Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jobbermedbarn skrev (3 minutter siden):

Det kommer jo helt ann på hva de skal fortelle. Uansett er jo HM der som støtte, det er da helt naturlig. 

Ja, men dersom han snakker for henne er det ikke bra. Vi trenger å høre ufiltrert fra henne. 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (29 minutter siden):

Hva mener du med «bra nok»? Hvis du mener at det er noe hun kan si som kan nulle ut den tette kontakten med Epstein og innholdet i mailene, så nei, det kan ikke tenkes at noen sånn historie eksisterer.

Derfor har jeg heller aldri etterlyst flere uttalelser, fordi det bare vil bli mer svada og «lei seg, visste ikke, føler med ofrene, angrer» osv. Og for meg blir det bare tomt snakk all den tid vi vet at hun visste. Og ikke brydde seg.

Jeg mener ikke bra nok i betydningen at noe kan nullstille alt som har skjedd. Poenget er at mange her etterlyser uttalelser, men samtidig avviser på forhånd alt hun kunne ha sagt som svada. Det er jo ikke realiteten ikke et svar man er ute etter, men bekreftelse på et standpunkt man allerde har bestemt seg for. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Flere kritikkverdige sider ved dette «intervjuet» allerede før det er publisert. For det første at det er Norsk Rikskringkasting som har fått æren av å videreformidle Mettes ord til folket. NRK er som kjent statseid, og øverste leder for staten er kongen. Det er uheldig, uansett hvordan man vrir og vender på det. 

Så kommer det fram at det ikke bare er Mette som er intervjuet, men også Haakon er med. Betyr det hun ikke makter å møte pressen på egen hånd? 

Videre er dette et opptak hvor man kan klippe, kutte og gjøre nye opptak hvis det første ikke ble bra nok. Spørsmålene kan ha blitt nøye gjennomgått, eller til og med blitt nøye utformet av kronprinsessen eller slottet selv. 

Altså er dette et meget godt planlagt, regissert og kontrollert produkt. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene og vi vil få vite akkurat det de vil at vi skal få vite. 

Mette burde ha stilt på en pressekonferanse, hvor hun selv kunne presentert det hun ville si, helt på egen hånd. Og så skulle det vært mulig for en samlet presse å stille spørsmål som hun ikke hadde godkjent på forhånd. Da kunne vi lest kroppsspråk og sett hvordan hun håndterte kritiske spørsmål. 

Det vi får nå er et skuespill, en scene fra et script som viser «sannheten» slik noen ønsker at den skal være. Det er like troverdig som disse vage skriftlige uttalelsene fra Mette via slottet, med ullent språk som «ikke viser den personen jeg ønsker å være» etc. 

Basert på hvordan hun tidligere har håndtert kritiske spørsmål, tipper jeg det blir mest snakk om hvor vondt HUN har det, hvor stort trykket fra pressen har vært for HENNE, hvor stor belastning HUN står i, med en god dose dårlig skjulte anklager om heksejakt, forhåndsdømming, spekulasjoner og invadering av HENNES privatliv. Så kan vi se gråt og fortvilelse, etterfulgt av angrep på pressen og generelle anklager. Vi har nettopp sett hvordan sønnen hennes har benyttet seg av de samme triksene i retten. Det er meg, meg, meg over hele linja. 

Jeg vet i hvert fall hvilke ord, uttrykk og atferd jeg vil sette på bingo-kortet for morgendagens forestilling. Håper jeg ikke får rett. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (43 minutter siden):

Takk for innsiktsfulle innspill. Nå som dere har konkludert, så regner jeg med at det ikke er noe mer å tilføye når morgendagen kommer.

Jeg beundrer effektiviteten til alle dere som ikke trenger å kaste vekk mer tid på dette, verken til å se intervjuet eller diskutere det etterpå. Tommel opp til dere. 

Vær så god ❤️ Du har jo for vane å komme med så sinnsykt mye innsiktsfullt selv 😘

Endret av Sinsiew
  • Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Snurrevippen skrev (3 minutter siden):

Jeg mener ikke bra nok i betydningen at noe kan nullstille alt som har skjedd. Poenget er at mange her etterlyser uttalelser, men samtidig avviser på forhånd alt hun kunne ha sagt som svada. Det er jo ikke realiteten ikke et svar man er ute etter, men bekreftelse på et standpunkt man allerde har bestemt seg for. 

