Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sveva skrev (1 minutt siden):

Skuffende intervju. Overfladisk og fine ord fra ende til annen. Null faktisk redegjørelse og «belastende for meg».

https://www.vg.no/nyheter/i/5pE5ke/foelg-nrk-intervjuet-med-kronprinsessen-ord-for-ord

er noen her virkelig overrasket over dette? 

den aller største overraskelsen er vel at noen faktik velger å kaste bort tiden deres på å følge med på dette intervjuet. Man får jo aldri noen som helst klare svar fra de kongelige. 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
K_mb skrev (13 minutter siden):

Og jeg tenker kanskje Støre som var svært opptatt av en redegjørelse fra MM, og som nå ser seg fornøyd bør ta seg et dypdykk i hva ordet redegjørelse  betyr.  Det viktigste var visst at hun åpnet kjeften og ikke hva som kom ut.

Du har rett, dessverre forventer nesten ingen av politikerne noe som helst fra kongehuset og det er et stort problem

Bare det faktum at en overveldene majoritet ikke engang evner å se hvor skadelig monarki er også for de inmvolverte sier mye om de. Det er veldig trist faktisk

Bare det faktum at vi har et system hvor polikere ikke engang forventer å få vite hva de  kongelige bruker apanasjen sin til er en stor svakhet. Vi har stort sett politikere som er konfiktsky dessverre.

Endret av timbar
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
test1e skrev (5 minutter siden):

Igjen, jeg tenker at den offentlige gapestokken er nok (Alle skjønner at nettverksbygging med kjendiser og politikere lokket mer enn fornuften her)

Den offentlige gapestokken er langt fra nok. Den endrer åpenbart ingenting for henne utover sutring med offermentalitet som fokus. Fatter ikke hvordan holdninger eller rolleforståelse hun har eller hvor PR rådgiverne er. Det er så ille at det ikke kunne vært verre. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Tradegy skrev (9 timer siden):

Fy faen.

Det fåregliset som peaker innimellom...

Forstår det er nerver, men håper tastene hos flere organisasjoner (som vil avslutte samarbeid), etter dette flyr veggimellom. 

"Organisasjonene trenger i allefall ikke ha dårlig samvittighet ovenfor meg" :sjokkert: (MM)

Dette krokodilleshowet kjøper jeg ikke.

MM Fremstår som hun har snust i crossoveren til sønnen :himle:

Sendte ikke slottet ut brev på vegne av henne til nettopp organisasjonene, med bønn om å ikke si opp beskytterskap for det betød så mye for henne? Dette blir veldig, veldig selvmotsigende ….

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Finansavisen har en tidslinje fra 2011 - 2014. 
https://www.finansavisen.no/samfunn/2026/02/07/8326108/fra-2011-til-2014-her-er-tidslinjen-for-mette-marit-og-epsteins-kontakt?zephr_sso_ott=6Y16Z7

MM lånte huset i januar 2013, og hadde da en opplevelse som gjorde henne utrygg. Siste dokumenterte kontakt var juni 2014. Halvannet (1,5) år etter opplevelsen opprettholdt hun kontakten. Nyttig å se på epostene for en oppfriskning. Det er både «Love» og «Yes!!!» til å få til møte.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 27
Skrevet
Glrmn skrev (37 minutter siden):

Fra https://www.vg.no/nyheter/i/Bx0Qk0/epstein-offer-om-kronprinsesse-mette-marits-forklaring-hun-lyver-jeg-tror-ikke-paa-henne

"Epstein-offer om Mette-Marits forklaring: –⁠ Jeg tror ikke på henne.

Haley Robson krevde et ærlig svar fra Norges kronprinsesse. "

Hun retter kraftig kritikk mot Mette-Marit etter intervjuet: Hun mener kronprinsessen ikke snakker sant om hva hun visste om Jeffrey Epstein, og sier rett ut at hun ikke tror på forklaringen. 

Jeg legger spesielt merke til at hun ønsker at de som var voksne på denne tiden burde fortelle sannheten om hva de opplevde og så. Hun var et barn og ble utnyttet av denne psyke mannen. Hvis ikke voksne mennesker skal stå opp for barn hvem skal gjøre det da? Er så enig med henne; ta ansvar og fortelle sannheten. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet

Fantastisk kronprins og kronprinsesse vi har

• Liker 1
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (26 minutter siden):

https://www.finansavisen.no/samfunn/2026/02/07/8326108/fra-2011-til-2014-her-er-tidslinjen-for-mette-marit-og-epsteins-kontakt?zephr_sso_ott=6Y16Z7

MM lånte huset i januar 2013, og hadde da en opplevelse som gjorde henne utrygg. Siste dokumenterte kontakt var juni 2014. Halvannet (1,5) år etter opplevelsen opprettholdt hun kontakten. Nyttig å se på epostene for en oppfriskning. Det er både «Love» og «Yes!!!» til å få til møte.

