Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
TigerK skrev (3 timer siden):

«En rykende fersk meningsmåling InFact har utført for Nettavisen viser at 41,2 prosent har fått mindre tillit til kronprinsesse Mette-Marit (52) etter intervjuet med NRK fredag morgen.» https://www.nettavisen.no/kjendis/folkets-dom-er-klar-knusende-tall-for-kronprinsesse-mette-marit-etter-intervju-pa-nrk/s/5-95-2942814

Litt lenger ned i saken har Nettavisens egne lesere gitt klar melding: 79 prosent (!) mener Mette svekket sin posisjon etter intervjuet med NRK. Over 19000 lesere har svart. 

Sytti - ni - prosent, der altså! 

Jeg konkluderer med at intervjuet ikke var noen udelt suksess - for Mette i alle fall. 

Det ligger ikke i den norske folkesjelen å applaudere at en løgn erstattes av en ny, og var det virkelig så smart å dra Marius inn i denne forklaringen? Hele Norge har lagt 7 uker med rettssak bak seg, hvor grove detaljer om hvordan den unge mannen har mishandlet sine kjærester har blitt delt, i tillegg har det kommet frem hvor mye involvering kronprinsparet har hatt i økonomiske og praktiske forhold, og at de har visst mye mer om sakskomplekset uten å ha tatt grep. Hvilken boble er det disse regentene lever i? 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Novellemonster skrev (29 minutter siden):

Ok, så enten lyver Mette-Marit om at hun ikke fikk vite at Epstein var en overgriper da hun googlet ham i 2011, eller så klarte hun på en eller annen måte å ikke få det med seg når det faktisk var lett å finne ut av og stod i Wikipedia-artiklen om ham.

Uansett hva tilfelle er så fremstår Mette-Marit som helt blåst, og ikke egnet til å bli dronning.

Jeg tenker at  -ikke bare googlet hun han og skrev det ikke så bra ut -  men hun har også omgitt seg med både denne vennen som introduserte de til hverandre + en rekke andre mennesker som kjente til Epsteins dom for overgrep og hans interesse for veldig unge jenter -  merkelig hvis absolutt ingen snakket noe som helst om dette - typ aldri. DET tror jeg ihvertfall ikke på..

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
timbar skrev (13 minutter siden):

Det er nesten ingen politikere som bryr seg med dette, bare mikropartiene Venstre, Rødt og Mdg, Sv. De andre beundrer monarkiet og liker å sole seg i glansen av det.  Det er faktisk skremmende at så få stortingsrepresentanter ikke evner eller vil se det problemstiske i dette. Til og med Guri Mellbye som er motstander av momarki ønsker å fremstå kritisk. 

Det er faktisk vanskelig å skjønne dette, muligens handler det om lojalitet mot Harald, blir bare gjetning

Dessverre og den  berøringsangsten har jeg skrevet om her tidligere. Og den angsten gjør at dette utdaterte sirkuset får fortsette  selv om over halvparten av de som betaler for gildet ønsker de vekk. Og det er et faktum som ikke er et demokrati verdig. 

Endret av K_mb
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg synes Inger Merete Hobbelstad har noen relevante poenger og betraktninger ang. den berømmelige "googlet deg"-kommentaren. Sånn for å nyansere litt (som om det har noen hensikt, men likevel).

https://www.nrk.no/ytring/helt-flat-la-hun-seg-ikke-1.17817370

Sitat

Det ble skrevet et trettitalls saker om Andrew og Epstein i norsk presse det året. En vanlig mediebruker kan fort ha oversett det. Men en enkeltperson eller en institusjon som også er kongelig, som må være årvåkne mot utnytting, burde følge nøyere med på slike ting enn andre.

Det er verdt å huske på at kronprinsessens kontakt med Epstein, og krisen som har kommet av den, var hundre prosent unngåelig. Et apparat som var innstilt på å gjøre visse undersøkelser om alle som ønsket å være vertskap for de kongelige, ville fanget opp hva som skjedde.

Er det kommet nye rutiner, nye perspektiver på plass for å hindre at kronprinsessen eller andre kongelige blir manipulert på samme måte igjen? 

