Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
strilamann skrev (19 minutter siden):

Dette er kvalmt. Hvorfor går vi med på at hun får iscenesette dette skuespillet? Alle andre med like mye makt i samfunnet hadde måttet delta på en pressekonferanse der også kritiske røster hadde fått stille oppfølgingsspørsmål. Dette NRK "intervjuet" kommer til å være en vits, det ser alle selv før det er publisert!

At det ikke er en åpen pressekonferanse betyr ikke automatisk at det mangler kritiske spørsmål. Det vet vi først når det er sendt. Akkurat nå kritiserer du et innhold du ikke har sett.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sinsiew skrev (1 time siden):

Har preget forståelsen? Er virkelig ikke å vite at noen har begått overgrep mot unge jenter og barn nok? 

Maria Farmer var først ute med å melde om overgrep i 1996. Han herjet videre i 23 år til før han ble rettmessig tiltalt. Det var det en grunn til, blant annet et stort og mektig apparat som jobbet iherdig for å dekke over og dysse ned hans forbrytelser. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Reverend skrev (1 minutt siden):

Du konkluderer ganske mye før noe faktisk er publisert. At et intervju er planlagt, redigert og gjennomført av NRK er helt standard, ikke et tegn på at det er en “regissert sannhet”.

Resten av innlegget ditt bygger i stor grad på antakelser om hva hun kommer til å si, hvilke følelser hun vil vise og hvilke motiver hun har. Det er vanskelig å diskutere troverdighet før man faktisk har sett innholdet. Akkurat nå kritiserer du i praksis et scenario du selv har dikta opp.

Dette er rett og slett kritikk av et intervju som ikke er sendt ennå, basert på hva du antar det vil inneholde.

Folk baserer på tidligere erfaringer. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
strilamann skrev (2 minutter siden):

Dette er kvalmt. Hvorfor går vi med på at hun får iscenesette dette skuespillet? Alle andre med like mye makt i samfunnet hadde måttet delta på en pressekonferanse der også kritiske røster hadde fått stille oppfølgingsspørsmål. Dette NRK "intervjuet" kommer til å være en vits, det ser alle selv før det er publisert!

Jeg tror Høiby-familien er godt i gang med p grave sin egen grav.

Deler dine synspunkter på intervjuet forøvrig, men det som har skjedd er så grotesk at folk vil ikke være fornøyd hvis dette blir en seanse som vi har grunn til å tro at det blir.

Mine tanker går til eks-prins Andrew M. Det var det også en som trodde han hadde full kontroll. Men det gikk jo så veldig, veldig dårlig , for å si det på Mette-Maritsk.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde hun vært litt tøff hadde hun latt Se og hør ta det intervjuet 😂

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet

Det intervjuet gidder jeg ikke å se. Det kommer til å bli forlovelsesintervju 2.0. 

«Æ e vældi, vældi læi mæ…» kanskje noen kledelige tårer som glitrer i kameralyset og tørkes bort med et nystrøket lommetørkle, mens kronprinsen klapper henne på ryggen med ansiktet lagt i alvorlige, men medlidende folder.

Jeg er så MØKK LEI av dette opplegget og disse folka at jeg nesten spyr. 🤮 

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet

Det spørs om de faktisk har hørt på noen garvede PR-folk denne gangen eller ikke.

Blir det kose-intervju, tårer og samme selvinnsikt som poden håper jeg selv den argeste MM-forkjemper klarer å kritisere mangelen på ryddighet.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg føler meg ganske sikker på at intervjuet vil gi noen svar, noe annet vil jo gjøre at spekulasjonene og spørsmålene aldri vil ta slutt og gi ytterligere skade på kongehuset. Jeg tror de har forstått at dette ikke vil roe seg ned og glemmes slik det virker som strategien har vært i mange år. Det jeg er litt spent på er om de vil kommunisere ting som ikke er kommet frem i evt filer som ikke er publisert ennå. De kan jo ikke havne i denne situasjonen om noen år igjen hvis mer dokumentasjon blir offentliggjort. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg håper på troverdig svar på hva hun googlet og som ikke så altfor bra ut. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (1 time siden):

Det er kronprinsparet som sammen er blitt intervjuet på Skaugum i dag av NRK sier de på TV2 nyhetene. Jeg kjenner at jeg slett ikke er så sikker på at dette ikke har noe å gjøre med det graderte møte i går og da har man jo noen tanker om hva som kan komme. Jeg håper uansett man sitter igjen med følelsen av at man har fått ærlige svar og tilliten kan gjenoppbygges. 

