Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Johan uten land skrev (18 minutter siden):

Og jeg er ikke så uenig med det du skriver, bortsett fra konklusjonen. Personlig ysnes jeg det er verre at hun har skulket unna f.eks. det møtet med tronfølgere, hvis det er slik at hun har valgt å dra på shoppingtur i stedet. Og jeg forstår også godt at man kan si at hun ikke har alle de personlige egenskapene som en kongelig bør ha.

Men likevel - når man først har et monarki, så mener jeg det får være opp til Kongen og Kronprinsen, også når han blir Konge, som får vurdere om de vil ha henne som dronning eller ikke. Om hun hadde gjort noe kriminelt, ville det kunne være vanskelig, men ingenting tyder på dette, så her mener jeg man får ta hele pakken, når man først har et monarki. 

For så vidt jeg selv prinsipiell republikaner, men har ment at monarki fungerer best for Norge - enn så lenge - men det er klart, de tydelige republikanerne har rett på ett punkt - det er vondt å skulle avskaffe kongehuset pga menneskelig og personlig svikt hos enkelt personer, og ikke på grunn av prinsipper. 

Det er selvsagt sant at det er opp til Kongen og Kronprinsen, i hvert fall i første omgang. Men hvis det viser seg - som jeg tror- at hun i realiteten er «Persona non grata» i de fleste offisielle sammenhenger, så må de ta noen kreative grep. For eksempel at hun trekker seg tilbake og ikke er med på treff med statsoverhoder i andre land. Alle andre som har hatt tett befatning med Epstein er jo utstøtt, sparket eller fjernet fra sine roller.  Ingen vil forbindes med dem.

At krisen er reell og at kongeparet er forbannet regner jeg som helt sikkert. Det understrekes av formuleringen i den siste beklagelsen hennes.

At Epstein-saken kulminerer samtidig som MBH-saken setter et grelt lys på hvor sårbart et moderne monarki er. Hadde Haakon vært president så hadde han måttet trekke seg. Men nå vil saken bare rulle og rulle til evig tid. Hvordan skal slottet få lagt denne ballen død? Det er det interessante. Mange har store forhåpninger til en «ærlig redegjørelse», men det tror jeg bare vil gjøre det verre. Fordi sannheten antagelig er drøyere enn det som har kommet frem til nå.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (56 minutter siden):

Godt skrevet!

De er ALDRI alene (bortsett fra når de går til soverommet). 

Dette er ren flisespikkeri fra dere og det vet dere veldig godt.

Livvaktene er ALLTID til stede, Men, de er ikke alltid med inn i et hus om en av medlemmene i kongefamilien er på besøk hos noen. Da sitter de og venter i bilen utenfor. De sjekker områder og de følger med, men de sitter ikke alltid i samme rom om det ikke er et arrangement de er på med flere tilstede. De er selvsagt på Skaugum også, de får med seg hva som skjer, men de legger seg ikke borti det som skjer. Om noen bryter lovverket eller en besøkende bryter lovverket så er det ikke slik at livvaktene kaster ut denne personen, de passer på at medlemmer av kongefamilien er trygge, er de ikke det eller det er fare, det er da de stepper inn.

Om et medlem sitter på fanget til annen person, går inn på et soverom, eller gjør noe "privat", så følger ikke de med inn på det rommet! De passer på så medlemmet er trygt, de blander seg aldri inn om det ikke er fare. 

Så i bunn og grunn kan "alt" skje, UNNTATT FARE, om et medlem av kongefamilien har et privat ærend eller gjør noe for seg. Deres prioritet er å påse at objektet er utenom fare, så som kidnapping, trusler, trakassering, fysiske angrep eller andre trusler mot liv og helse. 

Livvaktene er altså i nærheten og følger ALLTID med. Det betyr ikke at objektet ikke kan være "alene", for det kan de, men de har oversikt uten å blande seg inn, om det ikke er fare for liv og helse osv. Som jeg nevnte ovenfor. 

Så kan det skje, at f eks et medlem ber om ekstern sikkerhet (innleid sikkerhet) skal bookes på et annet hotell, som skjedde i PB. Noe jeg aldri har hørt skjedd tidligere, men det leste vi ut fra dokumentene. 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 16
  • Hjerte 2
Skrevet

I morgen kommer redegjørelsen fra kronprinsessen:

Sitat

Dette skjer etter økende press mot kronprinsessen for å utdype sin kontakt med den overgrepsdømte finansmannen Jeffrey Epstein. Blant annet har statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) bedt kronprinsessen gi en full redegjørelse for relasjonen med Epstein.

Opplysninger til Aftenposten: Redegjørelse fra kronprinsesse Mette-Marit kommer i morgen

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Misliker egentlig at den lenge etterspurte informasjon kommer i et ferdig innspilt intervju.

