Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (5 minutter siden):

Ein kjem vel ikkje inn i flyvåpenet med korrigert syn - er kan henda det folk blandar med?

Elles skal det vel ikkje vera mogleg å erklæra seg uinteressert i å tenestegjera? Det er riktignok få som kjem gjennom nålauga etter sesjon fordi forsvaret bare vil ha nokre få utvalde (i motsetnad til under den kalde krigen der ein måtte feila noko alvorleg eller visa til godkjende samvitsgrunnar for å sleppa). Så dersom me ein augneblink latar som om vi har likskap for lova, vil logikken då tilseia at han ikkje blei rekna som attraktiv nok til å bli innkalla. Ev. at han faktisk blei innkalla, men påberopte seg å vera pasifist, men då skulle han vel ha måtta avtent sivilteneste i staden eller delteke i sivilforsvaret?

Eller gjeld ikkje vernepliktslova for kongefamilien?

Ordningen med siviltjeneste ble avviklet i 2012.

https://no.wikipedia.org/wiki/Siviltjeneste_i_Norge

• Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 minutt siden):

Ein kjem vel ikkje inn i flyvåpenet med korrigert syn - er kan henda det folk blandar med?

Elles skal det vel ikkje vera mogleg å erklæra seg uinteressert i å tenestegjera? Det er riktignok få som kjem gjennom nålauga etter sesjon fordi forsvaret bare vil ha nokre få utvalde (i motsetnad til under den kalde krigen der ein måtte feila noko alvorleg eller visa til godkjende samvitsgrunnar for å sleppa). Så dersom me ein augneblink latar som om vi har likskap for lova, vil logikken då tilseia at han ikkje blei rekna som attraktiv nok til å bli innkalla. Ev. at han faktisk blei innkalla, men påberopte seg å vera pasifist, men då skulle han vel ha måtta avtent sivilteneste i staden eller delteke i sivilforsvaret?

Det uthevede er den mest sannsynlige forklaringa. Det er noe sånt som 30% av kullet som tjenestegjør. Da er det faktisk ikke noe merkelig at han ikke tjenestegjør.

Det er mer enn nok å kritisere de skikkelig voksne i familien for. Når man mistenkeliggjør han for småtterier eller lager drama ut av ingenting, så tar man bort fokuset fra de virkelig graverende sakene.

Og nei, det er verken ulovlig eller kritikkverdig å ha Norges ekleste mann som storebror. Om noe burde han få sympati for å ha holdt ut all dysfunksjonen uten å ha gjort noe galt. For jeg mistenker at det har vært ille å vokse opp med en slik bror og medavhengige foreldre. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Det uthevede er den mest sannsynlige forklaringa. Det er noe sånt som 30% av kullet som tjenestegjør. Da er det faktisk ikke noe merkelig at han ikke tjenestegjør.

Det er mer enn nok å kritisere de skikkelig voksne i familien for. Når man mistenkeliggjør han for småtterier eller lager drama ut av ingenting, så tar man bort fokuset fra de virkelig graverende sakene.

Og nei, det er verken ulovlig eller kritikkverdig å ha Norges ekleste mann som storebror. Om noe burde han få sympati for å ha holdt ut all dysfunksjonen uten å ha gjort noe galt. For jeg mistenker at det har vært ille å vokse opp med en slik bror og medavhengige foreldre. 

Enig i dette, mer enn nok å kritisere de voksne for enn SM, som er den som virker som den mest oppegående av dem så vidt jeg ser. Vi aner ikke hvorfor han ikke tjenestegjør, vi aner ikke om han har planer om å gjøre det senere. Det kan være gode grunner til det ene eller det andre. Det skal ikke mer til enn allergi før at man ikke kommer videre fra sesjon. Kanskje han har litt nedsatt hørsel? Kanskje det er andre ting. Ikke for å spekulere i årsaker, men poenget er at det er masse helt uskyldige småting som kan hindre noen i å tjenestegjøre. Kanskje han til og med er pasifist. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
rebella81 skrev (57 minutter siden):

SM ser ut til å være en sterk gutt med armer og bein intakte. Jeg tenker at det hadde vært fullt mulig for forsvaret og funnet en plass til han i militæret, hvis dét hadde vært et uttalt ønske fra han og de kongelige. Kanskje kunne han stått på kjøkkenet. Det kan han nok helt fint selv om han bruker briller dann og vann. 
Tenk for en gullgruve det hadde vært for kongehuset og hatt en ung og sterk prins i førstegangstjenesten nå. Da kunne de organisert mediesaker på det og tatt av litt av trøkket på prinsens mor og halvbror.