Det ble opplyst fra offisielt hold at det graderte statsrådet ikke hadde med kongehuset å gjøre. Vi får i det minste holde oss til å tro på offisielle uttalelser. 

RoffeHarry skrev (1 time siden):

Du har rett. For meg spiller det ikke noen rolle hva hun sier. Slutt på tilgivelser og unnskyldninger. Hun er uansett uegnet som fremtidig dronning. Det er en rød tråd gjennom hele kronprinsparets tid som forteller meg at monarkiet ikke lenger har livets rett i Norge. 
Men kanskje det skal bli underholdende å se hva hun og krompen klarer å lire ut av seg. Men med NRK har jeg ikke noen tro på at det blir noe graving i spørsmålene. Hadde man sendt noen yngre spirer fra TV2 ala Skarvøy, som er brutalt rett frem uten filter, så kunne det kanskje kommet noe ut av det intervjuet. 

Underholdene? Å høre et menneske i sitt livs krise forsøke å forklare og/eller unnskylde seg er underholdende. Det er faktisk helt grusomt å si!

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kommer nok ikke til å se dette vel orkestrerte skuespillet nrk må bruke hele kvelden og natten på å redigere for at det skal kunne vises i morgen …

Etter så lang tid og så mye løgn, har mitt ønske vært at hun trekker seg stille tilbake med grunnlag i helsen. Har intet ønske om å se det arrogante og falske mennesket noe mer.

Haakon har sunket ned i fallet sammen med henne. Håper f.eks. han innrømmer at den rådyre og exclusive yachten familien var på for noen år siden var eid av en venn og nabo av Epstein. Han har kun sagt det var en venn og at det er privat, men slike ekstremt dyre vennetjenester blir ofte gjengjeldt med noe … 

Nei, setter ingen lit til det som kommer i morgen. De får alltid spørsmålene på forhånd, de kan finpolere svarene så mye de vil og takke nei til spørsmål de ikke vil ha …

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (14 minutter siden):

Maria Farmer var først ute med å melde om overgrep i 1996. Han herjet videre i 23 år til før han ble rettmessig tiltalt. Det var det en grunn til, blant annet et stort og mektig apparat som jobbet iherdig for å dekke over og dysse ned hans forbrytelser. 

Men dette gjør set altså ikke noe bedre at MM hadde et vennskap med han. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Dette var som forventet. Så får vi håpe at alle blir litt klokere og litt mer opplyst, og at Mette Marit selv kan si seg fornøyd med intervjuet.

Som tidligere sagt virker det som sjokket har lagt seg og at opinionen har snudd (eller hva en skal kalle det).

De siste dager har vi sett mange forsvare kronprinsessen, deriblant Kristian Sard i Dagsavisen, Martine Aurdal i Dagbladet, Mari Skurdal i Klassekampen, samt Subjekt, for å nevne noen. I tillegg finner en utallige innlegg fra folkedypet, med påminnelser om at kronprinsessen er syk. 

Jeg har ingen problemer med å forstå at MM sliter nå, og jeg ønsker henne lykke til.

Når det er sagt er det viktigere enn noen gang at man fortsetter å granske monarkiet og andre maktinnehavere i samfunnet. Tillit er en del av vår kollektive identitet, men det betyr ikke at en ikke skal være kritisk. At mange raser mot Bibliotekforeningen bør være en alvorlig tankevekker, nettopp fordi det sier noe om hvilket type monarki vi skal ha, eller ikke ha. 