Men skjønner godt at MM velger denne løsningen. Ville jo ha vært håpløst å stille opp på noe direktesendt i den smørja hun er i.

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Ifølge Aftenposten er det som jeg har tippet før innspilt. De tar ikke sjansen på direkteoverføring.

• Liker 12
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)

Men når jeg ser.. Intervjuet er gjort av NRK. Hvilken "hoffreporter" i NRK er det som har foretatt det intervjuet? Er vel bare gjort et koseintervju. 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg håper hun svarer på hva hun googlet, hva hun da visste om "alvorlighetsgraden", men likevel valgte å fortsatte vennskapet. Forhåpentligvis også noe om hennes rolleforståelse når det gjelder å være kongelig. Eventuell dyneløfting får jeg håpe hun har tatt med mannen sin.

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 5
Skrevet

Intervju med NRK? Det kommer vel til å være striglet, med spørsmål som er godkjent på forhånd, mild stemme og null kritiske spørsmål…. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (23 minutter siden):

De er ALDRI alene (bortsett fra når de går til soverommet). 

Dette er ren flisespikkeri fra dere og det vet dere veldig godt.

Livvaktene er ALLTID til stede, Men, de er ikke alltid med inn i et hus om en av medlemmene i kongefamilien er på besøk hos noen. Da sitter de og venter i bilen utenfor. De sjekker områder og de følger med, men de sitter ikke alltid i samme rom om det ikke er et arrangement de er på med flere tilstede. De er selvsagt på Skaugum også, de får med seg hva som skjer, men de legger seg ikke borti det som skjer. Om noen bryter lovverket eller en besøkende bryter lovverket så er det ikke slik at livvaktene kaster ut denne personen, de passer på at medlemmer av kongefamilien er trygge, er de ikke det eller det er fare, det er da de stepper inn.

Om et medlem sitter i fanget på til annen person, går inn på et soverom, eller gjør noe "privat", så følger ikke de med inn på det rommet! De passer på så medlemmet er trygt, de blander seg aldri inn om det ikke er fare. 

Så i bunn og grunn kan "alt" skje, UNNTATT FARE, om et medlem av kongefamilien har et privat ærend eller gjør noe for seg. Deres prioritet er å påse at objektet er utenom fare, så som kidnapping, trusler, trakassering, fysiske angrep eller andre trusler mot liv og helse. 

Livvaktene er altså i nærheten og følger med ALLTID. Det betyr ikke at objektet ikke kan være "alene", for det kan de, men de har oversikt uten å blande seg inn, om det ikke er fare for liv og helse osv. Som jeg nevnte ovenfor. 

Så kan det skje, at f eks et medlem ber ekstern sikkerhet (innleid sikkerhet) skal bookes på et annet hotell, som skjedde i PB. Noe jeg aldri har hørt skjedd tidligere, men det leste vi ut fra dokumentene. 

Nei.

Mette parkerte livvakten sin på hotell, da hun dro til Epsteins villa for å bo med og hos ham i henholdsvis 1 og 4 dager.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det har ikke vært kjent hvilken måte kronprinsessens forklaring vil komme ut på. Men da hun like før jul gikk ut med at lungesykdommen hadde forverret seg, var det i form av et intervju med NRK.

Blant spørsmålene VG har stilt kronprinsessen, er:

• Hva fant kronprinsessen da hun googlet Epstein i 2011?
  • Hva googlet kronprinsessen? Hva er utgangspunktet for at hun skriver at «det ikke så bra ut»?
  • Har kronprinsessen mottatt andre gaver i form av varer eller tjenester fra Epstein eller hans ansatte?
  • Hvordan og når fant kronprinsessen ut at Epstein var dømt for sexforbrytelser i 2008?
  • Når sluttet kontakten med Epstein og kronprinsessen, og hvorfor sluttet de å ha kontakt?
  • Hva slags relasjon vil kronprinsessen beskrive at hun hadde med Epstein?
  • Føler kronprinsessen seg brukt av Epstein?

https://www.vg.no/nyheter/i/k0wna9/medier-kronprinsessen-med-epstein-redgjoerelse-i-morgen

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
heppernkax skrev (1 minutt siden):

Nei.

Mette parkerte livvakten sin på hotell, da hun dro til Epsteins villa for å bo med og hos ham i henholdsvis 1 og 4 dager.

Hvis du leser siste avsnitt har jeg tatt med det: Du må lese alt :)

Dette var siste avsnittet i innlegget mitt:

"Så kan det skje, at f eks et medlem ber ekstern sikkerhet (innleid sikkerhet) skal bookes på et annet hotell, som skjedde i PB. Noe jeg aldri har hørt skjedd tidligere, men det leste vi ut fra dokumentene." 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 6
Skrevet
RoffeHarry skrev (1 minutt siden):

Men når jeg ser.. Intervjuet er gjort av NRK. Hvilken "hoffreporter" i NRK er det som har foretatt det intervjuet? Er vel bare gjort et koseintervju. 

