Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Som mor, så sønn .... skylder på andre og gjør seg selv til offer. 

Uten å forsvare tenker jeg vel at dette må ha vært en vanskelig rolle for Marius, han er jo på en måte oppdratt til å være noe, samtidig er han jo ikke det.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
timbar skrev (Akkurat nå):

Det er jeg faktisk enig i, klart hun har det tøfft med Marius og sykdom. Men jeg er faktisk litt overrasket over hvor frisk og oppegående hun virket i intervjuet. Følte på ingen måte at dette er en kvinne som ligger nede.

En forutsetning for å «ligge nede» er å ha et viss snev at empati, ha evne til mentalisering og ha innsikt i egne handlinger og hva de gjør med andre. Dette er TOTALT fraværende hos kronprinsessen og MBH. 

https://www.seher.no/kongelig/aerlig-talt-mette-og-marius/84398694

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Lofilteret skrev (16 minutter siden):

Jeg mener ærlig og oppriktig at Mette Marit har fått nok tyn nå. Ja, hun var naiv og dum og hadde en periode kontakt med selve MANIPULATOREN Epstein, men etter hva jeg har lest var de aldri alene (mulig jeg ikke har lest dypt nok, men det er hva jeg har fått med meg). Da hun bodde i huset hans var ikke han der. De e-postene jeg har lest kunne jeg glatt skrevet selv da jeg var yngre - uten at det var mer enn akkurat det hun kaller det: kameratslig. I tillegg avsluttet hun vennskapet da hun skjønte hvem hun hadde med å gjøre. Det gjorde INGEN av de andre norske "vennene" hans.

Hallo, det er et menneske bak kronprinsessetittelen! Dette menneske står i en større personlig krise enn noen av oss noen gang vil komme i. Alle vet hvem hennes sønn er. Jeg er sikker på at hun føler skam over det han har gjort og at det er hennes sønn som ødelegger så mye for kongefamilien. I tillegg er hun alvorlig syk - å slite med pusten er et mareitt - og hun vet hun vil trenge lungetransplantasjon om ikke lenge. Med alle de komplikasjoner som vil følge.

Jeg mener at Blå Kors er blant de klokeste aktørene som fremdeles ønsker henne som sin beskytter. Man vokser på kriser - og OM Mette Marit kommer stødig ut av dette tror jeg ikke det finnes mange som er bedre Dronning-emner. Hun opptrer kanskje ikke helt i vater for tiden, men det tror jeg de færreste ville vært i hennes situasjon.

Du skriver at du ikke har lest dypt nok, men mener at de aldri var alene sammen?

Men alt tyder jo på at de har hatt et forhold.

Du kunne ha sendt slike meldinger da du var ung? MM var nærmere førti og gift trebarnsmor med fremtidig monark som mann. Hva er det med disse situasjonene som er sammenlignbart?

Hvis du er sikker på at hun føler skam, ja da har du ikke sett dagens seanse på nrk ihvertfall.

• Liker 24
  • Nyttig 6
Skrevet
Bindyen skrev (50 minutter siden):

Hva sier du nå, nå som det har kommet og «konkukluderingen» fra innlegget du siterer ja måles mot intervjuet vi fikk?

Poenget mitt i går var at det er lite fruktbart å konkludere før noe er publisert. Det står seg uavhengig av hva man mener om intervjuet i etterkant. Samtidig betyr ikke det at alle antakelsene som ble gjort på forhånd nødvendigvis traff, eller at motiv og strategi kan fastslås i ettertid heller.

Siden jeg er utvalgt til å stå riksrett i tråden: Jeg opplever at det jeg skriver konsekvent tolkes i verste mening og plukkes fra hverandre på detaljnivå. Da blir det vanskelig å ha en reell diskusjon.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (4 minutter siden):

En forutsetning for å «ligge nede» er å ha et viss snev at empati, ha evne til mentalisering og ha innsikt i egne handlinger og hva de gjør med andre. Dette er TOTALT fraværende hos kronprinsessen og MBH. 

https://www.seher.no/kongelig/aerlig-talt-mette-og-marius/84398694

Er vel hva jeg og tenker etter å ha sett deler av intervjuet, det er lite igjen av jenta som satt angrende for det norske folk for 26 år siden, mem da muligens hadde mindre å angre enn nå etter min mening da.

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet
BuffaloDuck skrev (23 minutter siden):

6. februar, uttalelse fra Kongehuset:

«Kronprinsessen ønsker å fortelle om det som skjedde og forklare seg mer utfyllende.»

I dag:

«Jeg husker ikke, det er 15 år siden.»

«For oss er det viktig å ha et privatliv.»