Endret av FORFAR
  • Liker 12
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (2 minutter siden):

Jeg føler meg ganske sikker på at intervjuet vil gi noen svar, noe annet vil jo gjøre at spekulasjonene og spørsmålene aldri vil ta slutt og gi ytterligere skade på kongehuset. Jeg tror de har forstått at dette ikke vil roe seg ned og glemmes slik det virker som strategien har vært i mange år. Det jeg er litt spent på om de vil kommunisere ting som ikke er kommet frem i evt filer som ikke er publisert ennå. De kan jo ikke havne i denne situasjonen om noen år igjen hvis mer dokumentasjon blir offentliggjort. 

Skulle til å skrive noe om det; de må jo snakke ut fra hele sannheten. Altså ta høyde for at alle filer kommer på bordet.  Å ta sjansen på å ikke fortelle alt vil jo være totalt selvmål. 

Derfor tror jeg de velger «ull i munn». Også basert på MM sin historikk med anger i forhold til intervjuet om «utagerende fortid». 

Jeg håper jeg tar feil.

• Liker 6
Skrevet
JustAsking skrev (49 minutter siden):

Dette ser vi over hele verden, men nå rakner det i lille Norges maktkorridorer også. Til og med - om aldri så perifert - til kongefamilien. Legg til saken til MBH, og det er rimelig triste tilstander. Jeg kan ikke være den eneste som er litt desillusjonert og ønsker noen entydige svar. Pressen skal være vaktbikkja, og må omtale alt som skjer av grums i det offentlige og offisielle Norge.

Kunne ikke vært mer presist enn dette. Kan man kalle det et nasjonalt traume? 

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Solstråle1 skrev (2 minutter siden):

Det ble opplyst fra offisielt hold at det graderte statsrådet ikke hadde med kongehuset å gjøre. Vi får i det minste holde oss til å tro på offisielle uttalelser. 

Underholdene? Å høre et menneske i sitt livs krise forsøke å forklare og/eller unnskylde seg er underholdende. Det er faktisk helt grusomt å si!

Det er underholdende ja. Sin livs krise har hun helt ordnet for seg selv. Og hun er meget privilegert. Trenger ikke løfte en finger resten av sitt liv. 
De eneste jeg synes synd på er alle ofrene etter den gode vennen hennes. Spesielt hun som tok sitt eget liv. Og ofrene etter den slasken av en sønn hun har fostret opp. 

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Reverend skrev (17 minutter siden):

Du konkluderer ganske mye før noe faktisk er publisert. At et intervju er planlagt, redigert og gjennomført av NRK er helt standard, ikke et tegn på at det er en “regissert sannhet”.

Resten av innlegget ditt bygger i stor grad på antakelser om hva hun kommer til å si, hvilke følelser hun vil vise og hvilke motiver hun har. Det er vanskelig å diskutere troverdighet før man faktisk har sett innholdet. Akkurat nå kritiserer du i praksis et scenario du selv har dikta opp.

Dette er rett og slett kritikk av et intervju som ikke er sendt ennå, basert på hva du antar det vil inneholde.

Det at de nekter å uttale seg - men kommer nå i et forhåndsinnspilt NRK-"intervju" i egen stue tyder for meg på at det er mye å skjule. 

Prinsesse Sofia i Sverige svarte media da hun ble stoppet av pressen på gaten:

https://www.nettavisen.no/jeffrey-epstein/prinsesse-sofia/kontakt/sveriges-prinsesse-motte-jeffrey-epstein/s/5-95-2872889

Husker at jeg så hendelsen rett etter at den ble ublisert. Hun svarte rolig, forklarte seg, svarte på spørsmål og var troverdig. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Reverend skrev (14 minutter siden):

Jeg forutser basert på erfaring og håndtering av liknende situasjoner tidligere. Hvis jeg skulle dikte opp et scenario fra fri fantasi ville jeg funnet på noe mye mer juicy! Det er nok av ubesvarte spørsmål til å dikte opp noe ordentlig vilt og sjokkerende. Men jeg holder meg til virkeligheten slik jeg har observert den, samme hvor kjedelig og forutsigbart det er. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Det at de nekter å uttale seg - men kommer nå i et forhåndsinnspilt NRK-"intervju" i egen stue tyder for meg på at det er mye å skjule. 

