Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokodillen skrev (9 timer siden):

Det er jo helt katastrofe at det er så taust. På Dagsrevyen i dag har HM vært på oppdrag, og det refereres igjen til at Kongen og Dronningen er på ferie fremdeles. Ikke et knyst om MM. 

Ja, dette begynner å bli helt krise. Enig i at man ikke skal sparke noen som ligger nede, og at hun har trengt tid til å få igjen fotfestet i alt hun står i - men nå har det gått en måned. 

Hun er kronprinsessen av Norge, og har gått helt under jorden. Om ikke annet burde kongehuset komme med NOE på vegne av henne eller om henne. 

Har nevnt det før, men jeg mener vi nå har et så svakt kongehus som det er mulig å få det - hva skal vi med dette?! Kongeparet er aldrende og ved dårlig helse, men vil ikke "gå av". Kronprinsessen har "forsvunnet" og kronprinsen må først og fremst ta vare på flokken sin. En flokk bestående av en kone som har løyet så det renner av henne om kontakten med Epstein, en stesønn som er midt i en alvorlig og langvarig rettssak, en søster som har mistet all respekt for institusjonen, foreldre med helseproblemer, og en prins og en prinsesse som garantert må ivaretas midt i alt de står i i familien. 

Vi har vel strengt tatt ikke et arbeidende kongehus? De er nå en familie med en rekke personlige problemer som går utover den jobben som skal gjøres. 

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Isild skrev (9 minutter siden):

Ja, dette begynner å bli helt krise. Enig i at man ikke skal sparke noen som ligger nede, og at hun har trengt tid til å få igjen fotfestet i alt hun står i - men nå har det gått en måned. 

Hun er kronprinsessen av Norge, og har gått helt under jorden. Om ikke annet burde kongehuset komme med NOE på vegne av henne eller om henne. 

Har nevnt det før, men jeg mener vi nå har et så svakt kongehus som det er mulig å få det - hva skal vi med dette?! Kongeparet er aldrende og ved dårlig helse, men vil ikke "gå av". Kronprinsessen har "forsvunnet" og kronprinsen må først og fremst ta vare på flokken sin. En flokk bestående av en kone som har løyet så det renner av henne om kontakten med Epstein, en stesønn som er midt i en alvorlig og langvarig rettssak, en søster som har mistet all respekt for institusjonen, foreldre med helseproblemer, og en prins og en prinsesse som garantert må ivaretas midt i alt de står i i familien. 

Vi har vel strengt tatt ikke et arbeidende kongehus? De er nå en familie med en rekke personlige problemer som går utover den jobben som skal gjøres. 

De har bare ferie. Vi pleier ikke å si om andre ferierende at de ikke er i arbeid. Kronprinsen jobber hver dag. Om et par uker er det statsbesøk, og ekspertene er jo allerede på banen i flere media med uttalelser om at det forventes galla og tiara på vanlig måte, nettopp fordi de private problemene ikke er relevante for jobben. Det skal jo bli interessant å se kommentarene når det skjer. Noen eksperter sier MM må delta på den gallaen uansett hva som skjer, fordi det handler ikke om henne og familien men om den diplomatiske forbindelsen til Belgia. Andre sier at hun kan ikke  stille i ballkjole før hun har uttalt seg om Epstein. Hun blir nok kringlevridd uansett hva hun gjør.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Isild skrev (16 minutter siden):

Det går ikke an å snakke seg ut av dette. Det vi trenger er at noen tar sin hatt og går slik at vi skjønner at de anerkjenner at det som er skjedd er et problem og at de må ta ansvar. Og for at resten skal få ro til å fokusere framover.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

De har bare ferie. Vi pleier ikke å si om andre ferierende at de ikke er i arbeid. Kronprinsen jobber hver dag. Om et par uker er det statsbesøk, og ekspertene er jo allerede på banen i flere media med uttalelser om at det forventes galla og tiara på vanlig måte, nettopp fordi de private problemene ikke er relevante for jobben. Det skal jo bli interessant å se kommentarene når det skjer. Noen eksperter sier MM må delta på den gallaen uansett hva som skjer, fordi det handler ikke om henne og familien men om den diplomatiske forbindelsen til Belgia. Andre sier at hun kan ikke  stille i ballkjole før hun har uttalt seg om Epstein. Hun blir nok kringlevridd uansett hva hun gjør.

