Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eufemia- skrev (52 minutter siden):

Det er absolutt et spørsmål som kongehuset bør opplyse omkring. Siden SM er prins så er det et spørsmål av offentlig interesse. 

Vi vet svært lite om hva han faktisk gjør, om han er i utdanning, i praksis, eller eventuelt ikke gjør noe spesielt. 
Det begynner å bli en stund siden han oppholdt seg i Trondheim, for øvrig på samme tid som hans daværende kjæreste jobbet der. Etter dette så dro han på en slags reise, uten at det ble opplyst hvorfor, hvor eller motivasjon for denne. 
I fjor høst flyttet han til Milano i Italia, og etter hva jeg erindrer levde han i et samboerskap med kjæresten - før det ble brudd mellom de to, og prins SM flyttet hjem til Norge igjen. 
Like før rettsaken dro prins SM og prinsesse IA på en lengre feriereise, angivelig til Japan. Dette skjedde før IA dro videre til 2 semester ved Universitetet i Sydney. Men - hvor er så prinsen av Norge, prins Sverre Magnus? 

Vi kjenner som nevnt ikke til om han jobber eller studerer. Dermed kan man gå utifra at det er vi - skattebetalerne - som betaler for livsstilen hans også? 

Jeg mener at det er litt forunderlig at ikke prinsen av Norge ikler seg Kongens klær og går førstegangstjenesten i det militære! 
Hvorfor gjør han ikke det? Det speiler ikke et forbilde når prinsen velger bort Forsvarets førstegangstjeneste, ærlig talt. Det er det forøvrig mange som har uttalt. 
Det tar seg ikke godt ut å bare «forsvinne» over tid heller. Kongehuset er underbemannet, for å si det forsiktig, og det stilles altså ikke verken krav eller forventninger til dem som faktisk kan representere?! Å feriere seg fra virkeligheten inngir ikke til tillit, troverdighet, eller respekt. 

Jeg syns også at det er spesielt at det ikk opplyses om hva prinsen gjør på. Han er en offentlig person og det bør absolutt være åpent om hva han bedriver pr dd. 

Når det gjelder forsvaret kan det være utallige grunner til at han ikke avtjener førstegangstjenesten, alt fra ‘vil ikke’ til fysiske hindringer. Han bruker blant annet briller. Märtha var heller ikke i forsvaret, uten at jeg noen gang har lest kritikk om det. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Andrea59 skrev (8 minutter siden):

Det kan jo være helserelaterte grunner til ikke å velge førstegangstjeneste også (i tillegg til at det jo er frivillig nå i motsetning til før). Behøver ikke å være dramatiske grunner heller. Men, i så fall tror jeg at jeg - som prins i arverekken, hadde valgt å delta i noe veldedighetsarbeid (i tillegg til evt media-egenstudier/firma) - noe for å vise seg litt. Vise at man bryr seg. Og, det kunne antageligvis også vært god trening i å møte folk i andre samfunnslag enn han er vant til.

Verneplikten er vel ikke frivillig?

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Om han velger førstegangstjeneste eller ikkje er revnende likegyldig. Men det norske folk, som betaler for hans livsopphold, burde informeres om hva han bruker tiden sin på.
Og hva gjorde han i Trondheim?

• Liker 16
Skrevet
pøbelsara skrev (6 minutter siden):

Hva tenker du på? 

Det er publisert flere filer, også bilder…. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (5 minutter siden):

Det er publisert flere filer, også bilder…. 

Av MM?

Endret av -Pusheen-
Uthevde sitering
  • Liker 2
Skrevet
Hirondelle skrev (12 minutter siden):

Verneplikten er vel ikke frivillig?

Hmm..kanskje ikke? - men veldig lett å unngå. Før måtte det veldig strikte grunner til å ikke delta. Og man måtte gjøre noe annet i stedet, siviltjeneste.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. Denne tråden omhandler det norske Kongehuset. Diskusjon om andre kongehus eller om Epstein generelt vil bli ryddet i denne tråden. 

• Liker 1
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

I 2012 postet MBH feriebilder på sin åpne instagramkonto, og da var mediene kjapt ut med samme type kritikk som du kommer med her, der de skjøv geografisk sikkerhetshensyn foran seg for å ha noe å skrive om.

