Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Pr nå vil det for denne tråden bety at den forblir stengt på natt, samt helger.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (1 time siden):

Selvsagt gjentar jeg at kronprinsessen av Norge har en jobb hun skal gjøre, og som synes å utsettes uten at det er mulig å forstå hvorfor. Korrekt, MM har kommet med beklagelse, men hun har på ingen måte forklart seg omkring hennes valg og det forholdet hun hadde til den pedofile overgrepsdømte Epstein. 

Det er svært mange i befolkningen som venter på forklaringen hennes. Virkeligheten forsvinner ikke ved taushet eller å isolere seg på Skaugum eller hvor det måtte være. 

Igjen, jeg vil helt sikkert etterlyse forklaring om den ikke kommer slik hun, og kronprinsen, har uttalt. 

MissLucy skrev (2 timer siden):

Slottet svarte TV2 på deres gjentatte spørsmål om kronprinsessen er sykmeldt og når hun skal ha offisielle oppdrag igjen, i en mail i går, mandag.

Der står, ikke overraskende,  akkurat det samme som de har sagt hele tiden:

"– Som kjent har kronprinsessen den kroniske sykdommen lungefibrose. Som vi kommuniserte i desember har det vært en klar negativ utvikling av kronprinsessens helse den senere tid, og forberedelser er startet med tanke på utredning for lungetransplantasjon.

– Kronprinsessen har økende behov for tilrettelagt trening, hvile og restitusjon, og hennes offisielle program tilpasses hennes helsetilstand."

https://www.tv2.no/underholdning/slottet-om-mette-marits-fravaer-derfor-er-hun-borte/18639366/

Grunnen, som du sier er så umulig å forstå, er presisert av slottet i en epost så sent som i går, som du ser i mitt siterte innlegg her.

Jeg gjentar essensen i budskapet:

– Kronprinsessen har økende behov for tilrettelagt trening, hvile og restitusjon, og hennes offisielle program tilpasses hennes helsetilstand."

Endret av MissLucy
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (21 minutter siden):

Skal du sammenligne en prins av Norge med folk flest? 

Er det som er så rart i denne tråden, de kongelige kan man ikke ha mer krav og forventninger på enn "folk flest". Men dem skal få svære økonomiske gode fra skattebetalerne og høy sosial status, fordi? 

Er et fundamentalt brudd mot tradisjoner, der adelskap forpliktiger. 

Du må selvfølgelig se på andre Europeiske voksne prinser, nå og bakover i tid. Dem er utdannet som offiserer, mange med lang tjenestetid i forsvaret. Det er det man forventer av en kongelig prins. 

Sverre Magnus får ikke apanasje, så hvis det er det som er argumentet, så kan vi parkere all kritikk av ham her og nå som noe ingen av oss har noe med, siden vi ikke gir ham en krone.

Endret av MissLucy
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Den reisen var jo for å være borte under rettssaken, som snart er over.

At hun planlegger en reise sier svært lite om helsen, så lenge vi ikke vet noe om reisen. Du snakker som om hun skal på heisatur til syden, men det er vel en god del mer sannsynlig at hun skal til et moderne hvilehjem.

Man vet ikke hvor, nei. Angående hvilehjem så bor hun jo i et meget eksklusivt hjem med tjenere til det meste. Jeg vil tro at de også har treningsfasiliteter, så hvorfor reise bort på enda flere av skattebetalernes penger! 

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (1 time siden):

Man vet ikke hvor, nei. Angående hvilehjem så bor hun jo i et meget eksklusivt hjem med tjenere til det meste. Jeg vil tro at de også har treningsfasiliteter, så hvorfor reise bort på enda flere av skattebetalernes penger! 

Ja, og som jeg skrev i  går, så er det høyst sannsynlig der hun befinner seg.

Jeg svarte bare på din forhåndsbekymring over en reise som ikke er foretatt, men som du synes å ha et problem med hvis den på et ukjent tidspunkt i fremtiden skulle bli gjennomført. 

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Grunnen som du synes er så umulig å forstå, er presisert av slottet i en epost så sent som i går, som du ser i mitt siterte innlegg her.

Jeg gjentar essensen i budskapet:

Hun kan hvile så mye hun orker, og jeg er sikker på at tilrettelagt trening ikke er særlig utfordrende å tilrettelegge for på Skaugum. Så mye er jeg kjent med helse, trening og restitusjon. 
Som nevnt, kan hun ut og reise, så er formen ikke så verst, tenker jeg. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (10 timer siden):

Han er nr 3 i rekken til å bli norges statsoverhode. 

Presis. Han er ikke statsleder. Og han kommer neppe til å bli det.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (16 minutter siden):

Ja, og som jeg skrev i  går, så er det høyst sannsynlig der hun befinner seg.

Jeg svarte bare på din gjentatte forhåndsbekymring over en reise som ikke er foretatt, men som du synes å ha et problem med hvis den på et ukjent tidspunkt i fremtiden skulle bli gjennomført. 