Fokuset på hva institusjonen kongehuset har gjort og vil gjøre framover for å forhindre at kongelige blir brukt av aktører som vil sko seg på dem eller sole seg i glansen synes jeg har vært alt for fraværende i håndteringen av saken. Hobbelstad reflekterer godt rundt dette. Rutiner og systemer er det som burde få fokus her etter mitt syn. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

Jeg synes Inger Merete Hobbelstad har noen relevante poenger og betraktninger ang. den berømmelige "googlet deg"-kommentaren. Sånn for å nyansere litt (som om det har noen hensikt, men likevel).

Fokuset på hva institusjonen kongehuset har gjort og vil gjøre framover for å forhindre at kongelige blir brukt av aktører som vil sko seg på dem eller sole seg i glansen synes jeg har vært alt for fraværende i håndteringen av saken. Hobbelstad reflekterer godt rundt dette. Rutiner og systemer er det som burde få fokus her etter mitt syn. 

Ærlighet er første skritt, det har vi fortsatt ikke sett. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Tonjemor74 skrev (4 timer siden):

Jeg ER så lei favorittsetningen til MM; "Det er viktig for meg" bla bla". Hun fremstår så lite troverdig, intervjuet er konstruert skuespill der kongehuset har regien. Dette var tynt av NRK. De burde ikke latt seg bruke som mikrofonstativ for en kronprinsesse som "ikke husker", som ikke vil svare fordi "det er privat" eller bagatelliserer holdninger og meninger som definitivt ikke sømmer seg for en kronprinsesse..

Det er SÅ mye som ikke blir tatt frem. Det lille hun blir spurt om vil hun som sagt  ikke svare på eller husker ikke. Samtidig sier hun at hun allerede i 2019 begynte å prosessere sin kontakt med Epstein når hun ble konfrontert med dette og også da kom med et svadasvar om hvor viktig det var for henne å sympatisere med alle ofrene i saken, og direkte  løgner om en kort og overfladisk kontakt. Nå som mailene er lekket ut synes hun synd på seg selv over hvor flaut dette er for HENNE.  Hun bagatelliserer meldingen om at Paris er for utroskap og bare fnyser det bort som et vennskapelig uttrykk (WTF ??) Hun blir ikke stilt spørsmål om den altfor intime tonen i mailer som strekker seg over ÅR. Om nakenbilder til sønnen er en god ide, om at han kiler hjernen hennes og masse annet pinlig flørtende innhold. (og hvor kjeeeeeedelig prinsessejobben er hvor hun ønsker han skal komme å redde henne, og hvor gira hun er hver gang det er snakk om å møtes - med 4 utropstegn og hvor glad hun er når de avtaler noe konkret. 

Nei -  dette intervjuet var bare kleint.  Dette er altså det beste hun får til etter (minst) 7 uker med betenkningstid og med sitt PR team.. Selvsagt husker hun hva hun fant når hun googlet. Og at hun bortforklarer at hun ble manipulert av han gir fortsatt ingen mening ifht den svært intime, flørtende og utleverende  tonen dem i mellom i åresvis. Den sier uansett mye om hennes personlighet og oppførsel hun burde holdt seg for god for som Norges kronprinsesse.

Hvis målet var å stoppe spekulasjonene og få tilgivelse og sympati - så bommet de totalt. Jada hun er "bare et menneske", jada hun er alvorlig syk, og jada det må være tøft å ha en sønn som nå må i fengsel -  men det unnskylder ikke det faktum at hun i åresvis viste svært dårlig dømmekraft og opprettholdt en intim og flørtende tone i en form som mange i verste fall ville tolket som emosjonell mikro-utroskap, i beste fall et egoistisk behov for en annen manns oppmerksomhet - noe som uansett ikke sømmer seg i hennes rolle. Som et priviligert menneske med skyhøy apanasje, tilgang på alt av ressurser, luksusliv, designerklær, reiser og tjenstefolk som gjør alt for henne - så gikk hun frivillig inn i rollen som kronprinsesse og har hele veien vært klar over at en slik posisjon har noen krav til hva som er greit eller ikke i hennes rolle. Selv om hun har rett på privatliv..

Hun er ikke lei seg over det hun har gjort, hun er lei seg over at hun ble tatt.. Hadde hun oppriktig angret, burde hun lagt alle kortene på bordet og ikke tåkelagt det hele som bagateller og noe hun ikke engang husker...

Godt sagt!

Ektemannen hennes ga henne en pause fordi han følte vel at det var han som hadde "dratt henne inn i situasjonen". Og Mette Marit i dag: jeg hadde "problemer" med rollen min eller noe i den dur, sa hun i intervjuet. Nei og nei, stakkars Mette...med små barn og alt. Så tøft det må ha vært. 

