Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Momma skrev (25 minutter siden):

Nå kom ikke Andrew akkurat godt ut av det nøye kuraterte, vi får se hvordan Mette balanserer seg gjennom dette.

Jeg greide aldri å se hele intervjuet da det var ekstremt flaut å se hvor grundig på trynet han gikk. Snakk om å bæsje på leggen i sakte film foran hele verden👀👀👀👀👀

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snurrevippen skrev (7 minutter siden):

Når det endelig kommer en uttalelse så må man regne med det ikke er bra nok. Folk kritiserer jo uansett, men bare vent - det kommer garantert side opp og ned etter uttalelsen om hva hun sa, hvordan hun ser ut og hva det enn er. 

Hva mener du med «bra nok»? Hvis du mener at det er noe hun kan si som kan nulle ut den tette kontakten med Epstein og innholdet i mailene, så nei, det kan ikke tenkes at noen sånn historie eksisterer.

Derfor har jeg heller aldri etterlyst flere uttalelser, fordi det bare vil bli mer svada og «lei seg, visste ikke, føler med ofrene, angrer» osv. Og for meg blir det bare tomt snakk all den tid vi vet at hun visste. Og ikke brydde seg.

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er bra denne tråden er åpen i morgen, slik at vi får snakket gjennom intervjuet. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (37 minutter siden):

Det er kronprinsparet som sammen er blitt intervjuet på Skaugum i dag av NRK sier de på TV2 nyhetene. Jeg kjenner at jeg slett ikke er så sikker på at dette ikke har noe å gjøre med det graderte møte i går og da har man jo noen tanker om hva som kan komme. Jeg håper uansett man sitter igjen med følelsen av at man har fått ærlige svar og tilliten kan gjenoppbygges. 

Det er mer sannsynlig at intervjuet er en planlagt respons på medietrykk, mens statsrådet handler om noe annet, eller i beste fall en formell side av en sak som uansett håndteres separat kommunikativt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg kjenner at jeg gruer meg til intervjuet.

Enten blir det bla, bla, bla og ulne floskelsvar, eller så får vi innsikt i noe som ikke er av det gode. 

Kombinasjonen av åpenhet, og helt uproblematisk er ikke sannsynlig, ut fra det hun har sagt selv. 

Håper de velger å legge kortene på bordet, noe annet vil gjøre at saken aldri  tar slutt, fordi veien gjennom og ut på den andre siden ikke kan være noe annet enn det som stemmer overens med det som er skrevet i epostene. Alt hun sier vil måles opp mot epostene og det kan ikke være diskrepans. 

• Liker 12
Skrevet
Avispapir skrev (1 minutt siden):

Når sendes det i morgen? 

Sendes?

Haha.

Det blir så klart bare trykket i utdrag.

Det hele er nok bare forfattet av nrk i samsvar med pr ansvarlig på skaugum i form av forhåndsgodkjente spm og tilsendte svar. Det har aldri funnes sted noe live intervju.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Har lett etter når det vises, men alt jeg finner er

https://www.newsner.no/de-kongelige/mette-marit-bryter-stillheten-i-intervju-med-nrk/

NRK bekrefter at de har gjennomført et intervju med kronprinsessen hjemme på Skaugum.
– Vi jobber nå for fullt i nyhetsredaksjonen med å ferdigstille dette, og tar kvelden og natten til hjelp for å kunne publisere bredt, sier fagredaktør i NRK, Sofie Gran Aspunvik.

• Liker 1
Skrevet
CeXNS skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner at jeg gruer meg til intervjuet.

Enten blir det bla, bla, bla og ulne floskelsvar, eller så får vi innsikt i noe som ikke er av det gode. 

Kombinasjonen av åpenhet, og helt uproblematisk er ikke sannsynlig, ut fra det hun har sagt selv. 

Håper de velger å legge kortene på bordet, noe annet vil gjøre at saken aldri  tar slutt, fordi veien gjennom og ut på den andre siden ikke kan være noe annet enn det som stemmer overens med det som er skrevet i epostene. Alt hun sier vil måles opp mot epostene og det kan ikke være diskrepans. 

Vi må jo anta at det kommer noe oppsiktsvekkende og ubehagelig frem nå. Den som ikke hadde noe å skjule ville neppe trengt å gå under jorda i ukevis.. Eller? 

Jeg har egentlig ikke troen her altså😉 blir nok en selvmedlidende affære. 

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Reverend skrev (6 minutter siden):

Det er mer sannsynlig at intervjuet er en planlagt respons på medietrykk, mens statsrådet handler om noe annet, eller i beste fall en formell side av en sak som uansett håndteres separat kommunikativt.

Det kan godt hende du har rett. Vi får se i morgen…

• Liker 1
Skrevet
Natttåke skrev (3 minutter siden):

Har lett etter når det vises, men alt jeg finner er

https://www.newsner.no/de-kongelige/mette-marit-bryter-stillheten-i-intervju-med-nrk/

NRK bekrefter at de har gjennomført et intervju med kronprinsessen hjemme på Skaugum.
– Vi jobber nå for fullt i nyhetsredaksjonen med å ferdigstille dette, og tar kvelden og natten til hjelp for å kunne publisere bredt, sier fagredaktør i NRK, Sofie Gran Aspunvik.