Man kan vel konkludere med at kronprinsparet  forteller en rekke usannheter. Fordi de kommer unna med det. Kongefamilien kommer unna med løgner, politikere må ta hatten sin å gå i samme situasjon. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/16M2re/rolleforstaaelsen-er-for-svak

«Selv om kronprinsesse Mette-Marit hadde behov for å finne et rom der hun kunne være bare Mette, viste det seg at hun likevel var Norges kronprinsesse. Hun ville være privatperson. Andre så henne med tiara.

Dette er ikke unikt for de kongelige. Også en politiker må være svært bevisst dette. Om Jonas Gahr Støre i 2011, da han var utenriksminister, innledet et privat vennskap med Epstein, og etterpå holdt skjult at han hadde bodd i huset til overgriperen, hadde det hjulpet ham fint lite å insistere på at han var der som privatperson. Han ville aldri sluppet unna med en forklaring av den typen kronprinsessen gir.»

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
CeXNS skrev (3 minutter siden):

Denne var bra! Takk 🙏

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Ok, så enten lyver Mette-Marit om at hun ikke fikk vite at Epstein var en overgriper da hun googlet ham i 2011, eller så klarte hun på en eller annen måte å ikke få det med seg når det faktisk var lett å finne ut av og stod i Wikipedia-artiklen om ham.

Uansett hva tilfelle er så fremstår Mette-Marit som helt blåst, og ikke egnet til å bli dronning.

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Kronprinsesse Mette-Marit: Det har jeg brukt mye tid på å prøve å finne ut av selv. Sikkert like mye som dere har lurt på. Mm. Jeg skulle ønske jeg hadde resten av epost­korrespondans.

https://www.vg.no/nyheter/i/5pE5ke/foelg-nrk-intervjuet-med-kronprinsessen-ord-for-ord

Hun brukte sin offiselle epost i kommunikasjonen med Eptein. Så sant hun ikke har slettet eposten så burde hun kunne finne tilbke til de. I en sak som dette burde de i så fall fått inn hjelp til å gjenooprettet eventuelle slettede eposter. 

Også burde jo jourbalisten spurt om akkurat det jeg spør om nå. 

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet
blvck skrev (3 minutter siden):

Kronprinsesse Mette-Marit: Det har jeg brukt mye tid på å prøve å finne ut av selv. Sikkert like mye som dere har lurt på. Mm. Jeg skulle ønske jeg hadde resten av epost­korrespondans.

Hun brukte sin offiselle epost i kommunikasjonen med Eptein. Så sant hun ikke har slettet eposten så burde hun kunne finne tilbke til de. I en sak som dette burde de i så fall fått inn hjelp til å gjenooprettet eventuelle slettede eposter. 

Også burde jo jourbalisten spurt om akkurat det jeg spør om nå. 

Det var ikke hennes offisielle e-post, det så sånn ut fordi selve adressen var sladdet og det sto HKH kronprinsesse eller noe som navn. Det var en broadpark-adresse, som hun muligens hadde fått før ekteskapet også. Var visst knytta til NextGenTel i sin tid.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
timbar skrev (24 minutter siden):

Du har rett, dessverre forventer nesten ingen av politikerne noe som helst fra kongehuset og det er et stort problem

Bare det faktum at en overveldene majoritet ikke engang evner å se hvor skadelig monarki er også for de inmvolverte sier mye om de. Det er veldig trist faktisk

Bare det faktum at vi har et system hvor polikere ikke engang forventer å få vite hva de  kongelige bruker apanasjen sin til er en stor svakhet. Vi har stort sett politikere som er konfiktsky dessverre.

Javisst er det et problem og nettopp derfor applauderer jeg politikere som ikke ser seg fornøyd og som krever mer og en ærlig redegjørelse i ordets rette forstand, for det har vi fortsatt ikke fått. 

Staten (NAV) krever redegjørelse fra befolkningen hvis de er sykmeldte eller uegnet til å jobbe, arbeidsgiver krever grunnlag hvis en ansatt ønsker fri eller har behov for fri, tar sykedager osv. Vi på bakken (skattebetalere) må stå til ansvar for våre arbeidsgivere, vi kan ikke bare gjemme oss bort uansett hvor mye livet krever eller hva vi selv har valgt på gjøre for dumskap som igjen faller tilbake på oss selv og hvor ansvarliggjøring kreves ved fravær eller en adferd som ikke tjener arbeidsplassen eller som er til skade for arbeidsplassen. 

Jeg blir kvalm av dette sirkuset som kongefamilien står for hvor de skal ha og ha, men ikke gi tilbake. Hvor lett de tar på å lyve fordi de vet at monarkiet står støtt uansett hva, fordi befolkningen er helt avhengig av at politikere stemmer for en ny avstemning og det skjer ikke med første. Demokrati? Kun til en viss grad. 

