Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

VI lever i en verden hvor USa har gått til ulovlig krig i Midt-Østen, verdensfreden er i stor fare. Vår viktigste forsvarsallianse er i akutt fare på grunn av en president som ikke kjenner til og gir blaffen i egen grunnlov. Han har truet allierte gjentatte ganger bare de siste månedene, og gjentatt dette flere ganger de siste dagene.

Det kan være andre årsaker til hastestatsråd enn at noen venter i spenning på at MM skal bryte sammen og abdisere/skille seg/skamme seg offentlig. Det KAN i så fall faktisk vente til fredag. 

Men uten Statsministeren, forsvarsministeren og utenriksministeren på det ekstraordinære statsråd? 
Det må ha vært kongen som har kalt inn til statsråd. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
RoffeHarry skrev (1 minutt siden):

Men uten Statsministeren, forsvarsministeren og utenriksministeren på det ekstraordinære statsråd? 

Hvorfor må det være det?

• Liker 1
Skrevet
Reverend skrev (1 minutt siden):

Hypteser: Kongen abdiserer, kronprinsparet skilles, kronprinsen trekker seg, eller det er en superhemmelig konstitusjonell krise.

Virkeligheten: Ekstraordinært statsråd er et formelt møte hvor saker allerede er vurdert og avklart i forkant. At det står "gradert" betyr ikke at det er et dramamøte med tronarvinger som må redde monarkiet. Det er ofte kun rutine, og statsministeren kan godt være på reise samtidig.

Alle sokkene mine er rene.

Rutine? Hva er vits med å kalle inn til ekstraordinært statsråd da? Da kan det vente til fredag.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
RoffeHarry skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg kan ikke skjønne annet enn at dette (siste setning) er tilfelle. Noen som kan dette og vil kommentere?

• Liker 7
Skrevet
Gulline skrev (9 minutter siden):

Du får beholde din tro så lenge du kan. 

Jeg går ikke rundt og tror noe om dette. Jeg sier - om igjen og om igjen - at foreløpig vet vi ikke. Det er ikke det samme som at jeg tror noe spesielt. Jeg ser at det finnes flere mulige forklaringer, og avstår fra å tro så mye om noen av dem.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
RoffeHarry skrev (17 minutter siden):

Igjen:

Et ekstraordinært statsråd er først og fremst en formell godkjenning av saker som allerede er utredet og koordinert. At statsminister og enkelte statsråder ikke fysisk er til stede, betyr ikke at de ikke har vært involvert på forhånd.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Momma skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg kan ikke skjønne annet enn at dette (siste setning) er tilfelle. Noen som kan dette og vil kommentere?

Det kan ha vært noe som øyeblikkelig dukket opp, så har enten Støre eller en minister innkalt på hans vegne, og alle har deltatt. Enten fysisk eller digitalt.

• Liker 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Det kan ha vært noe som øyeblikkelig dukket opp, så har enten Støre eller en minister innkalt på hans vegne, og alle har deltatt. Enten fysisk eller digitalt.

Kanskje, jeg aner ikke hvordan de gjør dette med innkalling vs deltakelse.

• Liker 2
Skrevet (endret)
RoffeHarry skrev (7 minutter siden):

Du vet at det finnes elektroniske hjelpemidler nu til dags? Man kan innkalle til møte uten å fysisk være i landet. Trenger ikke penn, blekk, papir og brevduer. 

Kanskje nettopp møtene i utlandet har gitt behov for ekstraordinært statsråd? 

det som er vanlig er at kongen innkaller i tett samarbeid med rggeringen og statsministeren. ( I praksis er det regjeringen/statsministeren som gjør dette)

Endret av pøbelsara
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Håper at dronning Sonja og prinsesse  Astrid er i orden.

• Liker 4
Skrevet
JustAsking skrev (1 time siden):

Takk, det gir mening. 

Da synes jeg timingen er veldig rar. De har en i Trondheim, en i Australia og en i fengsel. Skulle tro de ville ønsket å fremstå samlet. Ett eller annet er på gang, iallfall, selv om det ikke har med det graderte møtet å gjøre. 

Han er jo en kjernekar, han Harald, etterrettelig til siste sekund. 

Hvem har de i Trondheim?

• Liker 2
Skrevet (endret)
Momma skrev (2 minutter siden):

Kanskje, jeg aner ikke hvordan de gjør dette med innkalling vs deltakelse.

Altså, jeg skal ikke si for sikkert at kongen ikke har kalt inn, men det er andre som også kan ha gjort det. Støre får jo informasjon om situasjonene som omhandler nasjonen uansett hvor han er fysisk. Da kan han ha innkalt til "gradert" selv om han ikke er der i egen person.

Endret av -Pusheen-
Skrevet
Caniggia skrev (37 minutter siden):

Det er ingen nødvendig forbindelse mellom «gradering» og konstitusjonelle forhold. Termen «gradert» brukes imidlertid normalt når saken er sikkerhetsgradert etter sikkerhetsloven. Det kan være tilfellet når den gjelder nasjonal sikkerhet, utenrikspolitiske interesser, beredskap eller andre sikkerhetshensyn.

Forøvrig finnes det flere alternative hjemmelsgrunnlag for å skjerme statsrådssaker (med tilhørende saksdokumenter) fra offentlighet. Det kan eksempelvis skje når informasjonen er underlagt  taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (fx fordi de omhandler personlige forhold).

Var ikke møtet veldig kort og 

• Liker 3
Skrevet
MissLucy skrev (6 minutter siden):

Jeg går ikke rundt og tror noe om dette. Jeg sier - om igjen og om igjen - at foreløpig vet vi ikke. Det er ikke det samme som at jeg tror noe spesielt. Jeg ser at det finnes flere mulige forklaringer, og avstår fra å tro så mye om noen av dem.

Men nå er verden slik at vi har lov å skrive hva vi tror. Dersom du mener det er regler mot det så får du komme med dem. 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
RoffeHarry skrev (5 minutter siden):

Kongen er den som formelt kaller inn til statsråd. Alltid. Men realiteten er at det er statsministeren og statsministerens kontor som administrerer dette. Som @Reverendhar forklart veldig mange ganger nå, så er statsråd et kort, formelt møte der beslutninger som allerede er ferdig utredet og ferdigbehandlet blir formelt vedtatt.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Reverend skrev (14 minutter siden):

Storm i vannglass. Vi kan ikke vite nøyaktig hva møtet faktisk handlet om før offisielle kunngjøringer.

Lener mot utenrikspolitisk.

Ikke at det utelukker MM. 

Det ble også holdt statsråd før Andrew ble pågrepet.

• Liker 13
Skrevet
MissLucy skrev (2 timer siden):

Nei det skjer jo ingenting annet av betydning i verden for tiden 🙄

Vi er noen som klarer å følge flere nyheter av gangen. Og tenk at det er folk som klarer å engasjere seg i mer enn en ting. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Mediene vet nok hva det gjelder, men kan ikke gå ut med det enda.

Hadde det vært ingenting hadde vi ikke fått vite om det. 

edit: nå har VG lagt til at det IKKE gjelder Kongefamilien.

Endret av Hirondelle
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (5 minutter siden):

Håper at dronning Sonja og prinsesse  Astrid er i orden.

Hvorfor skulle de ikke være det?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Du vet at de lov til å si deg og andre imot? VI trenger ikke dokumentere uenighet med regler. gode argumenter funker fint i et diskusjonsforum

Du fikk ikke med deg hva jeg kommenterte på? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...