Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
blvck skrev (46 minutter siden):

Kronprinsesse Mette-Marit: Det har jeg brukt mye tid på å prøve å finne ut av selv. Sikkert like mye som dere har lurt på. Mm. Jeg skulle ønske jeg hadde resten av epost­korrespondans.

https://www.vg.no/nyheter/i/5pE5ke/foelg-nrk-intervjuet-med-kronprinsessen-ord-for-ord

Hun brukte sin offiselle epost i kommunikasjonen med Eptein. Så sant hun ikke har slettet eposten så burde hun kunne finne tilbke til de. I en sak som dette burde de i så fall fått inn hjelp til å gjenooprettet eventuelle slettede eposter. 

Også burde jo jourbalisten spurt om akkurat det jeg spør om nå. 

Selvsagt burde intervjueren spurt om det - og om mye annet i kommunikasjonen som har foregått. Såvidt jeg husker så ble det ikke stilt noen oppfølgingsspørsmål. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Aricia skrev (9 minutter siden):

Jeg synes Inger Merete Hobbelstad har noen relevante poenger og betraktninger ang. den berømmelige "googlet deg"-kommentaren. Sånn for å nyansere litt (som om det har noen hensikt, men likevel).

https://www.nrk.no/ytring/helt-flat-la-hun-seg-ikke-1.17817370

Fokuset på hva institusjonen kongehuset har gjort og vil gjøre framover for å forhindre at kongelige blir brukt av aktører som vil sko seg på dem eller sole seg i glansen synes jeg har vært alt for fraværende i håndteringen av saken. Hobbelstad reflekterer godt rundt dette. Rutiner og systemer er det som burde få fokus her etter mitt syn. 

Det er jo vanskelig å argumentere for endring når de involverte ikke mener det har skjedd noe kritikkverdig. Mette sier jo rett ut at hun ikke opplyste om sitt vennskap med Epstein fordi hun mener det var privat. Så lenge vi har en kongefamilie som ikke forstår at ingenting de gjør er privat, er all snakk om endring eller forbedring, meningsløst. 

• Liker 26
  • Nyttig 8
Skrevet
Sveva skrev (3 minutter siden):

Jeg for min del (siden du siterte meg) ble kanskje ikke overrasket, men hadde et lite håp på forhånd om at hun _faktisk_ skulle svare skikkelig denne gangen. Nå føler jeg meg godtroende og skuffet, men det stemmer vel da dette med at «enkelte aldri forandrer seg». Tror ikke MM egentlig har kapasitet og selvinnsikt nok til å svare slik som folk ønsker; hun evner det rett og slett ikke. Og det er skuffende, synes jeg. Forventningen er liksom at en 52 år gammel kvinne er emosjonelt moden og kan bla si oppriktig unnskyld, men fakta er at MM ikke er eller klarer det.

Det er akkurat det. MM evner ikke. Hun er rett og slett ikke reflektert nok til å f eks forstå rollen sin og hvorledes denne skal forstås. Om noe sitter jeg nå igjen med et inntrykk av at MM og HM ikke er de skarpeste knivene i skuffen. 

• Liker 27
  • Nyttig 9
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Selvsagt burde intervjueren spurt om det - og om mye annet i kommunikasjonen som har foregått. Såvidt jeg husker så ble det ikke stilt noen oppfølgingsspørsmål. 

Nei, sånn går det når spørsmålene må gjennomgås og svarene planlegges i forkant…

• Liker 16
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Sveva skrev (6 minutter siden):

Jeg for min del (siden du siterte meg) ble kanskje ikke overrasket, men hadde et lite håp på forhånd om at hun _faktisk_ skulle svare skikkelig denne gangen. Nå føler jeg meg godtroende og skuffet, men det stemmer vel da dette med at «enkelte aldri forandrer seg». Tror ikke MM egentlig har kapasitet og selvinnsikt nok til å svare slik som folk ønsker; hun evner det rett og slett ikke. Og det er skuffende, synes jeg. Forventningen er liksom at en 52 år gammel kvinne er emosjonelt moden og kan bla si oppriktig unnskyld, men fakta er at MM ikke er eller klarer det.

Det forundret meg også ... hun burde selvsagt startet med å si unnskyld til de mange ofrene til Epstein, unnskyld til det norske folk og alle andre hun har ført bak lyset med å ha denne omgangen med fyren. Men hun var ikke i stand til å ta ordet, "Unnskyld" i sin munn. Falsk gråt - uten en tåre rører ikke meg. 

Hun og Haakon virket mest å bry seg om flokken sin - en benevnelse Haakon har brukt før. 