De fleste er vel ute etter svar ikke unnskyldning. 

Og ikke allerede bestemt seg for, hun er så selvforskyldt i dette.

Husk er vi folket som lønner henne.

Hadde de fleste av oss holdt på sånn hadde vi fått sparken for lenge siden. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Maska må i hvert fall av.

Vi har sett personen hun egentlig er, og det er ikke den hun har latet som hun er eller ønsker å være slik som hun sa i unnskyldningen sin.

Falskhet vil gjøre dette enda verre, og flere krokodilletårer tror jeg ærlig talt ikke folk vil tolerere utover den harde kjerne.

Endret av 1600
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (44 minutter siden):

Takk for innsiktsfulle innspill. Nå som dere har konkludert, så regner jeg med at det ikke er noe mer å tilføye når morgendagen kommer.

Jeg beundrer effektiviteten til alle dere som ikke trenger å kaste vekk mer tid på dette, verken til å se intervjuet eller diskutere det etterpå. Tommel opp til dere. 

Til å være så etterrettelig på andres vegne angående god debattskikk, så er det kanskje lov å anmode om en aldri så.liten realitetssjekk på hva man bedriver selv.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette er kvalmt. Hvorfor går vi med på at hun får iscenesette dette skuespillet? Alle andre med like mye makt i samfunnet hadde måttet delta på en pressekonferanse der også kritiske røster hadde fått stille oppfølgingsspørsmål. Dette NRK "intervjuet" kommer til å være en vits, det ser alle selv før det er publisert!

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Grunnen til at hun har med kronprinsen er vel todelt; både som støtte til seg selv, men også for å vise fram for hele verden at han har tilgitt. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
strilamann skrev (1 minutt siden):

Dette er kvalmt. Hvorfor går vi med på at hun får iscenesette dette skuespillet? Alle andre med like mye makt i samfunnet hadde måttet delta på en pressekonferanse der også kritiske røster hadde fått stille oppfølgingsspørsmål. Dette NRK "intervjuet" kommer til å være en vits, det ser alle selv før det er publisert!

Folk knebles og monarkiet består som ingenting har skjedd. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (20 minutter siden):

Flere kritikkverdige sider ved dette «intervjuet» allerede før det er publisert. For det første at det er Norsk Rikskringkasting som har fått æren av å videreformidle Mettes ord til folket. NRK er som kjent statseid, og øverste leder for staten er kongen. Det er uheldig, uansett hvordan man vrir og vender på det. 

Så kommer det fram at det ikke bare er Mette som er intervjuet, men også Haakon er med. Betyr det hun ikke makter å møte pressen på egen hånd? 

Videre er dette et opptak hvor man kan klippe, kutte og gjøre nye opptak hvis det første ikke ble bra nok. Spørsmålene kan ha blitt nøye gjennomgått, eller til og med blitt nøye utformet av kronprinsessen eller slottet selv. 

Altså er dette et meget godt planlagt, regissert og kontrollert produkt. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene og vi vil få vite akkurat det de vil at vi skal få vite. 

Mette burde ha stilt på en pressekonferanse, hvor hun selv kunne presentert det hun ville si, helt på egen hånd. Og så skulle det vært mulig for en samlet presse å stille spørsmål som hun ikke hadde godkjent på forhånd. Da kunne vi lest kroppsspråk og sett hvordan hun håndterte kritiske spørsmål. 

Det vi får nå er et skuespill, en scene fra et script som viser «sannheten» slik noen ønsker at den skal være. Det er like troverdig som disse vage skriftlige uttalelsene fra Mette via slottet, med ullent språk som «ikke viser den personen jeg ønsker å være» etc. 

Basert på hvordan hun tidligere har håndtert kritiske spørsmål, tipper jeg det blir mest snakk om hvor vondt HUN har det, hvor stort trykket fra pressen har vært for HENNE, hvor stor belastning HUN står i, med en god dose dårlig skjulte anklager om heksejakt, forhåndsdømming, spekulasjoner og invadering av HENNES privatliv. Så kan vi se gråt og fortvilelse, etterfulgt av angrep på pressen og generelle anklager. Vi har nettopp sett hvordan sønnen hennes har benyttet seg av de samme triksene i retten. Det er meg, meg, meg over hele linja. 

