Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eufemia- skrev (6 minutter siden):

Korrekt, det er familie. Den skandaløse mailen MM skrev og jamret seg til J Epstein omkring bryllupet i Luxembourg er virkelig uhørt, og viser at hun ikke besitter egnethet til å representere Norge som en del av vårt kongehus. 

Igjen, kronprinsen ser ikke ut til å klare å rydde opp i skandalen, og som også reflekterer til ham som ektemann og ikke minst rollen som kronprins. Vil det si at kronprinsen støtter hennes uttalelser/skriverier til Epstein? Man vet jo ikke, alle er tause!

Tausheten og handlingslammelsen kaster tvil om tillit og et mørke over monarkiets legitimitet, samt at Norge blir skjemt ut. 
Hvorfor settes ikke MM på plass? 

Jeg lurer på om de som mener MMs e-post om bryllupet er akseptabel, mener det samme om den belgiske dronningen skriver en e-post etter gallamiddagen til Europas verste mann om hvor ulidelig det var og at de som var til stede ser ut som de snart kommer til å forsvinne.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nymerïa skrev (7 minutter siden):

Jeg lurer på om de som mener MMs e-post om bryllupet er akseptabel, mener det samme om den belgiske dronningen skriver en e-post etter gallamiddagen til Europas verste mann om hvor ulidelig det var og at de som var til stede ser ut som de snart kommer til å forsvinne.

Jeg kan overhodet ikke se for meg at noe så uhørt vil skje. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (3 minutter siden):

Jeg kan overhodet ikke se for meg at noe så uhørt vil skje. 

Nei, fordi de aller fleste har grunnleggende folkeskikk.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (16 timer siden):

Det vurderes vel til som nok en «bump in the road» og vil blåse over, fra kronprinsessen.

Uten sammenligning, egentlig, men det gjorde det for Martha. Tittelbråket har roet seg betraktelig sammenlignet med tiden rundt bryllupet.

• Liker 2
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

https://www.tv2.no/underholdning/galla-pa-slottet-krevende-timing/18617747/

Det Belgiske kongeparet kommer på statsbesøk til Norge 24 mars. Pressen beskriver besøket som krevende med bakgrunn i skandalene som er pågående. 

Det er totalt umulig å se for oss at kronprinsesse MM overhodet kan delta gitt hennes intime relasjon til den pedofile og overgrepsdømte halliken Jeffrey Epstein. Om kongehuset lar MM slippe til i representasjonen, så vil garantert pressen, samt utenlandsk presse, vekte fokuset på henne og skandalekomplekset som følger henne i dette. I tillegg vil de garantert skrive, og muligens også referere, til sønnen hennes og hele sakskomplekset der. 

Så det som skal være et kongehus som skinner, det gjør det altså ikke. Det hjelper ikke på at han som er regent ikke ser ut til å rydde opp og vise at han har styringsevne. Så langt har vi ikke sett noe til det. 
Kongeparet har valgt seg lang ferie på tross av den enorme krisen vårt kongehus står midt oppe i. Å agere som om det kan settes på vent gir ikke tillit til styreformen. Det er i seg selv svært alvorlig. 

Takk for lenke til en fin artikkel med interessante refleksjoner fra kongehusekspertene Taalesen og Schulsrud-Hansen, som begge påpeker at besøket og gallamiddagen er til ære for Belgia, og at det ville være diplomatisk uhøflig å la private kriser i kongehuset på noen måte innvirke på besøket og gallamiddagen.

Et par sitater:

"– Det å unngå en gallamiddag for å ære det belgiske kongeparet fordi det norske kongehuset står i en krise, ville vært en diplomatisk frekkhet, sier han."

og

"– Kongehuset kan nedtone sitt seremonielle i møte med krig, katastrofe eller krise, men det gjelder sjeldent deres egne private kriser, sier Schulsrud-Hansen."

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (45 minutter siden):

Korrekt, det er familie. Den skandaløse mailen MM skrev og jamret seg til J Epstein omkring bryllupet i Luxembourg er virkelig uhørt, og viser at hun ikke besitter egnethet til å representere Norge som en del av vårt kongehus. 

Igjen, kronprinsen ser ikke ut til å klare å rydde opp i skandalen, og som også reflekterer til ham som ektemann og ikke minst rollen som kronprins. Vil det si at kronprinsen støtter hennes uttalelser/skriverier til Epstein? Man vet jo ikke, alle er tause!

