Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt i helger og evt natt. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
viren skrev (37 minutter siden):

Det er det hun sier ja. Og i intervjuet på NRK sier hun:  "Det var mange som visste at vi kjente hverandre. Haakon visste det. " (Haakon bekrefter også dette). 

Du tror altså at fordi MM sier hun ikke visste at Epstein var overgrepsdrømt så er det sannheten, selv om: 

- hun selv innrømmer at hun har googlet han og det ser ikke bra ut

- Epstein var omtalt i media , også i relasjon til Andrew

- Både Haakon og "mange" andre (vi vet ikke hvem) visste om kontakten, og ikke EN ENESTE av disse, MM, Haakon og alle disse andre har lest i en avis, blitt fortalt eller hørt om Epstein og deretter informert MM om hva slags mann han var? 

Du tenker at på tross av alt dette er det mer sannsynlig at MM faktisk ikke visste? Virkelig?

Jeg tviler ikke på at mange visste, men ikke sa ifra.  Vennene hennes virker ikke å ha fått endret syn på henne etter disse avsløringene.  Det er kun om man tar avstand fra overgrep mot barn man føler behov for å si ifra. 

Endret av SVK
  • Liker 15
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 minutt siden):

Ja, i tiden før dette intervjuet ble vi pepret med opplysninger i sosiale medier om at MM «ligger nede for telling», psykisk knekt og dødssyk og så videre.
Vel. Hun fremstod  jo både arrogant og nedlatende i dette intervjuet, ikke det minste angrende eller knekt.

Og dronningrollen er hun klar for, med full støtte fra HM.

Det er en tragedie som utspiller seg her og jeg er nesten ukomfortabel med å være vitne til relasjonen dem imellom.

• Liker 19
  • Nyttig 22
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (2 minutter siden):

Ja, i tiden før dette intervjuet ble vi pepret med opplysninger i sosiale medier om at MM «ligger nede for telling», psykisk knekt og dødssyk og så videre.
Vel. Hun fremstod  jo både arrogant og nedlatende i dette intervjuet, ikke det minste angrende eller knekt.

Jeg er helt enig med deg. 
Sykdom diskvalifiserer ikke for legitim kritikk. Saken er en stor skandale, og setter et betimelig spørsmål ved om MM er egnet i rollen hun har, og ikke minst for en potensiell rolle som landets dronning. Det er problematisk å kunne se henne i en kongelig rolle, uansett. Som man selv reder, ligger man. 

At kronprinsen har bundet seg til MM sin mast på hennes synkende flåte - det er helt ubegripelig. 

• Liker 20
  • Hjerte 4
  • Nyttig 9
Skrevet
jordeple skrev (3 minutter siden):

Og dronningrollen er hun klar for, med full støtte fra HM.

Det er en tragedie som utspiller seg her og jeg er nesten ukomfortabel med å være vitne til relasjonen dem imellom.

Jeg nekter å gå i parmiddag til et par der kona ligger rundt. Det er rett og slett så ubehagelig å vite om.

'Åh mannen hennes vet og han er sikkert like ille' sier min partner og andre som kjenner dem.

So what? Det er jo enda verre. Jeg synes det er kleint, cringe, ubehagelig, ekkelt og ikke minst mistenker jeg at å omgås slike folk kan smitte over på en selv. 

Kan ikke SKJØNNE hva Haakon og Mette liksom har omgåttes typer som Epstein for, om det ikke er 'spesialiteten' hans.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
jordeple skrev (11 minutter siden):

nesten ukomfortabel 

Stryker nesten. Jeg er faktisk bare ukomfortabel med å se de to sammen. 

Det føles ikke bra, det gir meg vondt i magen. Og det er HM jeg får vondt av, ikke MM.

Endret av jordeple
  • Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (2 timer siden):

At den norske kongefamilien liksom ikke skal ha kjent til nøyaktig hvem Epstein var og hva han stod for i 2011 er en løgn så himmelropende at det er utrolig at det norske folk ikke krever dem avsatt hele gjengen.

2011 var året da William og Kate giftet seg. Andrews forbindelse med «milliardæren og sex-forbryteren Epstein» var grundig omtalt i mediene, og det truet med å kaste skygger over bryllupet. Dronning Elizabeth hadde «talks» med Andrew.

https://www.theguardian.com/uk/2011/mar/10/prince-andrew-queen-envoy-scandal

Det ble omtalt som en skandale. 