Jeg vet i hvert fall hvilke ord, uttrykk og atferd jeg vil sette på bingo-kortet for morgendagens forestilling. Håper jeg ikke får rett. 

Du konkluderer ganske mye før noe faktisk er publisert. At et intervju er planlagt, redigert og gjennomført av NRK er helt standard, ikke et tegn på at det er en “regissert sannhet”.

Resten av innlegget ditt bygger i stor grad på antakelser om hva hun kommer til å si, hvilke følelser hun vil vise og hvilke motiver hun har. Det er vanskelig å diskutere troverdighet før man faktisk har sett innholdet. Akkurat nå kritiserer du i praksis et scenario du selv har dikta opp.

Dette er rett og slett kritikk av et intervju som ikke er sendt ennå, basert på hva du antar det vil inneholde.

• Nyttig 5
Skrevet
Momma skrev (1 minutt siden):

Grunnen til at hun har med kronprinsen er vel todelt; både som støtte til seg selv, men også for å vise fram for hele verden at han har tilgitt. 

Det er mye spørsmål om hans rolle og hvor mye han har visst. Jeg regner med han vil svare for seg selv. 

Og ja, kanskje sementere at de står sammen. Hvis det stemmer, så er det bra på den måten at det blir mindre uro rundt Kongehuset på litt lengre sikt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (30 minutter siden):

Jeg mener jo at landet har krav på hele sannheten.

Krav på hele sannheten, men ikke godt av kanskje? Litt sånn - ikke spør hvis du ikke vil vite svaret

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
strilamann skrev (19 minutter siden):

At det ikke er en åpen pressekonferanse betyr ikke automatisk at det mangler kritiske spørsmål. Det vet vi først når det er sendt. Akkurat nå kritiserer du et innhold du ikke har sett.

• Nyttig 5
Skrevet
Sinsiew skrev (1 time siden):

Har preget forståelsen? Er virkelig ikke å vite at noen har begått overgrep mot unge jenter og barn nok? 

Maria Farmer var først ute med å melde om overgrep i 1996. Han herjet videre i 23 år til før han ble rettmessig tiltalt. Det var det en grunn til, blant annet et stort og mektig apparat som jobbet iherdig for å dekke over og dysse ned hans forbrytelser. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Reverend skrev (1 minutt siden):

Du konkluderer ganske mye før noe faktisk er publisert. At et intervju er planlagt, redigert og gjennomført av NRK er helt standard, ikke et tegn på at det er en “regissert sannhet”.

Resten av innlegget ditt bygger i stor grad på antakelser om hva hun kommer til å si, hvilke følelser hun vil vise og hvilke motiver hun har. Det er vanskelig å diskutere troverdighet før man faktisk har sett innholdet. Akkurat nå kritiserer du i praksis et scenario du selv har dikta opp.

Dette er rett og slett kritikk av et intervju som ikke er sendt ennå, basert på hva du antar det vil inneholde.

Folk baserer på tidligere erfaringer. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
strilamann skrev (2 minutter siden):

Jeg tror Høiby-familien er godt i gang med p grave sin egen grav.

Deler dine synspunkter på intervjuet forøvrig, men det som har skjedd er så grotesk at folk vil ikke være fornøyd hvis dette blir en seanse som vi har grunn til å tro at det blir.

Mine tanker går til eks-prins Andrew M. Det var det også en som trodde han hadde full kontroll. Men det gikk jo så veldig, veldig dårlig , for å si det på Mette-Maritsk.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Reverend skrev (2 minutter siden):

Denne analysen var vel strengt tatt overflødig?

Vi greier jo fortsatt å lese innleggene selv , vi som ikke ukritisk hyller Skaugum-ligaen.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde hun vært litt tøff hadde hun latt Se og hør ta det intervjuet 😂

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Det intervjuet gidder jeg ikke å se. Det kommer til å bli forlovelsesintervju 2.0. 

«Æ e vældi, vældi læi mæ…» kanskje noen kledelige tårer som glitrer i kameralyset og tørkes bort med et nystrøket lommetørkle, mens kronprinsen klapper henne på ryggen med ansiktet lagt i alvorlige, men medlidende folder.

Jeg er så MØKK LEI av dette opplegget og disse folka at jeg nesten spyr. 🤮 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...