Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
42. skrev (3 minutter siden):

Veldig rart at en prins av Norge bare kan forsvinne og ingen vet hvem han er. Kan ikke forsvares med at han er ung. Veldig rart  Sier veldig mye om kongehuset, spør du meg, og tror nok mange andre er enige

Jeg hadde gjort det samme med en sånn familie. Og da mener jeg ikke at de er kongelige.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde gjort det samme med en sånn familie. Og da mener jeg ikke at de er kongelige.

Skjønner hva du mener, men tviler på at det er grunnen. Er bare så rart, han vsr jo så hemmelig da han var i Trondheim og. Ser ut for at det er en økende privat tendens hos kongehuset og familien, eller? 

• Liker 7
Skrevet
Nymerïa skrev (6 minutter siden):

Men det er jo akkurat det at de er kongelige jeg reagerer på. Hadde det vært noen hvemsomhelst andre som stakk fra familien, så skjønner jeg jo det. Hva betaler vi for, egentlig? En privat familie som har 'samtaler' 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
42. skrev (2 minutter siden):

Skjønner hva du mener, men tviler på at det er grunnen. Er bare så rart, han vsr jo så hemmelig da han var i Trondheim og. Ser ut for at det er en økende privat tendens hos kongehuset og familien, eller? 

De har vel alltid vært ganske private når det har passet dem. Tenk bare på hvor indignert MM ble fordi noen skrev om Marius.

Det er først og fremst de som har ansvar for institusjonen som bør snakke nå. Kongen og HM. Hva mener de vi skal forvente av det norske kongehuset? Er det som har foregått godt nok? Er det akseptabelt å bli assosiert med Epstein? Har de lært noe av dette?

Ideelt sett skulle jeg gjerne ha visst hva HM har visst, men jeg skjønner jo at det er i overkant optimistisk.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
42. skrev (5 minutter siden):

Ja, og jeg liker det ikke. Da får de gå ut av rollen som kongelige. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (11 minutter siden):

De har vel alltid vært ganske private når det har passet dem. Tenk bare på hvor indignert MM ble fordi noen skrev om Marius.

Det er først og fremst de som har ansvar for institusjonen som bør snakke nå. Kongen og HM. Hva mener de vi skal forvente av det norske kongehuset? Er det som har foregått godt nok? Er det akseptabelt å bli assosiert med Epstein? Har de lært noe av dette?

Ideelt sett skulle jeg gjerne ha visst hva HM har visst, men jeg skjønner jo at det er i overkant optimistisk.

Ja, er helt håpløst. . De kommer aldri til å si noenting, annet enn ' svarer en annen gang'. Ser ut for at de forventer at vi, folket, skal forstå at de er i en' krevende situasjon'. Stakkars de, liksom 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
parmanoia skrev (20 minutter siden):

Ja, og jeg liker det ikke. Da får de gå ut av rollen som kongelige. 

Absolutt. Men tenk på alle penger og privilegier de har. Bedre å bli privat og ha samtaler, og så kommer det aldri til å skje en forandring. Huff

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
42. skrev (43 minutter siden):

Veldig rart at en prins av Norge bare kan forsvinne og ingen vet hvem han er. Kan ikke forsvares med at han er ung. Veldig rart  Sier veldig mye om kongehuset, spør du meg, og tror nok mange andre er enige

Jeg er overbevist om at de har sine grunner .

Triste greier ……

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
42. skrev (19 minutter siden):

Ja, er helt håpløst. . De kommer aldri til å si noenting, annet enn ' svarer en annen gang'. Ser ut for at de forventer at vi, folket, skal forstå at de er i en' krevende situasjon'. Stakkars de, liksom 

I folkedypet ser man nå en vi økende tendens til tilgivelse, spesielt de siste dagene. Så kongehusets stillhet har (kanskje) nok en gang vist seg å fungere. Det er ikke moderne, det er ikke galant, det er ikke engang realt.

Folk etterlyser svar fordi det var det som ble lovet oss, i tillegg til at saken var mildt sagt rystende. Nå forsøker enkelte å trekke parallell til gapestokken, som at de av oss som forventer redegjørelse er kyniske mennesker. 

Hvis det er utfallet kan vi ikke forvente særlig av dem. Hverken hva sponset hest eller titler angår, og heller ikke integritet, selv ikke der det er åpenbart at man har løyet.

Endret av FORFAR
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
krikelikken skrev (13 timer siden):

Den er nok stort sett det i dag. 

Ja, det er sprøtt for oss som er litt eldre. Men ingen sendes i forsvaret om de ikke ønsker det. 

Jo, det gjer dei faktisk. Eg kjenner fleire oppegåande idrettsjenter som er blitt det - dei som tilhøyrer det øvre sjiktet som forsvaret gjerne vil ha tak i. Eg lurer difor på kva som var grunngjevinga bak å legga ned siviltenesta - kva er det eigentleg meninga at dagens militærnektarar/pasifistar skal gjera? Bli med i sivilforsvaret i plassen for?