Tausheten og handlingslammelsen kaster tvil om tillit og et mørke over monarkiets legitimitet, samt at Norge blir skjemt ut. 

SÅ sant. Og dette brukes våre skattepenger på? Betale folk for å gjøre skam på landet vårt - direkte flaut. 

Ja, hvorfor settes hun ikke på plass? Kronprinsen er mer opptatt av å større flokken sin enn å sørge for at de alle gjør seg fortjent til den formuen norske skattebetalere betaler dem. 

Og IA? Hun har jo ettertrykkelig vist at ikke hun heller egner seg som dronning. Hun presterer å skylde oppstyret rundt familien på pressen 😅 Tragikomisk.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (11 minutter siden):

Takk for lenke til en fin artikkel med interessante refleksjoner fra kongehusekspertene Taalesen og Schulsrud-Hansen, som begge påpeker at besøket og gallamiddagen er til ære for Belgia, og at det ville være diplomatisk uhøflig å la private kriser i kongehuset på noen måte innvirke på besøket og gallamiddagen.

Et par sitater:

"– Det å unngå en gallamiddag for å ære det belgiske kongeparet fordi det norske kongehuset står i en krise, ville vært en diplomatisk frekkhet, sier han."

og

"– Kongehuset kan nedtone sitt seremonielle i møte med krig, katastrofe eller krise, men det gjelder sjeldent deres egne private kriser, sier Schulsrud-Hansen."

Et statsbesøk er et statsanliggende, og er i så måte meget viktig for landet vårt. Selvsagt er det viktig å gjennomføre, noe annet er uhørt. 

Det er utfordringene omkring kronprinsessen og hennes dårlige vurderingsevne som gjør det krevende for kongehuset å gjennomføre på en strålende måte. I en så alvorlig krise tenker jeg at hun ikke bør stille til representasjon. 

Sitat; «– Problemet er konteksten.

Taalesen tror de som alt har tillit til kongehuset, vil tolke dette som stabilitet.   – For de som er kritiske, vil det oppleves som tonedøvt, sier hun.  – Problemet er ikke selve middagen. Problemet er konteksten. Når oppslutningen om monarkiet er historisk lav, og særlig tilliten til kronprinsessen er dramatisk svekket, tåler man mindre. En gallamiddag i krisetid kan enten vise styrke – eller mangel på situasjonsforståelse. Det avhenger av hvordan den kommuniseres.»

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Problemet med gallamiddagen slik jeg ser det er at om Mette-Marit møter opp så er det kun nok et eksempel på at grunnen til at Mette-Marit kun lider av vondt i viljen når hun ikke kan fortelle oss sannheten om hennes relasjon til Epstein. At hun og Slottet lyver når de sier at "Mette-Marit ønsker å fortelle om det som har skjedd... ,men at hun ikke klarer det akkurat nå": 

Nå visste selvsagt alle at hun løy så det bringer ikke noe ny informasjon. Men det er en påminnelse om at at Slottet er gjennområttent. 

Endret av SVK
  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg beklager om dette er nevnt før, men det jeg har tenkt litt på i det siste er.. at det kanskje passende med en debatt om hvem som skal overta når kongen dør. Jeg liker Haakon, men jeg har kjent veldig på i det siste at jeg har en del negative følelser om at Mette-Marit skal ta over som dronning. Vi snakker jo om flere tiår.. 

• Liker 14
Skrevet
Blått skrev (6 minutter siden):

Jeg beklager om dette er nevnt før, men det jeg har tenkt litt på i det siste er.. at det kanskje passende med en debatt om hvem som skal overta når kongen dør. Jeg liker Haakon, men jeg har kjent veldig på i det siste at jeg har en del negative følelser om at Mette-Marit skal ta over som dronning. Vi snakker jo om flere tiår.. 

Det er Haakon som er tronarving, det er jo ikke strengt tatt noe å diskutere?

Dvs hvis det skal endres må det mer til enn en debatt på KG.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Eufemia- skrev (2 timer siden):

Hvem mener du kunne gjort det? 

Skrevet
Muskath skrev (5 minutter siden):

Hvem mener du kunne gjort det? 

