Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Denne saken er gradert så derfor blir det ikke publisert offisielt fra statsråd. Det betyr at det ikke vil bli delt med offentligheten hva som ble behandlet?

https://www.seher.no/kongelig/ekstraordinaert-mystisk-mote/84387561

«- Det blir derfor ikke publisert offisielt fra statsråd, skriver kommunikasjonssjef ved SMK, skriver hun i en e-post til avisen.» 

Beslutningen blir delt men ikke inngående om innholdet. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (10 timer siden):

og dette:

"Her er absolutt ingen anerkjennelse av at kronprinsesse Mette-Marit gjennom mange år har utvist stort engasjement for litteraturen, at det siste hun gjorde før Epstein-skandalen rammet henne var å besøke Fredrikstad bibliotek eller at hun egenhendig skaffet Litteraturfestivalen på Lillehammer verdensstjernen Haruki Murakami og gjorde et utmerket intervju med ham."

hvorfor skal man anerkjenne og beundre noen som faktisk bare oppfyller sine plikter? Jeg kan garantere deg at dette ikke var noe hun kom på at hun ville gjøre helt ut av egen drivkraft 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Reverend skrev (1 minutt siden):

Dette er ikke “krisestab i sanntid” hvor alle sitter samlet og improviserer. Det er ikke det statsråd er. Ekstraordinært betyr i praksis: Kan ikke vente fredag.

Regjeringen jobber kontinuerlig med saker som er ferdig behandlet i departementene. Hvis noe må tre i kraft umiddelbart (juridisk, diplomatisk eller sikkerhetsmessig), kan man ikke vente på ordinært statsråd.

Et ekstraordinært statsråd betyr bare at møtet holdes utenom vanlig tid, ikke at saken er uferdig.

Fornuftens stemme. Takk.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Fjernet 

Endret av Hebbe-lille
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Noen dager tenker jeg at alle rundt meg har røyka sokkene sine. Dette er en sånn dag.

Kan noen forklare på en måte som gir litt mening hvorfor en eventuell abdikasjon ikke kan vente til fredag klokka 10?
Eller en skilsmisse? Eller hvorfor en skilsmisse skulle ha konstitusjonell betydning?

Har aldri sett maken til elleville teorier.

Det handler nok om noe helt annet. 

• Liker 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Helt klart.

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Det gjør det nok. Men hva det er er taushetsbelagt. 

• Liker 3
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Noen dager tenker jeg at alle rundt meg har røyka sokkene sine. Dette er en sånn dag.

Kan noen forklare på en måte som gir litt mening hvorfor en eventuell abdikasjon ikke kan vente til fredag klokka 10?
Eller en skilsmisse? Eller hvorfor en skilsmisse skulle ha konstitusjonell betydning?

Hvem vet. Kanskje MM nærmer seg mentalt sammenbrudd og dette kan ikke vente. 

• Liker 5
Skrevet
RoffeHarry skrev (Akkurat nå):

Men hva har statsrådet med det å gjøre, sånn rent praktisk?

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
RoffeHarry skrev (1 minutt siden):

Tøv.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Da kan man vel legge den ballen død. 

https://www.nrk.no/norge/gradert-sak-behandlet-i-ekstraordinaert-statsrad-1.17815309

«Saker som er graderte handler ofte om hensynet til rikets sikkerhet, og det kan ofte handle om Forsvaret.

Verken Forsvarets presseansvarlig eller Forsvarets operative hovedkvarter vil kommentere om hvorvidt statsrådet handlet om saker knyttet til dem, eller om det har vært en hendelse.

Politiets sikkerhetstjeneste PST har heller ikke informasjon om det konkrete innholdet i møtet, ifølge presseansvarlig.» 

