andre som får statsfinansiert inntekt heller ikke sier hva de bruker pengene sine på, men det stemmer jo ikke helt.

Du og jeg vet helt enkelt hva Kari bruker minst 27% av inntekten sin på, det får vi ved et enkelt google-søk. Dette får du niks av på Kongehusets midler, fordi de ikke bidrar til fellesskapet som alle andre statsansatte.

Det er nå uansett hvordan du snur og vender på det snakk om nettobeløp for begge parter, og hva som er skattepliktig og ikke er 100 prosent irrelevant for det prinsippielle spørsmålet om innsyn i privat forbruk.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Ellie42 skrev (22 minutter siden):

Ja, og det forstår jeg.

Rett til innsyn i økonmi, skillerda på ingen måte om pengene er skattbar eller ikke. Om du jobber  for rett under 6000kr hos din nabo, er det penger du har lov å tjene uten å betale skatt,  det er ingen norske regler som da sier at jeg og alle andre har rett på å vite  hva du bruker de 600kr på.

Så hvorvidt apanasje er skattbar eller ikke er da helt irrelevant iht å fremlegge krav om full innsyn i privat økonomi  til noen som helst. Selv kongelige har da sin mennesjerett på et privat liv, heldigvis.

Diktatur eller noe som minner om diktatur er jeg prinsippielt imot. 

At man personlig ikke unner noem rett på et privat liv er forsåvidt en litt annen diskusjon for min del. Men å mene seg berettiget til å ha full innsyn i noens private økonomi sånn, blir for meg litt for drøyt.

Apansjen skal også  dekke  barna til de som mottar apanasjen sin økonomi.  Ingrid alexandra og og sverre magnus har ikke egen apanasje pr.nå.

• Liker 4
Skrevet
Aricia skrev (11 timer siden):

Tja, det er vel en og annen statsansatt som bruker lønnen de får gjennom bevilgninger via statsbudsjettet til å forsørge sine barn? :vetikke: 

Forskjellen er kanskje den, at når en statsansatt vil pusse opp huset, så kan hen ikke gå til arbeidsgiver å si «Hei, jeg trenger en 45 prosents permanent lønnsøkning, jeg, for jeg skal pusse opp huset, serru». Eller, det kan man jo forsøke seg på, men vær forberedt på å bli avfeid med et skjevt smil, og å bli brukt som underholdning på samtlige ledermøter resten av livet. Så, nei, kronprinsen er ikke bare en statsansatt som får vanlig lønn på vanlige betingelser.

Dessuten må en statsansatt fylle ut en erklæring, i form av skattemelding blant annet, som viser hvor en får inntektene sine fra, og i generelle vendinger, hva man bruker pengene på. Dette er bankene strenge på (selv må jeg fylle ut egenerklæring i nettbanken med gjevne mellomrom) fordi de vil blant annet hvitvasking og sponsing av kriminelle nettverk til livs. Og så må man jo alltid betale tilbake rundt 25-30 prosent av inntekten sin i skatt som skal komme fellesskapet til gode. 

Kronprinsen betaler ikke tilbake til fellesskapet i form av skatt, og må ikke vise gjennom skattemelding, hvor inntekten kommer fra eller hvor den går. I motsetning til vanlige statsansatte er dette «private opplysninger» når det er snakk om kongelige.  

Så ikke sammenlign de kongelige, deres enorme privilegier, makt, rikdom og personlige frihet, med en statsansatt sykepleier eller en saksbehandler i barnevernet. En slik sammenligning er direkte ufin, skammelig og viser en nærmest total mangel på forståelse for hvordan hverdagen er for de som ikke er født med sølvskjeer både her og der.

Vi nærmer oss raskt «La de spise kake», for å være helt ærlig. 

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tause-om-ukjente-millionlan/82866698

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Aricia skrev (41 minutter siden):

Sånn ellers var det Stortinget som i 2002 vedtok fortsatt fritak for skatt på inntekt for Kongen og hans nærmeste: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Odelstinget/2001-2002/inno-200102-003/4/

Dette Stortingsvedtaket fratar jo imidlertid ikke kongefamilien grunnleggende menneskerettigheter, som retten til privatliv.

Samme retten som det Svenske kongehuset har, altså.

Etter min mening er det bare tull at man lar dette pågå uten å løfte blikket. Det hadde vært et mye tyngreveiende argument at de er 'en av oss' om de faktisk bidro til fellesskapet som resten av oss og de aller fleste kongehusene i Europa gjør. Per nå sitter man på svimlende formuer, kunst, aksjer og eiendom til odel og eie, mens man ikke bidrar en døtt til ressursene man forbruker både via lege\sykehus\vakthold\renhold\veinett og så videre.

ENK-gymnastikken HM og hans nærmeste driver med er jo ikke annet enn komisk. Om andre aktører i samfunnet hadde drevet slik hadde de hatt skatteetaten på døren på dagen.

Hvis du mener egenerklæringen du og alle andre med bank i Norge (utover kongehuset) må fylle ut er et så stort brudd på menneskerettigheter bør du ta saken til domstolene. 

