Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
MissLucy skrev (20 minutter siden):

Merkelig at det er nødvendig å si dette så mange ganger, men: Et statsbesøk er et offisielt besøk for å vareta de diplomatiske relasjonene mellom to land. Det har ingenting med individene å gjøre. Det handler om landene.

Det kan du lese om her: For Norge i utlandet

og her: statsbesøk – Store norske leksikon

Sitat: 

"Ved et statsbesøk avlegger et statsoverhode offisielt besøk hos et annet statsoverhode. De ledsages av en delegasjon med representanter for ulike deler av samfunnslivet, ikke minst er næringslivet bredt representert. Hensikten er å bygge relasjoner og styrke Norges interesser i utlandet.

Statsbesøk inneholder en del faste seremonielle elementer, slik som velkomstseremoni, kransenedleggelse, gallamiddag. Under besøket finner det sted et stort antall møter på ulike nivåer, konferanser, profilering av kultur og næringsliv og besøk til sosiale og kulturelle institusjoner.

Når Kongeparet avlegger statsbesøk i utlandet ledsages de av utenriksministeren og andre representanter for regjeringen. Når utenlandske statsoverhoder kommer på statsbesøk til Norge, er Deres Majesteter Kongen og Dronningen vertskap."

Nå er det vel bare kongeparet og medlemmer av regjeringen som strengt talt skal delta på statsbesøk, og ikke kronprinsparet. 

At MM deltar er et aktivt valg. Det tror jeg også du forstår om du leser dine egne kilder.

Fra din egen SNL-kilde:

Sitat

Statsbesøk er et offisielt besøk av et lands statsoverhode til et annet lands statsoverhode. I Internasjonalt diplomatisk samkvem regnes statsbesøk som det høyeste formelle uttrykk for gjensidig respekt, vennskap og samarbeid mellom to suverene stater.

Ved besøk til Norge blir det gjestende landets statsoverhode tatt i mot av kongeparet ved en høytidelig seremoni på Slottsplassen. Her avspilles de to landenes nasjonalsanger, og vert og gjest inspiserer et kompani fra H.M. Kongens garde

Jeg synes det er smått merkelig at MM har energi til dette når hun så vidt klarte å stagge seg igjennom et intervju på 20 minutter forleden. Det tror jeg ikke jeg er alene om.

Litt som jeg synes det er merkelig at hun var for syk til å delta på tronarvingstreff og så heller dro til New York, egentlig. Historikken er ikke akkurat overbevisende for MM.

Endret av 1600
  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Natttåke skrev (5 minutter siden):

På 17 mai burde alle gå med jakkeslagene "Ikke min dronning" forbi slottet. Tenk, om vi kunne samles rundt en bevegelse, der vi virkelig sa fra sammen.

Edit: Eller ikke min kronprinsesse er mer rett. 

Alle burde gå med den teksten? Hvem skal tvinge meg til det? Hun kommer absolutt til å bli min dronning (om helsen holder🤞🏼)

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Solstråle1 skrev (Akkurat nå):

Alle burde gå med den teksten? Hvem skal tvinge meg til det? Hun kommer absolutt til å bli min dronning (om helsen holder🤞🏼)

Alle som står samlet for  å avvise henne mente jeg naturligvis. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Natttåke skrev (6 minutter siden):

På 17 mai burde alle gå med jakkeslagene "Ikke min dronning" forbi slottet. Tenk, om vi kunne samles rundt en bevegelse, der vi virkelig sa fra sammen.

Er det ikke litt mer konstruktivt å bruke stemmeretten sin ved stortingsvalget heller?

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor du har et problem med Sonja oppi dette.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Aricia skrev (38 minutter siden):

Det er ingen motsetning i dette, jf innlegg jeg har skrevet før i dag, og debattinnlegget fra Aftenposten - det hadde jo vært fint hvis noen faktisk tok seg tid til å lese det.

Dessuten har vi jo heller ikke tilgang til hele korrespondansen dem imellom, så vi vet ikke alt om hva Epstein skrev til henne og hvordan han kommuniserte. Det å veksle mellom å være imøtekommende og avvisende, på og av, er jo feks en velkjent form for manipulasjon.

Jeg har lest det flere ganger.

Jeg synes det er interessant at forfatteren hører ordet manipulasjon fra kronprinsessen og så mener seg velinformert nok til å synse om det. 

Det ville ikke gått upåaktet hen her på KG at han dikter fritt om situasjonen om situasjonen der hun ble utrygg.
Han gir denne beskrivelsen: 

«Mette-Marit beskriver i NRK-intervjuet hvordan et besøk hos Epstein endret seg fra en trygg atmosfære til noe veldig ubehagelig i løpet av et øyeblikk»

Dette var en gjengivelse som jeg ikke husket så jeg jeg sjekket transkriberingen: 

«Da han kom den siste dagen, oppsto det en situasjon som gjorde meg såpass utrygg at jeg ringte hjem til Haakon.»

https://www.vg.no/nyheter/i/5pE5ke/foelg-nrk-intervjuet-med-kronprinsessen-ord-for-ord

Disse to situasjonsbeskrivelsene er ikke like. Forfatteren av artikkelen  tar utgangspunkt i en fantasi og har laget seg en annen forståelse enn det han har dekning for og med det utgangspunktet er det vanskelig å ta ham seriøst. 

