Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hebbe-lille skrev (Akkurat nå):

Opinionen har endret synet på monarki som styreform, og det er en markant forskjell på hvor mange som støtter nå kontra før august 2024. Det er en nedgående spiral. 

Det er riktig. Men det er fremdeles flertall for monarkiet.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppslutningen om monarkiet har falt fordi befolkningen ikke bryr seg om MM-skandalen og Høiby-saken. Fantastisk logikk.

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (8 timer siden):

Folkeopinion er en treg masse når det gjelder styresett som man har hatt hele livet, sett på som en selvfølge. Hvis det hadde falt fort, så langt ned, hadde det vært virkelig spesielt.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (8 timer siden):

Så absolutt konsekvent kan man ikke si det er, men de spurte er for monarkiet. Med en reell folkeavstemning tror jeg at man kunne fått et helt annet svar. Det er nok derfor politikerne ikke gjennomfører/beslutter gjennomført en folkeavstemning. Vet flere politiske partier som snakker mer om å endre sitt partistandpunkt, men som ikke gjør dette nå i respekt for nåværende kongepar.

• Liker 11
Skrevet (endret)
Huldra27 skrev (På 3.3.2026 den 14.39):

Slik tenkte sikkert Louis XVI også. Så jeg fatter ikke at de tør.

På dagen Bastillen ble stormet i Frankrike, så var kongen på harejakt. Han ble fortalt om stormingen av en modig tjener. «Er det et opprør?» sa han. «Nei, Deres Majestet, det er en revolusjon,» sa tjeneren. 

Da Louis XVI kom hjem den dagen, skrev han i dagboken sin: «Rien.»—Ingen harer.

Jeg siterer deg igjen.  Bastillen ble stormet i 1789  og folket ønsket monarki også etter Bastillen.  Det er først da  kongefamilien rømte landet i 1791 at folket sluttet  å lage unnskyldninger for kongen. Folket skjønte da at kongen rømte fordi han aldri har  og aldri vil samarbeide med sine undersåtter. Neste år blir han stilt for riksrett og enstemmig funnet skyldig i landsforæderi. Simpelt flertall dømmer han til døden. 

Det er selvsagt ingen som  ønsker å dømme noen i vår kongefamilie til døden. Men flere og flere kommer til å skjønne årsaken til at kongefamilien rømmer fra folket sitt. Flere og flere kommer til å skjønne årsaken til at ingen i kongefamilien ønsker å svare på spørsmålene relatert til Epstein og Marius. 

Endret av SVK
  • Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet

Hvis vi skal snu den negative utviklingen i verden, må vi finne en måte å forhindre at de mest narsissistiske, hedonistiske og privilegerte menneskene kommer til makten gang på gang. De som vil ha makt eller arver makt er ofte de som minst bør ha den. Folket må lære seg å gjennomskue deres tidvis skitne triks; deres sjarme, deres talegaver, deres forfengelighet, deres manipulering og påståtte filantropisme, og deres strategi om å flykte inn i offerrollen hver gang de møter motstand eller er i ferd med å avsløres.

På kongens vakt får psykisk syke avslag på psykisk helsehjelp, eller blir satt i livsfarlige køer. Tusenvis av arbeidere må pendle på stappfulle tog to ganger daglig fordi de ikke ha råd til å bo sentralt, der jobbene er. 739 mennesker tok i 2024 sitt eget liv i Norge, mange nordmenn har ikke råd til tannlege eller sunn mat - listen er lang. Kongefamilien oppvartes av dyre tjenere dagen lang, betalt av folket.

De som har makt bør være de mest empatiske, idealistiske og redelige menneskene, som har selvinnsikt og livserfaring, uten millioner på bank og en nedarvet holdning om at deres familie fortjener å bade i luksus og drive rovdrift på planeten, mens et ufattelig antall mennesker må leve i fattigdom og dyp lidelse.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Skrevet (endret)
Sambandha skrev (6 timer siden):

Hvis vi skal snu den negative utviklingen i verden, må vi finne en måte å forhindre at de mest narsissistiske, hedonistiske og privilegerte menneskene kommer til makten gang på gang. De som vil ha makt eller arver makt er ofte de som minst bør ha den. Folket må lære seg å gjennomskue deres tidvis skitne triks; deres sjarme, deres talegaver, deres forfengelighet, deres manipulering og påståtte filantropisme, og deres strategi om å flykte inn i offerrollen hver gang de møter motstand eller er i ferd med å avsløres.