Endret av Gulline
  • Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Sgirl skrev (1 minutt siden):

Det er akkurat det. MM evner ikke. Hun er rett og slett ikke reflektert nok til å f eks forstå rollen sin og hvorledes denne skal forstås. Om noe sitter jeg nå igjen med et inntrykk av at MM og HM ikke er de skarpeste knivene i skuffen. 

Jeg synes det er vanskelig å si om det skyldes lav IQ eller om de rett og slett har levd så beskyttet og priviligert at de ikke klarer å ta hensyn til andre.

Bill Gates for eksempel vaset seg jo ikke inn i dette fordi han var uintelligent. Han virker ikke genuint lei seg for ofrene han heller.

• Liker 28
  • Nyttig 5
Skrevet
NedOpp skrev (47 minutter siden):

Det var ikke hennes offisielle e-post, det så sånn ut fordi selve adressen var sladdet og det sto HKH kronprinsesse eller noe som navn. Det var en broadpark-adresse, som hun muligens hadde fått før ekteskapet også. Var visst knytta til NextGenTel i sin tid.

Takk! Det var jeg ikke klar over, men da er neste spørsmål om hun har den fortsatt? Hvis hun har det kan hun vel søke i den. Hvis hun ikke har den, så burde det fremkommet at hun har forsøkt å hente opp informasjon eller lignene. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
blvck skrev (4 minutter siden):

Takk! Det var jeg ikke klar over, men da er neste spørsmål om hun har den fortsatt? Hvis hun har det kan hun vel søke i den. Hvis hun ikke har den, så burde det fremkommet at hun har forsøkt å hente opp informasjon eller lignene. 

Jeg lurer på om deres epost tjenester ble avviklet på et tidspunkt? Kan de stemme at det var rundt 2013/14? Noen som kan hjelpe å finne info om dette?  Jeg er interessert i å sjekke om de ble avviklet i samme tidsrom som MM kutta kontakt med JE såfall.

Endret av FruR
  • Liker 6
Skrevet
Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er vanskelig å si om det skyldes lav IQ eller om de rett og slett har levd så beskyttet og priviligert at de ikke klarer å ta hensyn til andre.

Bill Gates for eksempel vaset seg jo ikke inn i dette fordi han var uintelligent. Han virker ikke genuint lei seg for ofrene han heller.

Det er vel kanskje noen narsisisstiske trekk hos flere der, tenker jeg. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Natttåke skrev (10 timer siden):

Så hun blir dronning, han vil ha henne i den rollen. 😕

Hun vil kanskje få tittelen en gang i fremtiden, men jeg har mine tvil om hun vil fylle rollen i særlig grad siden hun er i så dårlig form at hun kun maktet å stille opp til intervjuet med NRK i 20 minutter. Om jeg har oppfattet det riktig hadde de bedt om mer tid, men det ble avvist pga MMs helsesituasjon.

Om helsa ikke tillater henne å stille opp i mer enn 20 minutter til et (i mine øyne) ganske så snilt intervju (der Slottet hadde fått tilsendt spørsmålene i forkant) holder vel ikke formen til flere timer på slottsbalkongen eller lange gallamiddager med konversasjon etc. på slottet heller? 

Om om hun ender opp med å måtte gjennomgå en lungetransplantasjon etterhvert vil det vel være utfordrende for henne å representere i etterkant, med tanke på alle hensyn som må tas? Man må jo ta immundempende medisiner resten av livet, noe som gir økt infeksjonsfare og pga den økte infeksjonsfaren må man være svært forsiktig for å beskytte seg mot virus og bakterier. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
FruR skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på om deres epost tjenester ble avviklet på et tidspunkt? Kan de stemme at det var rundt 2013/14? Noen som kan hjelpe å finne info om dette?  Jeg er interessert i å sjekke om de ble avviklet i samme tidsrom som MM kutta kontakt JE såfall.

Jeg googlet og det ser ut som den fortsatt eksisterer 

https://webmail.broadpark.no/new_login/index.php?lang=3

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (35 minutter siden):

In fact sin?

Ja, det står beskrevet i artikkelen. Det har gått litt for kort tid og folk kan ha svart i affekt.

De har også et merkelig utvalg av respondenter, der 19% svarer at de ikke har sett intervjuet. De burde selvfølgelig bare ha spurt respondenter som har sett intervjuet hvis man skal si noe om fordelingen av tillit etter intervjuet. Potensielt sett vil jo de 19% kunne ha fordelt seg på de andre kategoriene. 
(Dårlig forklaring, beklager)

• Liker 6
Skrevet
Sgirl skrev (4 minutter siden):

Synes ikke Håkon et noe bedre, hadde der vært noe tak i han hadde han forlengst fortalt MM hva som var greit og ikke. Har liten sans for dere som fritar han for skyld, eller for den sags skyld mener han bør finne seg en ny viv. Haakon er det vi kaller en tøffel, og helt avhengig av å ha en partner å støtte seg på, var en.stund jeg tenkte han kunne bli som Olav og reptesentert med IA med sin side. Jeg tror ikke han er av det kabiber, han er avhengig av å ha en partner som støtte, og om han skulle bli skilt vil han mest sannsynlig ende opp med noe lignende som MM uansett. Sånn er dessverre disse mennene enten de er født i en kongefamilie eller ellers. Ikke at det er så gale, spørsmålet er vel heller om en slik person er egnet til å være konge.