Endret av Ellie42
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Forskjellen er kanskje den, at når en statsansatt vil pusse opp huset, så kan hen ikke gå til arbeidsgiver å si «Hei, jeg trenger en 45 prosents permanent lønnsøkning, jeg, for jeg skal pusse opp huset, serru». Eller, det kan man jo forsøke seg på, men vær forberedt på å bli avfeid med et skjevt smil, og å bli brukt som underholdning på samtlige ledermøter resten av livet. Så, nei, kronprinsen er ikke bare en statsansatt som får vanlig lønn på vanlige betingelser.

Dessuten må en statsansatt fylle ut en erklæring, i form av skattemelding blant annet, som viser hvor en får inntektene sine fra, og i generelle vendinger, hva man bruker pengene på. Dette er bankene strenge på (selv må jeg fylle ut egenerklæring i nettbanken med gjevne mellomrom) fordi de vil blant annet hvitvasking og sponsing av kriminelle nettverk til livs. Og så må man jo alltid betale tilbake rundt 25-30 prosent av inntekten sin i skatt som skal komme fellesskapet til gode. 

Kronprinsen betaler ikke tilbake til fellesskapet i form av skatt, og må ikke vise gjennom skattemelding, hvor inntekten kommer fra eller hvor den går. I motsetning til vanlige statsansatte er dette «private opplysninger» når det er snakk om kongelige.  

Så ikke sammenlign de kongelige, deres enorme privilegier, makt, rikdom og personlige frihet, med en statsansatt sykepleier eller en saksbehandler i barnevernet. En slik sammenligning er direkte ufin, skammelig og viser en nærmest total mangel på forståelse for hvordan hverdagen er for de som ikke er født med sølvskjeer både her og der.

Vi nærmer oss raskt «La de spise kake», for å være helt ærlig. 

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tause-om-ukjente-millionlan/82866698

Hvilke poster i skattemeldingen er det som spør hva du bruker pengene dine på?

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Følgende ting:

Boliglån (post 4.8.1) – vanligvis innrapportert automatisk av banken.

Billån / forbrukslån (post 4.8.2) – alt annet lån med renter.

Studielån (Lånekassen) – vises separat som “studiegjeld”.

Bankinnskudd (post 4.1.1) – hvor mye penger du har på konto.

Verdipapirer (post 4.1.5 / 4.1.7) – aksjer, fond, kryptovaluta osv.

Bolig og eiendom (post 4.3.2) – primærbolig, sekundærbolig, fritidsbolig.

Kjøretøy (post 4.1.8) – bil, motorsykkel, båt, campingvogn, fly osv.

Andre eiendeler (post 4.5.3) – verdifulle gjenstander, smykker, kunst osv.

Skal vi fortsette å late som det er en menneskerett med null innsyn?

Endret av Ellie42
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
Ellie42 skrev (5 minutter siden):

Hvis du mener egenerklæringen du og alle andre med bank i Norge (utover kongehuset) må fylle ut er et så stort brudd på menneskerettigheter bør du ta saken til domstolene. 

? Hva får deg til å trekke en slutning om at jeg skulle mene noe sånt?

Det er jo du som tilsynelatende koblet sammen skattefritak for kongen med at man burde få rett til innsyn i hans og kongefamiliens private forbruk: ⬇️

Ellie42 skrev (58 minutter siden):

På allerede beskattede kroner, vel og merke.

Du forstår forskjellen, ikke sant?

En part bidrar med en vesentlig del av 'lønnen de får gjennom bevilgninger via statsbudsjettet' til lønnen til alle andre som jobber for staten, mens den andre gjemmer formuen og betaler ikke en krone skatt på de enorme summene de får slengt etter seg, selv om begge får 'lønn' fra staten. Man går til og med ekstra langt og oppretter ENK for å slippe å skatte på utleievirksomhet, fordi man i AS ville skattet. Det stinker.

Minner om at det svenske kongehuset har betalt skatt på privat formue, inkludert boliger, aksjer og evt. firmaer de selv starter siden 1970-tallet.

Eller hva var det egentlig du prøvde å si?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Alle, stort sett.  Jeg må vise hva jeg har i lån, hva jeg betaler i renter, hva jeg betaler for barnehage, reiseutgifter, fagforeningsmedlemskap, hva jeg donerer til veldedige institusjoner, betaler barnebidrag, hva jeg bruker på pensjonssparing, hvor og hvor mye jeg sparer eller investerer. You name it. OG jeg må vise hvor jeg får alle pengene fra. Hvis inntekter og utgifter ikke står i stil med hverandre blir det fort spørsmål. Husker i rettssaken til Eirik Jensen at «merforbruk» var en viktig post. At han beviselig hadde et forbruk som var høyere enn inntekten, og hvor kom DE pengene fra?

Jeg blir faktisk litt satt ut av at dette spørsmålet i det hele tatt blir stilt. Dette er grunnleggende kunnskap for alle som har normal inntekt i Norge. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...