Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
MissLucy skrev (32 minutter siden):

Linker du virkelig til en sak kongeekspert Gunnar Stavrum har skrevet, hvor en av kommentarene hans er:

«Selv djevelens advokat vil ha problemer med å få kronprinsesse Mette-Marit fri fra inntrykket som nå er skapt.»

Og hvor han avslutter innlegget med:

«Men omgangen med Jeffrey Epstein på et tidspunkt der Sarah Ferguson offentlig kalte ham en pedofil, er definitivt både kritikkverdig og ødeleggende for Slottets omdømme. Og det er utvilsomt Mette-Marits ansvar»

?

Endret av Kanderehjelpe
  • Liker 14
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
42. skrev (9 minutter siden):

Hopper inn og har ikke lest annet enn de to siste sidene, men må si at jeg bryr meg ikke om vevingen til mm, hun får veve i vei eller ikke, men høres jo fint ut på papiret at en kromprinsesse er veldig, veldig, opptatt av det. 

Enig med deg. Det er ingenting som tilsier at veveinteressen til MM er oppspinn.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (54 minutter siden):

Vevingen er jo hennes private hobby. Etterhvert har det blitt en del vevrelaterte tema på de offisielle oppdragene, men det forstår jeg som et resultat av den interessen som begynte som en hobby. Eksempler er vevsymposiet hun åpnet og var vert for våren 2024, eller den unike vevde kjolen som MM bar til åpningen av Nasjonalmuseet, som hun senere donerte til utstillingen, eller det at de gikk i land for å besøke vevstuer på Vestlandet i privat ærend da de var på vei nedover kysten i kongeskipet etter MLs bryllup.

Det er ingen tvil om at hun er genuint opptatt av veving og kulturhistorien som er knyttet til den.

Jeg la merke til at dronningen og prinsesse Astrid åpnet en vevutstilling sammen forleden uten at MM var med, og det var såpass uvanlig at jeg tenkte at hun må virkelig være nede for telling som ikke ble med på det. 

Her tror jeg du tar veldig feil.

MM har forsøkt å bygge seg et image som husflidsinteressert, med særlig fokus på veving. 

At dronning og PA åpner veveutstilling sammen uten å ha med MM kan tyde på at de ønsker å vise for verden at de skyver henne unna. De ønsker neppe å assosieres med MM sin livsstil, forståelig nok. Samtidig er det en gyllen anledning til å markere et poeng utad. 

Du la jo merke til det, så en god strategi tydeligvis.

Min teori tror jeg er vesentlig nærmere sannheten enn at hun skulle være noe mer nede for telling enn vanlig.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/stein-sneve-norge-greier-seg-uten-monarki-men-ikke-demokrati/o/5-95-2906783

Skal vi ikke bare avvikle monarkiet? Det tjener oss ikke vel lenger. Det er en tid for alt, og det er mangel på dømmekraft, handlingslammelse, trenering av en angivelig redegjørelse, fraværenhet osv. 

Uansett så vil ikke MM kunne fylle rollen som verken kronprinsesse eller fremtidig dronning. Det er ikke forenlig med de valgene hun har tatt i det hun omtaler som privatliv. Når etikk og moral er kastet overbord for å tjene sitt ego, så sitter hun igjen i sin synkende båt, uten årer å ro med. 

Kronprinsen kan berge monarkiet ved å agere - og ikke sitte passiv å se hele skipet, les; monarkiet, synke. Om han skiller seg, så viser han at han representerer landets kongehus på en god måte, og at han gjennom skilsmissen viser at han tar avstand fra MM sin uforstand og moralske havari. 

Så gjenstår det å se om det er tiltak og forstand tilbake, eller om alt går over ende som følge av handlingslammelse. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (På 26.2.2026 den 17.50):

Det forandrer ingenting. De må fremdeles følge den prosedyren som står i grunnloven, og kronprinsen/kongen har jo strengt tatt ikke noe med å mene noe om statsformen.

Det han kan be om er en folkeavstemning om sin person, slik kong Haakon 7 gjorde, men ikke om statsformen. Det er det stortinget som bestemmer.

Kongen står over Stortinget. Om han ber om avstemming skal det mye til for at Stortinget motsetter seg det. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet
keops skrev (18 minutter siden):

Her tror jeg du tar veldig feil.

MM har forsøkt å bygge seg et image som husflidsinteressert, med særlig fokus på veving. 

At dronning og PA åpner veveutstilling sammen uten å ha med MM kan tyde på at de ønsker å vise for verden at de skyver henne unna. De ønsker neppe å assosieres med MM sin livsstil, forståelig nok. Samtidig er det en gyllen anledning til å markere et poeng utad. 

Du la jo merke til det, så en god strategi tydeligvis.

Min teori tror jeg er vesentlig nærmere sannheten enn at hun skulle være noe mer nede for telling enn vanlig.