#omdømmebygging

Særs enig!! 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Enig i dette, mer enn nok å kritisere de voksne for enn SM, som er den som virker som den mest oppegående av dem så vidt jeg ser. Vi aner ikke hvorfor han ikke tjenestegjør, vi aner ikke om han har planer om å gjøre det senere. Det kan være gode grunner til det ene eller det andre. Det skal ikke mer til enn allergi før at man ikke kommer videre fra sesjon. Kanskje han har litt nedsatt hørsel? Kanskje det er andre ting. Ikke for å spekulere i årsaker, men poenget er at det er masse helt uskyldige småting som kan hindre noen i å tjenestegjøre. Kanskje han til og med er pasifist. 

Takk. Etter et raskt søk finner jeg denne artikkelen fra 2019 som sier at 10% av ungdomskullet avtjener førstegangstjeneste. Det er mulig det er høyere nå.

https://www.ffi.no/publikasjoner/arkiv/selekteres-de-riktige-personene-til-dagens-forsvar-beskrivelse-av-dagens-seleksjonsordning-til-forstegangstjenesten

Jeg ser absolutt ingen grunn til å kritisere han for å ikke gjøre noe som flertallet av norsk ungdom heller ikke gjør. Om noe er han på linje med folket.

Det er en person i familien som er tiltalt for serievoldtekt og har truet med kniv. En annen person har skrevet innsmigrende eposter til verdens mest kjente seksualforbryter i årevis.

Hva sier det egentlig da at folk velger å henge seg opp i at noen ikke har tatt førstegangstjeneste når nesten ingen gjør det lenger likevel? Hvis det er det verste noen har å si om han så har de virkelig ikke mye å fare med. Og med tanken på det dysfunksjonelle hjemmet han kommer fra er det litt av en prestasjon.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Men, er det bare meg som har lagt merke til dette, eller er det bare noe jeg innbiller meg:

Jeg syntes kronprinsen virket uvanlig "dreven" i dag da pressen spurte han om hvordan det gikk med kronprinsesse Mette Marit hvorpå kronrpinsen snur på labben og vender seg mot pressen og forklarer hva han har lært i dag (på dette besøket) og hvordan det kan brukes i fremtiden (noe i den retningen). Han bevisst unngår å svare på spørsmålene om sin kone, men går rett på sak ang besøket han nettopp har vært på. Det er forsåvidt greit, jeg ser han har lært fra PR-rådgivere hvordan han på en fin måte uten å være arrogant, gir et svar som er relatert til dagens agenda, og ikke hva pressen spør om. De ønsker å høre om MM selvsagt. Men, nå kommer jeg til pointet mitt: mens jeg ser denne seansen ruller vi rett over på neste video av Håkon Magnus hvor han også har vært på et besøk og pressen gjør det samme; spør om Mette Marit. Men, før han starter å prate får han et slags "smirk" over ansiktet...en noe lett arrogant maske rettet mot journalisten, hvor han smiler litt og smilet virker ikke vennlig, men heller litt hånlig. Det er nonverbal kommunikasjon og latterliggjøring på en litt snodig måte den som stilte spm, eller kanskje hele pressekorpset som er tilstede (?). Akkurat det samme merket jeg den gangen en journalist (en liten pressegjeng der) spurte om sølvtøyet som angivelig hadde blitt stjålet på Skaugum. Der også ser jeg dette "smirket", hvor han unngår å svare, men lett gliser litt, som om han morer seg på bekostning av jurnalisten som hadde b&ller til å spørre, men han bare gliser og går videre.  

Jeg synes ikke noe om denne måten å se journalisten i øynene og begynne å le når vi står i en slik alvorlig situasjon. Bare der spør jeg meg: Er det virkelig slik fatt at de mener de kan gjøre akkurat hva de vil uten at "folket" skal få lov til å stille spørsmål eller vite noe av dette? Fordi "de har rett på privatliv" og at "nå overkjører du min private sfære-stil?? altså kronprinsen til journalist? 

Håper jeg rekker flere videoer før tråden stenges, hvis ikke legger jeg ved i morgen:

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprins-haakon-fikk-en-uventet-reaksjon-pa-marius-borg-hoiby-sporsmal/s/5-95-2035853

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Om Epstein var en del av en etterretningstjeneste, som jeg har lest flere spekulere i, kan det da være at kongehuset er stille på grunn av sikkerhet?