Dette.

Hvis hun stiller og gjennomfører så vennlig hun kan og med all pomp og prakt som hører med gjør hun som ingenting og respekterer ikke hverken MBHs eller Epsteins ofre.

Om hun uteblir er hun uegnet til å være kronprinsesse, kjenner ikke sin plikt, gjør bare som hun vil som vanlig og må tvangsskilles fra Haakon fortere enn svint.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Dette.

Hvis hun stiller og gjennomfører så vennlig hun kan og med all pomp og prakt som hører med gjør hun som ingenting og respekterer ikke hverken MBHs eller Epsteins ofre.

Om hun uteblir er hun uegnet til å være kronprinsesse, kjenner ikke sin plikt, gjør bare som hun vil som vanlig og må tvangsskilles fra Haakon fortere enn svint.

Nettopp. Tilføyer "hun skyver sykdommen foran seg".

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Dette.

Sånn kan det fort bli når man setter seg i en situasjon som hun har gjort. Da må man velge mellom pest og kolera.

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
MissLucy skrev (11 minutter siden):

Her kan hun ikke "vinne". Uansett hva hun gjør, vil det bli "galt" på en eller annen måte. Selv vet jeg ikke hva jeg mener er best. Eller, det beste hadde jo vært med en uttalelse, og så tatt det derifra. Å være tyst ser jeg ikke på som en god strategi uansett hva de velger ifht representasjon i ettertid. Da er det bedre å i alle fall si noe, og så har hun hvert fall gjort det i forkant av eventuelle oppdrag.

• Liker 4
Skrevet
MissLucy skrev (25 minutter siden):

Vanlige mennesker har ikke så mange uker ferier par år som de kongelige har. 

Aricia skrev (17 minutter siden):

Dette.

Det er vel ofte en konsekvens av å ha handlet uetisk og løyet - det er ikke en menneskerett å bli tilgitt uten videre, og MM har satt seg selv i en situasjon som ikke bare kan fikses ved å enten gå på ball eller droppe å gå på ball.

HM burde si fra seg tronen eller skille seg fra henne, da trenger hun ikke lenger å uttale seg og ingen bryr seg om hva hun bedriver lenger. Hun har uansett sikret seg selv økonomisk for resten av livet med dette ekteskapet, så det står hun nok veldig, veldig godt i.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (21 minutter siden):

Dette.

MissLucy skrev (19 minutter siden):

Nettopp. Tilføyer "hun skyver sykdommen foran seg".

Jeg vet ikke hvor dere har dette fra. Her tror jeg dere dikter litt.
Selvsagt stiller hun. Kan ikke si at det opptar meg.

Men… hvis hun ikke stiller tror jeg nok mange vil tenke at det er en dyp krise innad i kongehuset.

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (40 minutter siden):

.... Om et par uker er det statsbesøk, og ekspertene er jo allerede på banen i flere media med uttalelser om at det forventes galla og tiara på vanlig måte, nettopp fordi de private problemene ikke er relevante for jobben. Det skal jo bli interessant å se kommentarene når det skjer. Noen eksperter sier MM må delta på den gallaen uansett hva som skjer, fordi det handler ikke om henne og familien men om den diplomatiske forbindelsen til Belgia. Andre sier at hun kan ikke  stille i ballkjole før hun har uttalt seg om Epstein. Hun blir nok kringlevridd uansett hva hun gjør.

Det er litt for enkelt å fremstille dette som at Kronprinsesse Mette-Marit blir kringlevridd uansett hva hun gjør. At situasjonen oppleves slik, skyldes i stor grad hvordan kongehuset selv har håndtert saken.

Når spørsmål knyttet til kontakt med personer som Jeffrey Epstein i lang tid har blitt møtt med knapp informasjon og lite åpenhet, skapes det et rom for spekulasjon og mistillit.