«Beholde min integritet.»

«det har jeg ikke lyst til å svare på»

Er det dette som var mer utfyllende?

Spot on! 🎯

• Liker 20
Skrevet
Justlooking skrev (1 time siden):

Ønsket ikke (orket ikke) å se dette skuespillet med de to men har fått med meg at mange forventet mer.

Men blåkors, av alle, er tydeligvis fornøyd og vil ha henne som beskytter. Det er meget skuffende!

https://www.nrk.no/norge/organisasjoner-reagerer-etter-epstein-intervjuet-med-kronprinsparet-1.17817480

Håper folk slutter å gi penger til Blåkors etter dette.

timbar skrev (1 time siden):

Håkon kommer aldri til å skille seg fra MM, de som håper på det kan glemme det, han er veldig avhengig av henne, det er sikkert stygt å si men han virker som en tøffelhelt. For de som håper på det må nok heller satse på at MM går lei og skiller seg.

Det gjør hun nok ikke så lenge han har penger, og den familien har milliarder, selv om de skulle droppe apanasje. Noe som gjør det enda mer motbydelig at de svindlet seg til økt apanasje med det «byggelånet».

Era Vulgaris skrev (1 time siden):

Jeg må si jeg er oppriktig nysgjerrig på hva som gjør henne til et godt dronningemne. Helt oppriktig. 

jeg også. Helt oppriktig.

rebella81 skrev (58 minutter siden):

Jeg kommer ALDRI til å skjønne denne logikken i at man såvisst ikke vil ha en «klysete» (🤓) politiker som president, folkevalgt, som man etter hvert uansett blir kvitt. Men ei klysete dronning som man ikke f får kvitta seg med, se DET vil folk ha. Rare nordmenn. 
Fordi det er så «samlende». 

Helt utrolig. Man kunne ikke funnet et mer polariserende par enn MM og ektemannen hennes om man prøvde.

Eva-Lena skrev (33 minutter siden):

20 minutter til ett såpass viktig intervju er rett og slett en skandale. Attpåtil velger hun å avstå fra svar på noen særs viktige spørsmål som folket i Norge vil ha svar på.

Dette intervjuet var en fiasko og jeg sitter ikke igjen noe klokere enn før intervjuet.

Jeg er litt klokere - etter dette vet jeg at HM er like krise som henne.

Lofilteret skrev (20 minutter siden):

Jeg mener ærlig og oppriktig at Mette Marit har fått nok tyn nå. Ja, hun var naiv og dum og hadde en periode kontakt med selve MANIPULATOREN Epstein, men etter hva jeg har lest var de aldri alene (mulig jeg ikke har lest dypt nok, men det er hva jeg har fått med meg). Da hun bodde i huset hans var ikke han der. De e-postene jeg har lest kunne jeg glatt skrevet selv da jeg var yngre - uten at det var mer enn akkurat det hun kaller det: kameratslig. I tillegg avsluttet hun vennskapet da hun skjønte hvem hun hadde med å gjøre. Det gjorde INGEN av de andre norske "vennene" hans.

Hallo, det er et menneske bak kronprinsessetittelen! Dette menneske står i en større personlig krise enn noen av oss noen gang vil komme i. Alle vet hvem hennes sønn er. Jeg er sikker på at hun føler skam over det han har gjort og at det er hennes sønn som ødelegger så mye for kongefamilien. I tillegg er hun alvorlig syk - å slite med pusten er et mareitt - og hun vet hun vil trenge lungetransplantasjon om ikke lenge. Med alle de komplikasjoner som vil følge.

Jeg mener at Blå Kors er blant de klokeste aktørene som fremdeles ønsker henne som sin beskytter. Man vokser på kriser - og OM Mette Marit kommer stødig ut av dette tror jeg ikke det finnes mange som er bedre Dronning-emner. Hun opptrer kanskje ikke helt i vater for tiden, men det tror jeg de færreste ville vært i hennes situasjon.

Hva er det jeg leser 😵‍💫

Hvor tar du det i fra at hun føler skam over MBH? 

Og hvor i all verden tar du det i fra at det ikke finnes bedre dronningemner? 99 % av jordens befolkning hadde vært bedre dronningemner.

Victoria123 skrev (15 minutter siden):

Jeg tror ingen mødre hadde levd godt med en sønn som MBH. Jeg har ikke sympati, men synes hun må få lov å si at det er tøft og vanskelig.