Og dette skal Haakon og Mette-Marit liksom ikke ha fått med seg? Tror de vi er helt idioter?

Mette-Marit innledet nettopp på denne tiden et  «nært vennskap» med vår tids desidert verste sex-forbryter, og hun var så klart fullstendig klar over hvem han var.  

Haakon påstår han visste om denne forbindelsen. Der gjorde han en generaltabbe. Enten lyver han for å støtte kona, eller så gir han også f. For han kan faktisk ikke påstå at han var ukjent med hvem Epstein var.

Dette har jeg sagt hele tiden!!!! Med bryllupet og alt oppstusset der så er det umulig at de ikke visste!!! Haakon må ha visst om Esprein og han innrømmer at han visste om kontakten. I mine øyne ble saken bare verre med denne informasjonen. Tidligere var det bare MM. Nå er det år kommende konge også. 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

Jeg vil gjerne presisere at jeg ikke mener at alle alenemødre er som MM.

Men kan man egentlig definere henne som en alenemor når hun overlot omsorgen til barnet til en annen rett etter fødsel og ikke overtok den fullstendig før hun var gift med HM, da MBH var 4 år?

Vil heller kalle det en fraværende mor.

Endret av jordeple
  • Liker 25
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
heppernkax skrev (4 timer siden):

Det var ubehagelig å sitte og se på intervjuet. Det var cringe. Ikke på grunn av det som ble sagt alene, men på grunn av hvordan det så ut. Jeg klarte ikke å slippe blikket til Haakon. Han satt der, helt stille og livløs bak det røde ansiktet, og det var som om noe i ham var slått av. Ansiktet var rolig, men ikke på en god måte, mer som om det ikke var noe igjen å vise.

Da Mette begynte å fortelle om at 'du leser jo hva som står der kjente jeg en klump i magen. Jeg bare så på ham. Det var noe i øynene hans som gjorde det vanskelig å puste ordentlig, som om han allerede hadde trukket seg langt bort fra det som skjedde rundt ham, for mange år siden. Hvert smil var vare liksom på bestilling. Tenk at hun avsluttet med 'det vsr så koselig'.

Jeg husker at jeg tenkte at ingen burde måtte sitte sånn på TV. Å bli sett av alle, akkurat i et øyeblikk hvor man kanskje føler seg mest knust. Det føltes nesten feil å være vitne til det, som om jeg så noe jeg egentlig ikke hadde rett til å se. Haakon skulle aldri vært en del av intervjuet.

Og etterpå satt jeg bare igjen med en tung følelse og en merkelig sorg over hvor sårbart og lite et menneske kan se ut etter årevis av abuse fra en partner som nyter ting som ville revet andre familier i filler.

Jeg tror HM er en "kokt frosk". 

Eksperter på vold i nære relasjoner har i MBH-saken snakket om kokt frosk-fenomenet.  En frosk som blir kastet i kokende vann vil hoppe ut for å redde seg, men om den plasseres i kaldt vann som varmes sakte opp, blir den værende selv om det er dødelig fordi den ikke merker endringen og tilpasser seg til det er for sent. I voldsutsatte forhold, vil offeret adaptere utøverens narrativ og virkelighetsbilde, og tilpasse seg. Kle seg ned, unngå venner, slutte å protestere osv. Siden ingen er bare slemme, heller ikke mishandleren, lar man seg manipulere.

Men «kokt frosk» trenger ikke handle om vold, det kan handle om andre former for utnyttelse eller misbruk. Hadde HM som 25 åring, eller som monark i et annet land, eller som vi andre som har distanse, sett scenarioene som utspiller seg fra kongehuset i dag utenfra, inkl. stebarns ville liv og royalt finansiert narkotikamisbruk, omgang med kriminelle, rettssak om mishandling og overgrep, til dronningemnets flørtete omgang med Epstein, forklaring om at hun droppet ham fordi han utnyttet henne (ikke pga ofrene), om baksnakking av kongelige venner, nakne damer-tapet til tenåringssønn osv.  hadde han steilet. «Aldri på min vakt!», hadde han tenkt.

