Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
rebella81 skrev (Akkurat nå):

Er det virkelig ingen i din omgangskrets som diskuterer MM sin omgang med JE?
Det er selvfølgelig ikke det at jeg mistror deg, jeg ble bare litt fascinert. 

Nei, det har ikke vært oppe i det hele tatt som jeg kan huske. MBH-saken har vel vært nevnt i lunsjen et par ganger, men det har ikke vært noen voldsom diskusjon rundt det.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (24 minutter siden):

Hvis du skal generalisere fra deg selv til alle, så kan vi jo alle generalisere fra oss selv til hele samfunnet.

Personlig kjenner jeg ingen, verken privat eller på jobb, som bryr seg nok til å diskutere dette temaet i det hele tatt.

Så da antar jeg at det er dekkende for folk flest. Ikke sant?

Samme her. Det er helt andre temaer som diskuteres, fra kommende påskeferie til Midtøsten, samt generelt jobbsnakk og helgens gjøren og laden.

• Liker 4
Skrevet

Hvor relevant / dokumenterbart er det hva som skjer ved det enkelte lunsjbord / ute blant folk. Veier det tungt? Holder det ikke at en selv har en mening og ønsker å ytre den? 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (9 minutter siden):

Hvis du skal generalisere fra deg selv til alle, så kan vi jo alle generalisere fra oss selv til hele samfunnet.

Personlig kjenner jeg ingen, verken privat eller på jobb, som bryr seg nok til å diskutere dette temaet i det hele tatt.

Folk flest bor i Kina. Pøbelsara påsto at det fantes et liv utenfor forumet hvor ikke HM blir dømt nord og ned. En uttalelse hen sikkert kan stå inne for. Det er sikkert sant for hens miljø, men ikke i min omgangskrets. Mitt poeng var at hvis pøbelsara kan gjøre slike antakelser, så bør det være åpent for erfaringer fra flere brukere, og min erfaring er totalt annerledes enn begge deres. 

Det er ikke noe krav om at vi skal være enige i alt, men reglene må være like for alle. 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

I min omgangskrets privat og på jobb ( hundrevis av ansatte) er mitt inntrykk at de fleste synes at monarkier er en gammeldags greie , og at de ønsker en president slik som i Finland. Mange priser Harald og Sonja, men har lite fint å si om de som kommer etter.

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Synes det er skamløst hvordan kongehuset skyver mm sin lungesykdom foran seg. Presset øker ndg at mm må komme med en forklaring, jmf statsministeren sin uttalelse i dag. I seg selv oppsiktsvekkende at en statsminister to ganger må be en kongelig om å forklare seg! 
Likevel trenerer kongehuset ved å gjenta en ullen unnskyldning om en lungetransplantasjon en eller annen gang i framtiden. Dette forteller meg at kongehuset vil bruke hennes sykdom aktivt for å skape sympati. Deres prioriteringer nå er altså ikke å fortelle sannheten for det norske folk, men heller beskytte mm sitt renommé. Tror vi kan skyte en hvit pil etter en forklaring fra mm. Og det er en skam. 

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 19
Skrevet
rebella81 skrev (14 minutter siden):

Er det virkelig ingen i din omgangskrets som diskuterer MM sin omgang med JE?
Det er selvfølgelig ikke det at jeg mistror deg, jeg ble bare litt fascinert. 

Blir ikke diskutert på min arbeidsplass heller. Jeg har tenkt at det kanskje er for betent? Noen er jo veldig glad i MM, det ser en ellers i kommentarfelt også.

Har aldri hørt hva som er så.bra da bortsett fra kjoler og tiara.

• Liker 2
Skrevet
Kaffeslabberaset skrev (5 minutter siden):

I min omgangskrets privat og på jobb ( hundrevis av ansatte) er mitt inntrykk at de fleste synes at monarkier er en gammeldags greie , og at de ønsker en president slik som i Finland. Mange priser Harald og Sonja, men har lite fint å si om de som kommer etter.

Det er nok fordi vi aldri har hatt noen grunn til å tvile på Sonja og Haralds evne til å inneha sine roller. De har utført rollene sine på en flott og profesjonell måte i alle år. 

Nå derimot oppfatter de fleste kongehuset som et hus i krise og lurer på hvordan i all verden de skal klare å opptre profesjonelt etter alt dette. Det er svært få familier i Norge som oppfører seg så kritikkverdig og skandaløst som det vi opplever i kronprinsfamilien i disse dager. Joda - det er familier hvor rus er et stort problem - me de fleste jeg kjenner klarer å ta tak i dette og ordne opp lenge før det går helt på tverke som vi ser med MBH. Så har vi sannelig en kronprinsesse som har gjort noe så vanvittig at jeg finner ikke ord. Hva i all verden tenkte hun på? Hva hadde en inngiftet norsk kronprinsesse med å blande seg med den verste pedofile sexforbryteren verden har sett? 

Det er VI - norske skattebetalere som betaler for alt dette og det skulle bare mangle at hun - med egne ord svarer for seg foran en samlet norsk presse. 