Hun synes jo ikke det er tøft å ha en sønn som Marius, men at det er kjipt at han ble tatt og outet. Ikke EN gang har jeg sett henne kritisere handlingene hans, men om du tar feil må du gjerne legge inn link til hvor hun sier at hun skammer seg over ham eller over hva han har gjort. Han «er i en vanskelig situasjon», som om han bare har havnet der, helt uforskyldt, den sjeldent flotte unge mannen med det åpne blikket.

TigerK skrev (8 minutter siden):

Ironisk å se mor og sønn sitte på hver sin side av hovedstaden og forklare seg for folket.

Han som en overgriper som har manipulert og utnyttet kvinner, hun som offer for en overgriper som har manipulert og utnyttet henne. Begge argumenterer for hvorfor de selv er uten skyld og den andre parten må ta ansvar. 

Noe moro skal man jo ha på en fredag! 

faktisk veldig festlig, på en trist måte.

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Reverend skrev (4 minutter siden):

Poenget mitt i går var at det er lite fruktbart å konkludere før noe er publisert. Det står seg uavhengig av hva man mener om intervjuet i etterkant. Samtidig betyr ikke det at alle antakelsene som ble gjort på forhånd nødvendigvis traff, eller at motiv og strategi kan fastslås i ettertid heller.

Siden jeg er utvalgt til å stå riksrett i tråden: Jeg opplever at det jeg skriver konsekvent tolkes i verste mening og plukkes fra hverandre på detaljnivå. Da blir det vanskelig å ha en reell diskusjon.

Ingenting er vel som en debatt hvor folk er uenig så du er veldig velkommen til å utfordre oss andre.

• Liker 7
Skrevet
timbar skrev (17 minutter siden):

Ja så litt av intervjuet nå på TV2, ble litt sjokkert når jeg ser at hun fremstiller seg selv som et offer da.

Det er tydelig hvor sønnen har det fra, ja.

• Liker 28
  • Nyttig 5
Skrevet
keops skrev (2 minutter siden):

Du skriver at du ikke har lest dypt nok, men mener at de aldri var alene sammen?

Men alt tyder jo på at de har hatt et forhold.

Du kunne ha sendt slike meldinger da du var ung? MM var nærmere førti og gift trebarnsmor med fremtidig monark som mann. Hva er det med disse situasjonene som er sammenlignbart?

Hvis du er sikker på at hun føler skam, ja da har du ikke sett dagens seanse på nrk ihvertfall.

At de aldri var alene leste jeg senest i går. Nå har jeg ingen kilde å oppgi, så du vil vel si at det ikke er tilfelle, men jeg velger å tro på det.

Hva som er sammenlignbart mellom MM og meg er jo min subjektive oppfatning av det. Jeg var tidligere naiv og har lært en del av det. Det vil jeg tro MM også har gjort.

Jeg har sett intervjuet. Jeg så et svært presset menneske som nok ikke klarte å fremføre sitt budskap på en så profesjonell måte som hun ønsket.

Det er hjerterått å se hvor mye HAT MM får. Jeg mener over hodet ikke at hun er noen helgen eller at hun ikke har noen svin på skogen - i likhet med alle oss andre. Men hun er et medmenneske som prøver så godt hun kan. Jeg skulle ønske det var mulig for de største haterne å få gått litt i hennes sko.

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 minutt siden):

Kongelige trenger ikke sikkerhetsklarering for å få ta del i de aller mest hemmelige forhold knyttet til staten eller militæret. Det er tvert i mot en del av hverdagen.

Og så har vi altså en kronprins som fremstiller seg som så ekstremt ukritisk og dum, at han syntes det var heeeeeelt greit at konas nærmeste venn var selveste Jeffrey Epstein. Uten å sjekke nærmere visstnok.

Alle må da forstå hvilken enorm sikkerhetsrisiko det er for landet vårt å ha to så korka statsoverhoder sosende rundt? 

Veldig enig, når Harald har klart seg så bra er det vel like mye Sonja sin fortjeneste. Hun har skjønt sin rolle i dette sirkuset og utelukkende vært en støtte for sin ektemake. Vet ikke hvor stor betydning det har hatt at de måtte vente så lenge på å måtte gifte seg. Ikke at jeg bifaller at folk må vente så lenge på å få hverandre, men i dette tilfellet kan det ha vært gustig. Vet ikke hvor mye Harald prøvde å prente litt fornuft inn i Håkon før han aksepterte dette

Ikke at jeg tenker MM nødvendigvis var et dårlig valg, men å dra lille Marius inn i dette burde gitt noen varselsklokker etter min mening. Virker helt feil å dra et barn som aldri vil få en posisjon inn i dette sirkuset. Her har jeg selv skiftet mening, tenkte det var moderne men må ha vært veldig spesielt for han.