På kongens vakt får psykisk syke avslag på psykisk helsehjelp, eller blir satt i livsfarlige køer. Tusenvis av arbeidere må pendle på stappfulle tog to ganger daglig fordi de ikke ha råd til å bo sentralt, der jobbene er. 739 mennesker tok i 2024 sitt eget liv i Norge, mange nordmenn har ikke råd til tannlege eller sunn mat - listen er lang. Kongefamilien oppvartes av dyre tjenere dagen lang, betalt av folket.

De som har makt bør være de mest empatiske, idealistiske og redelige menneskene, som har selvinnsikt og livserfaring, uten millioner på bank og en nedarvet holdning om at deres familie fortjener å bade i luksus og drive rovdrift på planeten, mens et ufattelig antall mennesker må leve i fattigdom og dyp lidelse.

Bare av nysgjerrighet, hva tenker du kong Harald kan gjøre for pendlere? 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
JustAsking skrev (5 timer siden):

Bare av nysgjerrighet, hva tenker du kong Harald kan gjøre for pendlere? 

Tja, uformell påvirkning? Det kan ha ganske mye å si å ha et 'voksent menneske' med uformell makt i et rom og kretser der beslutninger fattes.

Det var det jeg trodde at vi hadde i Kong Harald.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva skal man tenke om hyppigheten i kontakt mellom Norges kronprinsesse og den overgrepsdømte pedofile halliken! 
image.thumb.jpeg.a394e9d0e707c4b712426f7c846377eb.jpeg

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

I januar 2013 var hyppigheten doblet! 

image.thumb.jpeg.bc832b9d1246da72c02bbfa682a8fa5b.jpeg

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Justlooking skrev (14 timer siden):

Hvorfor må hun være med på offisielle portrett? Da de hadde gjestebud på Skaugum for barn og unge før jul orket hun ikke å møte opp, og der kunne hun sittet på en stol i hjemmet sitt hele tiden ….

Det er ikke til å komme fra at MM er samtaleemnet overalt i diverse lunsjer her og der. I min jobb med høyt utdannede er hun ikke ønsket på verken bilder og i hvert fall ikke på slottsbalkongen 17. mai. De som bor i Oslo vil da verken møte opp selv eller sende barna sine i toget. Og de er antakelig ikke alene om det …. Såpass langt er det faktisk kommet. De skal se an hva som skjer, men antok de drar på hytta eller på en liten ferie om de vet hun dukker opp. For DET ønsker de faktisk ikke å hylle. De er vel ca 50 i det store firmaet som bor i Oslo og kommer desidert ikke til å møte opp med familiene … 

Det er et ganske tydelig samtaleemne også med naboer og venner at de kommer IKKE til å se på 17. mai feiringen på tv, som de har gjort hele livet, om MM står der ….

Eg meinte ikkje bilete frå offentlege besøk og tilstellingar, men offisielle bilete som hoffet sjølv legg ut på nettsida deira til dokumentarisk bruk for pressa, eller som portrett ein kan henga opp på veggen, o.l.:

https://www.kongehuset.no/nyheter/nye-offisielle-bilder

Eg vankar òg blant akademikarar i hovudstaden, og dei har aldri lege på kne verken for kongefamilien eller politikarar. Både fordi dei er trente i kritisk tenking, og fordi dei ser og høyrer meir enn folk som bur utanfor den såkalla Oslo-gryta. 

Eg såg det same då eg budde i London: akademikarkrinsen min var sterkt kritiske til prinsesse Diana dei siste åra før ho døydde. Det skulle ein ikkje ha trudd då ein såg det sørgande folkehavet etter bilulukka, men den britiske arbeidarklassen har alltid vore dei sterkaste tilhengarane av kongefamilien. Det er også godt mogleg at eit par akademikarar frå krinsen min fekk dårleg samvit då ho brått gjekk bort. Britar kan ofte høyrast meir krasse ut enn dei eigentleg er.