MM må aller først forklare seg, grundig. Pressen skal kunne stille spørsmål om noe trenger en utdypning. 
Så, er jeg noe i tvil om skattebetalernes penger skal brukes på en sikkert meget dyr reise, uansett hvor. Hun har ikke akkurat gjort seg fortjent til å «lønnes» på en slik måte når hun har sviktet sin rolle så grundig, i den mest negative forstand. Hun har gjort Norge til skam for verden. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (20 minutter siden):

Hun kan hvile så mye hun orker, og jeg er sikker på at tilrettelagt trening ikke er særlig utfordrende å tilrettelegge for på Skaugum. Så mye er jeg kjent med helse, trening og restitusjon. 
Som nevnt, kan hun ut og reise, så er formen ikke så verst, tenker jeg. 

Det er en ufin og udokumentert spekulasjon som står direkte i motstrid til den meldingen som kom om hennes helse så sent som i går. Forøvrig er det som sagt ingenting som tyder på at hun verken er, eller skal, på reise.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Det er en ufin og udokumentert spekulasjon som står direkte i motstrid til den meldingen som kom om hennes helse så sent som i går. Forøvrig er det som sagt ingenting som tyder på at hun verken er, eller skal, på reise.

Jeg ser ikke noe ufint med det jeg skrev. Skaugum er et luksuriøst sted å bo. Hun har tjenere til det meste, noe annet vil overraske meg, og hun har også helt sikkert tilgang på medisinske spesialister når/om hun har behov for det. 
Hva var ufint med det? 

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (25 minutter siden):

Presis. Han er ikke statsleder. Og han kommer neppe til å bli det.

Hvordan kan du si det? Tipper at det ikke er lenge til han er nummer 2.

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (10 timer siden):

Jeg ser ikke noe ufint med det jeg skrev. Skaugum er et luksuriøst sted å bo. Hun har tjenere til det meste, noe annet vil overraske meg, og hun har også helt sikkert tilgang på medisinske spesialister når/om hun har behov for det. 
Hva var ufint med det? 

Det er ufint å antyde at kronprinsessens form "ikke er så verst", når den informasjonen som er gitt er at hun forberedes for (å stå på liste for) lungetransplantasjon.

Endret av MissLucy
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Gulline skrev (8 timer siden):

Hvordan kan du si det? Tipper at det ikke er lenge til han er nummer 2.

Jeg sier det fordi han har to friske oppegående arvinger foran seg i arverekken, og videre fordi det er høyst sannsynlig at hans søster kommer til å få barn som skyver ham nedover i arverekken.

Tilføyer: Når jeg sier at det er sannsynlig at IA kommer til å få barn, så bygger jeg det på statistikk som viser at 85%+ av alle kvinner får barn innen de er 45 år.

https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/fodte/artikler/Marginal-nedgang-i-fruktbarheten

Endret av MissLucy
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Aricia skrev (2 timer siden):

Det er veldig farlig og temmelig fåfengt å tolke ansiktsmimikk. Særlig i et kort nyhetsklipp.

Å tolke kroppsspråk er veldig vanlig. Sammen med hva som blir kommunisert med ord, så gir det et helhetlig inntrykk. 
Verken farlig eller fåfengt, vil jeg si. 

Endret av Eufemia-
Skrivefeil
  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Det er selvsagt farlig i den forstand at man sprer påstander om en annens sinnstilstand ("arroganse" feks) som kun kan komme fra egen subjektive tolkning, eventuelt antipati og fordommer, fordi de ikke er dokumenterbare på noen måte.

Bastante påstander om navngitte personer som publiseres offentlig betyr selvfølgelig noe, uansett hvem som poster dem, og når man framsetter dem er det jo for å gi inntrykk av at de kan stemme, og faktisk utsi noe sant. Man ville jo ikke publisert ellers.

Arrogansen vurderer ut fra hans handlinger/ikke handlinger, ikke utseendet hans. Å si at man opplever noen som arrogant er en mening pg yttring man kan ha. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (23 timer siden):

Det er absolutt et spørsmål som kongehuset bør opplyse omkring. Siden SM er prins så er det et spørsmål av offentlig interesse. 

Vi vet svært lite om hva han faktisk gjør, om han er i utdanning, i praksis, eller eventuelt ikke gjør noe spesielt. 
Det begynner å bli en stund siden han oppholdt seg i Trondheim, for øvrig på samme tid som hans daværende kjæreste jobbet der. Etter dette så dro han på en slags reise, uten at det ble opplyst hvorfor, hvor eller motivasjon for denne. 
I fjor høst flyttet han til Milano i Italia, og etter hva jeg erindrer levde han i et samboerskap med kjæresten - før det ble brudd mellom de to, og prins SM flyttet hjem til Norge igjen. 
Like før rettsaken dro prins SM og prinsesse IA på en lengre feriereise, angivelig til Japan. Dette skjedde før IA dro videre til 2 semester ved Universitetet i Sydney. Men - hvor er så prinsen av Norge, prins Sverre Magnus? 

Vi kjenner som nevnt ikke til om han jobber eller studerer. Dermed kan man gå utifra at det er vi - skattebetalerne - som betaler for livsstilen hans også? 

