Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eyr skrev (31 minutter siden):

Er Kongen så jordnær da?🧐🤨

Nei de er ikke jordnære ... men mange liker å tro det. 

• Liker 22
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SVK skrev (2 timer siden):

Enig med deg. Stemningen kan snu raskt. Spesielt i kriser som håndteres dårlig. 

Det kan gå sånn: *knipser med fingrene*

• Liker 8
Skrevet
Reverend skrev (2 timer siden):

Det er fullt mulig å mene noe om monarkiet. Men hvis premisset er at korrigeringer fra NRK automatisk betyr tildekking, og at enhver kontakt med Jeffrey Epstein impliserer skyld, da har vi forlatt etterprøvbarhet. Da diskuterer vi ikke lenger fakta, men mistanke som metode.

Vi har ikke absolutt ytringsfrihet i Norge. Vi har ytringsfrihet under ansvar. Det innebærer også ansvar for å skille mellom dokumenterte forhold, assosiasjoner og spekulasjoner.

Hvis alt glir over i karakterdommer og revolusjonsretorikk, svekker det bare egen troverdighet.

Sånn utover å diskutere meta-betingelsene ved folks kritikk - hva tenker egentlig du om denne saken MM står i?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Skrevet (endret)

CeXNS skrev (59 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/pBQGrX/kronprinsessen-holdt-tale-om-overgrep-mot-kvinner-i-roed-larsens-tenketank-saa-startet-e-post-dialogen-med-epstein

«Der kommer frem at Mette-Marit holdt tale om overgrep og kvinnerettigheter i nå korrupsjonssiktede Terje Rød-Larsens tenketank International Peace Institute (IPI) i juni 2011. 

Fire måneder etterpå startet hennes e-postdialog med seksualforbryteren Epstein»

Iroinen i det der er bare trist :(

Endret av blvck
  • Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Babyface skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår ikke at hele 3 av 10 er positive.  HVA er positivt med henne??

Det er alltid noen naut som synes folk er «så flotte» bare de smiler pent i silkekjole. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Babyface skrev (12 minutter siden):

Jeg forstår ikke at hele 3 av 10 er positive.  HVA er positivt med henne??

De har sympati for henne fordi hun er syk. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (1 time siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/pBQGrX/kronprinsessen-holdt-tale-om-overgrep-mot-kvinner-i-roed-larsens-tenketank-saa-startet-e-post-dialogen-med-epstein

«Der kommer frem at Mette-Marit holdt tale om overgrep og kvinnerettigheter i nå korrupsjonssiktede Terje Rød-Larsens tenketank International Peace Institute (IPI) i juni 2011. 

Fire måneder etterpå startet hennes e-postdialog med seksualforbryteren Epstein»

Aftenposten presiser videre; 

«I juni 2011 var Epsteins bakgrunn godt kjent. Norske medier over 40 artikler om Epstein dette året. De omtalte ham blant annet som «pedofilidømt milliardær».

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Gjest Juraibura
Skrevet
Natriumclorid skrev (6 minutter siden):

Det er alltid noen naut som synes folk er «så flotte» bare de smiler pent i silkekjole. 

Haha! Så sant så sant. Og ikke glem tårene når Mette skal komme med sin "forklaring". Da skal tallene gå opp til 5 av 10 positive. Folk er dumme som naut.
Er nesten så jeg må si vi får de kongelige vi fortjener!

Skrevet (endret)
FORFAR skrev (3 timer siden):

Walter Bagehot snakket i sin tid om kongelig magi. I et konstitusjonelt kongehus hvor makt i hovedsak lå hos folkevalgte var det særdeles viktig å hegne om kongehuset. Derfor kom Bagehot med en oppfordring: Vi må ikke la det skinne dagslys på magi.

The magic.

I dag er vi stolt av en folkelig og jordnær konge. Langt på vei bidrar dette bildet til å legitimere kongehusets eksistensberettigelse, noe som forøvrig skaper en særegen dynamikk mellom folk og drott.

Men jeg er ikke så sikker på om vi kan avskrive magien. Like mirakuløst som når Elisabeth I healte bena til sine undersåtter fra Kings Evil, en beryktet sykdom som brakte med seg smerter og død, under et besøk i Hull i 1541, like sikker kan en være på at Mette Marits befaring med Epstein vil koke ned til, om ikke ingenting, så i hvert fall til noe langt mer harmløst og levelig enn det vi er i stand til å se og lese selv. 