Vel, dette er hva vi får folkens! Stem på det riktige partiet neste gang. Nå har jeg også fått nok. 

Et makkverk av et intervju hvor ingen andre borgere ville akseptert en slik latterlig "beklagelse" etter slike katastrofale fadeser! 

Vi har sett hvilket nick HM har fått på andre fora, det er vel noe i det da. 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (5 minutter siden):

MM har selv skylden. Å svare ærlig, ta ansvar og slutte med offermentalitet er første skritt. Det er mitt syn. 

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
FishyFace skrev (58 minutter siden):

er noen her virkelig overrasket over dette? 

den aller største overraskelsen er vel at noen faktik velger å kaste bort tiden deres på å følge med på dette intervjuet. Man får jo aldri noen som helst klare svar fra de kongelige. 

Jeg for min del (siden du siterte meg) ble kanskje ikke overrasket, men hadde et lite håp på forhånd om at hun _faktisk_ skulle svare skikkelig denne gangen. Nå føler jeg meg godtroende og skuffet, men det stemmer vel da dette med at «enkelte aldri forandrer seg». Tror ikke MM egentlig har kapasitet og selvinnsikt nok til å svare slik som folk ønsker; hun evner det rett og slett ikke. Og det er skuffende, synes jeg. Forventningen er liksom at en 52 år gammel kvinne er emosjonelt moden og kan bla si oppriktig unnskyld, men fakta er at MM ikke er eller klarer det.

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (46 minutter siden):

Kronprinsesse Mette-Marit: Det har jeg brukt mye tid på å prøve å finne ut av selv. Sikkert like mye som dere har lurt på. Mm. Jeg skulle ønske jeg hadde resten av epost­korrespondans.

https://www.vg.no/nyheter/i/5pE5ke/foelg-nrk-intervjuet-med-kronprinsessen-ord-for-ord

Hun brukte sin offiselle epost i kommunikasjonen med Eptein. Så sant hun ikke har slettet eposten så burde hun kunne finne tilbke til de. I en sak som dette burde de i så fall fått inn hjelp til å gjenooprettet eventuelle slettede eposter. 

Også burde jo jourbalisten spurt om akkurat det jeg spør om nå. 

Selvsagt burde intervjueren spurt om det - og om mye annet i kommunikasjonen som har foregått. Såvidt jeg husker så ble det ikke stilt noen oppfølgingsspørsmål. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (9 minutter siden):

Det er jo vanskelig å argumentere for endring når de involverte ikke mener det har skjedd noe kritikkverdig. Mette sier jo rett ut at hun ikke opplyste om sitt vennskap med Epstein fordi hun mener det var privat. Så lenge vi har en kongefamilie som ikke forstår at ingenting de gjør er privat, er all snakk om endring eller forbedring, meningsløst. 

• Liker 20
  • Nyttig 6
Skrevet
Sveva skrev (3 minutter siden):

Jeg for min del (siden du siterte meg) ble kanskje ikke overrasket, men hadde et lite håp på forhånd om at hun _faktisk_ skulle svare skikkelig denne gangen. Nå føler jeg meg godtroende og skuffet, men det stemmer vel da dette med at «enkelte aldri forandrer seg». Tror ikke MM egentlig har kapasitet og selvinnsikt nok til å svare slik som folk ønsker; hun evner det rett og slett ikke. Og det er skuffende, synes jeg. Forventningen er liksom at en 52 år gammel kvinne er emosjonelt moden og kan bla si oppriktig unnskyld, men fakta er at MM ikke er eller klarer det.

Det er akkurat det. MM evner ikke. Hun er rett og slett ikke reflektert nok til å f eks forstå rollen sin og hvorledes denne skal forstås. Om noe sitter jeg nå igjen med et inntrykk av at MM og HM ikke er de skarpeste knivene i skuffen. 

• Liker 22
  • Nyttig 8
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Selvsagt burde intervjueren spurt om det - og om mye annet i kommunikasjonen som har foregått. Såvidt jeg husker så ble det ikke stilt noen oppfølgingsspørsmål. 