Men så skjer det likevel. Fordi han har vært sammen med MM så lenge og tatt inn hennes narrativ bit for bit gjennom 25 år. Hvor slem pressen var. At hun måtte "skrifte" før bryllupet fordi hun var ung alenemor (ikke fordi hun måtte bygge tillit etter en uansvarlig livsførsel, delvis finansiert av studielån, i åresvis). Jet sett veivalg for MBH, som dras med til NY og Monaco, men aldri på oppdrag til Trøgstad eller Blåkors, MMs klagebrev til pressen. At hun droppet ut av masterstudie (hva sa han da mon tro?), til private surrogati-reiser til venner i India, bruk av guru (hvem f… har en guru? Hva trenger en kronprinsesse en guru til?), omgang med Epstein i USA og jetsett-liv i NY, mens hun har barn i småskolen hjemme i Norge, nedskalering av kongelige oppdrag og uteblivelse fra jobb (også før sykdommen) osv - han har moderert seg og sine forventninger litt og litt og litt. Nå er han ikke lenger i stand til å se hvor det har ledet dem; til et sted uten verdier som plikt, moral, ansvar, ydmykhet, et sted der han har ingen egen vilje og ingen retning.

Det føles jo fælt å sette ord på dette nå som MM er syk og hun har en sønn å bekymre seg for. Det er utvilsomt veldig vanskelig. Kanskje hun ikke kan hjelpe for at hun ikke forstår rollen, ikke klarer å ta råd fra andre, ikke kan se seg selv utenfra og innse at hun ikke har de verdiene som er kongehus må stå for. Men det er HM som lar det utspille seg. Han er frosken som ble kokt.

Endret av O Rakel
  • Liker 22
  • Hjerte 4
  • Nyttig 19
Skrevet

https://www.vg.no/rampelys/i/XMj4OB/planla-shoppingtur-svarer-ikke-om-bilde

Kan noen som er mindre naiv og uskyldig enn meg forklare meg hva det vil 'to take you shopping?' Slik Mette Marit ber Epstein gjøre med henne. Ser at Trump tok flere av sine elskerinner, minst en gift kvinne han prøvde seg på og minst ett offer på shopping også.

Hva gjør en mann på shopping med en dame eller flere? Er han der for å betale? Er det en type date for milliardærer? Er det som å spille golf, men med kvinner (altså prate business).

Fra VG

Ifølge en mailutvekslinger og timeplan fra sommeren 2013 planla Epstein å ta med kronprinsessen på shoppingtur til Prada-butikken i New York.

«And you might have to come shopping with me», skriver kronprinsesse Mette-Marit i en e-post til Epstein 26. juni i forbindelse med at de planlegger å møtes 27. juni.

Og Epsteins assistent følger opp:

Jeffrey says he would like to take you and possibly, Eva Dubin, shopping today at Prada...wondering if 5:30 or 6:00 might work for you?

Please let me know at your earliest convenience.

Thank you,

Hva er dette for noe? En omgangsform? Bestikkelser? Dating?

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
heppernkax skrev (4 minutter siden):

Jeg tror stikkordet for det meste MM foretar seg er spenning.

• Liker 14
Skrevet
heppernkax skrev (4 minutter siden):

Kan noen som er mindre naiv og uskyldig enn meg forklare meg hva det vil 'to take you shopping?' Slik Mette Marit ber Epstein gjøre med henne. Ser at Trump tok flere av sine elskerinner, minst en gift kvinne han prøvde seg på og minst ett offer på shopping også.

Hva gjør en mann på shopping med en dame eller flere? Er han der for å betale? Er det en type date for milliardærer? Er det som å spille golf, men med kvinner (altså prate business).

Fra VG

Ifølge en mailutvekslinger og timeplan fra sommeren 2013 planla Epstein å ta med kronprinsessen på shoppingtur til Prada-butikken i New York.

«And you might have to come shopping with me», skriver kronprinsesse Mette-Marit i en e-post til Epstein 26. juni i forbindelse med at de planlegger å møtes 27. juni.

Og Epsteins assistent følger opp:

Jeffrey says he would like to take you and possibly, Eva Dubin, shopping today at Prada...wondering if 5:30 or 6:00 might work for you?

Please let me know at your earliest convenience.

Thank you,

Det er så opplagt at det ikke er verdt å nevne en gang. Hvorfor skulle en 20 år eldre mann være med på shopping? For å peke på Prada-butikken i tilfelle hun ikke fant den selv?