Statsminister Jonas Gahr Støre har bedt henne om å gi en forklaring, og ingenting har skjedd. Det er gått lang tid uten at hun uttaler seg. Kronprinsen legger en beskyttende hånd over henne « hun klarer det ikke nå» - sa han, og det er gått lang tid. Kronprinsen burde etter min oppfatning ryddet opp i sitt hus, les; Ekteskapet sitt. Vi får ikke vite noe, om de fortsetter å være gift, og satser på at folket i landet vil tilgi MM for hennes manglende vurderingsevne, og utroskap. For det er jo nettopp slik det fremstår. 

Ja, så er det Kongen da. Har han preferanser for hvordan Norges kronprinsesse skal oppføre seg? Vel, det vet vi ikke, ennå. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Nå har jo MM "gyldig alibi" frem til rettssaken er unnagjort, da det ble informert om at hun ikke kom til å være tilgjengelig ila de 7 ukene den skal vare. Jeg tror ikke vi kan forvente å høre noe før den er ferdig.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (8 minutter siden):

Statsminister Jonas Gahr Støre har bedt henne om å gi en forklaring, og ingenting har skjedd. Det er gått lang tid uten at hun uttaler seg. Kronprinsen legger en beskyttende hånd over henne « hun klarer det ikke nå» - sa han, og det er gått lang tid. Kronprinsen burde etter min oppfatning ryddet opp i sitt hus, les; Ekteskapet sitt. Vi får ikke vite noe, om de fortsetter å være gift, og satser på at folket i landet vil tilgi MM for hennes manglende vurderingsevne, og utroskap. For det er jo nettopp slik det fremstår. 

Ja, så er det Kongen da. Har han preferanser for hvordan Norges kronprinsesse skal oppføre seg? Vel, det vet vi ikke, ennå. 

Kongen er jo sjefen hennes. Burde det ikke være hans jobb?  Reise hjem fra Tenerife og snakket med henne. Tør han ikke?  Orker han ikke?  Kanskje han også satser på at tiden går,  folk vil glemme og tilgi.  

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Pooh skrev (16 timer siden):

Og skulle vi være så uheldige å få en dårlig president i en periode ville vi i hvert fall ikke behøve å subsidiere et luksusliv for den presidenten og medfølgende storfamilie i flere generasjoner framover. 

Den norske kongefamilien har gjennom årenes løp opparbeidet seg en svimlende formue på flere milliarder kroner via gaver, arv og investeringer:

Kong Harald, Kronprins Haakon | Kongehuset har private eiendommer for over to milliarder

Monarkiet har en svært lang historie og tradisjon i Norge, og det er ikke noe som kan avvikles i løpet av noen få år.

Men vi ser jo mer og mer tydelig at denne styreformen har store svakheter i et moderne samfunn. Støtten til monarkiet er i fritt fall i Norge. Og hvem vet hvem neste ledd velger å gifte seg med? Nå har vi allerede en sjeleseksuell øglesjaman, en kommersiell englevenn som misbruker prinsessetittelen, en Epstein-bestevenn som kjeder vettet av seg i kongelige bryllup, samt en kriminell og voldelig rusmisbruker i kongefamilien. Pluss en medvindskonge og en medvinskromp som ikke setter ned foten for noe som helst.

I en urolig verden så gir det meg f eks lite trygghet i å vite at vår 90 år gamle monark er på laaang ferie på Tenerife (hvor han også har vært sykehusinnlagt). 

Jeg tenker at politikerne må være lydhøre for landets befolkning og sakte men sikkert ta den kraftig økende motstanden mot monarkiet innover seg, og la det modne fremover. Da det vil kreve et bredt politisk flertall for å avskaffe monarkiet. De fleste monarkitilhengerne er allerede godt voksne, så støtten om kongehuset vil neppe styrke seg i fremtiden.

Endret av Rastebenk
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Rastebenk skrev (10 minutter siden):

Den norske kongefamilien har gjennom årenes løp opparbeidet seg en svimlende formue på flere milliarder kroner via gaver, arv og investeringer:

Kong Harald, Kronprins Haakon | Kongehuset har private eiendommer for over to milliarder

Monarkiet har en svært lang historie og tradisjon i Norge, og det er ikke noe som kan avvikles i løpet av noen få år.