• Liker 1
Skrevet

Det er mulig det sier noe om hvor sykt det er å stå i en situasjon hvor uansett hva du gjør og hvilket oppdrag du er ute i, så får du de samme spørsmålene som ikke har noe som helst med jobben han er ute på å gjøre. 

Jeg tipper han er dødssliten og prøver å gjrøe jobben sin så godt han kan. 

Og han HAR også rett til et privatliv. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Det er mulig det sier noe om hvor sykt det er å stå i en situasjon hvor uansett hva du gjør og hvilket oppdrag du er ute i, så får du de samme spørsmålene som ikke har noe som helst med jobben han er ute på å gjøre. 

Jeg tipper han er dødssliten og prøver å gjrøe jobben sin så godt han kan. 

Og han HAR også rett til et privatliv. 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen; jeg mener at det er MMs ansvar å si noe om dette, ikke Haakons. Og så er det jo noe med at han sikkert ikke vil la dette overskygge det oppdraget han faktisk var på, så jeg skjønner han godt. Dette bør tas opp ved rett tid og rett sted. Og så er det MM som bør svare for seg, ikke Haakon.

• Liker 4
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (6 minutter siden):

Men, er det bare meg som har lagt merke til dette, eller er det bare noe jeg innbiller meg:

Jeg syntes kronprinsen virket uvanlig "dreven" i dag da pressen spurte han om hvordan det gikk med kronprinsesse Mette Marit hvorpå kronrpinsen snur på labben og vender seg mot pressen og forklarer hva han har lært i dag (på dette besøket) og hvordan det kan brukes i fremtiden (noe i den retningen). Han bevisst unngår å svare på spørsmålene om sin kone, men går rett på sak ang besøket han nettopp har vært på. Det er forsåvidt greit, jeg ser han har lært fra PR-rådgivere hvordan han på en fin måte uten å være arrogant, gir et svar som er relatert til dagens agenda, og ikke hva pressen spør om. De ønsker å høre om MM selvsagt. Men, nå kommer jeg til pointet mitt: mens jeg ser denne seansen ruller vi rett over på neste video av Håkon Magnus hvor han også har vært på et besøk og pressen gjør det samme; spør om Mette Marit. Men, før han starter å prate får han et slags "smirk" over ansiktet...en noe lett arrogant maske rettet mot journalisten, hvor han smiler litt og smilet virker ikke vennlig, men heller litt hånlig. Det er nonverbal kommunikasjon og latterliggjøring på en litt snodig måte den som stilte spm, eller kanskje hele pressekorpset som er tilstede (?). Akkurat det samme merket jeg den gangen en journalist (en liten pressegjeng der) spurte om sølvtøyet som angivelig hadde blitt stjålet på Skaugum. Der også ser jeg dette "smirket", hvor han unngår å svare, men lett gliser litt, som om han morer seg på bekostning av jurnalisten som hadde b&ller til å spørre, men han bare gliser og går videre.  

Jeg synes ikke noe om denne måten å se journalisten i øynene og begynne å le når vi står i en slik alvorlig situasjon. Bare der spør jeg meg: Er det virkelig slik fatt at de mener de kan gjøre akkurat hva de vil uten at "folket" skal få lov til å stille spørsmål eller vite noe av dette? Fordi "de har rett på privatliv" og at "nå overkjører du min private sfære-stil?? altså kronprinsen til journalist? 

Hvor er videoen hvor han ler? Skal du ikke legge ved kilder?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
LullaSkrulla skrev (4 minutter siden):

Om Epstein var en del av en etterretningstjeneste, som jeg har lest flere spekulere i, kan det da være at kongehuset er stille på grunn av sikkerhet?

De kan prøve å bruke det, men tror ikke så mange går på den. Om han var Mossad osv er det ikke mye MM har å bidra med forutenom det at hun ble misbrukt. Noe særlig etterretningsinformasjon tror jeg ikke hun sitter på, som han ikke kunne få av Jagland, Rød-Larsen og Brende. Han brukte hennes relasjon som en "trygghet" for ofre som var på besøk hos han. Satte opp innrammede bilder av henne og ungjenter sammen osv. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (16 minutter siden):

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen; jeg mener at det er MMs ansvar å si noe om dette, ikke Haakons. Og så er det jo noe med at han sikkert ikke vil la dette overskygge det oppdraget han faktisk var på, så jeg skjønner han godt. Dette bør tas opp ved rett tid og rett sted. Og så er det MM som bør svare for seg, ikke Haakon.