Når både statsminister, flere partiledere og flere av dem hun er beskytter for har etterlyst svar, og ALLE har lest filene som er sluppet, kan det ikke bare bli koseprat. Nå har hun sjansen til å redegjøre og rydde unna, dersom det bare blir kosing, snørr, tårer og tåkeprat, skusler hun bort denne muligheten.

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (3 timer siden):

Jeg antar at hun har hørt om dommen fra 2008 og den gang prins Andrew, mulig Giuffre og de voksende protestene, men jeg er mer usikker på øvrig kontekst og hvordan den evt.har preget forståelsen. Hun har også googlet ham. Jeg har skrevet om det tidligere. Nå var jeg mest interessert i hva som skiller seg fra nå til uttalelsen i 2019.

Har preget forståelsen? Er virkelig ikke å vite at noen har begått overgrep mot unge jenter og barn nok? 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er alle løgnene som irriterer meg mest. Kunne de ikke bare vært ærlige på at uttalelsen kommer etter rettssaken (for å ikke sammenblande alt), istedetfor å si at hun «ikke er klar for det». Tilfeldigvis blir hun klar dagen etter rettssaken er ferdig!

Også blir det et intervju med NRK sin tafatte hoffreporter, som jatter med på alt, uten et eneste kritisk oppfølgningsspørsmål…

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tipper at det bare blir et bla-bla-bla intervju. Litt sånn "stakkars meg". Noe nytt får vi i hvertfall ikke høre. Hun sier nok at hun beklager, og er lei seg for den situasjonen hun har satt kongehuset i.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette blir jo bare tullball. Et intervju som ikke er direktesendt, og med kun nrk? Snakk om å vise makt og diktere utfallet selv……ingen skal få stille kritiske spørsmål til situasjonen? 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
heppernkax skrev (2 minutter siden):

Det har ikke vært kjent hvilken måte kronprinsessens forklaring vil komme ut på. Men da hun like før jul gikk ut med at lungesykdommen hadde forverret seg, var det i form av et intervju med NRK.

Blant spørsmålene VG har stilt kronprinsessen, er:

• Hva fant kronprinsessen da hun googlet Epstein i 2011?
  • Hva googlet kronprinsessen? Hva er utgangspunktet for at hun skriver at «det ikke så bra ut»?
  • Har kronprinsessen mottatt andre gaver i form av varer eller tjenester fra Epstein eller hans ansatte?
  • Hvordan og når fant kronprinsessen ut at Epstein var dømt for sexforbrytelser i 2008?
  • Når sluttet kontakten med Epstein og kronprinsessen, og hvorfor sluttet de å ha kontakt?
  • Hva slags relasjon vil kronprinsessen beskrive at hun hadde med Epstein?
  • Føler kronprinsessen seg brukt av Epstein?

https://www.vg.no/nyheter/i/k0wna9/medier-kronprinsessen-med-epstein-redgjoerelse-i-morgen

Da er det jo bare å svare at hun føler seg veldig brukt, stakkars, så kan vi alle fortsette og synes så synd på den stakkars dødssyke kvinnen som uheldigvis ble manipulert av Epstein. Vi kan jo alle gjøre feil, må huske. Kast ikke den første stein og alt det der. 

Ja, jeg vet at hun ikke er dødssyk, men det er det som er gjenganger i kommentarfelt rundt om av de som forsvarer henne. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
anno19 skrev (1 minutt siden):

Dette blir jo bare tullball. Et intervju som ikke er direktesendt, og med kun nrk? Snakk om å vise makt og diktere utfallet selv……ingen skal få stille kritiske spørsmål til situasjonen? 

NRK er jo statskanalen, så selvfølgelig er det de som får rettighetene. Kongehuset vet jo at statskanalen ikke pleier å være de mest kritiske. Godt å få de enkle spørsmålene når man har det så vondt. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Timet og tilrettelagt, regissert og redigert into perfection av hoffreporterne i statskanalen. Er det NRK som har brukt lang tid på produksjonen?

Uff. Dette gir en vond bismak. Ikke bare fordi man på en måte kaller en person inn på teppet for litt voksenkjeft, på en måte, men fordi det er så mange andre momenter her. 

Hva kan hun si om det? Hvis det er et «best case» så ser det likevel ikke bra ut, men hun kan si unnskyld og ha gjort sitt.

Hvis det er et worst case her, hvor hun ER involvert i ting som er uforenlig med rollen hennes, hva da?

Dette er liksom bare kjipt uansett. Jeg tar meg i å håpe hun velger ærlighet med rak rygg og kommer godt ut av det - jeg bare vet ikke hva som skal til for at det skal skje. 
De tusen andre tingene folk spør seg om vedr MBH osv vil forbli ubesvart uansett. 

Gradert møte i går, redegjørelse i morgen?

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...