Betyr dette utstrakt klipping og redigering? 🤣

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
luna1 skrev (Akkurat nå):

Vi må jo anta at det kommer noe oppsiktsvekkende og ubehagelig frem nå. Den som ikke hadde noe å skjule ville neppe trengt å gå under jorda i ukevis.. Eller? 

Jeg har egentlig ikke troen her altså😉 blir nok en selvmedlidende affære. 

Jeg tror tidspunktet henger sammen med avslutningen av rettssaken - og at det er fredag.

• Liker 13
Skrevet
RoffeHarry skrev (1 minutt siden):

Betyr dette utstrakt klipping og redigering? 🤣

Eller bare en skriftlig artikkel?

• Liker 3
Skrevet

Greit å vente til intervjuet er avspilt før man klager.

Det sagt, er jeg ikke fan av at disse folkene ikke står til ansvar som andre i forhøyede posisjoner, f.eks som Sandra Borch, Erna eller Skei Grande.

En del av pressens oppgave er å rapportere fritt og stille oppfølgingsspørsmål, det ser jeg at en enslig NRK-reporter kan komme til kort med når hen sitter ovenfor to kongelige med stor makt i nettverkene rundt hen (Duckert, BTJ m.m.).

Uheldig valg av arena, men jeg forventet heller ikke noe annet. Håper bare ikke det er kose-intervju med peis og familiebilder - til denne situasjonen blir det bare sært.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Johan uten land skrev (1 time siden):

Men likevel - når man først har et monarki, så mener jeg det får være opp til Kongen og Kronprinsen, også når han blir Konge, som får vurdere om de vil ha henne som dronning eller ikke. Om hun hadde gjort noe kriminelt, ville det kunne være vanskelig, men ingenting tyder på dette, så her mener jeg man får ta hele pakken, når man først har et monarki. 

For så vidt jeg selv prinsipiell republikaner, men har ment at monarki fungerer best for Norge - enn så lenge - men det er klart, de tydelige republikanerne har rett på ett punkt - det er vondt å skulle avskaffe kongehuset pga menneskelig og personlig svikt hos enkelt personer, og ikke på grunn av prinsipper. 

Samme her. Prinsipiell republikaner, som har ment at monarkiet likevel har vært til beste for landet. Jeg ønsker en prinsipiell debatt velkommen, der det ligger ordentlige utredninger og analyser i bunn. Skjer det, så er det for såvidt det samme for meg hva resultatet blir, så lenge prosessen er god og valget vi tar er godt fundert. Men tanken på at vi skulle skifte statsform over dette, fordi noen folk som ikke har noe med vår statsform å gjøre indirekte presser det frem, det liker jeg ikke.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (20 minutter siden):

Jeg forventer at hun er bunnærlig i dette intervjuet og forteller ALT. 

Mine forventninger til MM er sunket enormt så jeg håper men holder ikke pusten. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Noen av oss er faktisk litt todelt. 
På den ene siden synes jeg det er bekymringsverdig at det pipler opp uklare bindinger, korrupsjon og trafficking blant mennesker vi er opplært til å beundre og stole på. Dette ser vi over hele verden, men nå rakner det i lille Norges maktkorridorer også. Til og med - om aldri så perifert - til kongefamilien. Legg til saken til MBH, og det er rimelig triste tilstander. Jeg kan ikke være den eneste som er litt desillusjonert og ønsker noen entydige svar. Pressen skal være vaktbikkja, og må omtale alt som skjer av grums i det offentlige og offisielle Norge.

På den andre siden er deler av pressen helt groteskt uten filter, virker det som, og det gagner ingen å gjøre krigstyper av hvert minste lille feilsteg eller rykte om feilsteg som skjer. Det er fortsatt mennesker bak posisjonene.

Jeg håper på ærlighet uansett hvor ille sannheten er. Det er fordi jeg personlig holder det høyt - jeg kan tilgi omtrent alt av mine nærmeste hvis det kan diskuteres åpent. Om det viser seg at MM har hatt affærer eller hva enn (som er i landskapet privat, men likevel ikke helt når du har en maktposisjon), eller om hun har indirekte eller direkte deltatt i eller sett noe kriminelt - da må ting gå sin gang etter prosedyrene for det. 

Jeg håper på oppriktighet, kjenner jeg. Og så håper jeg hun legger igjen den bitre og lett arrogante MM som «står godt i det». Ingen skal krype og be, men jeg håper på integritet. Fra begge. Jeg har LYST til å fortsette å synes vi har bra folk på toppen. Virkelig. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
FruR skrev (Akkurat nå):

Mine forventninger til MM er sunket enormt så jeg håper men holder ikke pusten. 

Jeg mener jo at landet har krav på hele sannheten.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Problemet er jo at om dette bare blir fjas, så kommer mediene til å fortsette å spørre HM til verdens ende.

De må rydde opp. Svare ærlig, ikke komme med polerte floskler. Den beste måten å gjøre det på er å faktisk innrømme ting som ikke allerede er lekket og komme det i forkjøpet. Ikke at jeg tror at det kommer til å skje, de har ikke noe track-record for å håndtere ærlighet særlig bra noen av de to som skal i ilden. Hvis man kan kalle det i ilden når det er en reporter fra statskanalen hvor MMs bestevenninne er stabssjef.

Endret av 1600
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...