Kronprinsparet svarte på den kritikken med å påpeke at det fremsto som kritikk uten substans, av den meget enkle grunn at det som regel er svært godt kjent hvor de kongelige befinner seg.

Lenke: Avviser sikkerhetsrisiko – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Et par sitater:

"Kongefamilien har årlig mange hundre offentlige oppdrag som bekjentgjøres minimum 14 dager i forveien. Mange oppdrag er kjent i flere måneder. Programmene er ofte detaljert ned til minutter og steder. Dette er en sikkerhetsrisiko vi lever med hver dag, hvert år, et helt liv."

(...)

" VG baserer sin sak på at han skal ha lagt igjen geografiske spor som kan fortelle hvor han og familien oppholder seg. Tilsvarende stedsinformasjon vil også VG finne på www.kongehuset.no. I tillegg er det relativt godt kjent både hvor vi bor, hvor vi jobber, hvor barna går på skole og hvor vi har hytter. Kort sagt er det ofte kjent hvor vi kommer til å oppholde oss."

Ja, da så. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (2 minutter siden):

https://www.seher.no/kongelig/protest-mot-mette-marit/84342311

Dette er noe av et selskap å bli nevnt sammen med. Langt utenfor Norges grenser er det dette MM assosieres med. Epstein, Clinton, Donald Trump, Maxwell. 

Det har store konsekvenser for hennes omdømme. 

Ojda. Ser oppslag i nettavisen også (eller var det vg)… Tror jeg vet om noe som kommer i nytt på nytt på fredag… 😬

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (18 minutter siden):

Dette er noe av et selskap å bli nevnt sammen med. Langt utenfor Norges grenser er det dette MM assosieres med. Epstein, Clinton, Donald Trump, Maxwell. 

Så utrolig tragisk. Og siden MM selv har gitt en uttalelse om at en del av disse meldingene til JE representerer en person hun ikke ønsker å være, så kan de ikke bortforklares heller. Realiteten er en kronprinsesse på flørtern med et regelrett monster, og som humrer over det hun googler seg frem til. 

Gjrntar kilden; MM sine egne ord.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Andrea59 skrev (32 minutter siden):

Ojda. Ser oppslag i nettavisen også (eller var det vg)… Tror jeg vet om noe som kommer i nytt på nytt på fredag… 😬

Det er lenge  siden jeg har sett på Nytt på nytt, men er ikke Bård Tufte Johansen i vennegjengen til kronprinsparet?

Endret av SVK
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (30 minutter siden):

Jeg tror kritikk som når globale nyheter er noe helt annet for kronprinsparet enn ett og anna spørsmålet her hjemme. Mitt inntrykk er at de bryr seg mer om ting som foregår på internasjonale arenaer, og de kan ikke kontrollere det.

Jeg kan ikke tenke meg at de tar kritikken til etterretning, men hvis dette vedvarer så tror jeg det har potensiale til å plage dem.

Endret av Nymerïa
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
SVK skrev (3 minutter siden):

Nå er det lenge siden jeg har sett på Nytt på nytt, men er ikke Bård Tufte Johansen i vennegjengen til kronprinsparet?

Han var i hvert fall det før, aner ikke hva han er i dag.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
SVK skrev (12 minutter siden):

Det er lenge  siden jeg har sett på Nytt på nytt, men er ikke Bård Tufte Johansen i vennegjengen til kronprinsparet?

De har ikke spart kongehuset helt i alle fall, så tror nok denne kommer i en eller annen sammenheng…

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Andrea59 skrev (10 minutter siden):

De har ikke spart kongehuset helt i alle fall, så tror nok denne kommer i en eller annen sammenheng…

Takk!  Da tror jeg også at det kommer denne gangen også. 

Som @Momma skrev så er det ikke engang sikkert at de fortsatt er venner. 

• Liker 1
Skrevet
SVK skrev (5 timer siden):

Mette-Marit er sin verste kritiker så jeg håper hun ikke ligger våken om nettene og grubler på om hun kunne oppdaget på et tidligere tidspunkt at Epstein brukte henne. 

Er hun sin verste kritiker? Trodde hun var ganske fornøyd med seg selv?

• Liker 7
  • Nyttig 11
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...