• Liker 11
Skrevet
velociraptor skrev (3 minutter siden):

Håper folk slutter å gi penger til Blåkors etter dette.

Det gjør hun nok ikke så lenge han har penger, og den familien har milliarder, selv om de skulle droppe apanasje. Noe som gjør det enda mer motbydelig at de svindlet seg til økt apanasje med det «byggelånet».

jeg også. Helt oppriktig.

Helt utrolig. Man kunne ikke funnet et mer polariserende par enn MM og ektemannen hennes om man prøvde.

Jeg er litt klokere - etter dette vet jeg at HM er like krise som henne.

Hva er det jeg leser 😵‍💫

Hvor tar du det i fra at hun føler skam over MBH? 

Og hvor i all verden tar du det i fra at det ikke finnes bedre dronningemner? 99 % av jordens befolkning hadde vært bedre dronningemner.

Hun synes jo ikke det er tøft å ha en sønn som Marius, men at det er kjipt at han ble tatt og outet. Ikke EN gang har jeg sett henne kritisere handlingene hans, men om du tar feil må du gjerne legge inn link til hvor hun sier at hun skammer seg over ham eller over hva han har gjort. Han «er i en vanskelig situasjon», som om han bare har havnet der, helt uforskyldt, den sjeldent flotte unge mannen med det åpne blikket.

faktisk veldig festlig, på en trist måte.

Nå tillegger du henne meninger som bare er antagelser. I sammenhengen det ble sagt at Marius var i en vanskelig situasjon handlet det om at det hadde vært mye og krevende for HENNE.  Du burde ta med konteksten ting blir sagt i. Det er veldig mye som er problematisk her, men vi trenger ikke finne på ting eller overdrive. De har sagt at de skal uttale seg etter rettssaken fordi det ikke er riktig før den er ferdig. Jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at MM ikke skammer seg over det Marius har gjort. Synes det blir for dumt at du insinuerer dette. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (26 minutter siden):

Ironisk å se mor og sønn sitte på hver sin side av hovedstaden og forklare seg for folket.

Han som en overgriper som har manipulert og utnyttet kvinner, hun som offer for en overgriper som har manipulert og utnyttet henne. Begge argumenterer for hvorfor de selv er uten skyld og den andre parten må ta ansvar. 

Noe moro skal man jo ha på en fredag! 

Ja, det begynner å bli ren underholdning. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
Skrevet

Husker da Charles ble konge, så møtte enkelte opp med plakater der det sto "Not my king" på. Jeg har medfølelse for henne pga sykdommen. Men likevel tenker jeg "ikke min kronprinsesse". Det irriterer meg også at hun ikke gjorde intervjuet alene. 

• Liker 25
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
timbar skrev (4 timer siden):

Det verste er kanskje at hun ikke virker som hun forstår dette, eller tar det på alvor. På meg virker hun overfladisk men som sagt dette er min subektive oppfatning dessverre. Er veldig langt fra den MM hun fremsto da hun innrømmet sine ungdomssynder før hun giftet seg med Håkon. Da fremsto hun virkelig ærlig. Nå fremstår hun dessverre langt mer kynisk. Og jeg er en av de som har ment hun har klart seg bra frem til nå. Nå er jeg ikke så sikker lenger.

Jeg er helt enig med deg i dette. Har også syntes at MM har klart seg bra, og syntes før at hun fremstod som sympatisk. Jeg forandret syn på henne i fjor(?) da hun kom med den kommentaren om at «det står vi veldig godt i».  
Har syntes at måten hun svarer pressen på (og derfor «oss», da det er gjennom pressen vi får høre hva de har å si) er hånlig og med forakt. 
Dagens seanse med ingen spørsmål besvart og liksom-gråt uten et eneste blankt øye var nok for å bekrefte inntrykket. 

Endret av BuffaloDuck
  • Liker 32
  • Nyttig 2
Skrevet
Reverend skrev (25 minutter siden):

Det var ikke min hensikt, jeg leste først @TigerKsitt innlegg, så ditt.

Deretter stilte jeg spørsmålet til deg, da jeg synes @TigerKtraff veldig godt, og med «fasiten» i hånd, etter intervjuet kunne du også ha gjort deg noen tanker, evt nye tanker. Les: ikke ute etter å ta deg 

• Liker 5
Skrevet
timbar skrev (27 minutter siden):

Er vel hva jeg og tenker etter å ha sett deler av intervjuet, det er lite igjen av jenta som satt angrende for det norske folk for 26 år siden, mem da muligens hadde mindre å angre enn nå etter min mening da.

Jeg er usikker på hvor angrende hun var også den gangen. Skrev et innlegg om det i går: 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...