Samtidig blir det også misvisende å omtale dette som “private problemer”. Når det gjelder medlemmer av kongehuset i en offentlig rolle, og relasjoner til en internasjonalt kjent overgrepsdømt person som Epstein, er det naturlig at offentligheten stiller spørsmål. Da handler det ikke bare om privatliv, men om tillit til institusjonen.

Dermed er ikke reaksjoner nødvendigvis uttrykk for at noen vil kritisere uansett hva hun gjør. De er i stor grad et resultat av at kongehuset selv har latt en uavklart sak bli hengende. I en slik situasjon vil selv en gallamiddag under statsbesøket fra Belgia fort bli tolket som et signal om at saken er lagt bak dem, eller om hvordan kongehuset velger å håndtere kritikken.

Endret av Glrmn
  • Liker 15
  • Nyttig 8
Skrevet
-Pusheen- skrev (19 minutter siden):

Her kan hun ikke "vinne". Uansett hva hun gjør, vil det bli "galt" på en eller annen måte. Selv vet jeg ikke hva jeg mener er best. Eller, det beste hadde jo vært med en uttalelse, og så tatt det derifra. Å være tyst ser jeg ikke på som en god strategi uansett hva de velger ifht representasjon i ettertid. Da er det bedre å i alle fall si noe, og så har hun hvert fall gjort det i forkant av eventuelle oppdrag.

Enig. Rettssaken er vel slutt rett før statsbesøket. Det er et ørlite tidsvindu der som de burde bruke. Det blir mye uro hvis hun dukker opp i galla uten en uttalelse, og det blir like mye uro om hun uteblir, selv som det (helt reelt og genuint) skyldes sykdommen.

Jeg tror ingen venter en pressekonferanse, men en skriftlig redegjørelse som svarer på de sentrale spørsmålene burde det være mulig å få publisert nå. Men jeg leste et eller annet sted at en av organisasjonene hennes hadde fått til svar at slottet håpet på et svar (til organisasjonene) før påske. Jeg har full sympati for at situasjonen med rettsak og helse gjør dette veldig vanskelig, men det er vanskelig å forstå at det ikke skulle være noen kommunikasjonsfolk på jobb som kunne se at det er et tidsvindu her som er i ferd med å lukkes, og hjulpet til med en skriftlig redegjørelse. 

• Liker 9
Skrevet
velociraptor skrev (12 minutter siden):

Vanlige mennesker har ikke så mange uker ferier par år som de kongelige har. 

Vanlige mennesker jobber ikke til de er 89, uten pensjonsalder i sikte.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

men kongen velger selv å fortsette å jobbe til han er 89, han har full mulighet til å velge å gå av. Når han ikke velger det må han faktisk klare å utføre jobben. 

• Liker 16
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Enig. Rettssaken er vel slutt rett før statsbesøket. Det er et ørlite tidsvindu der som de burde bruke. Det blir mye uro hvis hun dukker opp i galla uten en uttalelse, og det blir like mye uro om hun uteblir, selv som det (helt reelt og genuint) skyldes sykdommen.

Jeg tror ingen venter en pressekonferanse, men en skriftlig redegjørelse som svarer på de sentrale spørsmålene burde det være mulig å få publisert nå. Men jeg leste et eller annet sted at en av organisasjonene hennes hadde fått til svar at slottet håpet på et svar (til organisasjonene) før påske. Jeg har full sympati for at situasjonen med rettsak og helse gjør dette veldig vanskelig, men det er vanskelig å forstå at det ikke skulle være noen kommunikasjonsfolk på jobb som kunne se at det er et tidsvindu her som er i ferd med å lukkes, og hjulpet til med en skriftlig redegjørelse. 

Åh, 100% enig i dette. At hun selv står i mye, skjønner jeg, og har også sympati og forståelse for det. Men som du sier, dette tidsvinduet står ikke på vidt gap lengre akkurat. Tror også det blir en skriftlig redegjørelse, har ikke trua på pressekonferanse. Dukker hun opp på galla, spesielt uten å ha sagt noe, vil fokuset være på henne og ikke på statsbesøk, og det vil i mine øyne egentlig da være bedre om hun lar vær å dra på den. 