Endret av Vonbrotenrojalist
språkrøkt
  • Liker 3
Skrevet
FORFAR skrev (13 minutter siden):

I folkedypet ser man nå en vi økende tendens til tilgivelse, spesielt de siste dagene. Så kongehusets stillhet har (kanskje) nok en gang vist seg å fungere. Det er ikke moderne, det er ikke galant, det er ikke engang realt.

Folk etterlyser svar fordi det var det som ble lovet oss, i tillegg til at saken var mildt sagt rystende. Nå forsøker enkelte å trekke parallell til gapestokken, som at de av oss som forventer redegjørelse er kyniske mennesker. 

Hvis det er utfallet kan vi ikke forvente særlig av dem. Hverken hva sponset hest eller titler angår, og heller ikke integritet, selv ikke der det er åpenbart at man har løyet.

Nei, då blir det nok republikanar neste på meg🥲🙄

• Liker 3
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 timer siden):

Er det normal praksis at det er kongen som « innkaller» til statsråd? Slik jeg har forstått det er det han som har innkalt til dette ekstraordinære statsrådet som ikke kunne vente til fredag. 

Det er vel formelt sett han som gjer det, ja, sjølv om det i praksis er regjeringa som står bak. Det er ofte utskiftingar i regjeringa som er orsak til ekstraordinære statsråd.

• Liker 2
Skrevet
42. skrev (1 time siden):

Han er ikke en del av Kongehuset, det er bare 5 medlemmer der. Det er kongen, dronningen, kronprinsparet og tronarving IA.

Alle andre står oppført under «Øvrige medlemmer av kongefamilien».

Ref kongehuset.no 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
FORFAR skrev (30 minutter siden):

Denne er interessant. Hvor ser man økende tendens til tilgivelse? Sier du at nyheter om at helsen er forverret fungerer for å flytte fokus? 

• Liker 2
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (21 minutter siden):

Jo, det gjer dei faktisk. Eg kjenner fleire oppegåande idrettsjenter som er blitt det - dei som tilhøyrer det øvre sjiktet som forsvaret gjerne vil ha tak i. Eg lurer difor på kva som var grunngjevinga bak å legga ned siviltenesta - kva er det eigentleg meninga at dagens militærnektarar/pasifistar skal gjera? Bli med i sivilforsvaret i plassen for?

Jens Stoltenberg bygget ned veldig mye av det som fikk Norge til å fungere som/gjorde Norge til en nasjon, fra universitet til trafikkskilt. Så at det var han som ødela/avskaffet siviltjenesten også. Det burde ikke ha overrasket meg, men . . .

• Nyttig 2
Skrevet
FORFAR skrev (34 minutter siden):

La oss se hva folkedypet kan tilgi om feks. Femen møter opp i 17.mai toget i år. 

Dette er en sak større enn lille Norge. Så hjelper ikke at vi tier dette i hjel her. Resten av verden ser på. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Avispapir skrev (2 timer siden):

Nja.... de vil uansett være interessert i å roe rykteflommen i samfunnet.

Der vi er i ovetkant opptatt av kongefamilien finnes det andre som ser dette med finansøyne. Et slikt møte _kan_ påvirke Børsen dersom det blir synsing, rykter og uro. Skal drivstoff subsidieres? Selge mer ammunisjon til et eller annet land? Selge mindre ammunisjon? Avvikle Helseplattformen umiddelbart? Osv osv osv. Det er mange øyne man kan se et slikt møte gjennom, så de vil downplay det så sant de ikke MÅ avsløre alvorlighetsgraden/tema. Tenker jeg, men kan være jeg er på bærtur. Vært lang dag.

Det er veldig mange saker i regjeringsapparatet som er graderte av ymse grunnar. Det er likevel stor skilnad på dei som bare er «begrensa» versus dei som er stempla «topp hemmelege». I dette tilfellet treng det ikkje vera meir enn «begrensa». Om ting er «topp hemmelege», dreier det seg f.eks. om militære saker, etterretning o.l. Det er svært få som er tryggleiksklarerte til det øverste nivået.

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Denne er interessant. Hvor ser man økende tendens til tilgivelse? Sier du at nyheter om at helsen er forverret fungerer for å flytte fokus? 

Jeg er ikke så sikker på at dette stemmer, det kan være noen prøver å skape dette inntrykket.

Jeg søkte nettopp på "Mette-Marit" på Bluesky. Bare se på svarene under Martine Aurdals post hvor hun klager på Bibliotekforeningen.

Og Forsberg kaller det som foregår en renvaskingskampanje, få er uenige.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har lenge syntes at denne hetsen og heksejakten har gått altfor langt.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
RoffeHarry skrev (3 timer siden):

Med dagens lekkasjer via elektroniske hjelpemidler hvor det er viktig at gradert info ikke komme ut er i hvert fall fysiske møter adskillig tryggere. 

Ja, det er faktisk ikkje lov å senda gradert info elektronisk (snakkar av eiga erfaring frå det norske byråkratiet).

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...