Han eksemplifiserer teoriene sine med manipulasjon i forhold eller manipulasjon på jobb (som han har mye erfaring med). Hvor relevant er det? Et kjærlighetsforhold mellom et ogfer og en manipulator er jo ikke likt et vennskapsforhold mellom en kronprinsesse og en manipulator. Han maler et bilde av et klassisk offer, men det er jo ikke snakk om det her. Jeg savner en forklaring på hva Epstein brukte for å manipulere MM. I artikkelen skisseres det ulike relasjonelle utfordringer som kan utnyttes av en manipulator: Jeg lurer på hvilke du mener skulle kunne være reelle i MM sitt tilfelle? 

«Vi vet at han brukte svik og forvrenging av informasjon, brøt avtaler, skapte relasjonsusikkerhet og anvendte finansiell og emosjonell avhengighet for å nå sine mål»

Hvilke av disse kunne være aktuelle? Ved at MM ikke var åpen om hva det gikk i, så har vi ikke grunnlag for å bedømme det, ei heller Vedøy. 

Endret av CeXNS
Språk
  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet

I motsetning til Dagbladets kommentator synes jeg ikke det er det minste «søtt» med folk som leier hverandre og utveksler kjærtegn når de er på «jobb»/ i offisielle sammenhenger. Det virker bare uprofesjonelt.

• Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
1600 skrev (Akkurat nå):

Her var det mye klein stemning og mimikk, uff.

Ja, absolutt og stramme miner. Veldig interessant studium egentlig. Interessant hvordan den som filmer stadig tar vekk MM og de står bak en stund. 

Sonja gjør en strålende jobb da. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Kvinne31 skrev (49 minutter siden):

At MM er tilbake på jobb, tyder vel på at nå mener slottet at alt er glemt, og at de kan kjøre på som vanlig 😆😅

Det tror jeg de tenker. Nå har de gjort sitt, så da er den saken her over. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Siden har med gaver også til til MM, så regner jeg med at det har vært planlagt og varsla litt at hun er til stede. 

Endret av Natttåke
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (6 minutter siden):

Det var talende, takk!

Hva var det som var talende med det??

Det er jo alltid sånn at de tar noen gruppebilder med alle, og noen gruppebilder bare med monarkene. På dette bildet står de som ikke skal være med (fordi de ikke er monarker) i bakgrunnen, men på andre bilder er de med.

Slik det alltid er.

Endret av MissLucy
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
blvck skrev (3 minutter siden):

Det tror jeg de tenker. Nå har de gjort sitt, så da er den saken her over. 

Nååh, Sonja er stram i masken. Hun ser ikke en gang på Mette Marit når hun går mot de, mens MM søker hennes blikk. 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 minutt siden):

Nååh, Sonja er stram i masken. Hun ser ikke en gang på Mette Marit når hun går mot de, mens MM søker hennes blikk. 

Ja, godt å se faktisk! Beroligende. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (7 minutter siden):

I motsetning til Dagbladets kommentator synes jeg ikke det er det minste «søtt» med folk som leier hverandre og utveksler kjærtegn når de er på «jobb»/ i offisielle sammenhenger. Det virker bare uprofesjonelt.

Enig. Veldig lite proft.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Dronning Mathilde av Belgia er jo helt strålende, og smørblid - virker som hun har et glimt i øyet og synes denne turen er interessant :) 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Fra artikkelen om manipulasjon henter jeg dette klippet

«Ofte lar vi små feil, løgner eller signaler som skurrer i nåtiden, passere fordi vi trenger å tro på valgene vi tok tidligere og de gode opplevelsene lenger frem i tid. Våre følelser om fortiden og om fremtiden kan dermed gjøre det vanskelig å se klart betydningen av det som skjer her og nå, for eksempel når man opplever en situasjon med en mann som gjør oss utrygg»

På godt norsk: vi ser forbi det som var utrivelig, fordi vi håper på «gode opplevelser i fremtiden». 

Da lurer jeg på hva Epstein tilbydde som veide opp for utryggheten. Det er spørsmålet.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Solstråle1 skrev (53 minutter siden):

Nå er det altså også galt at hun representerer/jobber. Hun kan virkelig ikke pusse nesen uten negative kommentarer. 

Å lese at oksygen og besøk på legevakten er spill for galleriet… jeg har ikke ord! Jeg kan ikke forestille meg hvilke type mennesker det er som skriver slikt! 

hva mener du med at det OGSÅ er galt? Det er mest det som ER galt -ange av oss ønsker ikke å ha henne som representant, og ønsker heller ikke å betale for at den kvinnen skal fortsette å velte seg i luksus. Det et ønskelig at hun trekker seg helt tilbake. Hun kan fint pusse nesen hun kan faktisk gjøre nøyaktig som hun vil, inkludert å ligge rundt eller støtte overgripere som sønnen sin, så lenge hun bare IKKE representerer på våre vegne.

O2-bruk er nok ikke spill for galleriet. Men at HM bærer rundt på den, som for å gjøre det mest mulig tydelig for fotografene, det fremstår som et spill for galleriet.

Morgan Le Fay skrev (8 minutter siden):

Enig, særdeles uprofesjonelt å drive å klå på hverandre på jobb.

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...