Jeg mener at det er litt forunderlig at ikke prinsen av Norge ikler seg Kongens klær og går førstegangstjenesten i det militære! 
Hvorfor gjør han ikke det? Det speiler ikke et forbilde når prinsen velger bort Forsvarets førstegangstjeneste, ærlig talt. Det er det forøvrig mange som har uttalt. 
Det tar seg ikke godt ut å bare «forsvinne» over tid heller. Kongehuset er underbemannet, for å si det forsiktig, og det stilles altså ikke verken krav eller forventninger til dem som faktisk kan representere?! Å feriere seg fra virkeligheten inngir ikke til tillit, troverdighet, eller respekt. 

Ja, vi kan spekulere, anta og gruble på hva SM driver med og hvorfor det er så stille rundt ham. Han ble født som A-kjendis og må leve et liv deretter. 
Nå er familien i flere dype kriser samtidig og hva gjør det med ham som er den yngste i flokken?  Hvordan har det vært for ham å vokse opp med en  mor preget av sykdom og skandaler, en uberegnelig storebror og en søster som er tronarving? Hvem er han oppi dette og hvilken rolle skal han ha?  
Hvor mye har han plukket opp av å leve tett på kriser over tid? Som yngst får man med seg  mye.
Hvilken holdning har foreldre og søsken til media og folket? Jeg tror ikke det har vært de mest pedagogiske samtalene rundt bordet. 
De krisene de står i nå er ikke nye kriser for de personlig. Mest sannsynlig har det gått en kule varmt i heimen- det har vært bekymringer og frykt for eldstesønnen hver dag, men også   sykdom og stygge hemmeligheter. Barn leser  foreldrenes ansiktsutrykk, tilstedeværelse og tonefall, spesielt hvis man er yngst og ikke har så mye de skulle sagt.
Jeg tror SM har følt seg uviktig sammenlignet med de to andre som har tatt mye plass. Jeg tror ikke han har villet være til bry.

Er det rettferdig av oss å forvente så mye av ham?

Når han ender opp med et  «fotokurs» i utlandet fremfor militæret eller andre «riktige» arenaer så tyder jo det på at han vil vekk. Forståelig nok.

Endret av Anonymies
  • Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (2 timer siden):

Vi har kjønnsnøytral verneplikt og kjønnsnøytral arverekkefølge. Du må gjerne dømme han fordi han er en mann, jeg lever i 2026.

Og meg bekjent får han ingen penger av skattebetalerne fordi han er en prins. At foreldrene deler av sine penger skulle bare mangle etter at de har utsatt han for MBH.

Hvis han er det verste dere kan tenke på med kongefamilien så tar dere ikke seksuelle overgrep og vold på alvor. Ikke hvis dere mener at å ikke avtjene verneplikt er på samme nivå heller.

Grunnen til at jeg brukte genius er som du vet at det er nok så nytt med kjønnneutralitet (og den er ikke helt kjønnneutral idag) i forsvaret. Slik at man kan sammenligne bak i tid. 

Og verneplikt er feil begrep når vi snakker om kongelige prinser og prinsesser.

Kongehusets spesielle rolle i forsvaret gjør at militærtjeneste avtales på høy nivå, ikke ved sesjon eller alminnelig søknad til en militær skole. 

"Alt for Norge", klart man forventer at en kongelig prins skal i forsvaret av landet som har gitt, og gir han enorme goder. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jonas Gahr Støre til Mette Marit; Fortell sannheten, vis ansvar! 

https://www.nettavisen.no/nyheter/jonas-gahr-store-til-mette-marit-fortell-sannheten-ta-ansvar/s/5-95-2924199

Dette er i praksis en strekk til kronprinsessen, og at folk skal ha hennes forklaring omkring Epstein. 

Støre sier; – Spørsmålene som er reist om informasjonen i Epstein-filene knyttet til enkeltpersoner, står seg best hvis de forteller sannheten om hva det handlet om. Det mener jeg fortsatt. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Det er ufint å antyde at kronprinsessens form "ikke er så verst", når den informasjonen som er gitt er at hun forberedes for lungetransplantasjon.

Stemmer dette? Jeg trodde hun var under vurdering for forberedelser av transplantasjon, og ikke hadde startet med konkrete forberedelser ennå? 

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
velociraptor skrev (49 minutter siden):

Klart det er relevant, siden du og andre her stadig insinuerer at MM er omtrent på dødens rand av sykdom. De som får innvilget helsereiser er generelt ikke så veldig syke, det er i hovedsak mennesker som står i full jobb, der denne helsereisen hjelper dem å fortsette å stå i full jobb, evt bedrer livskvaliteten betraktelig. 

Jeg "insinuerer" ikke at MM er på "dødens rand av sykdom".

Jeg siterer helt objektivt det som slottet og legen offisielt sier, og så sier jeg at det at noen er i stand til å foreta en reise, ikke er et bevis på at slottet lyver om helsetilstanden. For det var det som var @Eufemia-s poeng - at hun kan ikke være så syk som de sier, når hun kan foreta en reise.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...