• Liker 4
Skrevet

Kanskje hun ikke orker mer. Vil skille seg eller at HM trekker seg. Om landets tronarving skal skilles eller trekker seg så vil jeg tro dette er grunn nok til at Kongen kaller inn til ekstraordinært statsråd. Da er det en konstitusjonell krise for det norske monarkiet. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Hvis Haakon virkelig mener dette med alt for flokken sin kan det hende han trekker seg. Det påvirker arverekkefølgen. Det kan også hende IA har fått nok, men det vil jeg jo tro hadde kunnet vente til fredag. Eller så går Harald på pensjon. Hva annet kan det tenkes at kongehuset kommer med om det stemme at det er de som har kaldt inn? Alt annet ville jo vært initiert av statsministeren skulle man tro, særlig om det handlet om sikkerhetspolitikk.

Endret av Jdjdkdudjbs
  • Liker 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Da kan man vel legge den ballen død. 

https://www.nrk.no/norge/gradert-sak-behandlet-i-ekstraordinaert-statsrad-1.17815309

«Saker som er graderte handler ofte om hensynet til rikets sikkerhet, og det kan ofte handle om Forsvaret.

Verken Forsvarets presseansvarlig eller Forsvarets operative hovedkvarter vil kommentere om hvorvidt statsrådet handlet om saker knyttet til dem, eller om det har vært en hendelse.

Politiets sikkerhetstjeneste PST har heller ikke informasjon om det konkrete innholdet i møtet, ifølge presseansvarlig.» 

Dette gjør meg litt roligere:

"– Jeg har ikke anledning til å kommentere innholdet i saker som er gradert etter sikkerhetsloven.

Det skjer fra tid til annen at det er graderte saker i statsråd, og de blir da unntatt offentlighet i medhold av offentleglova § 13 jf. sikkerhetsloven § 5–4 annet ledd."

Virker som det ikke er sååå uvanlig at det skjer.

• Liker 4
Skrevet
MissLucy skrev (2 timer siden):

Ja. Men vi vet fremdeles ikke hvordan søket var definert eller avgrenset. 

Du får beholde din tro så lenge du kan. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (24 minutter siden):

Fornuftens stemme. Takk.

Takk selv.

• Liker 3
Skrevet
RoffeHarry skrev (3 minutter siden):

Kanskje hun ikke orker mer. Vil skille seg eller at HM trekker seg. Om landets tronarving skal skilles eller trekker seg så vil jeg tro dette er grunn nok til at Kongen kaller inn til ekstraordinært statsråd. Da er det en konstitusjonell krise for det norske monarkiet. 

Jdjdkdudjbs skrev (3 minutter siden):

Hvis Haakon virkelig mener dette med alt for flokken sin kan det hende han trekker seg. Det påvirker arverekkefølgen. Det kan også hende IA har fått nok, men det vil jeg jo tro hadde kunnet vente til fredag. Eller så går Harald på pensjon. Hva annet kan det tenkes at kongehuset kommer med om det stemme at det er de som har kaldt inn? Alt annet ville jo vært initiert av statsministeren skulle man tro, særlig om det handlet om sikkerhetspolitikk.

Jeg tror uansett at dette handler om noe annet. Skulle det handle om noe med medlemmene i Kongehuset, kan vel det tas opp på ordinært statsråd. Er vel ikke SÅ hastete at det må tas som "gradert"

• Liker 6
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Joda, det har du, sett elleville teorier mener jeg :ler: 

Kan ikke snakke for alt det andre lurer på her, jeg har nesten whiplash av tempoet, men i og med at det rulles opp mye nå med Juul, Rød-Larsen, Brende, Jagland osv relatert til Epstein, og diplomatisk krise ble nevnt, så var veien kort til MM og hvorvidt en eventuell skilsmisse ble et konstitusjonell krise dersom sakene i de ulike institusjonene henger sammen på noen måte. 

• Liker 5
Skrevet

Dette gjør meg litt roligere:

"– Jeg har ikke anledning til å kommentere innholdet i saker som er gradert etter sikkerhetsloven.

Det skjer fra tid til annen at det er graderte saker i statsråd, og de blir da unntatt offentlighet i medhold av offentleglova § 13 jf. sikkerhetsloven § 5–4 annet ledd."

Virker som det ikke er sååå uvanlig at det skjer.

Er nok ikke relatert til kongehuset eller noe som er voldsomt dramatisk. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...