Sjølv har eg helst på den norske kongefamilien eit par gonger i jobbsamanheng, men aldri snakka med dei. Her om dagen, rett før rettssaka starta, trudde eg ein augneblink at eg drog kjensle på MBH på ein buss i sentrum. Mest sannsynleg var det bare ein lookalike, men det var nok til at det gjekk kaldt nedover ryggen; eg fekk rett og slett ei sterk trong til å komma meg vekk derifra så fort som bare råd. For tida er det i grunnen bare kongeparet og prinsesse Astrid som eg framleis ikkje har noko i mot å vera i nærleiken av. Heldigvis har eg ikkje barn i skulen som skal gå i tog på 17. mai i år, så eg slepp det dilemmaet.

Endret av Vonbrotenrojalist
stavefeil
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (På 3.3.2026 den 20.52):

https://www.vg.no/rampelys/i/abnAP4/kronprins-haakon-foer-forlovelsen-med-mette-marit-graat-paa-et-kontor-i-ud?utm_source=iosapp&utm_medium=share

«I dag sier Mette-Marit dette om pressekonferansen: 

«Ennå kan seansen gjøre meg sint», sier hun i boken og forteller at den vanskelige tiden før bryllupet preger henne fortsatt: 

«Å oppleve at den mest sårbare delen av livet mitt ble diskutert i det offentlige rom, er noe jeg ikke blir helt ferdig med. Jeg klarer ikke å begripe at det skjedde i Norge», sier kronprinsessen.»

Ser me eit deja vu her?

Jeg leser hennes holdning som en fullstendig manglende evne til selvinnsikt. Hun har åpenbart enda ikke forstått at hun sa ja til ekteskap med landets kronprins med alt som naturlig følger med denne rollen. 

Jeg tenker heller at hun er frakoblet virkeligheten, og heller være takknemlig for at det norske folk tok henne inn i varmen. Det var slettes ingen selvfølge. Har hun virkelig trodd at hun kunne ikle seg rollen som landets kronprinsesse uten å ta et offentlig oppgjør med sin belastede fortid! At MM fortsatt går rundt og er sint for dette viser hvor umoden hun er. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Justlooking skrev (14 timer siden):

Hvorfor må hun være med på offisielle portrett? Da de hadde gjestebud på Skaugum for barn og unge før jul orket hun ikke å møte opp, og der kunne hun sittet på en stol i hjemmet sitt hele tiden ….

Det er ikke til å komme fra at MM er samtaleemnet overalt i diverse lunsjer her og der. I min jobb med høyt utdannede er hun ikke ønsket på verken bilder og i hvert fall ikke på slottsbalkongen 17. mai. De som bor i Oslo vil da verken møte opp selv eller sende barna sine i toget. Og de er antakelig ikke alene om det …. Såpass langt er det faktisk kommet. De skal se an hva som skjer, men antok de drar på hytta eller på en liten ferie om de vet hun dukker opp. For DET ønsker de faktisk ikke å hylle. De er vel ca 50 i det store firmaet som bor i Oslo og kommer desidert ikke til å møte opp med familiene … 

Det er et ganske tydelig samtaleemne også med naboer og venner at de kommer IKKE til å se på 17. mai feiringen på tv, som de har gjort hele livet, om MM står der ….

Takk! 
Du beskriver det jeg også har registrert over tid. Det er faktisk ingen som har argumentert støtte til MM på noen som helst måte. Tvert imot - reaksjonene er snakk om separasjon og skilsmisse. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (21 minutter siden):

Eg meinte ikkje bilete frå offentlege besøk og tilstellingar, men offisielle bilete som hoffet sjølv legg ut på nettsida deira til dokumentarisk bruk for pressa, eller som portrett ein kan henga opp på veggen, o.l.:

https://www.kongehuset.no/nyheter/nye-offisielle-bilder

Eg vankar òg blant akademikarar i hovudstaden, og dei har aldri lege på kne verken for kongefamilien eller politikarar. Både fordi dei er trente i kritisk tenking, og fordi dei ser og høyrer meir enn folk som bur utanfor den såkalla Oslo-gryta. 