Eg tykkjer faktisk ikkje at det er så unaturleg at kronprinsen svarer på dette. For meg handlar saka fyrst og fremst om institusjonen kongehuset, og MM har kun rolla si fordi ho er inngift. (Den dagen kronprinsen døyr, blir ho redusert til å vera mor til tronarvingen.) Dessutan tykkjer eg framleis at kronprinsen må gi oss svar på si eiga rolle i relasjonen MM hadde til Epstein. Eg er ikkje interessert i dynelyfting, men rolleforståing, og eg forventar dessutan at kronprinsen i rolla som kronprinsregent (eller kongen) skal forklara korleis hoffet kan forbetra rutinene sine for å hindra at noko slikt kan henda igjen. Tryggleiken og omdømmet til landet vårt er ikkje ei privatsak.

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (2 minutter siden):

Eg tykkjer faktisk ikkje at det er så unaturleg at kronprinsen svarer på dette. For meg handlar saka fyrst og fremst om institusjonen kongehuset, og MM har kun rolla si fordi ho er inngift. (Den dagen kronprinsen døyr, blir ho redusert til å vera mor til tronarvingen.) Dessutan tykkjer eg framleis at kronprinsen må gi oss svar på si eiga rolle i relasjonen MM hadde til Epstein. Eg er ikkje interessert i dynelyfting, men rolleforståing, og eg forventar dessutan at kronprinsen i rolla som kronprinsregent (eller kongen) skal forklara korleis hoffet kan forbetra rutinene sine for å hindra at noko slikt kan henda igjen. Tryggleiken og omdømmet til landet vårt et ikkje ei privatsak.

Er helt enig i at det må komme svar, det forventer jeg faktisk av dem. Men tid og sted spiller en rolle, særlig hvis man vil ha svar som er tilfredsstillende nok.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (2 minutter siden):

Eg tykkjer faktisk ikkje at det er så unaturleg at kronprinsen svarer på dette. For meg handlar saka fyrst og fremst om institusjonen kongehuset, og MM har kun rolla si fordi ho er inngift. (Den dagen kronprinsen døyr, blir ho redusert til å vera mor til tronarvingen.) Dessutan tykkjer eg framleis at kronprinsen må gi oss svar på si eiga rolle i relasjonen MM hadde til Epstein. Eg er ikkje interessert i dynelyfting, men rolleforståing, og eg forventar dessutan at kronprinsen i rolla som kronprinsregent (eller kongen) skal forklara korleis hoffet kan forbetra rutinene sine for å hindra at noko slikt kan henda igjen. Tryggleiken og omdømmet til landet vårt et ikkje ei privatsak.

Det er vel ikke vanlig å forvente av en vikar som stepper inn et par uker pga ferieavvikling, at vikaren skal ta tak i rutiner og andre grunnleggende, systematiske forhold.

• Liker 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Er helt enig i at det må komme svar, det forventer jeg faktisk av dem. Men tid og sted spiller en rolle, særlig hvis man vil ha svar som er tilfredsstillende nok.

Absolutt-dette må det settast av god tid til i ei eiga tilstelling, pressekonferanse e.l.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er litt merkelig at en som er nummer 3 i arverekken hverken har avtjent verneplikten eller tatt noen utdannelse etter videregående. Å være en statsleder bør kreve at man har litt mer kunnskaper om samfunnet enn som så. 

Han er ikke statsleder.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Vonbrotenrojalist skrev (6 minutter siden):

Hadde Haakon vært interessert i det så hadde han  ikke nekter å svare på alle spørsmål. Det er jo en av strategiene som har latt Epstein og Marius-saken skje. Det er også strategien han brukte med alle underslagene han har begått. 

Endret av SVK
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Det er vel ikke vanlig å forvente av en vikar som stepper inn et par uker pga ferieavvikling, at vikaren skal ta tak i rutiner og andre grunnleggende, systematiske forhold.

Tenker meir på at kronprinsen i praksis tek over stadig fleire av oppgåvene til kongen til vanleg og.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Han er ikke statsleder.

Han er nr 3 i rekken til å bli norges statsoverhode. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og bilder med opphavsrett. Minner om at sitater skal følge lov om opphavsrett, og det skal legges ved lenke. Det skal også være lenke når det henvises til hendelser i media o.l. Ved påstander som er hentet fra Epstein filene skal det legges ved direktelenke til dokumentet. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...