Nå kan ikke monarkiet leve på Harald . Så mitt spørsmål er. Tror du Haakon og Mette-Marit kan bli kjent som et folkelig og jordnært kongepar?

Endret av SVK
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Til Forumansvarlig; Denne linken er dokumentasjon hvor Mette Marit forteller om sitt utsvevende og grenseoverskridende liv, og hvor de testet ut grenser. Hun forteller også om bruk av narkotika, noe hun videre tar avstand fra. 
Dere må slutte å sensurere fakta. Det dere holder på med nå er å skape alternative fakta. Både media og internett er fulle av beviselig og ugjendrivelig informasjon. Da kan dere ikke late som dette ikke finnes ved å slette innlegg hvor det ligger ved linker. 

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/8RQ1d/jeg-foeler-meg-mye-tryggere-og-mye-sterkere

»Det har ført til at jeg har levd ganske utsvevende. Jeg var i et miljø hvor det ble testet, og vi gikk over grenser. Det har vært en dyrekjøpt erfaring, som det har tatt lang tid å bearbeide. Og sånn at det ikke skal være noen tvil om hvor jeg står i dag, så vil jeg benytte denne anledningen til å ta avstand fra narkotika.»

Osv. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 25
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (1 time siden):

Slottet svarer selvsagt:
«Kronprinsessen ønsker selv å fortelle om det som skjedde og forklare seg mer utfyllende. I mellomtiden ønsker vi ikke å svare på detaljer knyttet til saken».

Jeg skjønner ikke hvorfor pressen lar dem holde på og jeg skjønner ikke hvorfor Stortinget finansierer dette. Stortinget skulle gjort det samme og sagt at de har veldig lyst til å betale regningene til Slottet, men at Stortinget må vente til de føler seg klare. 

Endret av SVK
  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

https://www.vg.no/rampelys/i/abnAP4/kronprins-haakon-foer-forlovelsen-med-mette-marit-graat-paa-et-kontor-i-ud?utm_source=iosapp&utm_medium=share

«I dag sier Mette-Marit dette om pressekonferansen: 

«Ennå kan seansen gjøre meg sint», sier hun i boken og forteller at den vanskelige tiden før bryllupet preger henne fortsatt: 

«Å oppleve at den mest sårbare delen av livet mitt ble diskutert i det offentlige rom, er noe jeg ikke blir helt ferdig med. Jeg klarer ikke å begripe at det skjedde i Norge», sier kronprinsessen.»

Ser me eit deja vu her?

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (10 minutter siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/abnAP4/kronprins-haakon-foer-forlovelsen-med-mette-marit-graat-paa-et-kontor-i-ud?utm_source=iosapp&utm_medium=share

«Ennå kan seansen gjøre meg sint», sier hun i boken og forteller at den vanskelige tiden før bryllupet preger henne fortsatt: 

«Å oppleve at den mest sårbare delen av livet mitt ble diskutert i det offentlige rom, er noe jeg ikke blir helt ferdig med. Jeg klarer ikke å begripe at det skjedde i Norge», sier kronprinsessen.»

Ser me eit deja vu her?

Samme kronprinsesse som skal skape rollen som kronprinsesse slik hun ønsker å fylle den, og det er ikke så viktig hva andre mener om det. Man ser vel konsekvensene av det nå. Minner om at «Kronprinsesse Mette -Marit» dokumentaren  ligger fortsatt ute i NRK arkivet, verdt å se i et retroperspektiv. Innspillingen skjedde i samme periode som hun traff Epstein. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Reverend skrev (4 timer siden):

Det er fullt mulig å mene noe om monarkiet. Men hvis premisset er at korrigeringer fra NRK automatisk betyr tildekking, og at enhver kontakt med Jeffrey Epstein impliserer skyld, da har vi forlatt etterprøvbarhet. Da diskuterer vi ikke lenger fakta, men mistanke som metode.

Vi har ikke absolutt ytringsfrihet i Norge. Vi har ytringsfrihet under ansvar. Det innebærer også ansvar for å skille mellom dokumenterte forhold, assosiasjoner og spekulasjoner.

Hvis alt glir over i karakterdommer og revolusjonsretorikk, svekker det bare egen troverdighet.

Det vises til flere kilder som er seriøse når det linkes i kommentarer og innlegg. Når du spesifikt nevner NRK og angivelig tildekking, så registrerte jeg nylig at kanalen har slettet flere intervju som ble publisert tilbake da MM fortalte om tiden som åpenbart ikke ønskes streamet/tilgjengelig lenger. Intervjuene var borte! 