• Liker 8
Skrevet
velociraptor skrev (1 minutt siden):

men kongen velger selv å fortsette å jobbe til han er 89, han har full mulighet til å velge å gå av. Når han ikke velger det må han faktisk klare å utføre jobben. 

For å spole litt tilbake, slik at vi husker hva temaet var: Det spørsmålet som var utgangspunktet her var en påstand om at vi ikke har et arbeidende kongehus. Så påpekte jeg at det er jo ikke riktig, for de er bare på ferie. Nå foreslår du abdikasjon.

Jeg forstår ikke hvordan det skulle løse noe som helst. Det at to personer går av, vil jo ikke gi flere folk på jobb.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Åh, 100% enig i dette. At hun selv står i mye, skjønner jeg, og har også sympati og forståelse for det. Men som du sier, dette tidsvinduet står ikke på vidt gap lengre akkurat. Tror også det blir en skriftlig redegjørelse, har ikke trua på pressekonferanse. Dukker hun opp på galla, spesielt uten å ha sagt noe, vil fokuset være på henne og ikke på statsbesøk, og det vil i mine øyne egentlig da være bedre om hun lar vær å dra på den. 

Håper bare ikke det blir en redegjørelse om hvor veldig vanskelig hun har hatt det. Det har vi fått med oss.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (40 minutter siden):

Dette.

Det er fullt mulig at noen vil reagere slik du beskriver. Men det blir likevel litt problematisk å fremstille Kronprinsesse Mette-Marit som et slags offer for andres reaksjoner. Situasjonen har i stor grad oppstått fordi kongehuset selv har valgt en svært knapp og lite oppklarende kommunikasjon om kontakten med Jeffrey Epstein.

Da er det heller ikke så rart at folk tolker handlinger og opptredener i lys av det som fortsatt er uavklart. Det betyr ikke nødvendigvis at folk “vil ta henne uansett”, men at tilliten blir utfordret når spørsmål blir hengende uten tydelige svar.

Å fremstille det som om kritikken handler om at noen leter etter grunner til å reagere, flytter egentlig oppmerksomheten bort fra hovedpoenget: at kongehuset selv har et ansvar for situasjonen de nå står i.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
MissLucy skrev (6 minutter siden):

Vanlige mennesker har ikke en stor stab som tilrettelegger alt for seg. Vanlige mennesker må forholde seg til lover og regler både privat og i yrkeslivet. 

Et hån mot sliterne å omtale det kongehuset driver med som ordinært arbeid.

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Blini skrev (2 minutter siden):

Håper bare ikke det blir en redegjørelse om hvor veldig vanskelig hun har hatt det. Det har vi fått med oss.

Nei, det holder ikke. Det er ikke det vi er interessert i å høre. Her må hun ta ansvar og svare konkret på det som faktisk er saken.

• Liker 8
Skrevet
Blini skrev (1 minutt siden):

Eller at hun går til angrep på media igjen. Hun har tidligere fokusert mer på medias heksejakting enn på saken(e) som gjør at media jakter. 

Hun må si noe med substans nå, noe ærlig. Floskler vil ikke fungere tror jeg. Men er også overrasket over hvor mange her i landet som tilsynelatende "glemmer" hva hun har gjort etter noen uker. Ser flere skrive i ulike kommentarfelt at "alle har gjort feil, la henne være nå, hun er jo så flott". 

Alle har gjort feil.. 

Det MM har gjort er ikke en FEIL, det er et bevisst valg om å ha kontakt med en mann som var dømt for seksualovergrep mot mindreårig - hun syns ikke googlesøket så bra ut, men hun valgte han som nær venn allikevel. 

Også valgte hun å lyve om det når hun ble konfrontert. Løgn er heller ikke en feil, det er en ganske tydelig moralsk brist man har. 

Jeg forstår ikke den nesegruse beundringen noen virker å ha for de kongelige - det er som om de ikke klarer å leve med at de driter seg ut, får riper i lakken og mister glansen. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...