Endret av K_mb
  • Liker 29
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

Nå begynner spørreundersøkelsene å renne inn. Nettsvisen har en og her er VG sin

https://www.vg.no/nyheter/i/Bx0p7g/ny-maaling-naer-halvparten-mener-mette-marit-ikke-boer-bli-dronning

For å si det på Mettemaritsk: It doesn’t look too good

68% mener hun ikke har svart tilstrekkelig

29% mener det er tilstrekkelig

Mens jeg skrev kom Aftenposten sin

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/OkoMVl/folkets-dom-over-kronprinsesse-intervjuet

45% mener hun ikke har svart tilstrekkelig

19% mener det er tilstrekkelig

Endret av CeXNS
La til Aftenposten
  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
K_mb skrev (6 minutter siden):

Javisst er det et problem og nettopp derfor applauderer jeg politikere som ikke ser seg fornøyd og som krever mer og en ærlig redegjørelse i ordets rette forstand, for det har vi fortsatt ikke fått. 

Staten (NAV) krever redegjørelse fra befolkningen hvis de er sykmeldte eller uegnet til å jobbe, arbeidsgiver krever grunnlag hvis en ansatt ønsker fri eller har behov for fri, tar sykedager osv. Vi på bakken (skattebetalere) må stå til ansvar for våre arbeidsgivere, vi kan ikke bare gjemme oss bort uansett hvor mye livet krever eller hva vi selv har valgt på gjøre for dumskap som igjen faller tilbake på oss selv og hvor ansvarliggjøring kreves ved fravær eller en adferd som ikke tjener arbeidsplassen eller som er til skade for arbeidsplassen. 

Jeg blir kvalm av dette sirkuset som kongefamilien står for hvor de skal ha og ha, men ikke gi tilbake. Hvor lett de tar på å lyve fordi de vet at monarkiet står støtt uansett hva, fordi befolkningen er helt avhengig av at politikere stemmer for en ny avstemning og det skjer ikke med første. Demokrati? Kun til en viss grad. 

Enig. Dette har avslørt store mangler ved vårt styresett.

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
K_mb skrev (10 minutter siden):

Jeg blir kvalm av dette sirkuset som kongefamilien står for hvor de skal ha og ha, men ikke gi tilbake. Hvor lett de tar på å lyve fordi de vet at monarkiet står støtt uansett hva, fordi befolkningen er helt avhengig av at politikere stemmer for en ny avstemning og det skjer ikke med første. Demokrati? Til en viss grad.  

Det er nesten ingen politikere som bryr seg med dette, bare mikropartiene Venstre, Rødt og Mdg, Sv. De andre beundrer monarkiet og liker å sole seg i glansen av det.  Det er faktisk skremmende at så få stortingsrepresentanter ikke evner eller vil se det problemstiske i dette. Til og med Guri Mellbye som er motstander av momarki ønsker å fremstå kritisk. 

Det er faktisk vanskelig å skjønne dette, muligens handler det om lojalitet mot Harald, blir bare gjetning

Endret av timbar
  • Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

«En rykende fersk meningsmåling InFact har utført for Nettavisen viser at 41,2 prosent har fått mindre tillit til kronprinsesse Mette-Marit (52) etter intervjuet med NRK fredag morgen.» https://www.nettavisen.no/kjendis/folkets-dom-er-klar-knusende-tall-for-kronprinsesse-mette-marit-etter-intervju-pa-nrk/s/5-95-2942814

«– Det er nokså uvanlig å se såpass høye andeler som sier at tilliten svekkes etter én enkelt uttalelse eller opptreden. I mange saker er reaksjonene mer delte, eller effekten mer begrenset. At over 40 prosent oppgir lavere tillit tyder på at dette er en sak som engasjerer bredt og oppleves som alvorlig for mange, sier Jarness.»

Litt lenger ned i saken har Nettavisens egne lesere gitt klar melding: 79 prosent (!) mener Mette svekket sin posisjon etter intervjuet med NRK. Over 19000 lesere har svart.  

Jeg konkluderer med at intervjuet ikke var noen udelt suksess - for Mette i alle fall. 

Endret av TigerK
Justert ordlyden noe
  • Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
TigerK skrev (2 minutter siden):

«En rykende fersk meningsmåling InFact har utført for Nettavisen viser at 41,2 prosent har fått mindre tillit til kronprinsesse Mette-Marit (52) etter intervjuet med NRK fredag morgen.» https://www.nettavisen.no/kjendis/folkets-dom-er-klar-knusende-tall-for-kronprinsesse-mette-marit-etter-intervju-pa-nrk/s/5-95-2942814

Litt lenger ned i saken har Nettavisens egne lesere gitt klar melding: 79 prosent (!) mener Mette svekket sin posisjon etter intervjuet med NRK. Over 19000 lesere har svart. 

Sytti - ni - prosent, der altså! 

Jeg konkluderer med at intervjuet ikke var noen udelt suksess - for Mette i alle fall. 

Valgte å ikke sitere denne, da den har noen svakheter. 

Skrevet
CeXNS skrev (Akkurat nå):

Valgte å ikke sitere denne, da den har noen svakheter. 

In fact sin?

• Liker 3
Skrevet
Justlooking skrev (33 minutter siden):

Sendte ikke slottet ut brev på vegne av henne til nettopp organisasjonene, med bønn om å ikke si opp beskytterskap for det betød så mye for henne? Dette blir veldig, veldig selvmotsigende ….

Stemmer det. Leste et sted her at Blå Kors har ingen problemer med intervjuet, mens andre organisasjoner er i tenkeboksen.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...