Nei, sånn går det når spørsmålene må gjennomgås og svarene planlegges i forkant…

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Sveva skrev (6 minutter siden):

Det forundret meg også ... hun burde selvsagt startet med å si unnskyld til de mange ofrene til Epstein, unnskyld til det norske folk og alle andre hun har ført bak lyset med å ha denne omgangen med fyren. Men hun var ikke i stand til å ta ordet, "Unnskyld" i sin munn. Falsk gråt - uten en tåre rører ikke meg. 

Hun og Haakon virket mest å bry seg om flokken sin - en benevnelse Haakon har brukt før. 

Endret av Gulline
  • Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Sgirl skrev (1 minutt siden):

Det er akkurat det. MM evner ikke. Hun er rett og slett ikke reflektert nok til å f eks forstå rollen sin og hvorledes denne skal forstås. Om noe sitter jeg nå igjen med et inntrykk av at MM og HM ikke er de skarpeste knivene i skuffen. 

Jeg synes det er vanskelig å si om det skyldes lav IQ eller om de rett og slett har levd så beskyttet og priviligert at de ikke klarer å ta hensyn til andre.

Bill Gates for eksempel vaset seg jo ikke inn i dette fordi han var uintelligent. Han virker ikke genuint lei seg for ofrene han heller.

• Liker 23
  • Nyttig 5
Skrevet
NedOpp skrev (47 minutter siden):

Det var ikke hennes offisielle e-post, det så sånn ut fordi selve adressen var sladdet og det sto HKH kronprinsesse eller noe som navn. Det var en broadpark-adresse, som hun muligens hadde fått før ekteskapet også. Var visst knytta til NextGenTel i sin tid.

Takk! Det var jeg ikke klar over, men da er neste spørsmål om hun har den fortsatt? Hvis hun har det kan hun vel søke i den. Hvis hun ikke har den, så burde det fremkommet at hun har forsøkt å hente opp informasjon eller lignene. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
blvck skrev (4 minutter siden):

Takk! Det var jeg ikke klar over, men da er neste spørsmål om hun har den fortsatt? Hvis hun har det kan hun vel søke i den. Hvis hun ikke har den, så burde det fremkommet at hun har forsøkt å hente opp informasjon eller lignene. 

Jeg lurer på om deres epost tjenester ble avviklet på et tidspunkt? Kan de stemme at det var rundt 2013/14? Noen som kan hjelpe å finne info om dette?  Jeg er interessert i å sjekke om de ble avviklet i samme tidsrom som MM kutta kontakt med JE såfall.

Endret av FruR
  • Liker 4
Skrevet
Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er vanskelig å si om det skyldes lav IQ eller om de rett og slett har levd så beskyttet og priviligert at de ikke klarer å ta hensyn til andre.

Bill Gates for eksempel vaset seg jo ikke inn i dette fordi han var uintelligent. Han virker ikke genuint lei seg for ofrene han heller.

Det er vel kanskje noen narsisisstiske trekk hos flere der, tenker jeg. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Natttåke skrev (10 timer siden):

Så hun blir dronning, han vil ha henne i den rollen. 😕

Hun vil kanskje få tittelen en gang i fremtiden, men jeg har mine tvil om hun vil fylle rollen i særlig grad siden hun er i så dårlig form at hun kun maktet å stille opp til intervjuet med NRK i 20 minutter. Om jeg har oppfattet det riktig hadde de bedt om mer tid, men det ble avvist pga MMs helsesituasjon.

Om helsa ikke tillater henne å stille opp i mer enn 20 minutter til et (i mine øyne) ganske så snilt intervju (der Slottet hadde fått tilsendt spørsmålene i forkant) holder vel ikke formen til flere timer på slottsbalkongen eller lange gallamiddager med konversasjon etc. på slottet heller? 

Om om hun ender opp med å måtte gjennomgå en lungetransplantasjon etterhvert vil det vel være utfordrende for henne å representere i etterkant, med tanke på alle hensyn som må tas? Man må jo ta immundempende medisiner resten av livet, noe som gir økt infeksjonsfare og pga den økte infeksjonsfaren må man være svært forsiktig for å beskytte seg mot virus og bakterier. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
FruR skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på om deres epost tjenester ble avviklet på et tidspunkt? Kan de stemme at det var rundt 2013/14? Noen som kan hjelpe å finne info om dette?  Jeg er interessert i å sjekke om de ble avviklet i samme tidsrom som MM kutta kontakt JE såfall.

Jeg googlet og det ser ut som den fortsatt eksisterer 

https://webmail.broadpark.no/new_login/index.php?lang=3

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...