• Liker 29
  • Nyttig 9
Skrevet

Nå trenger vi ikke å lure på det. 

Kommunikasjonsrådgiver på slottet er noe amatører. Dette på NRK var en total katastrofe. Er faktisk rystet over den lave faglige nivået. Disse folkene bruker vi skattebetalere ca 10 millioner på hvert år, og så slipper dem igjennom en slik katastrofe av "intervju". 

Glade amatører... 

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
NedOpp skrev (59 minutter siden):

Det var ikke hennes offisielle e-post, det så sånn ut fordi selve adressen var sladdet og det sto HKH kronprinsesse eller noe som navn. Det var en broadpark-adresse, som hun muligens hadde fått før ekteskapet også. Var visst knytta til NextGenTel i sin tid.

Nytt spørsmål: vet du om det har blitt slrevet noe om hvorfor hun i private eposten valgte å bruke tittelen sin? 

Jeg har ikke sett noe info om dette, men bare antok at det var den offiselle ettersom tittelen ble brukt. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
blvck skrev (26 minutter siden):

Hun hadde en broadpark-mail som fulgte med når man kjøpte et abonnement eller ble kunde. Denne brukte hun som en "privat" mail utenom den offisielle. Så ble broadpark kjøpt opp av NextGenTel og de aller fleste mailene ble slettet slik at de som brukte broadpark mistet mailene sine. Dvs at Epstein har alle mailene på sin harddisk, fordi han kontinuerlig drev å lagret alle mailer på forskjellige gmail-kontoer (jeevacation - jccvacation osv i Gmail) mens DOJ (Dept of Justice) og FBI tilgang til alt dette, men ikke avsenderen av broadpark-mailen pga slettingen )det var ikke kapasitet). Det samme skjedde med de som hadde online.no mail hos Telenor. Om de sa opp abonnementet hos Telenor mistet de også tilgang til alle sine mailer uten forvarsel fra Telenor, dessverre. 

I verste fall har ikke USA (les:Trump) lyttet til Norge, men bestemt seg for å frigi enda flere filer. Så om vi per dd har sett alt, det er ikke sikkert. Ellers kan det være at det er kommet en henvendelse til DOJ om å ta vekk all korrespondanse med kronprinsessen i Epstein-filene slik at hun (og Slottet) ikke får en runde whiplash i reprise. For det er mer å ta av der det kommer fra, det er jeg b0mbesikker på.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet
Nymerïa skrev (11 minutter siden):

Ja tror det er litt av problemet til Håkon, han har nok levd skjermet, muligens derfor han har små forventninger til sin kone. Hva har han og sammenligne med mon tro? Vil tro han et glad han har funnet seg em såkalt sjelevenn og har små forventninger.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (3 minutter siden):

Nytt spørsmål: vet du om det har blitt slrevet noe om hvorfor hun i private eposten valgte å bruke tittelen sin? 

Jeg har ikke sett noe info om dette, men bare antok at det var den offiselle ettersom tittelen ble brukt. 

Kun spekulasjoner, men hun syntes vel at HKM var stas...

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
timbar skrev (8 minutter siden):

Synes ikke Håkon et noe bedre, hadde der vært noe tak i han hadde han forlengst fortalt MM hva som var greit og ikke. Har liten sans for dere som fritar han for skyld, eller for den sags skyld mener han bør finne seg en ny viv. Haakon er det vi kaller en tøffel, og helt avhengig av å ha en partner å støtte seg på, var en.stund jeg tenkte han kunne bli som Olav og reptesentert med IA med sin side. Jeg tror ikke han er av det kabiber, han er avhengig av å ha en partner som støtte, og om han skulle bli skilt vil han mest sannsynlig ende opp med noe lignende som MM uansett. Sånn er dessverre disse mennene enten de er født i en kongefamilie eller ellers. Ikke at det er så gale, spørsmålet er vel heller om en slik person er egnet til å være konge.

Vil ikke akkurat si han utmerket seg som en sterk og troverdig kommende konge i dag, akkurat. 

Lurer på hvor langt han er villig til å gå før det reageres eller finnes det ingen grenser. 

• Liker 19
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...