Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Hvis det haster (slik det faktisk fremstår), kan man ikke vente til Støre kommer tilbake fra Sverige. Og alle kan jo delta via Teams f.eks.

Håper da virkelig ikke at øverste hold i dette landet bruker Teams, det er altfor sårbart! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får vi vite det siden det er gradert? Håper ikke det er noe alvorlig sikkerhetspolitisk. Tror ikke det er skilsmisse. Tror heller ikke Harald går av for da er jo løpet kjørt for monarkiet.

• Liker 2
Skrevet
Hirondelle skrev (Akkurat nå):

Håper da virkelig ikke at øverste hold i dette landet bruker Teams, det er altfor sårbart! 

Tenk deg en annen plattform som er mer sikker, da. Digital deltakelse.

• Liker 2
Skrevet
Caniggia skrev (2 minutter siden):

Det er ingen nødvendig forbindelse mellom «gradering» og konstitusjonelle forhold. Termen «gradert» brukes imidlertid normalt når saken er sikkerhetsgradert etter sikkerhetsloven. Det kan være tilfellet når den gjelder nasjonal sikkerhet, utenrikspolitiske interesser, beredskap eller andre sikkerhetshensyn.

Forøvrig finnes det flere alternative hjemmelsgrunnlag for å skjerme statsrådssaker (med tilhørende saksdokumenter) fra offentlighet. Det kan eksempelvis skje når informasjonen er underlagt  taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (fx fordi de omhandler personlige forhold).

Kan forhold rundt MM skjermes med bakgrunn i forvaltningsloven?

• Liker 2
Skrevet

Da går jeg for tre muligheter. Kongen har abdisert,  MM og HM skal skilles eller HM har trukket seg som tronarving. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Justlooking skrev (Akkurat nå):

Får vi vite det siden det er gradert? Håper ikke det er noe alvorlig sikkerhetspolitisk. Tror ikke det er skilsmisse. Tror heller ikke Harald går av for da er jo løpet kjørt for monarkiet.

Mtp krisemøtene som har vært avholdt på slottet de siste dagene og at både MM og H var hos Marius for et par dager siden (for å informere han, kanskje…) og at det har blitt spekulert i om de vil vente med å offentliggjøre en evt skilsmisse til rettsaken er over, og det er den på fredag, så tror jeg dette gjelder en kommende skilsmisse.  

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
RoffeHarry skrev (Akkurat nå):

Da går jeg for tre muligheter. Kongen har abdisert,  MM og HM skal skilles eller HM har trukket seg som tronarving. 

Av disse tre håper jeg det er den siste.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
RoffeHarry skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor kunne ikke dette vente til etter rettssaken/dommen? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Justlooking skrev (3 minutter siden):

Med den innstillingen er jo monarkiet over snart uansett, Harald er gammel. 

• Liker 1
Skrevet
Alyanna skrev (1 minutt siden):

Kan det handle om kongefamilien/ Mette Marit / Marius saken?

Det er nok vanskelig å tenke seg at slike forhold skulle kunne graderes etter sikkerhetsloven. Og hvis saken er skjermet etter andre regler, er det underlig å bruke ordet gradert.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (16 minutter siden):

Minst halvparten av statsrådene må være til stede for at statsrådet vil være beslutningsdyktig. 

I følge NRK var heller ikke forsvarsministeren eller utenriksministeren tilstede, da de er på CR øvelsen. Og hellet ikke statsministeren. Men det kunne altså ikke vente til fredag. 

Jepp, og da tenker jeg at det ikke handler om rikets sikkerhet.

Hvis HM har tenkt å abdisere (jeg tror ikke at det er det, altså) hadde det kanskje foregått på denne måten?

Edit: jeg mente ikke at HM abdiserer, men trekker seg som tronarving

Endret av Galanga
  • Liker 4
Skrevet

Vi vet at Epstein brukte informasjon han hadde for å presse mennesker. Man har også sterke indikasjoner på at han var involvert i etterretning. Jeg har tenkt flere ganger den siste måneden at det kan være en mulighet for at kongefamilien har blitt komprimert med sin kontakt med Epstein. Det vil være gradert. Men det vil vi aldri få vite. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Maud-1919 skrev (Akkurat nå):

Vi vet at Epstein brukte informasjon han hadde for å presse mennesker. Man har også sterke indikasjoner på at han var involvert i etterretning. Jeg har tenkt flere ganger den siste måneden at det kan være en mulighet for at kongefamilien har blitt komprimert med sin kontakt med Epstein. Det vil være gradert. Men det vil vi aldri få vite. 

💯

• Liker 6
Skrevet

Denne saken er gradert så derfor blir det ikke publisert offisielt fra statsråd. Det betyr at det ikke vil bli delt med offentligheten hva som ble behandlet?

https://www.seher.no/kongelig/ekstraordinaert-mystisk-mote/84387561

«- Det blir derfor ikke publisert offisielt fra statsråd, skriver kommunikasjonssjef ved SMK, skriver hun i en e-post til avisen.» 

• Liker 2
Skrevet
Hirondelle skrev (4 minutter siden):

De har krypterte telefoner. Var på en middag der en minister og hans assistent var, satt ved siden av, og hun hadde telefonen hans. Masse greier. De har selvsagt krypterte kommunikasjonsmetoder. Ellers kunne ingen av dem forlatt kontorene noen sinne. 

• Liker 3
Skrevet
Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Kan forhold rundt MM skjermes med bakgrunn i forvaltningsloven?

Ja, personlige forhold (f.eks. helseinfo) er taushetsbelagt etter forvaltningsloven. Men da er uttrykket «gradert» ganske malplassert.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (22 minutter siden):

Ja? Poenget her er at det er ekstraordinært. Kan du forklare hvordan et ekstraordinært møte er allerede utredet og avklart i forkant når det gjelder noe som er sikkerhetspolitisk eller en diplomatkrise? 

Dette er ikke “krisestab i sanntid” hvor alle sitter samlet og improviserer. Det er ikke det statsråd er. Ekstraordinært betyr i praksis: Kan ikke vente til fredag.

Regjeringen jobber kontinuerlig med saker som er ferdig behandlet i departementene. Hvis noe må tre i kraft umiddelbart (juridisk, diplomatisk eller sikkerhetsmessig), kan man ikke vente på ordinært statsråd.

Et ekstraordinært statsråd betyr bare at møtet holdes utenom vanlig tid, ikke at saken er uferdig.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen dager tenker jeg at alle rundt meg har røyka sokkene sine. Dette er en sånn dag.

Kan noen forklare på en måte som gir litt mening hvorfor en eventuell abdikasjon ikke kan vente til fredag klokka 10?
Eller en skilsmisse? Eller hvorfor en skilsmisse skulle ha konstitusjonell betydning?

Har aldri sett maken til elleville teorier.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Maud-1919 skrev (2 minutter siden):

Sett i lys av at saken er gradert og unntatt offentligheten, så er det ikke utenkelig. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis MM trekker seg fra offentligheten, eller mister tittelen - vil et slikt møte kunne finne sted da? Eller er det kun hvis noen av de "ekte" kongelige abdiserer det kalles inn til slike møter? 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...