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
O Rakel skrev (3 minutter siden):

Men «kokt frosk» trenger ikke handle om vold, det kan handle om andre former for utnyttelse eller misbruk. Hadde HM som 25 åring, eller som monark i et annet land, eller som vi andre som har distanse, sett scenarioene som utspiller seg fra kongehuset i dag utenfra, inkl. stebarns ville liv og royalt finansiert narkotikamisbruk, omgang med kriminelle, rettssak om mishandling og overgrep, til dronningemnets flørtete omgang med Epstein, forklaring om at hun droppet ham fordi han utnyttet henne - ikke pga ofrene -, om baksnakking av kongelige venner, nakne damer-tapet til tenåringssønn osv.  hadde han steilet. «Aldri å min vakt!», hadde han tenkt.

Er det noe annet enn voldtekter på den listen Haakon ikke visste om allerede som 25 åringer? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (6 minutter siden):

Det er så opplagt at det ikke er verdt å nevne en gang. Hvorfor skulle en 20 år eldre mann være med på shopping? For å peke på Prada-butikken i tilfelle hun ikke fant den selv?

Nei, ikke vet jeg. 

Nå trykker VG et bilde av det de mener kanskje er Mette på shopping med Epstein. Hoffet (slottet?) nekter besvare om det er henne eller ikke. 🙄

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
SVK skrev (2 minutter siden):

Er det noe annet enn voldtekter på den listen Haakon ikke visste om allerede som 25 åringer? 

Det meste av det jeg nevnte utspilte seg etter at han fylte 25. Forstår ikke hva du vil med denne kommentaren.

• Liker 6
Skrevet

Det trykkes nye ting hver dag nå.

Mette avkledd ift 'utrygg hendelse' allerede lørdag i pressen, hun skrev hun savnet ham i tiden etter.

Og i dag et shoppingbilde, der Epstein trolig handler prada og annet luksus til henne. 

Tror pressen har bestemt seg for å grave litt.

Er redd vi risikerer å se MM drevet fra skanse til skanse denne året. Kun avbrutt av glitrende fravær på 17. Mai og av sønnens dom og påfølgende ankesak.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Under intervjuet var MM så kortputstet at alle med minste erfaring i klinisk observasjon, forstår at hun har en alvorlig lungesykdom. Hun så ikke det minste frisk ut. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
jordeple skrev (3 timer siden):

Det er helt absurd. De visste godt at de kom til å bli fotografert.

Hva var intensjonen?

Hadde det vært bedre om de gikk tur uten at MM hadde pustemaskinen på?

• Liker 4
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Nei, nå dikter du.

Hun skrev «alvorlighetsgraden av hans kriminelle handlinger».

Så: hun visste han var kriminell. Hun visste han var sex-forbryter. Og hun MÅ ha visst om Andrew, så mye skriverier som det var om den skandalen før bryllupet. 

Nei. Her er det du som gjentatte ganger har hoppet glatt over dette. Uttalelsen sier nettopp «omfanget og karakteren av de kriminelle forholdene». Det er også fullt mulig å vite at noen er dømt for noe, uten å kjenne detaljene eller hele bildet. I dette tilfellet viser formuleringen til at hun ikke kjente omfanget eller arten av forholdene, og heller ikke de langt mer alvorlige forholdene som senere ble avdekket. Så når du sier at hun må ha visst, så spekulerer du. 

Sitat

I perioden Kronprinsessen hadde kontakt med Epstein, var hun ikke kjent med omfanget og karakteren av de kriminelle forholdene han hadde innrømmet og sonet for. Kronprinsessen var selvsagt heller ikke kjent med forbrytelsene som senere er blitt avdekket.

Kongehusets svar om Epstein-saken

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Snurrevippen skrev (19 minutter siden):

Nei. Her er det du som gjentatte ganger har hoppet glatt over dette. Uttalelsen sier nettopp «omfanget og karakteren av de kriminelle forholdene». Det er også fullt mulig å vite at noen er dømt for noe, uten å kjenne detaljene eller hele bildet. I dette tilfellet viser formuleringen til at hun ikke kjente omfanget eller arten av forholdene, og heller ikke de langt mer alvorlige forholdene som senere ble avdekket. Så når du sier at hun må ha visst, så spekulerer du. 

Kongehusets svar om Epstein-saken

TAKK! :blomst: 

• Liker 3
  • Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...