Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (6 minutter siden):

Jeg går ikke rundt og tror noe om dette. Jeg sier - om igjen og om igjen - at foreløpig vet vi ikke. Det er ikke det samme som at jeg tror noe spesielt. Jeg ser at det finnes flere mulige forklaringer, og avstår fra å tro så mye om noen av dem.

Men nå er verden slik at vi har lov å skrive hva vi tror. Dersom du mener det er regler mot det så får du komme med dem. 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
RoffeHarry skrev (5 minutter siden):

Men uten Statsministeren, forsvarsministeren og utenriksministeren på det ekstraordinære statsråd? 
Det må ha vært kongen som har kalt inn til statsråd. 

Kongen er den som formelt kaller inn til statsråd. Alltid. Men realiteten er at det er statsministeren og statsministerens kontor som administrerer dette. Som @Reverendhar forklart veldig mange ganger nå, så er statsråd et kort, formelt møte der beslutninger som allerede er ferdig utredet og ferdigbehandlet blir formelt vedtatt.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Reverend skrev (14 minutter siden):

Storm i vannglass. Vi kan ikke vite nøyaktig hva møtet faktisk handlet om før offisielle kunngjøringer.

Lener mot utenrikspolitisk.

Ikke at det utelukker MM. 

Det ble også holdt statsråd før Andrew ble pågrepet.

• Liker 13
Skrevet
MissLucy skrev (2 timer siden):

Nei det skjer jo ingenting annet av betydning i verden for tiden 🙄

Vi er noen som klarer å følge flere nyheter av gangen. Og tenk at det er folk som klarer å engasjere seg i mer enn en ting. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Mediene vet nok hva det gjelder, men kan ikke gå ut med det enda.

Hadde det vært ingenting hadde vi ikke fått vite om det. 

edit: nå har VG lagt til at det IKKE gjelder Kongefamilien.

Endret av Hirondelle
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (5 minutter siden):

Håper at dronning Sonja og prinsesse  Astrid er i orden.

Hvorfor skulle de ikke være det?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Du vet at de lov til å si deg og andre imot? VI trenger ikke dokumentere uenighet med regler. gode argumenter funker fint i et diskusjonsforum

Du fikk ikke med deg hva jeg kommenterte på? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror det har vært anmodning fra utlandet om å bistå med militær o.l og de måtte haste behandle saken idag. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
Hirondelle skrev (2 minutter siden):

Mediene vet nok hva det gjelder, men kan ikke gå ut med det enda.

Hadde det vært ingenting hadde vi ikke fått vite om det. 

Og mtp det, håper jeg, for nasjonens sikkerhet, at det f.eks omhandler noen av kongehusets medlemmer, eller noe annet "uskyldig". Det er tross alt ikke farlig. Men det kan jo være hva som helst. Vi vet ikke noe. Og det er litt ekkelt, merker jeg.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 3
Skrevet
pøbelsara skrev (6 minutter siden):

Du vet at det finnes elektroniske hjelpemidler nu til dags? Man kan innkalle til møte uten å fysisk være i landet. Trenger ikke penn, blekk, papir og brevduer. 

Kanskje nettopp møtene i utlandet har gitt behov for ekstraordinært statsråd? 

det som er vanlig er at kongen innkaller i tett samarbeid med rggeringen og statsministeren. ( I praksis er det regjeringen/statsministeren som gjør dette)

Med dagens lekkasjer via elektroniske hjelpemidler hvor det er viktig at gradert info ikke komme ut er i hvert fall fysiske møter adskillig tryggere. 

• Liker 3
Skrevet
Alyanna skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det har vært anmodning fra utlandet om å bistå med militær o.l og de måtte haste behandle saken idag. 

Iran?

• Liker 1
Skrevet
Hirondelle skrev (3 minutter siden):

edit: nå har VG lagt til at det IKKE gjelder Kongefamilien.

NEI!!!!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Kongen er den som formelt kaller inn til statsråd. Alltid. Men realiteten er at det er statsministeren og statsministerens kontor som administrerer dette. Som @Reverendhar forklart veldig mange ganger nå, så er statsråd et kort, formelt møte der beslutninger som allerede er ferdig utredet og ferdigbehandlet blir formelt vedtatt.

Men hvorfor ikke vente til fredagen med dette?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Iran?

Mulig forespørsel fra Trump? 

• Liker 1
Skrevet
Alyanna skrev (Akkurat nå):

Mulig forespørsel fra Trump? 

Da håper jeg svaret fra statsrådet er NEJ. Men, avsporing. Handlet hvert fall ikke om kongefamilien vet vi nå.

• Liker 4
Skrevet

Som andre har poengtert, dersom en minister skulle trekker seg blir det holdt ekstraordinært statsråd. Samtidig kan det også skje i andre tilfeller. Det har hendt fra tid til annen at kongens offisielle program har blitt tilført et ekstraordinært statsråd. Som regel er det et vedtak som haster, og som derfor ikke kan vente til neste ordinære statsråd.

• Liker 3
Skrevet
RoffeHarry skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor ikke vente til fredagen med dette?

Kanskje noen krevde svar med en gang.

• Liker 3
Skrevet
Hekken skrev (8 minutter siden):

Hvem har de i Trondheim?

For mange sider tilbake ble det nevnt at SM bor i Trondheim, der kjæresten studerer. 

• Liker 1
Skrevet
RoffeHarry skrev (20 minutter siden):

Det er mulig jeg koker suppe på spiker her. Men hvis jeg var konge og noe dramatisk skulle skje i kongehuset så ville jeg ikke tatt det på det vanlige statsråd på fredager, men tatt regien selv og kalt inn til ekstraordinært statsråd. Det viser handlekraft. 
Om ryktebørsen til Se & Hør stemmer, at kongefamilien har holdt krisemøte sammen for noen dager siden, er det fullt mulig at noe er i gjære her. 

Må jeg gjenta meg selv enda en gang?

Nei, jeg gjentar istedet @MissLucy

"statsråd et kort, formelt møte der beslutninger som allerede er ferdig utredet og ferdigbehandlet blir formelt vedtatt."

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (19 minutter siden):

VI lever i en verden hvor USa har gått til ulovlig krig i Midt-Østen, verdensfreden er i stor fare. Vår viktigste forsvarsallianse er i akutt fare på grunn av en president som ikke kjenner til og gir blaffen i egen grunnlov. Han har truet allierte gjentatte ganger bare de siste månedene, og gjentatt dette flere ganger de siste dagene.

Det kan være andre årsaker til hastestatsråd enn at noen venter i spenning på at MM skal bryte sammen og abdisere/skille seg/skamme seg offentlig. Det KAN i så fall faktisk vente til fredag. 

Ja, vi lever i en urolig og skremmende verden. Uansett hva det er, så har mette, håkon og hele bøtte balletten der gjort og sagt eller ikke sagt det de har gjort. Er fakta, burde skjemmes hele gjengen. Går ikke an å si at man må se en annen vei når noen har gjort noe høyst kritikkverdig. Er alltid noen som er verre enn andre, er bestandig flere situasjoner som er langt værre. De mottar store summer skattefritt hvert år, i tillegg får de inntekter fra private eiendommer, selvfølgelig må de svare for seg. Finnes faktisk ikke et gram synd i noen i den familien

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...