Nå var det allerede før rettsaken kjent at MM ikke kom til å ha offentlige oppdrag på denne tiden, så det virker rart å tolke mer inn i det enn det. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
S@bine skrev (3 minutter siden):

Nå var det allerede før rettsaken kjent at MM ikke kom til å ha offentlige oppdrag på denne tiden, så det virker rart å tolke mer inn i det enn det. 

Nei, egentlig ikke. Synes nesten det bygger seg opp et mønster her om mette

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet
S@bine skrev (2 minutter siden):

Tror ikke det er tilfeldig at de to drar på akkurat dette arrangementet. Mange måter å vise hva man står for. Disse to damene gjør det med eleganse, ikke gatas språk.

Hva MM sin "kalender" angår, så har vel den vært endret en del ganger. Uansett gjør det vel ikke store forskjellen hva som står i den, ni av ti ganger så er hun jo forhindret fra å møte.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
Eufemia- skrev (14 minutter siden):

Kronprinsen kan berge monarkiet ved å agere - og ikke sitte passiv å se hele skipet, les; monarkiet, synke. Om han skiller seg, så viser han at han representerer landets kongehus på en god måte, og at han gjennom skilsmissen viser at han tar avstand fra MM sin uforstand og moralske havari. 

Så gjenstår det å se om det er tiltak og forstand tilbake, eller om alt går over ende som følge av handlingslammelse. 

Forstand slik jeg ser det vil være å kaste inn håndkleet selv. Han er for befengt med det vi ikke vil knytte til Kongehuset. Yachtferier og MBH. Klagingen, selvopptattheten og arrogansen har ikke hjulpet heller. Vi trenger noen som synes å være regent i Norge er nok i seg selv og ikke trenger å pusle rundt MBH eller mingle i elitefora i det store utland som viser seg å være en opphopning av de verste blant de verste.

Noen her sa at de hadde hatt mer respekt for HM hvis han bare hadde holdt seg til audienser og snorklipping. Og jeg ser poenget, HM virker som han er ambisiøs på helt feil måte.

Vi trenger noen som har lyst til å sette landet først, og som har et ryddig privatliv. Det toget har gått for HM. 

Jeg tror ikke dermed at monarkiet oppløses. Men det blir som et lik man ikke vet hvor man skal gjøre av. Det er der fordi det er dyttet på oss.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
42. skrev (56 minutter siden):

Hopper inn og har ikke lest annet enn de to siste sidene, men må si at jeg bryr meg ikke om vevingen til mm, hun får veve i vei eller ikke, men høres jo fint ut på papiret at en kromprinsesse er veldig, veldig, opptatt av det. Det jeg bryr meg om er den evinnelige minimaliseringen av hva folk flest visste i 2011, da hun googlet. Herregud, hun er kronprinsesse med alt tilgjengelig, synes faktisk det er latterlig, ja LATTERLIG å prøve å unnskylde med at det er jo så lenge siden så klart hun ikke visste. Klart hun visste! Må jo ha gjort det. Visste hun ikke, så må man jo tenke at norske folk er idioter, selv om de er høyt på strå, politikere i høye verv, kongelige, politi, livvakter og pst. Det å si at hun ikke kunne ha visst er jo faktisk å si at hun og alle andre rundt henne, og alle politikere, og politiet er helt borte vekk

MM er åpenbart borte vekk, kronprinsen, ja, hva i alle dager er det han står for oppe i alt dette? 
Kongen og Dronningen er rystet, og det er angivelig en isfront mellom dem og svigerdatteren. 

HALLO, kronprins - sover du, også som regent? Det brenner på da**, og det reageres ikke!    UTROLIG! 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Forstand slik jeg ser det vil være å kaste inn håndkleet selv. Han er for befengt med det vi ikke vil knytte til Kongehuset. Yachtferier og MBH. Klagingen, selvopptattheten og arrogansen har ikke hjulpet heller. Vi trenger noen som synes å være regent i Norge er nok i seg selv og ikke trenger å pusle rundt MBH eller mingle i elitefora i det store utland som viser seg å være en opphopning av de verste blant de verste.

Noen her sa at de hadde hatt mer respekt for HM hvis han bare hadde holdt seg til audienser og snorklipping. Og jeg ser poenget, HM virker som han er ambisiøs på helt feil måte.

Vi trenger noen som har lyst til å sette landet først, og som har et ryddig privatliv. Det toget har gått for HM. 

Jeg tror ikke dermed at monarkiet oppløses. Men det blir som et lik man ikke vet hvor man skal gjøre av. Det er der fordi det er dyttet på oss.