Ansvar og mangel på vurderingsevne materialiserer seg ved at kronprinsessen beklager den situasjonen hun har satt kongehuset i, spesielt Kongen og Dronningen. Hør her; Dette er så alvorlig at hun altså ber kongeparet om unnskyldning!  

La det være krystallklart at det er mange personer i høye posisjoner som har måttet ta konsekvens av sin befatning/kontakt med Epstein. Senest her i Norge er det Børge Brende - som følge av kontakten med Epstein.  

At MM valgte seg en svært nær og intim kontakt med den samme Epstein, dokumentert gjennom deres dialoger, så er det fakta, og ikke et narrativ. 

Ytringsfrihet er en viktig rettighet man har i et demokratisk samfunn. Man ytrer seg, og er kjent med at man er juridisk ansvarlig for det man publiserer. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (35 minutter siden):

Ser me eit deja vu her?

Jeg synes hun har et godt poeng. Det er mye vi vurderer annerledes i dag, enn for 20+ år siden.

Det er ikke sikkert  at noen utsvevende ungdomsår ville krevd en slik offentlig canossagang i dag.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Jeg synes hun har et godt poeng. Det er mye vi vurderer annerledes i dag, enn for 20+ år siden.

Det er ikke sikkert  at noen utsvevende ungdomsår ville krevd en slik offentlig canossagang i dag.

Om 20+ år sier vi kanskje det samme om Epstein-filene. 

Jeg syns begge deler er trist heller enn oppmuntrende.

• Liker 12
  • Hjerte 2
Skrevet
Eufemia- skrev (14 minutter siden):

Det vises til flere kilder som er seriøse når det linkes i kommentarer og innlegg. Når du spesifikt nevner NRK og angivelig tildekking, så registrerte jeg nylig at kanalen har slettet flere intervju som ble publisert tilbake da MM fortalte om tiden som åpenbart ikke ønskes streamet/tilgjengelig lenger. Intervjuene var borte! 

Ansvar og mangel på vurderingsevne materialiserer seg ved at kronprinsessen beklager den situasjonen hun har satt kongehuset i, spesielt Kongen og Dronningen. Hør her; Dette er så alvorlig at hun altså ber kongeparet om unnskyldning!  

La det være krystallklart at det er mange personer i høye posisjoner som har måttet ta konsekvens av sin befatning/kontakt med Epstein. Senest her i Norge er det Børge Brende - som følge av kontakten med Epstein.  

At MM valgte seg en svært nær og intim kontakt med den samme Epstein, dokumentert gjennom deres dialoger, så er det fakta, og ikke et narrativ. 

Ytringsfrihet er en viktig rettighet man har i et demokratisk samfunn. Man ytrer seg, og er kjent med at man er juridisk ansvarlig for det man publiserer. 

Egmont er en privat aktør med styringsrett. Fint om vi kan legge avsporinger om ytringsfrihet død en gang for alle. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (1 time siden):

Til Forumansvarlig; Denne linken er dokumentasjon hvor Mette Marit forteller om sitt utsvevende og grenseoverskridende liv, og hvor de testet ut grenser. Hun forteller også om bruk av narkotika, noe hun videre tar avstand fra. 
Dere må slutte å sensurere fakta. Det dere holder på med nå er å skape alternative fakta. Både media og internett er fulle av beviselig og ugjendrivelig informasjon. Da kan dere ikke late som dette ikke finnes ved å slette innlegg hvor det ligger ved linker. 

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/8RQ1d/jeg-foeler-meg-mye-tryggere-og-mye-sterkere

»Det har ført til at jeg har levd ganske utsvevende. Jeg var i et miljø hvor det ble testet, og vi gikk over grenser. Det har vært en dyrekjøpt erfaring, som det har tatt lang tid å bearbeide. Og sånn at det ikke skal være noen tvil om hvor jeg står i dag, så vil jeg benytte denne anledningen til å ta avstand fra narkotika.»

Osv. 

Og som mange tror, det var ikke under pressekonferansen angående forlovelsen dette kom ut. De måtte holde en egen pressekonferanse om dette et par-tre dager før bryllupet. Fordi de risikerte at det ville komme ut kompromitterende bilder og videoer som eksforloveden satt på. 
https://www.vg.no/rampelys/i/m66ny1/gravlagt-fortid

Endret av Justlooking
Fant en link
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...