Nå er det nok med svada oppgulp fra slottets PRavdeling. Det er på tide at hun opptrer som en voksen kvinne og svarer for seg. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (34 minutter siden):

Samme her. Er ikke tema i vennekretsen eller på jobb. Ble nevnt i starten, men det er ikke særlig interesse for å prate om det… Trump og hans eskapader og hverdagslivet, kø osv er mer aktuelt

Endret av enkefru
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
enkefru skrev (4 minutter siden):

Samme her. Er ikke tema i vennekretsen eller på jobb. Ble nevnt i starten, men det er ikke særlig interesse for å prate om det… Trump og hans eskapader og hverdagslivet, kø osv er mer aktuelt

Så er det faktisk endel mennesker i norges land som bryr seg om hva våre skattepenger går til og hva de mener at de faktisk BØR gå til. 

Vi er mange som har nådd tålegrensen for hva vi er interessert i å være med på å støtte økonomisk.

Endret av Gulline
  • Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Så er det faktisk endel mennesker i norges land som bryr seg om hva våre skattepenger går til og hva de mener at de faktisk BØR gå til. 

Vi er mange som har nådd tålegrensen for hva vi er interessert i å være med på å støtte økonomisk.

Nå er det ikke sånn at folk som ikke diskuterer dette, ikke er interessert i hva skattepengene går til.

Det er ganske mange av temaene som blir diskutert av folk som fint kan plasseres i den nesten altomfattende kategorien "hva skattepengene går til", og som er så store og viktige at kostnaden til kongehuset blir bagatellmessig når man sammenligner.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Kaffeslabberaset skrev (29 minutter siden):

Det gjelder i stor grad den yngre garde også. De har fått innsikt i hva medlemmer og perifere medlemmer av kongehuset driver med av lysskye aktiviteter. Lover ikke godt for neste generasjon. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
MissLucy skrev (47 minutter siden):

Det er skremmende rett og slett, at man kan gå rundt i disse dager, omringet av mennesker som ikke bryr seg om dette.
Hvordan kan man si man ikke bryr seg når man vet omfanget?

De bryr seg så langt som til Paris (og sikkert mye lengre enn det) men ikke der du ferdes? 
Jeg har null tro på dette.

Men for å snakke for meg selv, jeg hadde heller ikke diskutert dette med en som ikke bryr seg så mye om alt som har skjedd. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Kanderehjelpe skrev (1 minutt siden):

Det er skremmende rett og slett, at man kan gå rundt i disse dager, omringet av mennesker som ikke bryr seg om dette.

De bryr seg så langt som til Paris (og sikkert mye lengre enn det) men ikke der du ferdes? 

Men for å snakke for meg selv, jeg hadde heller ikke diskutert dette med en som ikke bryr seg så mye om alt som har skjedd. 

Hva er det som er så skremmende med det? Vi snakker om ting vi opplever som viktigere. F.eks snakker vi ganske mye om Jagland, Rød-Larsen og tenketanker og UD og korrupsjon og hva bistandsmidler egentlig bør gå til. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Kanderehjelpe skrev (4 minutter siden):

Helt enig. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (13 minutter siden):

Det gjelder i stor grad den yngre garde også. De har fått innsikt i hva medlemmer og perifere medlemmer av kongehuset driver med av lysskye aktiviteter. Lover ikke godt for neste generasjon. 

Moren min er godt over 80 og konservativ, hun synes det er nok nå og hadde glatt stemt for republikk. Kanskje nettopp fordi hun er konservativ har hun nulltoleranse for narkotika og flørtende eposter og dissing av andres bryllup.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (59 minutter siden):

Nei, det har ikke vært oppe i det hele tatt som jeg kan huske. MBH-saken har vel vært nevnt i lunsjen et par ganger, men det har ikke vært noen voldsom diskusjon rundt det.

Tror det må tilhøre mer unntaket enn regelen i det ganske landet for tiden. Eller muligens et så ytterliggående lite samfunnsrelatert miljø som ikke får med seg nyheter og det som rører seg i Norge? 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (58 minutter siden):

Aftenposten er opptatt av saken

https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/rrlp4w/kongehuset-maa-snart-svare-paa-epstein-spoersmaalene

«Offentligheten har et opplagt krav på svar fra en så sentral institusjon i samfunnet. Jo flere uker som går uten at noe blir sagt, desto mer kan rykter og spekulasjoner få spre seg. Kongehuset må svare»

Synes begrunnelsen er merkelig - man kan da utmerket godt holde seg unna ryktespredning og spekulasjoner. Om folk holder seg til noe så grunnleggende dannet som å holde seg unna ryktespredning og spekulasjoner på andres (kongehusets) bekostning, faller jo argumentet til Aftenposten med at dette "haster" bort. Kronprinsessen er syk og svarer når det er tid og anledning for det. 

Endret av Johan uten land
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (17 minutter siden):

Hva er det som er så skremmende med det? Vi snakker om ting vi opplever som viktigere. F.eks snakker vi ganske mye om Jagland, Rød-Larsen og tenketanker og UD og korrupsjon og hva bistandsmidler egentlig bør gå til. 

Synes dere altså i bunn og grunn at Kongehuset er så irrelevant at det ikke er verdt å bry seg med?

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...