Godt skrevet! Han ser ikke ut til å være spesielt engasjert i rollen, og det er ikke forenlig med ansvaret og plikten som følger privilegiene. En halvhjertet tilstedeværelse og innsats er ikke godt nok. Jeg er redd at surfing kan komme foran en del … f.eks. nødvendig rydding i gemakkene. At kronprinsen liksom må ta vare på denne kronprinsessen fordi hun er tatt med buksene nede, er så forkvaklet virkelighet at man må undre hvor den kom fra? MM har da visst alt dette i vel 10 år! Gammelt nytt, altså. 

Vi krever handling, det er for sent allerede. Det vil bli interessant å se hvordan, og om de tror at vi ikke evner å tenke omkring det hele. 

ER DET NOEN VOKSNE HJEMME? 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Nymerïa skrev (10 minutter siden):

Ting hadde fungert bedre om personen som drev med snorklipping måtte forholde seg til de samme reglene som alle andre statsansatte og borgere. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (4 minutter siden):

Godt skrevet! Han ser ikke ut til å være spesielt engasjert i rollen, og det er ikke forenlig med ansvaret og plikten som følger privilegiene. En halvhjertet tilstedeværelse og innsats er ikke godt nok. Jeg er redd at surfing kan komme foran en del … f.eks. nødvendig rydding i gemakkene. At kronprinsen liksom må ta vare på denne kronprinsessen fordi hun er tatt med buksene nede, er så forkvaklet virkelighet at man må undre hvor den kom fra? MM har da visst alt dette i vel 10 år! Gammelt nytt, altså. 
ER DET NOEN VOKSNE HJEMME? 

Ja, kronprinsregenten er hjemme og jobber for tre. 

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Det går ikke, for han er en person. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SVK skrev (1 minutt siden):

Ting hadde fungert bedre om personen som drev med snorklipping måtte forholde seg til de samme reglene som alle andre statsansatte og borgere. 

Hvor mange regler klarer du å bryte med snorklipping? Klippe på langs i stedet for tvers over?

Denne personen skal selvfølgelig ha et helt ordinært privatliv som det ikke blir noen regelbrudd av. Partner uten kriminell familie eller venner, ferier betaler man selv, ellers drar man rett og slett ikke. Kort og godt akkurat som det store flertallet av folk her i landet.

Jeg sliter med å forstå at det skal være så vanvittig vanskelig. For en bedagelig anlagt person må jo dette være en drømmejobb. Problemet nå er jo at vi har folk som trakter etter drama. Enten de lager det selv, gifter seg med det eller inviterer det ned i kjelleren. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg skjønner at Stortinget nylig har stemt på å beholde styreformen, as is, med et overveiende flertall for monarki, og at dette er våre folkevalgte. Men det er likevel ikke direkte demokrati. Og vi her til lands priser oss til stadighet om at vi er "verdens ledende demokrati". De siste månedene er jeg mer og mer skepsisk til at dette stemmer. https://www.theguardian.com/commentisfree/2026/feb/11/jeffrey-epstein-files-norway-illusions-far-right

Media har historisk, gjerne noe mindre nå, skjermet kongefamilien. Mette-Marit har bestilt at Marius ikke skulle skrives om, norsk media respekterte befaringen (han ble dekket godt i f.eks tysk media, men ikke her), dermed har han fått holde på med sine kriminelle aktiviteter uten at vi visste. Selv om han ikke er kongelig, så har de kongelige gitt klare ordre om at han skulle skjermes, ha livvakter, kunne leve av godt gjennom blodsbåndene.

Kontrast med den britiske kongefamilien som har en mye lengre historie. 

Kong Charles "the law must take its course, as this process continues, it would not be right for me to comment further on this matter"

Kronprins Haakon Maguns: Han sa at både han og kongeparet har planlagt offisielt program i perioden rettssaken varer. Kronprinsesse Mette-Marit skal reise bort, ifølge kronprinsen. "Kronprinsessen har planlagt en privat reise de nærmeste ukene. Om den varer hele perioden, har hun ikke bestemt seg for ennå" "Det jeg er opptatt av nå, er å ta vare på flokken". 

Mulig den britiske kongefamilien ha bedre presseagenter, men Andrew var likevel 6 i arverekken

Det hele blir så elendig håndteret av de vi sponser. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (3 minutter siden):

Det går ikke, for han er en person. 

Selvfølgelig går det. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig går det. 

En person klarer ikke å fylle alle oppgavene. Se til øvrige kongehus om du ønsker er lite innsyn i hva de holder på med. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (19 minutter siden):

Å jobbe for tre betyr  man gjør samme jobben 3 normaltfungerende personer gjør. Å jobbe 3 ganger så mye som Mette-Marit  eller 3 ganger så mye som en 89-åring er ikke å jobbe for tre. 

Endret av SVK
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (6 minutter siden):

Han jobber da knapt!

Og det sier da mye om kongehiset hvor en person kan fylle rollene til tre uten å slite seg ut foruten det psykiske som hans egen flokk står for.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...