Eg såg det same då eg budde i London: akademikarkrinsen min var sterkt kritiske til prinsesse Diana dei siste åra før ho døydde. Det skulle ein ikkje ha trudd då ein såg det sørgande folkehavet etter bilulukka, men den britiske arbeidarklassen har alltid vore dei sterkaste tilhengarane av kongefamilien. Det er også godt mogleg at eit par akademikarar frå krinsen min fekk dårleg samvit då ho brått gjekk bort. Britar kan ofte høyrast meir krasse ut enn dei eigentleg er.

Sjølv har eg helst på den norske kongefamilien eit par gonger i jobbsamanheng, men aldri snakka med dei. Her om dagen, rett før rettssaka starta, trudde eg ein augneblink at eg drog kjensle på MBH på ein buss i sentrum. Mest sannsynleg var det bare ein lookalike, men det var nok til at det gjekk kaldt nedover ryggen; eg fekk rett og slett ei sterk trong til å komma meg vekk derifra så fort som bare råd. For tida er det i grunnen bare kongeparet og prinsesse Astrid som eg framleis ikkje har noko i mot å vera i nærleiken av. Heldigvis har eg ikkje barn i skulen som skal gå i tog på 17. mai i år, så eg slepp det dilemmaet.

🎯

Vi drar til utlandet 17 mai helgen. 
De unge velger bort kongehuset. Generasjon Z sier «nei takk!» 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Sambandha skrev (3 timer siden):

Flott innlegg!
åOg det er de økte forskjellene mellom rik og fattig som igjen kommer til å sende verden ut i kaos. Kapitalismen. De rike får mer makt og hvermannsen får mindre.

• Liker 3
Skrevet
Istapp skrev (4 timer siden):

Så absolutt konsekvent kan man ikke si det er, men de spurte er for monarkiet. Med en reell folkeavstemning tror jeg at man kunne fått et helt annet svar. Det er nok derfor politikerne ikke gjennomfører/beslutter gjennomført en folkeavstemning. Vet flere politiske partier som snakker mer om å endre sitt partistandpunkt, men som ikke gjør dette nå i respekt for nåværende kongepar.

Hvorfor tror du at en folkeavstemning ville gitt "et helt annet" svar enn en meningsmåling som har en oppgitt feilmargin på +/- 3 prosent?

• Liker 2
Skrevet
Sambandha skrev (4 timer siden):

Huldra27 skrev (2 timer siden):

Tja, uformell påvirkning? Det kan ha ganske mye å si å ha et 'voksent menneske' med uformell makt i et rom og kretser der beslutninger fattes.

Han har da i mange av sine taler fremmet toleranse, medmenneskelighet, fattigdom, psykisk helse og solide verdier i samfunnet. Inkludert å snakke om både homofili og miljøvern, i tider hvor de temaene har vært betent politisk. Skulle han holdt glødende innlegg om distriktspolitikk og boligpriser? 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Huldra27 skrev (2 timer siden):

Hvilke rom tenker du kongen skal oppholde seg i for å hjelpe pendlerne med sin uformelle makt? Hvor mange rom? Hvor mange ganger?

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

Hva skal man tenke om hyppigheten i kontakt mellom Norges kronprinsesse og den overgrepsdømte pedofile halliken! 
image.thumb.jpeg.a394e9d0e707c4b712426f7c846377eb.jpeg

At den varierer?

• Liker 3
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

I januar 2013 var hyppigheten doblet! 

image.thumb.jpeg.bc832b9d1246da72c02bbfa682a8fa5b.jpeg

At Brende fikk konsekvenser for den lille kontakten han hadde med Epstein, uten at noe kriminelt var blitt etterforsket og at kronprinsessen har hatt så mye kontakt,  men skal visstnok komme unna med det er hårreisende. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...