Men vi ser jo mer og mer tydelig at denne styreformen har store svakheter i et moderne samfunn. Støtten til monarkiet er i fritt fall i Norge. Og hvem vet hvem neste ledd velger å gifte seg med? Nå har vi allerede en sjeleseksuell øglesjaman, en kommersiell englevenn som misbruker prinsessetittelen, en Epstein-bestevenn som kjeder vettet av seg i kongelige bryllup, samt en kriminell og voldelig rusmisbruker i kongefamilien. Pluss en medvindskonge og en medvinskromp som ikke setter ned foten for noe som helst.

Jeg tenker at politikerne må være lydhøre for landets befolkning og sakte men sikkert ta den kraftig økende motstanden mot monarkiet innover seg, og la det modne fremover. Da det vil kreve et bredt politisk flertall for å avskaffe monarkiet. De fleste monarkitilhengerne er allerede godt voksne, så støtten om kongehuset vil neppe styrke seg i fremtiden.

Og nå har de fått enstemmig godkjenning til å bygge i strandsonen - så da øker vel "hytta" på Mågerø enda mer i pris. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet

Det snakkes om at nå må MM komme på banen og forklare seg, men har ikke det toget gått for lengst? Kanskje det egentlig aldri har hatt noe for seg. 

Hun ble avkledd all verdighet da vi fikk innblikk i hennes kontant med Epstein. Hva i alle dager skulle hun sagt for å gjenopprette det?

Det er ingenting "opphøyet" ved henne, det har det forsåvidt aldri vært, men hvem vil bukke og skrape for henne nå? Jeg har mer respekt for nabodama eller hun som sitter i kassa på butikken enn MM..

Dette er nødt til å være starten på slutten for monarkiet, i så måte kan vi takke henne og sønnen for hederlig innsats. Når Ingrid Alexandra sine instagramposter viser at heller ikke hun er noen biffkniv, tenker jeg det beste er å avslutte pinen. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg tenker at det er en utrolig vanskelig endring å få til, dessverre. Tenk bare på all pomp og prakt som blir Kongen til del når han avholder trontalen. Det er til og med en egen tronstol. Det er forventet at alle stortingsrepresentantene opptrer med respekt og etter seremoniell kutyme. Alt borger for at Kongen behandles som opphøyet, det er få (om noen) som trakteres slik. Det skal noe til å gå i mot dette, og sette seg over Kongen og be om at han skal miste «jobben». 

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at det er en utrolig vanskelig endring å få til, dessverre. Tenk bare på all pomp og prakt som blir Kongen til del når han avholder trontalen. Det er til og med en egen tronstol. Det er forventet at alle stortingsrepresentantene opptrer med respekt og etter seremoniell kutyme. Alt borger for at Kongen behandles som opphøyet, det er få (om noen) som trakteres slik. Det skal noe til å gå i mot dette, og sette seg over Kongen og be om at han skal miste «jobben». 

Slik tenkte sikkert Louis XVI også. Så jeg fatter ikke at de tør.

På dagen Bastillen ble stormet i Frankrike, så var kongen på harejakt. Han ble fortalt om stormingen av en modig tjener. «Er det et opprør?» sa han. «Nei, Deres Majestet, det er en revolusjon,» sa tjeneren. 

Da Louis XVI kom hjem den dagen, skrev han i dagboken sin: «Rien.»—Ingen harer.

Endret av Huldra27
  • Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
Kanderehjelpe skrev (5 minutter siden):

Hva NRK må trekke tilbake har jo ikke noe med sannhet å gjøre, men handler om å ikke legge fokus på negativ omtale (minimere skade) 

Akkurat som NRK antagelig ikke kan si noe om Epstein i evt framtidige veve dokumentarer om henne. Det betyr ikke at det ikke fantes kontakt. 
Hun har tatt avstand fra fortiden sin, hvor hun levde på tvers av det som var akseptert… mulig det betyr å drikke Hansa og ikke CB i Kristiansand? Er det det du tenker at alle i Norge tror på? 
Hun tar også avstand fra det Epstein dreiv med, og var et menneske hun ikke ville være.

Best å la henne veve i fred, er det ikke? 
Prinsesse vil ikke…. Snakke. 

Men er ikke dette symptomatisk da? Å ikke kunne stå for det hun har gjort. Dette er jo bare det identiske med dagens situasjonen. Hun prøver å omskrive fortiden (lyve), på samme måte som hun ikke vil være åpen om relasjonen til Epstein. Dette viser jo karakteren hennes. Eller mangelen på den. Da og nå. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...