Prinsesse Sofia i Sverige svarte media da hun ble stoppet av pressen på gaten:

https://www.nettavisen.no/jeffrey-epstein/prinsesse-sofia/kontakt/sveriges-prinsesse-motte-jeffrey-epstein/s/5-95-2872889

Husker at jeg så hendelsen rett etter at den ble ublisert. Hun svarte rolig, forklarte seg, svarte på spørsmål og var troverdig. 

Men ikke overraskende i det hele tatt. Hun har alt å tape på å ha en pressekonferanse, og hun må uansett ikke ta ansvar for egne handlinger. 

• Liker 9
Skrevet (endret)

Kronprinsessen skal redegjøre - dvs. hun skal forklare seg omkring sin relasjon til Jeffrey Epstein. 

Da undrer jeg stort på hvorfor kronprinsen er tilstede. Vil det si at han også har deltatt i noe, at han ha visst om det tette og intime forholdet de to har pleiet gjennom flere år? Var det noe han aksepterte? Hva skal kronprinsen ellers bidra med? 
Skal han være støttekontakt for henne og mene noe om Epstein, eller hva i all verden er poenget med hans tilstedeværelse i dette intervjuet. 

Det er ille nok at Norges kronprinsesse er avslørt for sin intime relasjon til den pedofile og overgrepsdømte mannen. 
Det har ført til at den samme kronprinsessen har brakt skam over vårt land med sin utrolige dårlige dømmekraft. 

Så får vi altså oppleve at Norges kronprins skal bisitte, og trolig også støtte, MM i hennes bekjennelser, eller hva som måtte komme derfra. Kronprins HM impliserer seg i den gjørmen som egentlig er helt umulig å komme ut av, ei heller forsøke å «vaske seg ren» for en forkastelig og forkvaklet omdømmebrist. Det holder ikke med et «unnskyld» engang. 
Bare for å ha det krystallklart, det er ikke relevant å bringe inn sykdom i dette. Det vedrører ikke saken. 

Folkens, da kan vi trolig registrere at vi har et kronprinspar som ikke synes at Jeffrey Epstein er så verst likevel? Hvorfor stiller kronprinsen opp til dette intervjuet, lurer jeg noe helt vanvittig på. Er det liksom mulig å implisere ham også i det som er så «hands off» - det er så betent at ingen med vett og forstand går frivillig til noe så forkastelig. Ærlig sagt. 
De velger å sitte/stå sammen i botsgangen. 

Vi, som folk og land, må også ta inn over oss at når kronprinsen velger å stå ved MM sitt svik mot landet, folket og selvsagt også sin ektemann, så dundrer dette faktumet også ut i verden. Konsekvensene kan bli større en de to turtelduene på Skaugum er i stand til å se for seg. Når HM sin vilje til tilgivelse er så stor at han velger seg denne posisjonen i den grenseoverskridende skandalen som har rystet både vårt eget land og verden, så er det utfordrende å se fortsettelsen med de to på toppen av samfunnspyramiden i fremtiden. De, og rådgiverne, har åpenbart glemt bort hvor ille skandalen/saken faktisk er, og rekkevidden av Epsteins handlinger. Han har misbrukt tusenvis av unge, også mindreårige, jenter, han har bedrevet hallikvirksomhet, dvs. menneskehandel i praksis. 

Dette intervjuet, som sikkert blir redigert og flikket på, er ikke det folk forventet av kronprinsessen. Hun skulle stille alene foran journalister for å fremføre sin redegjørelse. Det skulle være åpent for spørsmål der hvor man ønsket en utdyping eller en presisering. 
Så vil jeg ikke bli overrasket om det i intervjuet blir snakket nok engang om sykdommen og transplantasjon, på tross av at det ikke vedrører MM sitt forhold til Jeffrey Epstein. Det vil trolig bli brukt som et forsøk på å avlede. 

I Storbritannia ble Andrew kastet ut fra kongehuset, inkludert hans døtre. De er alle uønsket. 
De så både viktigheten og nødvendigheten i å vise at de tar avstand fra alt Epstein stod for. Alt! No mercy. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...